Má-li mít maturita smysl, měla by odrážet potřeby světa, ve kterém jednou budou maturanti žít a pracovat. A ten bude jiný, než byl ten v minulém století.
Ondřej Šteffl v článku na blogu na portálu Aktuálně.cz kromě jiného uvádí:
V Dánsku ale již několik let ověřují maturitu, při které maturanti zpracovávají písemnou část na počítači, a to navíc s plným přístupem na internet.
Dánové hodnotí zejména to, jak s informacemi z internetu žáci naloží a jaký výstup na jejich základě nabídnou. Úloha v dánské maturitě pak může vypadat následujícím způsobem. Žák dostane za úkol vymyslet doporučení pro fiktivní soukromou firmu, která se aktuálně nachází v problematické situaci (popis situace je dán natočenými videorozhovory s pěti klíčovými zaměstnanci firmy). Jako materiály pro vyřešení zadání (analýza součastného stavu, doporučení do budoucna) může využít nepřeberné množství informací na internetu, ale důležité je, jaké závěry z těchto informací je žák schopen vyvodit a zformulovat.
V matematice mají maturanti k dispozici soubory s údaji, které jim v případě správně zvoleného postupu pomohou dobrat se správného řešení. Matematická úloha může vypadat například takto:
Při volbách do folketingu (dánského parlamentu, pozn. překl.) 13. listopadu 2007 získala strana SF 13,0 % hlasů. Před komunálními volbami v listopadu 2009 bude statistický úřad zjišťovat, jestli se počet voličů SF změnil. Proto bude dotázáno 1000 náhodných voličů, jestli by volili SF, kdyby ten den byly volby. 159 voličů odpoví, že by volilo SF.
a) Lze při 5 % hladině signifikance říci, že se počet voličů SF změnil?
Statistický úřad uvažoval o tom, že požádá telekomunikační společnost TDC o provedení průzkumu mezi jejími zákazníky (uživateli mobilních telefonů). Tento průzkum měl proběhnout pomocí zpráv sms a mělo se použít prvních 1000 došlých odpovědí.
b) Uveďte s ohledem na systematické chyby, jestli by tato metoda mohla ovlivnit spolehlivost průzkumu.
Ondřej Šteffl: Maturita pro 21. století
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Tak nevím, co si mám myslet! Kolega Štefl sice jeden kus textu převzatý ze Spomocníka ocitoval, u druhého už si tu práci nedal (citát z Obamy). Na druhou stranu - nemá přece cenu se zabývat detaily. Konečně má vzdělávání pro 21. století pořádnou oporu. Jsem si jist, že teď se konečně dají věci do pohybu! Nebo se mýlým?
Ukradené myšlenky nejsou jedinou bolestí. Smutné je to i se srovnávacími testy, které si Scio přivlastnilo
Je vidět, že pan Šteffl zřejmě nikdy nestál za katedrou a že neví nic o současné kurikulární reformě. Nějak mu uteklo, že máme RVP a z nich odvozené ŠVP, v nichž senachází to, co mají žáci po absolvování maturity ovládat. Toto přece formuje podobu a cíle výuky, ne maturita sama - kdy už si to konečně učitelé (a pan Šteffl také) uvědomí??? Pokud se jednou dostaneme do fáze, že o podobě výuky bude rozhodovat závěrečná zkouška, tak budeme pěkně v zadeli.
Pokud se jednou dostaneme do fáze, že o podobě výuky bude rozhodovat závěrečná zkouška, tak budeme pěkně v zadeli.
Už jste četl Katalogy požadavků
ke zkouškám společné části maturitní zkoušky pro rok 2011 - Informatika?
http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Třeba:
4.4
aplikovat … zejména pravidelné přestávky …
6.1
… číst … PDF soubory
Tak Vás v té zadeli pěkně vítám, pane.
Nejdůležitější je vysvětlit potřebu neustálé aktualizace operačního systému a aplikačních programů, aktualizaci na vlastní náklady provést a nastavit způsob jejího provádění.
Co odpovíte na otázku pracovníka ČŠI, který se Vás při hospitaci v rámci inspekční činnosti zeptá, zda bezpečnostní nástroje využíváte s porozuměním?
zda bezpečnostní nástroje využíváte s porozuměním?
Což o to! Neméně významné ovšem je, zda-li k takovým nástrojům zastáváte kladný postoj, hájíte jejich důležitost a prokazujete osobní odpovědnost za jejich celoživotní využívání.
Šteflova plíživá privatizace je skutečným nebezpečím pro model státních maturit. Tak trochu státní podle názvu a tak trochu hodně privatizované podle formy. A poturčenci Blahova střihu tomu vydatně přizvukují. Vemou si brejle, Blaha, neviděj si dál než na špičku nosu.
Nu, očekával jsem, kdo první přijde s myšlenkou, že osa RVP - ŠVP - státní maturity bude obrovský problém. Ony slavné výstupy RVP, přetvořené do výstupů ŠVP, mohou budoucím maturantům i zkoušejícím pořádně zamotat kebuli.
poturčenci Blahova střihu
Poturčenec horší Turka. Nějak se v tom, paní Carcy, neorientuji.
Kdo že má být ten můj Turek?
Paní Carcy, ve Vašem podání zní slovo privatizace jako hodně vulgární slovo. Co takhle zase něco zestátnit, a ne plíživě, pěkně revolučně!
Okomentovat