Stanovisko pedagogů ZŠ Burešova, Praha 8

pátek 30. dubna 2010 ·

Pedagogové ZŠ Burešova na Praze 8 projevují znepokojení nad postupy některých základních škol (pravděpodobně nejen na Praze 8) a nad činností některých pracovníků pedagogicko-psychologických poraden.


Již delší dobu registrujeme podle nás neoprávněnou a především nemorální činnost některých základních škol, jež se snaží „zbavovat“ žáků, kteří mají při vzdělávání nějaké problémy. V případě výukových problémů jsou rodiče těchto žáků např. informováni, že jejich syn nebo dcera třídu zdržují, že škola chce mít dobré výsledky a jejich dítě jim to kazí. V jednom případě dokonce bylo mamince takovéto dívky sděleno, že jejich (základní) školu dívka nezvládne, že škola má jiné osnovy než běžné školy, že toho musí stihnout více, že bude děvče propadat a matce bylo doporučeno převést dítě na jinou, tzv. „běžnou“ základní školu (nešlo o dívku, jejíž schopnosti by vyžadovaly péči školy speciální). Tato skutečnost byla umocněna posudkem pedagogicko-psychologické poradny spolupracující se školou, která rodičům doporučila přejít na jinou základní školu s pomalejším pracovním tempem. V jiném případě charakterizovala poradna školu jako „školu s vysokými nároky“ a také doporučila dítěti přestup jinam.

To podle našeho názoru zcela odporuje školskému zákonu a Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání, podle kterých je každá základní škola povinna se plně věnovat všem dětem, které ke vzdělávání přijme, a nemůže se tudíž profilovat jako „výjimečná“ škola (rozumějte pro vybrané nadané děti) s jinými osnovami než „běžné“ základní školy. Očekávané výstupy na konci vzdělávání jsou pro všechny základní školy stejné, není tedy možné argumentovat nutností většího množství učiva v osnovách či nutností rychlejšího tempa.

Na naši školu se často obracejí rodiče žáků, kteří navštěvují některé ze škol na Praze 8, event. z jiných pražských částí a sdělují nám, že se jejich škola nevěnuje výukovým problémům jejich dítěte, některým bylo naznačeno, že jejich dítě třídu zdržuje a ať si raději najdou pro své dítě školu, která se jim bude věnovat.

Na naší škole (a věříme, že i ve spoustě dalších škol v republice) se snažíme v rámci možností věnovat všem dětem podle jejich vzdělávacích potřeb. Kromě integrace tělesně postižených žáků a žáků s výukovými obtížemi se stejně tak věnujeme žákům nadaným. Matematicky nadaní žáci např. navštěvují hodiny matematiky o ročník výše, v rámci diferencované výuky cizích jazyků žáci jazykově nadaní plní náročnější úkoly a díky tomu dosahují ve srovnávacích testech stejných výsledků jako žáci gymnázií. Podobných výsledků dosahují naši žáci při speciální péči i v českém jazyce.

Každá základní škola a pedagogové v ní by měli umět pracovat nejen s žáky nadanými, vysoce motivovanými, bez výukových problémů, ale i s dětmi, které vyžadují individuální přístup vzhledem ke specifickým potřebám při jejich vzdělávání. Žádná základní škola si nemůže postavit svou profilaci na tom, že se snaží vyřadit tyto děti, a dosahovat tím výborných výsledků např. při testování. Takový přístup je ve zřejmém rozporu se záměry MŠMT a pojetím inkluzívního vzdělávání. Především však věříme, že je to v rozporu se zájmy dětí a jejich právem na rovný přístup ke vzdělávání.

Domníváme se proto, že tyto školy postupují v rozporu nejen se školským zákonem, ale též v rozporu se Všeobecnou deklarací lidských práv a Úmluvou o právech dítěte. Vyzýváme příslušné organizace (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Českou školní inspekci, odbory školství jednotlivých obcí a další), aby důsledně kontrolovaly, zda na základních školách a při vypracovávání doporučení psychologů pro další práci s dítětem nedochází k porušování těchto práv.

Vyzýváme všechny rodiče, aby důkladně zvažovali, zda se základní škola, kterou pro své dítě vybírají, věnuje všem dětem podle jejich potřeb, a zda si škola nevybírá děti jen podle „potřeb“ svých. Může se jim totiž stát, že když jejich dítě přestane nároky dané školy splňovat, budou se jejich dítěte chtít elegantně „zbavit“, aby je nezdržovalo a nezhoršovalo jejich výsledky.

43 pedagogů ZŠ Burešova, Praha 8

Na vědomí:

  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
  • Česká školní inspekce České republiky
  • odbor školství Úřadu Městské části Prahy 8
  • ředitelé základních škol Prahy 8
  • Asociace pedagogů základního školství ČR
  • Asociace ředitelů základních škol
  • PPP pro Prahu 7 a 8, KPPP
  • Institut pedagogicko psychologického poradenství
  • Výzkumný ústav pedagogický
  • Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, PedF UK v Praze
  • Tisk (Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Hospodářské noviny, Učitelské noviny, Školství, Osmička)
  • www.ceskaskola.cz

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2010 v 6:21  

pěkné PR, aneb neposílejte nám sem ty děti, už jich máme moc....

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2010 v 8:24  

Chybí už jen podpisy dělníků z ČKD žádajících popravu třídního nepřítele

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2010 v 11:23  

Znepokojeni nejsou jen pedagogové ze ZŠ Burešova. Podobný trend je i v Brně nebo Plzeňském kraji. A nutno říci, že je to naprosto zákonitý proces, který je důsledkem tvorby školních vzdělávacích programů, které byly a jsou tvořeny s určitou snahou o profilaci základních škol. Tuto snahu o profilaci ovšem zcela zákonitě narušuje řada žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří se výrazně liší od ostatních spolužáků a jestliže jejich počet převyšuje vyhláškou stanovenou kvótu, řada škol má tendenci doporučit rodičům těchto žáků, aby zvážili přechod dítěte na jinou základní školu s nižším počtem dětí ve třídách.
Nevím sice, jaká je situace v Praze 8, ale předpokládám že stejná jako v ostatních částech Prahy, Brna nebo třeba Plzně. V dané aglomeraci existují prostě školy, které mají vysoký počet žáků ve třídách (25-30) a naopak školy s velmi nízkým počtem žáků v třídních kolektivech (14-16). Že mají potom rodiče některých žáků tendenci uvažovat o změně třídy pro své dítě, je spíše důsledkem nároků, které byly včleněny do školního vzdělávacího programu určitých škol ve snaze touto marketingovou strategií přilákat určitou skupinu talentovaných žáků. Tomu se dnes říká image školy.

Může se nám to líbit, ale také nelíbit, ale to také to jediné, co jsme schopni s tím dělat - moji milí přátelé ze ZŠ Burešova.
Sice přesně nevím, co s touto situací udělají všechny organizace, kterým bylo Stanovisko pedagogů ZŠ Burešova, Praha 8 zasláno, ale dost pochybuji, že MŠMT ČR, ČŠI a odbory školství jednotlivých obcí a další budou schopni "kontrolovat, zda na základních školách a při vypracovávání doporučení psychologů pro další práci s dítětem nedochází k porušování práv žáků na rovné vzdělávání."

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2010 v 11:45  

"Chybí už jen podpisy dělníků z ČKD."
Tahle poznámka není zase tak od věci. Udivující je podpis všech 43 pedagogů dané školy. Našel se ve škole někdo, kdo by se pod stanovisko dovolil nepodepsat? Zdržel se někdo hlasování?
Nekandiduje pan ředitel ZŠ Burešova v některých nadcházejících volbách na nějaký ten poslanecký či senátorský post?

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2010 v 11:47  

Chtěl jste říci třídního učitele?

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2010 v 11:52  

Mě ten otevřený dopis docela pobavil. Moje dcery chodily na ZŠ Burešova, a tak mám své zkušenosti s tím, jak někteří pedagogové této školy "chápali" specifické potřeby dětí s SPU.

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2010 v 12:09  

Jak závidím učitelům SŠ, že mohou vyhodit nevychované spratky ze školy.

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2010 v 12:28  

Jak rádi by učitelé SŠ vyhodili nevychované spratky ze školy. Bohužel jim v tom většinou zabrání ředitelé.

Luděk Blaha řekl(a)...
30. dubna 2010 v 20:33  

Jako učitel informatiky projevuji znepokojení nad úrovní dokumentů ve formátu .doc zveřejněných na www.zsburesova.cz/. Domnívám se, že jsou v rozporu s pravidly pro úpravu textu v elektronické podobě. Především pak zalamování řádků klávesou Enter a jejich zarovnávání zleva mezerníkem v souboru skolnirad.doc přímo odporuje zdravému rozumu.
Vyzývám všechny níže uvedené 43 pedagogy, aby důkladně zvážili, čím svoji školu prezentují. Může se jim totiž stát, že budou pro srandu králíkům.

Na vědomí:
Mgr. Adamcová Mária
Antalová Žaneta
Benešová Tereza
Ing. Beranová Dana
Mgr. Brožovská Helena
Mgr. Dalíková Helena
Mgr. Drahokoupilová Karla
Fraňková Lucie, DiS.
Hlaváčová Tamara
Ing. Radka Horejšová
Jaroš David
Mgr. Jašková Soňa
Mgr. Ludmila Ječná
Mgr.Jurčíková Jana
Mgr. Kalvasová Vendula
Korbelová Zuzana
Ing. Kubátová Dana
Mgr.Králíčková Markéta
Kroutilová Marie
Mgr. Kuncová Ivana
Mgr. Lupínková Lada
Mgr. Marešová Jaroslava
Menšíková Michala
Nečesaná Ivana
Neprašová Jana
Neumajerová Ludmila
Mgr. Novanská Marie
Pavlíková Michaela, DiS.
RNDr. Pekařová Naděžda
Mgr. Plantová Alice
Bc. Pytelová Mariya
Bc. Řezníčková Iveta
Mgr. Stuchlíková Marta
Šedivá Jana
Mgr. Štemberová Marie
MgA. Trojanová Věra
Mgr. Twardziková Veronika
Mgr.Vocelová Stanislava
Mgr. Vodová Hana
Vosáhlová Marta
Mgr. Votavová Eva
Waldhauserová Kristýna
Mgr. Zouharová Kateřina

Anonymní řekl(a)...
2. května 2010 v 16:50  

Probůh! 41 učitelek a jeden nebohý učitel!

Anonymní řekl(a)...
2. května 2010 v 20:15  

Ten pan ucitel mezi tolika souskami kokodak uz nevi, ze byl kdysi muz. Tim padem nic netusi, je mu uz dobre a pravidelne s holkama menstruuje a pletichari... :-)

Anonymní řekl(a)...
3. května 2010 v 8:50  

Milé "kolegyně" zřejmě místo na přednášky chodily do kina či kavárničky a tak netuší, že kantořina je práce, kterou se prostě živíme a naše profesní variabilita je minimálně stejná, jako u jiných profesí. Ba dokonce možná netuší, že pracují ve vzdělávacím systému, kde jsou další tisíce kvalifikovaných pracovníků. Nebo si snad dámy myslí, že automechanici v servisech Škodovky, Oplu, Mercedesu či Suzuki mají různou kvalifikaci? Prostě máte pracovní smlouvu na takovou školu, jakou se Vám podařilo sehnat a pracujete podle potřeby, v našem případě podle "parkety", kterou si ta která škola nalezne v systému, který právě tímto opravdu praktikuje rovný přístup ke vzdělání. Nebo si snad myslíte, že jsme placeni za to, aby některá děcka (normální inteligence) jen pro jejich pomalost, malou motivovanost z rodiny ... propadala, získala nechuť ke vzdělání a máme z nich dělat abonenty sociální sítě? Váš pokus o jakési legislativní zdůvodnění protestu, kde příčinou je Vaše pracovní smlouva na ústavu, který by se měl specializovat na průměrné žáky směřuje absurdně k tomu, aby se v deváté třídě losovalo kdo půjde na jakou školu či učiliště. Prostě žasnu!
P.S. Na naší střední škole s radostí přijímáme žáky, kteří jinde "nestačí", no a když se u nás neuchytí pošleme je dál - rodičům předem řekneme, že to bude co nejrychleji, aby pokud možno studentící neztratili rok. To je rovný přístup ke vzdělání, že pedagogové využijí svou profesionalitu k tomu, že každý žák nakonec získá co nejlepší kvalifikaci v optimálním čase.
Karkul

Anonymní řekl(a)...
3. května 2010 v 15:06  

Pan kolega Karkul mne svým příspěvkem mírně zmátl a přiznám se, že jsem jeho delší proslov tak přesně zase nepochopil stejně jako i co vlastně navrhuje. Přiznávám, že moje aktuální zmatenost tímto příspěvkem může být způsobena tím, že "dneska nemám den", ale stejně tak je možné, že kolega Karkul sepsal svůj příspěvek těsně po zásahu švarného myslivce, který provedl chirurgický zákrok na přezraném vlkovi a opustivše tyto prostory, jal se sepisovat odpověď kolegům ze ZŠ Burešova, byvše ovšem ještě v mírném asfyktickém šoku...

Anonymní řekl(a)...
20. dubna 2013 v 11:40  

Jaka byla Zuzana Korbelova??? Mel jste ji nekdo?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.