Stanovisko ředitele CERMATu k tématu způsobu zajištění distribuce zkušební dokumentace do škol

pátek 2. dubna 2010 ·

V souvislosti se zahájením zadávacího řízení veřejné zakázky na dodavatele distribučních služeb zkušební dokumentace došlo k mediální diskusi na téma způsob zajištění distribuce zkušební dokumentace do škol.



Zde je několik bodů, které je nutné v souvislosti s tímto tématem osvětlit:

  • Poptávané řešení v rámci diskutované veřejné zakázky, tj. fyzická distribuce zkušební dokumentace do škol (viz zadávací dokumentace veřejné zakázky), je jediný realistický způsob, jak dopravit školám zadání zkoušek za rozumné náklady a zároveň účinně omezit možnost úniku zkušebního tajemství před konáním zkoušek. Je integrální součástí celého logistického modelu společné části maturitní zkoušky a jeho technologického a servisního zajištění.
     
  • CERMATem navržený způsob řešení byl v období 2007-2009 opakovaně podroben oponentuře, výsledek byl vždy stejný. Mj. díky tomu MŠMT princip fyzické distribuce schválilo v uplynulých dvou letech hned třikrát – v srpnu 2008, v květnu 2009 a naposled v listopadu 2009.
     
  • Stejně jako přijaté a schválené řešení byly podrobeny zevrubné analýze proveditelnosti a analýze rizik další tři alternativy, a to:
    1. elektronická distribuce zadání zkoušek do škol a výroba listinné podoby zkušební dokumentace přímo ve školách;
    2. elektronická distribuce zadání zkoušek do škol a provedení zkoušek společné části maturitní zkoušky s podporou ICT (tzv. maturita on-line, resp. e-maturita);
    3. fyzická distribuce prostřednictvím standardních distribučních kanálů (Česká pošta, resp. služby distribučních společností).  
  • K alternativě distribuované výroby listinné podoby zkušební dokumentace přímo ve školách a k jejímu srovnání s přijatým řešením:
    1. Náklady na výrobu listinné podoby zkušební dokumentace ve školách by vzrostly o cca 100-150 % oproti nákladům centrální výroby. V absolutní hodnotě se jedná o 12-15 mil. Kč ročně, přičemž jde o velmi konzervativní odhad. Je to rozdíl mezi jednotkovými náklady výroby pomocí velkokapacitních produkčních strojů a běžnými kancelářskými tiskárnami.
    2. Přijetím této alternativy by výrazně vzrostla administrativní a pracovní zátěž škol, neboť ve skutečnosti jde o výrobu bezmála 30-40 tun zkušební dokumentace.
    3. Rozhodně nelze pominout faktor spolehlivosti řešení, tedy celé spektrum provozních rizikových faktorů, jejichž výsledkem by byl stav, kdy by zkušební dokumentace nebyla připravena v daném termínu a zkoušky by z tohoto důvodu nebylo možné ve škole zahájit.
    4. Naprosto klíčová je však nemožnost ochrany zkušebního tajemství v průběhu decentralizované výroby zkušební dokumentace (minimální doba potřebná k zajištění výroby ve školách je 120 minut před zahájením zkoušky). Je ověřeno, že při dobře organizovaném a kvalitně technologicky zajištěném záměru napadení ochrany zkušebního tajemství stačí ke zveřejnění zadání zkoušky i jeho správných řešení ne více než 10-15 minut od momentu, kdy je obsah zkoušky uvolněn k tisku.
     Stanovisko k proveditelnosti této alternativy je tedy jednoznačně záporné.
  • K alternativě tzv. on-line maturity (elektronická distribuce zadání, administrace zkoušek s podporu ICT) a k jejímu srovnání s přijatým řešením:
    1. K realizaci tzv. maturity on-line chybí ve středních školách 50–60 tisíc počítačových stanic (dle dostupných statistik). U existujících počítačových stanic navíc nevíme nic o jejich kvalitě a tedy i záruce zajištění jejich provozuschopnosti v průběhu zkoušky. Celkový počet plně provozuschopných a bezpečných PC stanic, potřebných k realizaci zkoušek společné části MZ, je 107-110 tisíc přičemž jejich faktická distribuce v jednotlivých školách musí odpovídat rozložení počtu maturantů. Ve skutečnosti to tedy znamená nejméně 1,2–1,3násobek tohoto počtu. Velmi konzervativní odhad nákladů na zajištění technické infrastruktury tohoto řešení je tedy cca 1, 5-2 mld. Kč, což je zcela nereálné.
    2. I kdyby se podařilo tuto infrastrukturu ve školách zajistit, existuje zde reálný technický problém, že administraci určité části úloh není možno z čistě technologicko-metodických důvodů řešit s podporou ICT (např. široce otevřené úlohy z matematiky s grafickým řešením), aniž by tato metoda měla oporu v didaktické praxi všech škol.
     Stanovisko k proveditelnosti této alternativy řešení je tedy jednoznačně záporné.
  • K alternativě standardní distribuční služby (ČP apod.):
    1. Žádný ze standardních produktů distribučních společností, počínaje standardními službami České pošty, není s to pokrýt a zejména udržet riziko úniku předmětu zkušebního tajemství v průběhu přepravy na přijatelné úrovni, odpovídající předmětu přepravy. Z tohoto důvodu není ani žádný z provozovatelů těchto služeb schopen garantovat bezpečnost na úrovni penalizačních opatření v hodnotě 50 mil. Kč za každou přepravovanou zásilku. Tyto skutečnosti jsou empiricky ověřeny především mnohačetnými pokusy zajistit bezpečnou a spolehlivou distribuci zadání zkoušek řady realizovaných mimořádných šetření.
    2. Zadávací řízení veřejné zakázky na zajištění distribučních služeb obdobnou cestou, kterou realizovalo bývalé vedení CERMATu, skončilo v červenci roku 2008 fiaskem a jeho zrušením.
  • Náklady na zajištění distribuce zkušební dokumentace do škol představují maximálně 4-5 % předpokládaných ročních nákladů zajištění společné části maturitní zkoušky. 

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. dubna 2010 v 21:56  

Strhující čtení. Otázkou je, komu je tato obrana CERMATu určena. Čtenářům České školy asi těžko.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2010 v 21:21  

A pro koho tedy, ty anonyme. Kdo tady pořád diskutuje o maturitě? A kolikrát se i tady objevilo, jak by bylo nejlepší, kdyby si to školy tiskly samy. Mám mnoho důvodů proti nové maturitě, ale to neustálé napadání Certmatem vymyšlené distribuce mě už vytáčí. Když už to musí být, přece každý rozumný člověk ví, že "cermaťácký" způsob je nejlepší.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2010 v 14:47  

Hele, ty anonyme, co mi spíláš do anonymů..?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.