Dalších tentokrát sedmnáct otázek a odpovědí k projektu EU peníze školám, součástí článku je i formulář pro další dotazy!
V rámci Šablon x/1 - Individualizace je možné zavést jen nový povinný nebo povinně volitelný předmět (nelze nepovinný). V dokumentu "otazky_k_sablonam..xls" na webu msmt.cz je na otázku č.11: "Je stanoven minimální počet žáků ve skupině v případě individualizace?" odpovězeno "Není". Zajímá mě, jak je tato odpověď v souladu s Vyhláškou 48/2005 § 5 odst. 1 - "Škola může vyučovat volitelný předmět nebo nepovinný předmět, pokud se k němu přihlásí alespoň 7 žáků ve školním roce."
Odpověď je správná. Individualizaci (dělení žáků do skupin) upřesňuje § 5 odst. 3 a 4. Především pak odst. 4, kde je uvedeno, že „počet skupin a počet žáků ve skupině se určí zejména podle prostorových, personálních a finančních podmínek školy, podle charakteru činnosti žáků, v souladu s požadavky na jejich bezpečnost a ochranu zdraví a s ohledem na didaktickou a metodickou náročnost předmětu.“
Můžeme na vytváření sad využívat již někým zpracované materiály (např. na internetu ), ze kterých utvoříme kompaktní celek - samozřejmě s uvedením zdroje.
Ano. Musí však jít o dostatečně průkaznou kvalitativní změnu vzdělávacího materiálu. Musí také být uveden zdroj, kde byl původní materiál získán (např. odkaz na internetové stránky).
Je možné zakoupit žákům pracovní sešity, do kterých žáci budou psát a na konci roku si je vezmou.
Ano, je to možné.
Jak se mají proplácet navíc odučené hodiny vzniklé individualizací? Stabilní úvazek si učitel snížit nepřeje, do obvyklých přespočetných hodin to dát nechci, na dohodu to nejde, neboť jde o stejný druh práce.
Existuje několik možností financování:
- Standardní pracovní poměr + navýšení v nenárokových složkách platu;
- Standardní pracovní poměr + navýšení o proplacené přesčasy;
- DPP/DPČ, ve které musí být uveden jiný druh práce než v pracovní smlouvě pedagoga;
- Navýšení úvazku pedagoga;
- Přijetí nového pedagoga;
- Nákup služby - faktura
Výběr varianty financování je plně v kompetenci ředitele školy.
Jsme jednotřídní škola se 4 ročníky, ve které učí jedna kvalifikovaná učitelka na plný úvazek a vychovatelka ŠD výchovy. Částka 300 000 je základ, který musíme vyčerpat? Pokud ano, museli bychom si vybrat několik šablon, abychom tuto částku utratili a jedna učitelka by tedy musela vytvořit i několikrát 72 sad pomůcek za 2 roky? To se mně jeví jako neproveditelné.
Ano, částka 300 000 je základ, který musí ZŠ vyčerpat. Při realizaci projektu je nutné splnit účel dotace, tzn. příjemce musí realizovat v rámci projektu jednotky nákladů uvedené v příloze č. 1 Rozhodnutí o poskytnutí dotace, jejichž souhrnná hodnota činí alespoň 50 % částky dotace.
Pokud příjemce splní účel dotace, bude mu poskytnuta dotace jako paušální částka, která bude známa po závěrečném vyúčtování, na základě prokázaní realizace určitého množství jednotek uvedených v příloze Rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Na semináři nám bylo řečeno, že interaktivní tabule je investice, protože i když by se dala pořídit do 40 000, sama o sobě nefunguje, ale další nutné přístroje její cenu zvyšují a tím se stává investicí. Přesto do školy stále chodí nabídky na zřízení interaktivních učeben, jejichž ceny jsou mnohem vyšší. Také z různých diskuzí se dovídám, že se to nějak dá obejít. Jak je to?
Interaktivní tabuli lze pořídit, pokud její hodnota nepřekročí částku 40 000 Kč. Pořízení výukových pomůcek doporučujeme konzultovat s ekonomem školy. Zároveň je nutno řídit se platnou legislativou a vnitřními směrnicemi školy.
Šablona čtenářská gramotnost: Cíle realizace klíčové aktivity - Individuální rozvoj bude podpořen nabídkou povinných a volitelných aktivit stanovených v ŠVP s úzkou vazbou na výchovně-vzdělávací proces nebo individualizací vyučovacího procesu formou skupinové výuky za pomoci pedagogických pracovníků. Znamená to, že aktivity projektu je možné realizovat v rámci povinné výuky prostřednictvím skupinové práce žáků a není nutné vytvářet volitelný či další povinný předmět?
Individualizací rozumíme vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků podle jejich individuálních potřeb. Škola může pro individualizaci výuky využít např. dělení žáků do skupin v rámci jednoho předmětu, rozšíření nabídky volitelných předmětů, společná výuka dvou pedagogických pracovníků v jedné hodině.
Proč jsou semináře k projektu EU peníze školám veřejně nepřístupné, když jsou hrazeny z veřejných prostředků?
Z důvodu omezené kapacity jsou semináře pořádané MŠMT určené ředitelům ZŠ/jejich zástupcům. Zájemci mohou využít workshopů NIDV nebo konzultací ČŠI, kde je kapacita flexibilní.
Chtěla bych v rámci rozvíjení čtenářské dovednosti napsat pohádku, kde by jednak děti rozvíjely dovednost čtení a zároveň by se seznamovaly s podnebnými pásy ( vlastivěda, přírodověda). Je možné vydat tímto způsobem knihu? Jak bych měla postupovat?
Výstupem šablony I/2 jsou 2 sady vzdělávacích materiálů (po 36 kusech)pro 2 vzdělávací oblasti (dle RVP). Tisk např. pracovních sešitů pro žáky je v rámci realizace projektu uznatelným výdajem. Publikování vzniklých materiálů je možné, ovšem bez nároku na honorář.
Jakým způsobem se bude projekt vyúčtovávat? Jednotlivě po šablonách (a pak je třeba dokládat náklady na každou šablonu zvlášť) anebo celkem za projekt a při splnění výstupů lze prostředky sdružovat?
Finanční prostředky z dotace je příjemce povinen vynaložit na dosažení cílů, resp. výstupů, kterými jsou: odučená hodina zaznamenaná v třídní knize, certifikát o absolvování DVPP a výukové materiály. Aby příjemce splnil účel dotace, musí realizovat v rámci projektu jednotky nákladů uvedené v příloze č.1 Rozhodnutí o poskytnutí dotace, jejichž souhrnná hodnota činí alespoň 50% částky dotace. Např. Pokud budou naplněny výstupy pouze v hodnotě 85% z celkové částky dotace, pak je nutné zbývajících 15% z celkové dotace vrátit. Příjemce je povinen vést účetnictví v souladu se všemi právními předpisy. Účetní doklady nebudou předmětem kontroly.
V předchozích dotazech bylo uvedeno, že v jedné vyučovací hodině lze ověřit více DUM např. křížovka a pracovní list. Jak se toto ověření dvou DUM bude zaznamenávat?
Bude kontrolován záznam v třídní knize, ze kterého musí být zřejmé, že ověření proběhlo a které materiály se ověřily.
Jsme malá vesnická škola - dva ročníky (2.+3.r.) jsou spojené v jedné třídě. V situaci, kdy proti sobě v jedné hodině jdou předměty např. matematika 2.ročník + český jazyk 3.ročník - lze toto brát jako individualizaci výuky. Nebo-li jednu z těchto dvou hodin učit zvlášť a uplatnit na ni šablonu k individualizaci?
Individualizací rozumíme vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků podle jejich individuálních potřeb. Škola může pro individualizaci výuky využít např. dělení žáků do skupin v rámci jednoho předmětu, rozšíření nabídky volitelných předmětů, společná výuka dvou pedagogických pracovníků v jedné hodině.
Narazili jsme na problém, jak využít šablonu 1/2 čtenářská a informační gramotnost na 1. stupni v nižších třídách - je to vůbec možné např. v 1. a 2. třídě, kde žáci teprve "trénují" techniku čtení, a šablona by měla sloužit k třídění informací, práci s moderními technologiemi, atd.?
Ano, tato šablona může být použita i na prvním stupni ZŠ.
Chtěli bychom z některé šablony podpořit třídnické hodiny, jejichž cílem bude zlepšení vztahů ve skupině a zkvalitnění komunikačních dovedností žáků. Bohužel z prevence VII/1 toto nelze. Můžeme použít I/1 a musí se jednat vždy o povinný či volitelný předmět?
Ano, musí se jednat o povinný či volitelný předmět. Na jiné, volnočasové aktivity šablonu nelze použít.
Mohu v rámci šablony IV.2 inovace v matematice vytvořit jednu ze sad na téma matematické rozcvičky nebo celá sada musí být monotematická.
Výstupem jsou 2 sady po 36 vzdělávacích materiálech pro 2 tematické okruhy vzdělávacího oboru Matematika.
Pokud bude doba schvalování kolem 3 měsíců, jak jsem se dočetl, a pokud budeme chtět začít se začátkem školního roku, bylo by třeba již pomalu zadávat žádost. Je tedy reálné začít čerpat peníze ještě letos?
Ano, je to reálné. Žádost je nutné podat co nejdříve.
Odkazy:
- Oficiální web projektu EUPenizeSkolam.cz
- Sekce EU peníze školám na MSMT.CZ
- Sekce EU peníze školám na České škole
13 komentářů:
Interaktivní tabule jako investice: Jako v Kocourkově. MŠMT Vám neodpoví nic jiného, než už odpovědělo několikrát. Z logiky zákona si tabuli koupit nemůžete pokud s nezbytným vybavením její cena přesáhne 40 000 Kč. Jenže už při plánování těchto dotací se počítalo s tím, že si za ně školy nakoupí interaktivní tabule. Takže ministerstvo počítá s tím, že si tabule školy nakoupí a kdyby z toho byl náhodou průšvih, tak my nic, my muzikanti... Odskáčou to školy, potažmo jejich ředitelé.
Reálná cena samotné interaktivní tabule je 20-25 tisíc, pokud kupujete předražený kompletní sady s montáží od šmejdů za 130000 a víc a necháte si to rozepsat na 4 faktury, tak jste, s prominutím, vůl.
Se základním programovým vybavením se do 40 000 musíte vejít. Jestli chcete další lepší programové vybavení, není je nutné počítat do ceny interaktivní tabule, ale jako software. Datový projektor je sice k interaktivní tabuli nutný, ale není součástí tabule. Takže podle mě se s nákupem interaktivní tabule bez zbytečností do neiinvestiční materiálu v pohodě dostanu. Samozřejmě nesmím skočit na jakoukoliv hovadinku, kterou výrobci nabízejí dodat.
Co je to "základní" a "lepší" programové vybavení?
RE: "Datový projektor je sice k interaktivní tabuli nutný, ale není součástí tabule."
A to je právě otázka! Fyzicky není jeho součástí, ale je tomu tak i z účetního hlediska?
Interaktivní tabuli bez dataprojektoru využijěš maximálně jako běžnou tabuli popisovatelnou stíratelnými popisovači.
Tabuli v kombinaci s dataprojektorem využiješ maximálně jako obyčejnou promítací plochu, tj.bez interaktivních funkcí.
V obou případech jde o výrazné omezení funkčnosti, kvůli které jsi tabuli zakoupil.
Podle toho, co jsem zjistil u naší účetní (a jinde) vytváří interaktivní tabule funkční celek jen ve spojení s dataprojektorem a PC.
Jedná se tedy o soubor movitých věcí a pokud jeho SOUHRNNÁ cena překročí 40 000 Kč, jde o investici.
Mohl by mi to někdo potvrdit, nebo vyvrátit? Nejlépe někdo, kdo se vyzná v účetnictví.
Z učetního hlediska je nutné zahrnout dataprojektor a interaktivní tabuli do jedné položky. Mluvím z vlastní zkušenosti, kdy jsem po jednání s řídícím orgánem projektu, na kterém pracujeme, byli nuceni toto provést. Ledaže by jste použili dataprojektory zakoupené z vlastních zdrojů a jednoznačně to prokázali.
RE: "Z učetního hlediska je nutné zahrnout dataprojektor a interaktivní tabuli do jedné položky"
A počítač?
Počítač jsme tam kupodivu zahrnovat nemuseli.
Lze to obejít tím, že použiji dataprojektor a počítač již dříve zakoupený z provozních peněz.
Nevěřím svým očím, v dotazech MŠMT neodpovídá na velmi konkrétní dotazy, stále odpovídá nic neříkajícími frázemi, které si každý může přečít v Příručce MŠMT . .Ale v praxi je možno si vykládat citované pokyny různě. Dotazy z malotřídních škol nezodpověděli vůbec.. . .a podobně další a další.. . .
@Nevěřím svým očím: Co konkrétně myslíte?
Nevěřím svým očím - souhlasím s Vámi, vidím to stejně. Pročítám si stále odpovědi na dotazy a je to nekonkrétní omílání.
Nevěřím svým očím - souhlasím s Vámi, vidím to stejně. Pročítám si stále odpovědi na dotazy a je to nekonkrétní omílání.
Okomentovat