NÚOV: Školy představily první vlnu vzdělávacích programů dospělých v projektu UNIV 2 KRAJE v Jihomoravském kraji

pátek 7. května 2010 ·

Konkrétní obory, v nichž budou střední a vyšší odborné školy stavět 1. vlnu programů celoživotního učení dospělých v projektu UNIV 2 KRAJE, jsou v těchto dnech postupně představovány ve všech třinácti zapojených krajích ČR.


V Jihomoravském kraji proběhl kulatý stůl ředitelů škol a jejich metodiků celoživotního učení se sociálními partnery v kraji 27. dubna. Na brněnské schůzce prezentovala krajská metodička projektu Mgr. Lenka Řeháková návrh obsahového zaměření chystaných vzdělávacích programů třiatřiceti středních a vyšších odborných škol, které se do UNIV 2 KRAJE zapojily právě v Jihomoravském kraji.

Do projektu se v celé ČR zapojuje od loňského srpna 325 škol. Z EU a státního rozpočtu do něj míří 300 milionů Kč. Každá škola vytvoří během tří let tři vzdělávací programy celoživotního učení, kantoři se proškolí v projektování, lektorování dospělých, marketingu atd. To má školám pomoci prosperovat i při očekávaném poklesu počtu dětí a řešit také konkrétní potřeby trhu práce v místě.

Projekt ministerstva školství řeší Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) Praha. První vlna projektu poběží do konce března 2011. V Jihomoravském kraji v ní má být na školách celkem vytvořeno 33 programů (jejich seznam je uveden v závěru této tiskové zprávy). Mnohé z nich na konkrétní požadavek sociálního partnera v kraji.

V časovém horizontu do června 2010 bude nyní na školách zpracovávána 1. verze vzdělávacích programů, které pak budou v červenci a srpnu revidovány a korigovány. V listopadu až prosinci 2010 je zhodnotí sociální partneři škol v kraji (firmy, úřady práce apod.) a budou dopracovány konečné verze programů pro pilotní ověření v praxi.

Podle Petra Polívky z NÚOV, který vyhodnotil statistická vstupní data všech 325 zapojených škol, nevytvářelo ve školním roce 2008/09 žádný vzdělávací program pro dospělé 29 procent škol. Jeden až pět programů tvořilo 60,4 procenta škol (v letošním školním roce jsou tato čísla 38,9 procenta, respektive 55,8 procenta). Řada škol už také má určité zkušenosti se spoluprací se sociálními partnery v regionu.

Úřady práce mají zájem

Vysokou podporu vůči projektu deklarují na probíhajících schůzkách v krajích představitelé krajských úřadů (na krajích byly zřízeny pozice tzv. mentorů projektu), ale i úřadů práce. Diskuze vznikají zejména kolem výběrových tendrů úřadů práce na rekvalifikace dospělých, v nichž se prý školám často nedaří uspět. Nízkou cenou jim totiž konkurují soukromé agentury, které si pak ale paradoxně najímají právě prostory ve školách i jejich odborné učitele.

Problémem bývá podle reakcí ředitelů škol i široké spojování témat v zakázkách, které pak škola nemůže obsáhnout. Ředitelé úřadů práce reagují, že se už úřady naučily dělit tendry do bloků a soutěží se zvlášť. Školy se také mohou spojit, aby obsáhly celý požadavek.

Podle hlavní manažerky UNIV 2 KRAJE PhDr. Jany Bydžovské se také soukromí vzdělavatelé zaměřují hlavně na tzv. „měkké dovednosti“ v managementu a byznysu. Školám tedy vzniká prostor nabízet odborné vzdělávání dospělých v řemeslech a sáhnout si pro tyto peníze. Podle Bydžovské z aktuálních diskusí v krajích vyplynula i potřeba proškolit v rámci UNIV 2 KRAJE metodiky projektu na školách v dovednostech pro úspěšné nabídkové řízení.

Ředitelé úřadů práce ale deklarovali zájem o širší zapojení odborných škol do vzdělávání dospělých. Školy vidí jako stabilní instituce s „kamennou budovou“, které by tak byli často lepší dodavatelé než soukromí komerční vzdělavatelé. Zároveň ale úřady práce zdůrazňují nutnost reálného výsledku vzdělávání (rekvalifikací), tedy úspěšnosti absolventa v získávání zaměstnání. Úřady práce také na schůzkách volají po schopnosti škol stavět vzdělávací programy rychle a jen pro malou skupinu uchazečů.

Programy dalšího vzdělávání 1. vlny U2K – Jihomoravský kraj

Návrh obsahového zaměření:

Blanensko a Boskovicko: VOŠ ekonomická a zdravotnická a SŠ Boskovice - Údržba veřejné zeleně, SOŠ a SOU André Citroena Boskovice - Informační technologie, Střední průmyslová škola, Jedovnice – Programování a obsluha CNC strojů – CAD, CAM systémy, SOŠ a SOU-Masarykova škola práce Letovice – Umění komunikovat.

Brno: ISŠ - Centrum odborné přípravy Brno – Obrábění kovů na universálních strojích, SPŠ chemická Brno - Systém managementu kvality podle ISO 9001:2008 a jeho integrace do enviromentální praxe, bezpečnosti a kvality potravin, OA a VOŠ obchodní Brno - Obchodní angličtina, SŠ polytechnická Brno – Montér suchých staveb – práce se sádrokartonem, SOŠ a SOU obchodní Brno – Prodavač, ISŠ polygrafická Brno - Kreativní práce na PC, SŠ informatiky a spojů Brno - Poštovní minimum, ISŠ automobilní Brno - Mechanická a elektrická diagnostika motocyklů, SOŠ a SOU strojírenské a elektrotechnické Brno - Zámečník, SŠ potravinářská a služeb Brno - Pekař, Střední zdravotnická škola a VOŠ zdravotnická Brno - Kuchař specialista pro přípravu léčebné výživy, SOŠ a SOU stavební Brno - Mechanik plynových zařízení.

Brno – venkov: SOU a SOŠ SČMSD Lomnice u Tišnova - Asistent kadeřníka, SOŠ zahradnická a SOU Rajhrad - Základy aranžování a vazby květin, Integrovaná střední škola Sokolnice - Specifické znalosti ICT.

Znojemsko: SOŠ obchodní a SOU řemesel Moravský Krumlov - Základy podnikání od A do Z, SOU a SOŠ SČMSD Znojmo - Osobnost obchodníka, SOŠ a SOU Znojmo - Výroba jemného pečiva, SOŠ technická a SOU Znojmo - Zedník.

Břeclavsko: Obchodní akademie Břeclav – Obchodní angličtina, SOŠ průmyslová E. Beneše a SOU, Břeclav – Pracovník přípravy výroby a měření ve strojírenství, SOU Mikulov - Pracovník v sociálních službách.

Hodonínsko: SOŠE a SOU Veselí nad Moravou - Základy strojního opracování dřeva, VOŠ, SOŠ a SOU, Bzenec - Sommelierství a vinařství, SŠ lesnická a rybářská Bzenec - Kurz pro obsluhu hydraulického jeřábu, OA a JŠ s právem státní jazykové zkoušky Hodonín - Obchodní korespondence v praxi, Střední odborná škola Strážnice - Další vzdělávání v oblasti konstrukčních systémů CAD/CAM, SOŠ obchodu, služeb a provozu hotelů a SOU Strážnice - Angličtina v cestovním ruchu.

Vyškovsko: SOŠ a SOU Vyškov – Základy programování a obsluhy CNC Strojů.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.