Bořivoj Brdička: Apple se vrací do českých škol
Snad každý si už asi všiml, že se firmě Apple poslední dobou daří budit značnou pozornost. A není za tím jen mediální zručnost jejího šéfa Steeva Jobse. Je za tím též inovační potenciál jejích výrobků dokonale kombinujících hardware se softwarem. Inovace jsou Applu vlastní odjakživa. Vždyť značku Apple nesl již první osobní počítač na světě vyvinutý v roce 1976. Od té doby vynikají výrobky Apple jednoduchostí ovládání, bezproblémovým chodem, kompatibilitou periférií a doplňků i dalšími vlastnostmi, které jsou důvodem jejich oblíbenosti i u značného množství pedagogů především v zámoří.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Doufám, že k žádnému většímu průniku Apple do našeho školství nedojde. Jejich restriktivní a uzavřená politika je daleko horší než na co jsme byli zvyklí u Microsoftu. Krásným příkladem je nemožnost používat Flash na iPhonu/iPadu.
Adobe Creative Suite CS5 sice obsahuje crosscompiler umožňující převod flashových aplikací do nativního kódu pro iPhone/iPad, jenže Apple jeho používání omezujícími licenčními podmínkami na těchto zařízeních zakázal. Technické důvody, kterými se Steve Jobs ohání, jsou vesměs lži a polopravdy.Takže i některé softwarové firmy, které počítaly se snadným převodem flashových výukových titulů pro iPad si musí počkat na tablety od jiných výrobců - třeba se dočkáme Google Android tabletu. Přepisovat hotovou flashovou aplikaci,která by na iPadu bez problémů fungovala, do Objective C jenom kvůli omezujícím licenčním podmínkám, je nesmysl. Apple je teď skutečným zlem a chová se daleko hůř než se kdy choval Microsoft.
Cože? Piráti ze Silicon Valley se vrací?
Považuji za vtipné, že pan Brdička se zapojuje do tohoto tématu. Nejsem si jist, kolik českých škol s počítači Apple viděl, případně, kolik počítačů Apple měl v životě spuštěných. Jestliže s nimi denně pracuje, pak se omlouvám. Já sám pracuji s jablíčky již cca 10 let a musím říci, že pro školu je to dobrá volba.
K uzavřené politice- je to poklad pro správce sítě - v porovnání s windows - minimální náklady na správu.
JInak na úrovni základního školství cokoli se naučí na Applu to samé platí na Windows. Jedná se samozřejmě o principy.
PS. Pane Brdičko, doporučuji používat aktuální logo. Toto duhové bylo logem firmy Apple před cca 10 lety.
Když už se ptáte, rád odpovím. Apple jsem měl naposledy v ruce cca před 15 lety. Zatím se na změnu nechystám. Při mých finančních možnostech ani jinou volbu nemám. Sám jsem zvědav, jak bude reagovat konkurence!
jsem zvědav, jak bude reagovat konkurence!
Máte, pane Brdičko, na mysli konkurenci přímo ve vaší fakultě nebo i na jiné akademické půdě?
Vážený pane Brdičko,
proto mne překvapil Váš článek o Apple. Myslel jsem, že píšete vždy o tom, čemu rozumíte.
S Apple Mac jsem pracoval 12 let, měl jsem na starosti 2 učebny - cca 25 počítačů, za tu dobu snad jen 4 poruchy, které musel řešit servis a ne já - úplný amatér.
Žádné starosti s viry, kompatibilita úžasná (co kolegové ve Win 98 nebo Win 3.11 navzájem nemohli přenést, přes Maca se to téměř vždy podařilo). Opravdový problém byl jen se státní správou - hlášení dat studentů na ČSSZ ztroskotalo na tom, že ČSSZ vyžadovala určitý formát a na ten jsem a Macem "nestačil". Ale to jsou zkušenosti 5 let staré, od té doby BOHUŽEL s MAcem už nepracuji.
"JInak na úrovni základního školství cokoli se naučí na Applu to samé platí na Windows."
Mně zase přijde docela humorné, když někdo jednou větou tvrdí, že znalosti o počítačích jsou stejné pro Apple i pro Windows, a v druhé naznačuje, že píšu o něčem, čemu nerozumím. Plně uznávám, že mé praktické zkušenosti staré více než 15 let jsou nedostatečné. (Měli jsme tenkrát v Infocentru UIV jeden referenční Macintosh a dokonce jsem pro něj i upravoval aplikace vytvořené v Authorware.)
Psal jsem proto o tom, co jsem viděl a slyšel. Pokud jsem v něčem neměl pravdu, pak můžete kritizovat!
Pokud jde o konkurenci, ta na akademické půdě v pravém smyslu neexistuje. Zato v počítačovém byznysu, to je jiná. Myslel jsem na konkurenční zařízení, která by donutila Apple pozměnit politiku.
Platforma Apple byla a je skvělá. Její využití ve školství by bývalo v minulosti dozajista přínosem. Třeba už jen kvůli multimedialitě v době, kdy IBM+Windows uměly leda tak zapípat na vestavěný reproduktor (PC speaker).
Jenže:
1. Dodávky a la Indoš: 10 PC + 1 Mac byly klasickou ukázkou plýtvání prostředky. Úlitba dodavatelům, aby konkurenční platforma dostala taky příležitost si vydělat a byla zticha. Moc sympatií v učitelstvu si tím ale "applovské" firmy nezískaly.
2. V současnosti je primárním úkolem připravit žáky pro praxi či další studium. Ani v jednom z těchto prostředí se to produkty Apple u nás příliš nehemží.
3. "Principy" lze stejně dobře naučit i na platformě Windows, sem tam doplněné o nějaký ten Linux, v případě potřeby. A vyjde to levněji.
Platforma Apple možná skvělá je, ale je předražená, i značkové počítače včetně legálního OS a dalšího SW, s 3-5 letou zárukou vycházejí cca o 15% levněji než srovnatelný MAC. Navíc by nastal problém s některými aplikacemi (jsem z odborné školy, tak mi napadá např. Inventor, SolidWorks, EdgeCAM, logistický SW, ekonomický SW) protože jsou buď nehorázně drahé nebo nedostupné. To už je pro mě jako správce přijatelnější platforma Linux, kde je alternativního SW podstatně více.
Apply jsem aktivně využíval např. při studiu na VŠ, kde jsme na nich měli výuku předmětových didaktik.
Okomentovat