GeoGebra je volně šiřitelný software pro dynamickou geometrii v rovině. Je ekvivalentem komerčních programů podobného typu, se kterými jste se možná ve školské praxi již setkali. Jejím tvůrcem je rakouský matematik Markus Hohenwarter. V posledním roce jsem se snažil s programem co nejvíce seznámit a objektivně posoudit jeho kvalitu a možnosti zařazení do výuky. Během tohoto procesu jsem především zjistil, že zatímco obliba GeoGebry v západní Evropě (ale také v arabském světě a Číně) je poměrně velká, u nás jde o software používaný spíše méně. Na několika setkáních s kolegy jsem si uvědomil, že zavádění bezplatného softwaru do prostředí českého školství obecně naráží na jisté problémy.
Prvním problémem je podle mne určitý nezvyk komunikovat a sdílet informace v prostředích pro open source typických. Zatímco placený software má dobře propracovaný systém PR (který se ovšem nutně promítá v jeho ceně), seznámení s GeoGebrou probíhá na jejích stránkách především na bázi fóra, wiki, ukázek, manuálu apod. Je tedy založeno na ochotě účastníků komunikovat ve webovém prostředí a sdílet v něm informace. Právě vzhledem k nízkému počtu příspěvků na českém fóru lze konstatovat, že české školské prostředí v této oblasti zatím spíše pokulhává, a to i za sousedními zeměmi (např. Polskem).
Druhým problémem jsou předsudky některých uživatelů vůči bezplatným produktům obecně. Při diskuzích o kvalitě programu často cítím postoj typu „Co je zdarma, je nutně horší”. Nejjednodušším argumentem je přirozeně posouzení kvality konkrétních výstupů, což bohužel v rámci jednoho článku možné není. Má zkušenost je totiž taková, že akademické diskuze porovnávající kvalitu komerční a open dynamické geometrie sklouzávají vždy do roviny porovnávání jednotlivých nástrojů a subjektivních pocitů ohledně příjemnosti uživatelského prostředí. Přestože se diskuzím tohoto typu nebráním, je pro mě šokující rovina takových úvah. Je totiž objektivně zřejmé, že GeoGebra je profesionální nástroj na vysoké úrovni pokrývající různé oblasti výuky nejen v ZŠ a SŠ, ale také na VŠ. Především pak otevírá cestu k lepšímu pochopení učiva všem žákům bez ohledu na finanční možnosti školy i studentů. Svědčí o tom také ocenění za nejlepší výukový program v EU. Můžeme tedy elitářsky srovnávat okrajové a z hlediska výuky méně významné funkce, což by svědčilo o tom, že české školství je na tom patrně finančně lépe, než se zdá, nebo aktivně zavádět open source do výuky, podílet se na jeho rozvoji a lepší vzdělání poskytovat všem. Osobně jsem přesvědčen o vítězství druhé možnosti. České školství je totiž podle mne z podstaty prostředí nekomerční a naprostá většina českých učitelů je zvyklá sama neustále zlepšovat vyučovací proces bez nároků na finanční ocenění. Myšlenka nezištného vytvoření produktu a jeho sdílení s ostatními jim proto musí nutně být blízká. Na tomto místě si dovolím vyjádřit obdiv a zároveň poděkování lidem podílejícím se na českém překladu (viz české fórum na geogebra.org).
Zavedení GeoGebry do výuky má podle mých zkušeností následující dopad
- zvýšení efektivity vyučovacího procesu a přenesení aktivity na žáka
- časová úspora v hodině i domácí přípravě
- okamžitá názornost
- vyšší atraktivita matematiky
- tvorba vlastních pomůcek
- prezentace v hodině
- samostatná práce žáků doma i ve škole
- zdroj úloh s proměnlivým zadáním
- motivace a zpestření hodiny
- konstrukční geometrie
- algebraické úlohy (mnohočleny, rovnice, nerovnice, práce se zlomky...)
- analytická geometrie
- diferenciální počet
- funkce a jejich grafy
- stereometrie
- komplexní čísla
- přesah do jiných předmětů (fyzikální applety)
- podle vlastní fantazie...
Závěrem si dovolím formou screenshotů nabídnout několik ukázek pro lepší představu o vzhledu a fungování prostředí.
Konstrukce osy úhlu v 7 konstrukčních krocích s možností měnit velikost úhlu – prezentace:
01. osa úhlu |
02. soustava |
03. krychle |
04. zlomky |
05. kulečník |
06. kaleidoskop |
07. pohyb |
Věřím, že tento článek vás inspiruje k použití GeoGebry a zároveň přispěje k vytvoření české platformy pro výměnu zkušeností s programem. Program získáte bezplatně na geogebra.org.
KOPEC, Tomáš. Metodický portál, Články: „Možnosti využití GeoGebry při výuce matematiky“ [online]. 06. 05. 2010.[cit.09. 05. 2010.]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/8477/MOZNOSTI-VYUZITI-GEOGEBRY-PRI-VYUCE-MATEMATIKY.html>.
Licence
Článek je publikován pod licencí Creative Commons.
2 komentářů:
Dobrý den, geogebru znám a u nás na gymnáziu ji hojně používáme. Kromě výše zmíněných vlastností na ni oceňuji zejména velmi snadnou instalaci, takže si ji mohou bez problémů domů nahrát i žáci, kteří nejsou "počítačově" zdatní. Dále se mi velmi líbí možnost na pár kliknutí vyrobit interaktivní úlohu na web. Viz např. http://users.gyzamb.cz:8080/~vanicky/vyuka/exponencialni_funkce.html
Co když vám správce počítačů na škole řekne, že open source je synonymum pro virus a on že si nenechá "zavšivit" počítačovou síť. A ředitel mu dá za pravdu a dodá ještě metodicky, že učit matematiku s pomocí počítače je blbost, protože si pak žáci vytahují i na malou násobilku kalkulačku. A že mám radši s žáky počítat víc příkladů na tabuli. I to je české školství. Bohužel.
Okomentovat