Učitelé základních škol jsou často vystaveni situaci, kdy jim do třídy nastoupí žák-cizinec, který nerozumí česky, nikdo nerozumí jemu a aniž by prošel jakýmkoliv jazykovým kurzem, sedí v lavicích s ostatními dětmi. Veškeré aktivity směrem k dětem cizinců jsou potom ponechány přímo na škole. V praxi proto často dochází k případům, že jsou tyto děti zařazovány i o několik ročníků níže a sedí mnohdy i řadu let bez povšimnutí a jakékoliv systematické podpory ve škole. Školství navíc opouštějí předčasně, často po absolvování povinné školní docházky, aniž by ukončili základní vzdělání.
Tento nepříjemný trend byl pro občanské sdružení META, které již několik let poskytuje odborné poradenství mladým migrantům v oblasti vzdělávání, impulsem k systematickému mapování možností českých učitelů při vzdělávání cizinců a rozšíření poradenství i pro pedagogické pracovníky. Výsledkem této činnosti je mimo jiné vytvoření informačního portálu www.inkluzivniskola.cz , který se věnuje problematice začleňování cizinců do českých škol z mnoha úhlů a učitelům tak poskytuje určité vodítko při práci s žáky-cizinci a jejich úspěšným začleněním.
Již svým názvem směřuje portál k podpoře školy, která odpovídá na podněty všech svých žáků a rozvíjí jejich individuální možnosti, což u žáků z odlišného sociokulturního prostředí vyžaduje z počátku nemalé úsilí. Informační portál www.inkluzivniskola.cz se snaží napovědět, jak na to.
„Portál se na integraci cizinců dívá komplexně ze všech úhlů pohledu – sleduje linii češtiny jako cizího jazyka, otázku samotných nově příchozích migrantů, jejich původu a právního rámce cizinecké problematiky. Organizační část se věnuje začleňování cizinců od přijetí po tvorbu IVP a kurzy češtiny a poslední sekce se týká pedagogické práce s diverzitou, založené na principech inkluzivní výuky,“ vysvětluje Zuzana Vodňanská, ředitelka sdružení META. „Věříme, že se portál stane pro učitele užitečnou pomůckou.“
Nedílnou součástí portálu jsou také zdroje a inspirace, které jsou jako samostatná sekce a zároveň jsou integrálně spjaty s jednotlivými tématy portálu. „Učitelé v nich naleznou příklady dobré praxe, ilustrativní kazuistiky, dokumenty ke stažení, užitečné studijní materiály a webové odkazy“, doplňují autoři portálu. „Tyto informace a dokumenty jsou praktické příklady z dané problematiky, které pomůžou učitelům při řešení konkrétních případů a zároveň ukážou, jak to řeší jinde, ať už u nás nebo v zahraničí.“
Stránky portálu jsou neustále doplňovány o nová témata a metodické návody, proto se učitelům potýkajícím se s problematikou migrace rozhodně vyplatí je průběžně sledovat.
Projekt na vytvoření informačního portálu pro učitele podpořilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a jeho provoz je v současnosti hrazen z prostředků Evropského integračního fondu.
Začleňování žáků cizinců do škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Dětem cizinců je třeba se věnovat neprodleně, dokud jsou ještě přizpůsobivé.
Mnoho učitelů při tom zažije pro ně dosud neznámý a o to hřejivější pocit, že si žák také něčeho váží.
Měla jsem možnost si tuto zkušenost projít na vlastní kůži. A, ač se to mnohým nemusí pozdávat, mohu jenom říct, že děti ve třídě i já osobně vzpomínáme na mongolského kamaráda dodnes - a v dobrém. Obohacení bylo určitě vzájemné.
Okomentovat