Ředitelé mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol se v oblasti inkluzivního vzdělávání potýkají především s velkým počtem žáků ve třídách a s nedostatkem asistentů pedagoga. Ředitelé si rovněž stěžují na nedostatek finančních prostředků na podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a na nedostatek odborníků se specializací na SVP ve školách. Vyplývá to z březnového šetření, které provedl Ústav pro informace ve vzdělávání na reprezentativním vzorku 2 459 škol. Šetření se dále zaměřovalo na asistenty pedagoga pro žáky sociálně znevýhodněné a pro žáky-cizince.
Asistenti pedagoga pro sociálně znevýhodněné žáky
Asistenti pedagoga pro sociálně znevýhodněné žáky působí z různých druhů škol (od mateřských po vyšší odborné) nejčastěji na základních školách (14 % základních škol má alespoň jednoho asistenta pedagoga). Vyšší podíl škol s asistenty je také typický pro sociálně problémové regiony, tj. Ústecký a Moravskoslezský kraj.
Asistenti pedagoga pro sociálně znevýhodněné jsou nejvíce přínosní při kontrole kázně a úkolů a při pochopení učiva. Ředitelé mateřských škol též oceňují kladnou roli asistenta při komunikaci s rodinou a při přípravě dětí na vyučování.
Asistenti pedagoga pro žáky-cizince
Celkem 78 % škol, do nichž dochází alespoň jeden žák-cizinec, uvedlo, že by uvítalo pomoc asistenta. Tyto školy spatřují jeho přínos zejména v běžné výuce (79 %) a v komunikaci s rodinami těchto dětí (69 %).
Asistent pedagoga by dle ředitelů byl pro žáky-cizince nejpřínosnější ve školách, kam docházejí žáci původem z Vietnamu a z Ruska nebo Ukrajiny. U žáků z Vietnamu zazněl často též zajímavý požadavek, aby asistent pedagoga byl ze stejné komunity jako žáci, což může poukazovat na jistou uzavřenost vietnamské komunity.
Při integraci žáků-cizinců považují ředitelé základních škol za nejzávažnější nedostatky nevhodné učebnice a pomůcky, nedostatek financí na podpůrné integrační programy a neznalost českého jazyka. Mateřské školy si naopak na nevhodné učebnice ani na nedostatek financí na integrační programy nestěžují, naopak narážejí na komunikační bariéru s rodiči a velkým problémem je pro ně kulturní odlišnost dětí.
Podrobná zpráva z tohoho šetření je vystavena na webových stránkách ÚIV: http://www.uiv.cz/clanek/17/1969.
ÚIV: Ředitelé se v oblasti integrace dětí potýkají s velkými počty žáků ve třídách a s nedostatkem asistentů pedagoga
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
A kdo by se, prosím, hrnul dělat asistenta pedagoga při stávajícím zařazení do 8. platové třídy. A přitom to musí být inteligentní člověk, který musí umět pracovat s dětmi se SVP, což neumí ani mnozí vysokoškolsky vzdělaní učitelé.
a kdopak by do toho českého školství vůbec hrnul ? Hlavně na II. stupni ZŠ vás žáci rozstřílí za jeden týden. Tam jsou opravdu ti praví hrdinové naší doby !
Okomentovat