Zveme vás na diskusní fórum k otázkám učňovského školství. Z ekonomické krize povede cesta mimo jiné i přes dostatečně silný průmysl. Je to ale reálná cesta, když si firmy stěžují na nedostatek zkušených řemeslníků a kvalifikovaných dělníků? Co můžeme udělat pro to, aby „živit se rukama“ bylo zase zajímavé a lákavé? Potřebujeme vůbec učňáky, nemáme je zrušit? A jestliže nemáme, co s nimi můžeme udělat?
Kdy? 24. 6. 2010 od 16,30 do 18,30 hod.
Kde? hotel Adria, Václavské nám. 26, Praha 1
Jako panelisté vystoupí:
- Martin Klusáček, personální ředitel ACO Industries, k. s.
- Miroslav Procházka, ředitel Národního ústavu odborného vzdělávání
- Jana Straková, výzkumný pracovník, Akademie věd
- zástupce učňovských učilišť
Diskusi moderuje Tomáš Feřtek a Lucie Slejšková – EDUin, o.p.s.
Výstupy z diskusního fóra jsou určeny neodborné veřejnosti a budou medializovány. Naším cílem je řešit základní otázky a vysvětlit veřejnosti, v čem spočívá problém dnešního učňovského školství, který je potřeba řešit.
V rámci diskusního fóra proběhne založení tzv. EDUKlubu, který bude působit při organizaci EDUin, o.p.s. a bude sdružovat příznivce a zájemce o téma vzdělávání.
Pozvánka ve formátu PDF (229 kB) ke stažení.
K čemu slouží diskusní fóra EDUin?
Dvacet let už probíhají různé reformní snahy a pět let reforma ve školách běží naostro. Pořád však máme pocit, že se nic podstatného nezměnilo. Dokonce z výzkumů vzešlo, že veřejnost o proměně vzdělávání neví vůbec nic. Víme, k jaké podobě vzdělávání směřujeme? Na diskusních fórech se místo o důvodech, proč se reforma nedaří, chceme bavit o tom, jak by měl vypadat vzdělávací systém, který bychom považovali za společensky efektivní a přinášející výsledky.
6 komentářů:
Název tématu je nesmylsný, neboť učňovské školství přežije tak , jako požadavek kvalitní řemeslnické práce .
Zaměřte raději výchovu na školách k úctě k práci skutečné tvořitelce přidané hodnoty - národního produktu .
Učte mládež , že nosnými profesemi ve společnosti nejsou skladníci se znalosti AJ a PC , finanční poradci,makléři , burziáni a pod.
Věnujte se vážení pedagogové , skutečné výchově mládeže .
Aha, tak to jako bude učitel přemlouvat budoucí žáky a jejich rodiče (často nekriticky vidící svoje potomky jako nositele Nobelovky), aby nechodili na gymnázium, kam se bez problémů dostanou ne proto, že jsou tak dobří, ale protože berou všechny a míst je víc než žáků, a místo toho aby raději studovali učňák, třeba na kominíka (a že jich je nedostatek). To je jak příspěvek do Dikobrazu. A to s tou výchovou je to taky dobré, tj. rodiče to zmrší nebo jen nemají čas a učitel to má napravit? Učitel má učit, může být příkladem, vzorem, ale na výchovu jsou tady jiní.
Pracoval jsem na SOU s 500 žáky . Stát v té době zajišťoval teoretické vyučování a praktické vyučování bylo " věcí " příslušných průmyslových rezortů .
Vedoucím pracovníkům SOU to sice přinášelo určité org.potíže , ovšem podstatné bylo , že např . rezort strojírenství dbal , aby SOU byla patřičně vybavena a zaměřila praktické vyučování na podnikové potřeby . Ty také měly SOU ve svých rozpočtech a přestože by se mohlo zdát , že tak SOU bylo dáno všanc podnikové libovůli , mám v koncernu Sigma zkušenosti jenom s " osvícenou školskou politikou " vedení podniků a GŘ .
A výchova učňů byla zaměřena na hrdost na svůj budoucí podnik ,v němž s absolventem SOU také počítali.
Protože nejsem idealista , a vím , že dnes je " vše jinak " , přece jenom si myslím , že dobré věci z minula v učňovském školství by se měly převzít .
Hodně úspěchů Charlie , byť na ZŠ.
Pokud se nám v našich poloprázdných středních školách budou na gymnázia dostávat žáci se čtverkami a na maturitní obory na SOŠ propadlíci, pak skutečně na učební obory nikoho nedostanete.
Souhlasím s CharlieX...učitel na třetím stupni už nemá šanci nikoho vychovat. Rodiče své děti nezvládají, protože mají zákjem jenom o sebe s voji kariéru a všichni házejí zodpovědnost na učitele. Školství za posledních 20 let neprochází reformami, ale antireformami. vše co bylo dobré je negováno a mys umísťujeme na posledních příčkách všemožných žebříčků srovnávajících vzdělávání. A statní maturita je toho do očí bíjícím důkazem.
Vše je přeci tak jednoduché. Kdo stanovuje normativy? Podle zákona MŠMT to je zřejmé. Když stanovím normativ na zedníka 99.000Kč a na žáka víceletého gymnázia, nebo nějakého pseudoekonomického oboru 15.000Kč tak si představte co se stane. Ale ani touto představou se odpovědní nezabývají. Všechny naše současné problémy přeci už byly v zahraničí vyřešeny. V době osvíceného (pro učňovské školství) ministra Dyby navštívili lidé z učňáků povinně celý svět, aby viděli. A viděli jsme. Akorát to politici u moci zmršili a v ničení školství pokračují dále.
Okomentovat