Předpokládám, že většina základní škol v ČR se začíná vážněji zaobírat projektem EU peníze školám (dále EU PES). A je pravděpodobné, že informační technologie budou nedílnou součástí většiny projektových záměrů. Takže chtě nechtě, školský informatik bude nemalou měrou poptáván.
Než budu pokračovat dále, chtěl bych se odkázat na jeden můj starý článek s názvem Lesk a bída školních informatiků, na který pak navazoval článek Je školský informatik partnerem nebo rukojmím?. Odkazuji se na ně, abych mohl svou následující úvahu dostat do příslušného kontextu.
Školský informatik na základce...
... je dozajista osobou vysoce poptávanou. Existuje-li na škole pracovník v této "funkci" (schované do kabátů ICT metodiků či koordinátorů), pak nezřídka jeho pracovní náplň svým obsahem i rozsahem přesahuje průměrnou pracovní dobu pedagogického pracovníka. Ti z vás, kteří jste si přečetli výše uvedené starší články, mi dají doufám za pravdu, že v této oblasti jsme za posledních 10 let moc kupředu nepokročili. Ba právě naopak. Srovnáme-li "požadované kompetence" před rokem 2000 se současnou poptávkou, tak rozhodně neodpovídají "benefitu" v podobě sníženého úvazku u ICT metodika.
Přitom jedna skutečnost je ještě horší. I v roce 2010 je nemálo základek, kterým se může o kompetentním školském informatikovi jenom zdát - a nejsou to jen malotřídky.
Samotného by mě tedy zajímala studie, která by porovnala tento jev v roce 2000 a dnes. Nicméně spokojím se i s inspekční zprávou ČŠI z minulého roku.
Projekty na základce...
Problematika "projektů" ve školství je velmi široká a také vcelku diskutovaná - od "projektové výuky" až "po evropské projekty". Nicméně pro mé další argumenty postačí, když se omezím pouze na projekty "střednědobého či dlouhodobého" rozsahu a dosahu, které více či méně řešily případné využívání ICT na školách.
Po roce 2000 se objevila zkratka SIPVZ, která je dodnes v povědomí školských informatiků a vedení škol - to je dle mého soudu důkaz toho, že se jednalo o dlouhodobý projekt (navíc celorepublikového významu). V každém případě je však nutné jej rozdělit do dvou fází - první byla charakteristická centrálním pojetím (INDOŠ), druhá pak liberálně-individualistickým (pilotní projekty SIPVZ). Přitom obě tyto fáze byly a stále jsou spojovány s údajnou malou mírou kompetencí škol (především základek) v oblasti projektového řízení. V období INDOŠe dokonce tento argument "oficiálně" ospravedlňoval generálně-dodavatelsko-auditorský centralismus. V období pilotních projektů SIPVZ pak dle mého názoru základky doplácely na to, že o realizaci projektů většinou rozhodovaly zřizovatelé středních škol.
Přístup k "evropským penězům" (dříve "Lidské zdroje", teď "Vzdělávání pro konkurenceschopnost") měl pozitivně zhodnotit zkušenosti především z druhé půle SIPVZ. Ukázalo se však, že základky "údajně neumí podávat projekty" a proto se zrodila myšlenka "šablon".
Školský informatik a EU PES
Troufám si sebevědomě tvrdit, že v konceptu EU PES je skryto jedno významné riziko.
Má-li základka "svého" školského informatika, pak po něm bude poptávána další práce, a to chce čas! Argument o jejím případném zaplacení neobstojí, protože školský informatik povětšinou již nemá odkud potřebný čas vzít! A nezapomeňme, že na základkách povětšinou školský informatik bývá učitel!
Záhy se tedy dle mého soudu ukáže, že pro základky bude z pohledu informačních technologií jednodušší "nakoupit hotová řešení" - a tomu je uzpůsoben marketing a public relations (například viz Odborníci varují: Učitelé a žáci jsou až příliš závislí na internetu). To nakonec opět povede k závěru, že základky neumí realizovat projekty samostatně. Kruh se opět uzavře...
Nevím jak vám, ale mě se to vůbec ale vůbec nelíbí.
Převzato s laskavým svolením autora z jeho blogu.
David Hawiger: Přichází zlaté časy pro informatika na základkách?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
26 komentářů:
Je-li toto první náznak toho, že možná i tento způsob bezkoncepčního utracení (ne-li vyhození) dalších miliard není úplně správný, pak přichází v pravý okamžik. S největší pravděpodobností už není koho vést k zodpovědnosti. Ostatně takto jsme na tom již od dob INDOŠE a pana ministra Zemana.
Tak, tak. Informatici na škole jsou přetížení. Na úřadech, kde vlastní 50 PC na to mají člověka, ne-li dva, na plný úvazek. Na školách bývá PC i více a dělá to chudák učitel, který má 5 hodin z úvazku dole, což je naprosto nedostatečné. Sama jsem se setkala se situací, kdy jsme do PC učebny zakoupili 10 nových počítačů a nešťastník zástupce si myslel, že ten, co je doveze to i zapojí, a že snad na tom bude hned vše i fungovat. Při téměř stu výukových aplikací, které vlastníme to tedy hned nefungovalo, což ho velmi překvapilo. Samozřejmě, že odměna za asi 50 hodin, které jsem tam následně strávila, žádná.
Anonymni: Tady je potreba polozit otazku, proc jste to tedy delala? 50 hodin zdarma?
Ani uklizecka neprijde do prace kvuli 50 hodinam zdarma, pak si ovsem nestezujte.
Milý Anonymní z 1.6. 0:17:
Nevím, zda pracujete ve školství, ale troufnul bych si tipnout, že nikoliv. Jinak by jste totiž věděl(a), že na nadšení, smyslu pro povinnost, lásce k profesi a popravdě i velké dávce "osobní hlouposti až pitomosti" stojí celé naše školství už celá desetiletí.
Jsou ještě učitelé, kteří ve svém volném čase, nad rámec vlastních povinností a zcela zadarmo, anebo za "odměnu" ve výši několika stokorun měsíčně vykonávají práci nejen desítky ale i stovky hodin ročně.
Proč? - Bůhví, proč se na to nevykašlou.
Nejspíš z lásky k profesi, k dětem a často také z pocitu odpovědnosti, který jim brání čekat, až na něco, co potřebují dnes a denně ke své práci "zbudou peníze".
Netvrdím, že jsou takoví všichni. Ono taky každá trpělivost má své meze a spoustu z nich už přestalo bavit "dělat ze sebe pořád blbce".
Ale buďte setsakramentsky vděčný(á) za to, že takoví učitelé ještě vůbec jsou, protože bez nich by byly naše dětičky a celé školství úplně v háji.
Takže když už neumíte kolegyni za její práci ocenit, anebo alespoň poděkovat, tak si příště svoje "rady" nechte od cesty.
Mohlo by se stát, že je učitelé poslechnou.
Tip pro "neodměňované" informatiky - pokuste se se svými řediteli uzavřít druhou pracovní smlouvu na práci informatika. Sice nebudete mít takový plat jako "odborníci" na úřadech (jste bráni jako nekvalfikované síly), ale aspoň budete mít jistotu pravidelného příjmu za pravidelnou práci. Většina škol má dosttek finančních prostředků na THP pracovníky. Já už takhle jedu asi 6 let k oboustranné spokojenosti. Mám snížený úvazek učitele, k tomu plný úvazek správce (60 PC) a ředitelka nemá problémy, jak mě zařazovat a odměňovat. Každopádně je to možná csta, zálež však na dohodě s vedením školy.
poste.restante:
To vite, ze pracuju ve skolstvi a prave delam (zarazenim) to, co pisatelka a jsou dve moznosti:
bud si bude stezovat, ze dela 50hodin (to je silene cislo) zadarmo nebo s tim neco udela a to jde jenom tak, ze to neudela.
Tady fakt nejde o ocenovani prace mnou, ale vyslovene pud sebezachovy ze strany kolegyne.
Nejlepsi by bylo, kdyby tu mou radu ucitele opravdu poslechli - mam ziv. list a zadarmo bych opravdu nedelal. Starat se desitky pocitacu a DATA neni jako nacvicit skolni divadlo ve svem volnem case.
Nehodlal jsem se ji dotknout, vzhledem k tomu, ze se tu vyskytuju velmi zridka a neni to "stara Ceska skola", nepodepisuju se, kdyz uz neco 1x za x mesicu napisu.
Netusil
Rychle nakupujte, protože v nejbližších letech nenaukoupíte nic. Jednoduše nebude z čeho brát. Tak rychle interaktivní tabule, nová PC,,.. Ohledně odměňování - přečtěte si všichni volební program TOP 09 pro základní a střední školství. Tam se dovíte, že je potřeba větší míry nadtarifních složek na úkor tarifů, což vyřeší vašich 50 hodin zdarma, bezpečně. To, že Vám nedal ředitel za tuto práci v současnosti ani korunu, tak Vám ji tuplem nedá ani potom.
Netušil:
S tímto upřesněním Vaši předchozí poznámku beru. :-)
Bohužel ne každý učitel je v pozici, kdy si může klást podmínky, anebo má štěstí na rozumného ředitele.
Tohle je systémový problém, ale dokud se dostatečné množství lidí neštajfne, nikdo nebude cítit potřebu jej řešit. Ale to je na jinou debatu...
"Bohužel ne každý učitel je v pozici, kdy si může klást podmínky,"
No to je mozna pravda, ale informatik vetsinou muze. Kdyz se ona sprajcne, tak to proste nikdo z te skoly neudela a na zaplaceni firmy skola nema. Je to cele o tom, ze to urcite nebylo poprve a pokud dotycna v takove pozici je delsi dobu, musi i malo uvedomele vedeni chapat, ze ji opravdu potrebuji a ona by musela ten "natlak" vytvaret uz drive, pomalu, ale jiste.
Systemovy problem je to jenom proto, ze ucitele delaji presne to, co jste v prvni reakci hajil a ne to, co jsem radil. Konkretne starost o PC proste nema s vyukou nic spolecneho a ze si ucitelky/le starajici se o PC nechaji s..t na hlavu, to je jen a jen jejich problem a nikdo to za ne resit nebude. Bud si te prace a casu ktery obetuju VAZIM a je to kvalitni prace a pak proste nemuzu delat zadarmo nebo to nedelam.
Hups ;-) - napsal jsem komentář a on nikde ;-). Zkusím znovu.
ad BoBr:
K sepsání mé úvahy mě motivoval článek "Odborníci varují ...".
Přitom oba víme, že stát (a tudíž ani MŠMT) nepoptává koncepci zaměřenou na "ICT" do momentu, dokud není vyvolána "negativním impulsem" (u INDOŠe šlo o porovnání s Evropou, u EU PES o reflexi potvrzenou ČŠI). Bohužel nezřídka jsou sepsané vize "přetaveny" do komerční pobídky (SIPVZ = INDOŠ; Škola 21 = EU PES). Pro tentokrát jen doufám, že alespoň jistá míra konkurence a možnost zapojit učitele zmírní "zlatokopecké choutky".
ad zbytek diskuse:
Ačkoliv jsem se snažil nasměrovat diskusi do blízké budoucnosti, ukázalo se, že problém informatiků na základkách je stále velmi palčivý.
Svádí to pak k položení otázky "Kdo za to může?". Přesto bych spíše hledal odpověď na "Co s tím lze udělat?"
David Hawiger:
Problém je v dlouhodobé nekoncepčnosti práce MŠMT a koneckonců politiků všeobecně. Měnit každé 4 roky (anebo častěji) způsob práce a organizaci činností je prostě neskutečný "veřejný dům". (Nechci být vulgární.)
Problém je, že se dělá politikum i z provozně technických záležitostí. A funguje to na všech úrovních. Peníze, granty, projekty se přiklepávají "našim" ředitelům a nikoliv opravdu potřebným.
Problém je také to, že "veřejné zakázky" se zúřadovávají mnohem snáz, nežli dlouhodobé koncepce. Ostatně sám jste to naznačil.
Já jen dodám, že "malá domů" se hodí vždycky.
Co s tím?
Bylo by toho na delší diskusi.
Pro začátek alespoň dva po sobě jdoucí ministry, kteří by pochopili, že nemusí vyházet z okna všechny koncepce svého předchůdce. A pak vypracovat dlouhodobou strategii, která se přetaví v systém a ten se stane běžnou součástí agendy. Řekněme nějaká ten nový SIPVZ, který ale neskončí k určitému datu, nýbrž poběží dál. Z tohoto pohledu jsem vůči EU PES velmi skeptický.
pane Netušile:
Nezlobte se, ale Váš postoj jsou tak trochu "Rady z Prahy" - bez ohledu na to, odkud jste.
Učitel(ka) se samozřejmě "šprajcnout" může. Bohužel si tím často začne podřezávat větev. Hledat nové místo není na malém městě či obci žádný med.
Já s Vámi v principu souhlasím. Máme si být vědomi hodnoty své práce. Obzvláště proto, že nám také zadarmo nikdo nic nedá. Jen chci upozornit, že za současna jsou to učitelé, kdo tahá za kratší konec.
Tím nechci tvrdit, že máme dělat práci zadarmo. Jen říkám, že občas není na výběr.
Navíc poměry jsou dnes takové, že často i uznalý ředitel nemá odměňovat z čeho. Dvě, tři stovky za odměnu rozhodně nepovažuji.
Svádí to pak k položení otázky "Kdo za to může?". Přesto bych spíše hledal odpověď na "Co s tím lze udělat?"
K hledání odpovědi na otázku "Co s tím lze udělat?" bez odpovědi na otázku "Kdo za to může?" Vám, pane Hawingere přeji hodně sil i dostatek času.
Obého budete potřebovat nevídaně.
Proč? - Bůhví, proč se na to nevykašlou.
Nejspíš z lásky k profesi, k dětem a často také z pocitu odpovědnosti, který jim brání čekat, až na něco, co potřebují dnes a denně ke své práci "zbudou peníze".
Netvrdím, že jsou takoví všichni. Ono taky každá trpělivost má své meze a spoustu z nich už přestalo bavit "dělat ze sebe pořád blbce".
Ale buďte setsakramentsky vděčný(á) za to, že takoví učitelé ještě vůbec jsou, protože bez nich by byly naše dětičky a celé školství úplně v háji.
Takže když už neumíte kolegyni za její práci ocenit, anebo alespoň poděkovat, tak si příště svoje "rady" nechte od cesty.
Mohlo by se stát, že je učitelé poslechnou.
Vřelé díky za tato slova..Chovala jsem se ve svém působení ve školství úplně stejně...prostě vám to nedá..nechat žáky nebo své kolegy "ve štychu"..i když víte, že za tu práci neuvidíte peníze..Je to holt rozdíl mezi "normálním" zaměstnáním a mezi tím "být učitelem"..ona to opravdu totiž není "normální" práce a ti, kdo učí nejsou "normální"..jsou to blázni, kteří možná z vašeho (komerčního) pohledu dělají zadarmo..ale nebýt těchto bláznů, byla by úroveň našeho školství ještě xkrát horší než je dnes..ta hrstka statečných to drží nad vodou a přejme si, ať přežijí do doby, než jejich práci bude KONEČNĚ oceněna.
PS: já nevydržela...jsem sice klidnější, nedělám zadarmo..ale to štěstí, kdy vám maturanti děkují, kdy vás rodiče pochválí, že toho jejich puberťáka zvládáte..ty krásné chvíle už prostě nezažiju.
Poste.restante:
Podivejte, zkuste si predstavit, ze Vam (nebo ji) rekne reditel:
"Nemame matikare, vemete si 6 hodin uvazku navic matiky jako prescas, penize nemam, platit Vam to nebudu..."
Ukazte mi, kolik reditelu to udela a kolik ucitelu na to pristoupi...
Pritom ucitelum jinych aprobaci to nikdy neudela jen Vam a jen v matice.
Je to to same jako starat se o sit ve skole zadarmo.
Jestli si myslite, ze velmi specificka cast ucitelu (informatikove) ma byt vedome zneuzivana, pak si mym radam rikejte jak chcete a je to v poradku, ale nedivte se, ze je to pak jak to je.
Při této příležitosti by bylo dobře si připomenout, že délka pracovní doby v Česku činí nejvýše 40 hodin týdně. Pedagogičtí pracovníci mají v rámci pracovní doby ze zákona stanovenu přímou vyučovací povinnost.
V souladu se zákoníkem práce uzavírá zaměstnavatel se zaměstnancem pracovní smlouvu, v které je mimo jiné uveden i druh práce, kterou má zaměstanec vykonávat. Zaměstanavetel i zaměstnanec se řídí pracovním řádem, kolektivní smlouvou a dalšími právními předpisy.
Má-li učitel pochybnosti o pokynech a nařízeních ředitele školy, může se obrátit na zřizovatele, inspektorát práce a odborovou organizaci.
A také si může stěžovat na lampárně, redakci Hlasu lidu popřípadě starej matěri.
Chtěl bych se na něco zeptat.
Jaká je pozice Jednoty školských informatiků při vyjednávání s pracovníky ministerstva?
My stále nadáváme na Indoš a vlastně jenom díky němu mají ICT koordinátoři (v praxi i správci sítě) snížený úvazek. Dnes by nám jej už nikdo nesnížil a dělali bychom stejnou práci i bez snížení úvazku.
Přitom i při nedostatku mzdových prostředků se to dá řešit třeba prací na ŽL z peněz zřizovatele (ZŠ). Jaký úvazek pro správce sítě považujete za odpovídající třeba při 60 PC. Ono totiž mnoho ředitelů ani neví, kolik času tato práce obnáší, stačí jim, když počítače prostě jdou. Ono to většinou vypadá, že to jde "samo".
Tak, tak. Ředitelé našich škol jsou dost velký problém. Většinou se vůbec nezajímají o to, co se na jejich škole děje, protože v lepším případě sedí zahrabaní v papírech v ředitelně a vhorším případě bezostyšně zneužívají své volné pracovní doby (bohužel jich takových znám několik). A když se mají za své podřízené postavit a ozývat se směrem nahoru, tak to většinou nedělají, protože mají své teplé místečko za slušný plat. Proč by si měli dělat problémy. Inspekce se pak nechá vcelku snadno oblafnout tím, že papíry jsou v pořádku. Odhalit, že na škole není vše tak, jak má být se v podtatě nedá - leda by to někdo bonzl. A to naši řadoví učitelé nemají ve zvyku a rodičům je to kupodivu vcelku jedno.
ad Anonymní 2.6.2010 11:14:
Pozice "Jednoty školských informatiků (JSI) je taková, jakou si zaslouží", pozměním-li jiný výrok. V každém případě je ale nutno upozornit, že na MŠMT fakticky není s kým komunikovat.Od dob zrušení odboru "SIPVZ" se problematikou "ICT ve školství" nikdo systémově nezaobírá.
Co se týče nadávání na INDOŠe a ukotvení ICT koordinátora, pak na tento problém upozorňuji již pár pátků a dokonce jsem v této věci vypracoval o své vůli "elaborát", který by snad mohl pomoci. Nedávno jsem je poskytl i JSI a nejdete jej na adrese https://docs.google.com/Doc?docid=0AZcsQz-VtdtgZGNnbmQ3NXJfODFkbmszNzRjdw&hl=cs. Nebo také na webu JSI ve spodní části stránky "JSI pro základní školství". Netvrdím, že je tento materiál bůh ví co, ale zároveň doufám, že vás vyvede z omylu, že INDOŠ má nějakou zřejmou zásluhu na tom, že dnes má ICT metodik (nikoliv tedy ICT koordinátor) nárok na snížený úvazek. Tento "benefit" totiž přišel až v éře poINDOŠí.
Ad Anonymní 2.6.2010 11:58:
Pane kolego či paní kolegyně,
mám velmi odlišnou zkušenost ... a mohl bych zde sepsat román negativ směřující do jiných řad, než zrovna ředitelských.
Nicméně zúžím to na konstatování, že ředitel by měl být především manažerem, na tom se doufám shodneme.
Bohužel nezřídka se po řediteli manažerské kompetence nepoptávají, ba právě naopak mu jsou na obtíž či dokonce vyčítány. A toto tvrzení opírám nejen o své zkušenosti z posledních dvou let.
My stále nadáváme na Indoš
a budeme na věčné časy, i kdyby díky němu byly sníženy úvazky informatikům.
Trošku si započítejme a pro jednoduchost uvádějme čísla plus mínus bajvoko.
Žaloba na prošustrovaných nejméně pětset milionů. Informatiků dva a půl tisíce. Tedy po dobu pěti let tři tisíce k platu měsíčně.
A řekněte mi, pánové, kdo to dneska má?
že ředitel by měl být především manažerem, na tom se doufám shodneme
Neshodneme, pane Hawingere, neshodneme.
Ředitel je vedoucí pracovník chod školy řídící a za její chod odpovědný. Školu tvoří zkompetentňující učitel a jeho zkompetentňovaní žáci.
Ředitel školy musí být především vynikající učitel, který byl do svojí funkce jmenován i proto, že prokazuje schopnost řídit organizaci. Garantuje kvalitu zkompetentňovacího procesu. Na provozní záležitosti má mít lidi k tomu vzdělané.
Jinak se ze školy může stát zaměstnavatelna pedagogických pracovníků s přidruženou výrobou pohlídaných dětí.
Škola není továrna a učitel není dělník. Tedy i já souhlasím s tím, že ředitel by měl být především kvalitní učitel. Zarazilo mě, přestože jsem v kontaktu s mnohými řediteli, že ani neznají podle čeho jejich učitelé učí. Vlastní vzdělávací program ani nečetli. Oni "řeší" jiné důležitější věci. Vše musí být v rovnováze manažer i ředitel jako vedoucí výchovně vzdělávací pracovník. Jinak to jde do háje. Tyto experimenty už před několika roky dávno vyřešili na západ od našich hranic - stačí jen mrknout.
Koukám, že se někde propadnul můj příspěvek z včerejší noci. Nepamatuji si už všechno, ale šlo asi o tohle:
Souhlasil jsem s panem Netušilem. Myslím, že jeho příměr s matematikou vcelku sedí. Jen jsem zmiňoval, že on píše o situaci, jaká by na školách MĚLA být a já spíše o tom jaké to reálně JE.
K otázce pana Hawigera - co s tím?
Tak především by to chtělo i na MŠMT pracovat opravdu koncepčně. Alespoň dva ministry po sobě, kteří nevyhážou z okna většinu práce svého předchůdce.
Strategie, které se přetransformují v běžné agendy a méně projektů, které jsou od-do.
Méně všespasitelných idejí a více systémové a systematické práce. Pokud není na MŠMT ani odbor, který by se problematikou ICT zabýval, není čemu se divit.
Ad ředitelé.
Bylo by fajn mít direktory-ideály, kteří zvládají všechny své kompetence skvěle. Dnes po nich chtějí zřizovatelé a MŠMT hlavně práci úředníka. A řízení "procesu zkompetentňování"? Jak může fungovat, pokud se ředitel (či někdo jiný) dostane k hospitaci tak jednou ročně? Ne, že by nechtěl, ale není kdy.
Škola opravdu není fabrika.
Bylo by fajn mít direktory-ideály
A my je nemáme? Že by selhávali zřizovatelé? Ajajaj
Jak takový ředitel-úřada rozděluje nenárokové složky? Podle kvality výuky nebo podle práce navíc? Není náhodou přemíra estrádních aktivit učitele na úkor přímé vyučovací povinnosti?
Nebere se kvalitní práce učitele tak nějak sama sebou?
Přistupuje ředitel školy k zaměstnancům individuálně? Zohledňuje jejich specifické pracovní potřeby? Komunikuje dostatečně s rodiči svých zaměstnanců, informuje rodiče o pracovních výsledcích jejich pedagogických potomků včas?
Daří se řediteli školy integrovat do pedagogického kolektivu i vyložené pytomce?
ad Luděk Blaha 2.6. 14:44 a ignorant 2.6.19:15:
Omlouvám se, špatně jsem se vyjádřil, dovolím si tedy poopravit na "ředitel by měl být především manažerem s nadstandardními pedagogickými kompetencemi. Zároveň však můj názor je, že by to nemělo býti naopak. Nicméně rozumím i tomu, pokud někdo tvrdí, že ředitel má být především učitel s určitými manažerskými kompetencemi.
Ono je totiž otázkou, co si pod pojmem MANAŽER představujeme. Mám zkušenost, že jsem mohl pozorovat či jednat s "manažery", kteří to měli sice "na vizitce" popřípadě to opírali o "svůj podnikatelský úspěch", ale v hlavě to byli buď "kšeftaři" nebo "otrokáři".
A abych byl ještě čitelnější, tvrdím, že pedagogické kompetence a manažerské kompetence se v "moderním pojetí" v mnohém překrývají. Ale to je na jinou debatu - byť v souvislosti se školskou reformou (a těmi všemi RVP, ŠVP, "inkluzí", "kyber-šikanou", EU PES apod...) nesmírně aktuální.
Okomentovat