Z dubnové konference Etická výchova

pondělí 3. května 2010 ·

Přijatá deklarace Mravní hodnoty a etické stránky rozvoje osobnosti žáků jsou nejlepší investicí do budoucnosti naší země a některé příspěvky přednášejících.

Deklarace

Česká společnost vnímá historický zlom v roce 1989 jako jednu z nejdůležitějších změn. Většina občanů vítá počátek znovubudování demokracie a návrat naší země do plnohodnotného evropského soužití.


Jako každé změny a okolnosti, které s nimi souvisejí, provázejí budování demokracie a náhlý příliv svobody i těžkosti v podobě ztráty hodnot, zvyk na konzumní život, bezradnost - co s nabytým seberozhodováním. Ve společnosti se objevují vedle pozitivních jevů i ty velmi destruktivní.


V této době cítíme naléhavou potřebu apelovat na zákonodárce, státní správu, podnikatele, vědce, lékaře, sportovce, umělce a tzv. občanskou společnost, aby spoluvytvářeli společně s rodinou a školou hodnotový žebříček na principech duchovních a morálních hodnot.


Zavedení etické výchovy do českých škol považujeme za jeden z důležitých způsobů, jak vychovávat a kultivovat v mladé generaci cit pro morálku.


Účastníci konference vyslovují dík pedagogům a všem, kteří se věnují tomuto dílu výchovy. Vybízejí je, aby vytrvali ve svém konání, aby tak podporovali duchovní a morální obnovu společnosti. Účastníci konference též chtějí svou aktivní podporou přispět k pozitivním změnám nejenom v českém školství, ale i v celé společnosti.


Vybrané příspěvky



Ing. Michaela Šojdrová, poslankyně  „Etická výchova dostala zelenou, co potřebuje víc Etická výchova dostala zelenou, co potřebuje víc"?







prof. PhDr. Jan Sokol, PhD. Etická výchova a svobodná společnost Etická výchova a svobodná společnost"


Mgr. Pavel Motyčka,  Etická výchova - cesta a naděje pro budoucí generace Etická výchova - cesta a naděje pro budoucí generace"




6 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
3. května 2010 v 11:13  

Velmi bych se přimlouval za zařazení tématu Slušné jednání na sociálce a v hypoši.
Prostě, aby ti žáci tak nějak nekopali do dveří, až jim odeberou dávky, nebo aby se nám nestrkali u regálů se slevami.
A taky, jestli by nešlo po volbách uspořádat pro poslance v rámci celoživotního vzdělávání rekvalifikační kurzy v tomto směru.
Mohli by je školit třeba bývalí vězni.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2010 v 11:28  

Od dnešního rána je zde tématický článek s příspěvky, u kterého bych čekal velký diskusní ohlas. Tak si kladu otázku, jestli nejsou dnes nějaké prázdniny ve školách, neboť jak bývá zvykem u hořlavých témat, kolem 11 hodiny je u nich přilepeno alespoň 5-10 příspěvků. A tady zatím nic !

Tak se přidám aspoň já, abych souhlasil s většinou úsudků či návrhů uveřejněných v oněch referátech slovudných osob. A abych přidal něco mnohem radikálnějšího !

Ve školách a ve společnosti chybí vědomí milosrdného Boha, kterého předešlé generace vykázaly do říše pohádek. Když prof. Piťha vzpomíná Desatero, pak bych si nepokrytě troufnul naordinovat také Evangelia, ve ktreých je pravda pro lidské srdce. Ten, kdo si trofnul vychovávat dospělé byl Kristus, neboť znal pravou identitu člověka.. a tou je láska. Když není v člověku láska, zmocní se ho rozum. Obávám se, přes všechna doporučení odbroníků, aby se výchova stala odborným problémem, že do ní drtivá většina zapadne jako do pojmové psychologie a jejich srdcí se to nedotkne. Proces polidštění nevede totiž před analytické práce akademických hlav, ale skrze Krista. Ale to pochopíte, až ho opravdu poznáte. Jinak jsem normální a zdráv na těle i na duchu... a se školstvím to myslím dobře.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2010 v 11:36  

"Etická výchova dostala konečně zelenou a může se rozjet" - nesdílím nadšení Šojdrové, která se domnívá, že zkvalitní výsledky výchovy a výuky pomocí všech "výchov" - etické,sexuální, environmentální,multikulturní,mediální,finanční a bůhví jaké ještě. To vše by mělo být přirozenou součástí vzdělávání a žádný příkaz shora a metodický pokyn tomu nepomůže. O co realističtěji vyznívá názor prof. Piťhy.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2010 v 13:29  

Jediný prof. Piťha si, byť v pokročilém věku, zachoval zdravý rozum a nedomnívá se, že jedna týdně odučená hodina etické výchovy zachrání svět. Stejně tak, jako ji nezachraňuje jedna odučená hodina týdně náboženství. Zakopaný pes je někde jinde dámy a pánové, ale o tom je právě příspěvek prof. Piťhy.

Luděk Blaha řekl(a)...
3. května 2010 v 14:16  

Může Hudební výchovu učit učitelstvo, které nezazpívá oktávu? Výtvarnou výchovu učitelstvo, které kreslí lidi jako hlavonožce a Tělesnou výchovu učitelstvo, které neudělá kotrmelec?
Pokud ano, pak sem i s výchovou etickou.

Jen mi není jasné zcela, jak se takové mravní hodnoty a etické stránky rozvoje osobnosti žáků evaluují.
"Tak dnes nám svoji etickou stránku ukáže ... třeba ... Čeřovská. No, nijak vyjímečně jsi se nám, děvenko, nerozvinula. Tak prozatím za tři. Vezmi si příklad z mravně hodnotného Cebicha."

Anonymní řekl(a)...
3. května 2010 v 18:19  

Sociální návyky dětí jsou odrazem sociálních návyků jejich rodičů. Tak koho máme vychovávat?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.