Ministerstvo školství nevidí důvod, proč by mělo stáhnout ze svého webu či revidovat příručku o sexuální výchově pro učitele, jak o to požádala místopředsedkyně lidovců Michaela Šojdrová. Jednička zlínské kandidátky KDU-ČSL vyzvala dopisem ke stažení příručky ministryni Miroslavu Kopicovou. Chce také, aby byli do debaty o sexuální výchově zapojeni další partneři, třeba Národní centrum pro rodinu nebo Fond ohrožených dětí.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Sexuální výchova je výplodem mozku s průměrným IQ a cynického srdce. těch je v dnešní populaci více než dost. Takto "vybavené" lidské orgány nejsou schopny rozeznat co jim chybí. Je to soubor nivních pohledů na lidskou pudovost, která se prý dá ovládnout školní výchovou. Vždyť školní učitelé nezvládají běžnou výchovu a ani autoři textu netuší, že, pokud nedostane dítě dostatek lásky od rodičů, je težké ho pak ve škole namotivovat k učení a dávky sexuálního povídání v takovém dítěti vytváří perverzní posílení pudů. Neobsahuje také to zásadní, např. to, že sex není láska ! Už vůbec nemluvím o tom, kolik učitelů není ve věcech sexuality a lásky zralých ...
Najde se na ministerstvu nějaká hlava pomazaná, která to rozezná ?
Prosím probuďte se, viktoriánská výchova je už minimálně 100 let mimo mísu. Navíc jako učitele se mě dotýká, že by vzorek kolegů ve sborovně nebyl ve věcech sexuality a lásky dostatečně zralý. Naopak většina má děti, celkem úspěšně je vychovává, a ti co je nemají na tom více méně pravidelně pracují. Dokonce i míra lásky k dětem je minimálně nadprůměrná, jinak by to už dávno nedělali (to učení i to ostatní). Pochopitelně nedosahuje intenzity lásky některých katolických kněží.
P.S. Četl/a jste tu příručku vůbec? Myslím že ne. Není v ní nic víc, než co se dá očekávat od populárně naučné knížky podobného zaměření. Spíše tipuji, že Vás iritují někteří autoři. Ale to je Váš problém. A ačkoli není určena primárně dětem, ale jako metodická příručka, doporučuji, dejte ji přečíst svým dětem (jsou-li ve věku puberty) a pak se jich zeptejte, co je pro ně nové. Budete myslím velice překvapen/a.
Učitel informatiky, milující své zatím jediné dítě, s 25 lety sexuálního života.
Právě jsem si příručku přečetl. Jako zdroj základních faktů pro učitele je to jistě použitelné. Pořádně zpracovanou metodiku v tom ale postrádám (jak to dobře učit). Jsou to převážně fakta.
Ačkoliv nejsem katolík, ani člen jiné církve, dávám věřícím za pravdu v tom, že příručka poměrně málo, (no vlastně prakticky vůbec) neřeší vztahové aspekty sexuality, tedy vlastně tu lásku. A kapitola o etice je mimořádně slabá a abstraktní.
Taky nejsem odpůrcem hormonální antikoncepce, odstavec o ní je skutečně příliš jednostraný, jak nějaký reklamní leták = zmiňuje jen samá pozitiva a jistoty. Nepochybně i tady jsou rizika selhání, rizika vedlejších účinků.
To pojetí sexu jako 'pouhé technické záležitosti' či volnočasové aktivity, kterou můžu v pohodě provozovat s kýmkoliv, kdo je zdravý a sympatický... to se mi nelíbí.
Věřím, že učitelé jsou většinou zralé osobnosti a vztah, intimitu a lásku berou jako integrální součást sexuality, ale přesto myslím, že to příručka mohla obsahovat taky. Tím spíš, když řeší i širší kontext a vzdálenější podtémata.
Prostě nějaké základy psychologie vztahů a pár dalších témat.
PS: Radim Uzel, kterého tuším někteří katolíci dřív nemohli vystát za popularizaci sexuální výchovy, tam má podle mého soudu jednu z konzervativnějších kapitol. Nebojí se čtenáře varovat, tam kde to je na místě.
Lidovci křičí (jako většinou, když jde o sex) poněkud histericky, (a církvi bych vůbec přál, aby se naučila vést klidný a konstruktivní dialog s dnešní společností), přesto bych se rozšíření o navrhované téma do budoucna nebránil. Nějaké stahování z webu samozřejmě není nutné.
Je to poněkud zvláštní. Po metodické příčce o víceméně technických otázkách jedné z oblastí lidského života požaduje jedna z politických stran řešení hlubších vztahů mezi lidmi. Zdá se, že bez řádného odborného zpracování, formulace kompetencí, výstupů, průřezových témat, odpovídajícího doplňkového školení pedagogů a reformně pojatých projektových dnů nebude lásky mezi lidmi v Česku.
Nechápu, proč normální, přirozená lidská potřeba má být chápána jako jedna z fází lásky nebo snad dokonce její vyvrcholení, když sama láska je záležitost pro život velmi nepraktická. Je příliš sobecká, vynucuje si opětování a nezřídky i špatně končí. Lépe je chápat lásku jako jednu z možných cest k přátelství.
Naroubujeme-li do biologické potřeby emoce, stáváme se poživačnými, což může vést až k obžerství Mašlaňovského střihu. V tom cítím rozpor například u náboženství, které pojímá sex spíše jako nutnost pro zachování rodu. Uvědomujeme si vůbec, že například sex z lásky k partnerovi by mohl být klidně chápan i jako naturální prostituce?
Hormonálně se probouzející žactvo je v oblasti sexu především nezbytné upozornit na mnohá úskalí a nebezpečenství, když už to neudělají rodiče. Abychom pak nebyli směšní ve své poněkud zbytečné snaze odvésti dětičky od přirozeného pudového nutkání ke komplexním kompetenčním analýzám morálně volních vlastností svých případných budoucích partnerů s průběžnou autoevaluací.
Šťastní jsou ti, mezi nimiž vznikl hluboký vztah jako následek vzájemného sexuálního uspokojení.
Luděk bláha:> Nechápu, proč normální, přirozená lidská potřeba má být chápána jako jedna z fází lásky nebo snad dokonce její vyvrcholení, když sama láska je záležitost pro život velmi nepraktická.
Mně zase přijde pro život velice nepraktické, když děti musí vyrůstat v rozvedené rodině, neboť rodiče 'přirozenou lidskou potřebu' a práce s vytvořením harmonické rodiny už se jim nelíbila.
Kdo bude potom nést následky nezodpovědnosti takových rodičů?
(nejen ty děti, ale celá společnost)
Jak se bude vyrůstat dětem, které si budou přehazovat dva už cizí lidé, kteří s tím teď už nechtějí mít nic společného?
(prof. Matějček o tom věděl své)
Člověk nemusí být věřící, aby důležitost zodpovědného přístupu k rodičovství viděl a škola by to neměla přestat zdůrazňovat (jakkoliv je zde samozřejmě důležitější zkušenost z rodiny).
Luděk bláha:>Abychom pak nebyli směšní ve své poněkud zbytečné snaze odvésti dětičky od přirozeného pudového nutkání.
To by znamenalo, že odvádět kohokoliv od pudového jednání musí být směšné a zbytečné.
Leckdy nám pudy mohou "radit" ledacos: "uteč, porvi se, vyhni se zodpovědnosti, ukradni, zabij.."
To by to dopadlo!
Jakkoliv tu církev "nebaštím", bezbřehý relativismus, vedoucí k nezodpovědnosti a sobectví (ať již ve vztazích či kdekoliv jinde v životě) nemusím ještě víc! A snad nejsem sám.
když děti musí vyrůstat v rozvedené rodině
To se zpravidla stane, když se lidé berou z velké lásky, které ovšem nepřeroste v přátelství. Láska přijde a odejde. S tím nic nenadělá sebelepší příručka.
pudy mohou "radit" ledacos
A že se Vám, pane breto, v souvislosti s pudem sexuálním vybavily takové pecky jako "porvi se, ... zabij.."
Já měl na mysli spíše pozitivní skupinu "zachovej rod, předej geny, chraň mláďata" a tak.
Ať koukám jak koukám, okolo mě nedetekuji žádného dospělého,ani učitele, ani žáka střední školy, který by trpěl dosavadní absencí sexuální příručky. A stejně tak asi nebude nikdo moc trpět, když příručka bude existovat. snad kromě mě - já totiž opravdu TRPÍM, kdž vidím, kolik existuje zbytečných nesmyslů, trpím, když vidím, že si na sebe někdo bere úkol velkého bratra. Trpím, když si lidi sami pro sebe vymýšlejí zbytečnou práci, kterou po nich nikdo nechce (=projektománie), a mají tu moc ji uplatňovat. Ideální platformou je školství, kde si nikdo netroufne vzepřít se pozitivním společenským tématům, která jsou takto zneužita. A není daleko doba, kdy budou školy zřizovat školní koordinátory sexuální výchovy (řádně proškolené s certifikátem), implementovat do ŠVP, vytvářet ŠPSV (školní program sexuální výchovy), to vše opepřeno tématickými kontrolami od ČŠI.(Analogie - enviromentální výchova)
pro anonyma: víceméně s vámi souhlasím v tom, že je zde obrovské množství samozvaných zbytečných projektů, které se vezou na vlně zájmu o společensky aktuální témata.
Na druhé straně, zdá se, projekty jsou stále jen jednou z možných forem, která sama o sobě není špatná. A funguje to, protože zájem o ta témata skutečně nějaký je (i envi, i sex. výchova) --> jde spíš o to, aby si naše školství dovedlo říct, co skutečně potřebuje (a je ochotno za to zaplatit - byť třeba z ESF) a aby dokázalo odmítnout tu většinu případů fušeřiny a zbytečné samozvané práce. Já vím, není to jednoduché, je tím zasažen celý systém.. ale věřím, že změna je možná.
To se zpravidla stane, když se lidé berou z velké lásky, které ovšem nepřeroste v přátelství. Láska přijde a odejde. S tím nic nenadělá sebelepší příručka.
Obávám se, že kořen našeho nedorozumnění je v tom, že každý používáme jiný "slovník".
To, co ve svém příspěvku popisujete jako lásku, která přijde a odejde, to je pro mne zamilovanost. A je na začátku každého vztahu a je to normální. Je otázka, jestli je to ta správná chvíle na to, vlést spolu do postele. Je potřeba určitá osobní zralost, aby z toho mohla vzniknout skutečná láska (u vás pod výrazem přátelství). Psychologové, kteří se problematickou partnerských vztahů a rodiny zabývají k tomu rozhodně mají co dodat - doporučuju např. Jaro Křivohlavého (možno poslechnout zajímavý pořad zde http://media.rozhlas.cz/_audio/00561241.mp3 )
Prostě si myslím, že když už příručka řeší kdeco, tohle tam rozhodně chybět nemělo.
Tím spíš, když základní informace o HIV a antikoncepci dnes patří mezi běžnou znalost, zatímco výše odkazované "know-how" o tom, jak najít, vybudovat, udržet,odpovědně a radostně prožít život ve vztahu - o tom se dnes ví méně a méně. (Ať už v teorii, nebo v životní zkušenosti běžné populace.. viz. rozvodovost apod.)
A že se Vám, pane breto, v souvislosti s pudem sexuálním vybavily takové pecky jako "porvi se, ... zabij.."
Já měl na mysli spíše pozitivní skupinu "zachovej rod, předej geny, chraň mláďata" a tak.
myslel jsem zde pudy všeobecně, nejen ty sexuální. Kolikrát je "pudová chuť" někomu fláknout, ale máme snad svědomí, které nám řekne, že to asi nebude "to pravé ořechové". V sexuální oblasti je to podobné: ne všechno, co říkají pudy, je i správné.
Obávám se, že naši žáci (alespoň ty které já potkávám) mají poněkud jiné pudy než uvádíte, rozhodně neřeší nějaké zachování rodu nebo péči o mláďata. Prostě chtějí být "in", zlepšit svůj společenský status tím, že oni už budou sexuálně aktivní (mají na to). Rozhodně hraje roli zvědavost a sociální tlak okolí (ty jsi jěště panna??)
Chápu, že rozkrývat tyto motivy a vnitřní prožívání našich žáků je úkol velice těžký. Možná někdy v prostředí školních lavic i nemožný (záleží na klimatu třídy, vztazích i na konkrétní osobě učitele), rozhodně je to daleko těžší než pouhé poučení o antikoncepci a tamponech (což rozhodně nemá chybět), ale tvrdím, že i ta témata jako hledání partnera, fáze vztahu, řešení konfliktů, etika a odpovědnost v sexuálním životě, tam mají mít místo.
Nedělám si iluze, že to dramaticky a ihned změní sexuální chování našich nejmladších, ale tvrdím, že je to důležité. V našem kurikulu rozhodně důležitější, než mnoho jiných věcí. Howgh.
Okomentovat