Ministerstvo školství se snaží zvrátit negativní postoj odborné i široké veřejnosti ke státním maturitám reklamní kampaní. Součástí kampaně jsou i televizní reklamní spoty (podle MŠMT se jedná o tzv. „minipořady“), které v rámci vysílání prezentuje Česká televize (ukázka přístupná ze serveru Lidových novin).
Ze strany MŠMT se jedná o manipulaci, která nese charakteristické rysy propagandy, a to nejen po obsahové stránce, ale i z hlediska zpracování mediálního sdělení.
Na začátku reklamního spotu se na obrazovce zbarvuje mapa Evropy a doprovodný komentář uvádí, že Česká republika je „jednou z mála zemí Evropy, v nichž doposud nebyla uvedena do praxe státem garantovaná maturitní zkouška.“
Během reklamního spotu vysílaného v televizi divák vidí prakticky zcela „rudou“ Evropu, přičemž v oblasti střední a západní Evropy postřehne pouze dvě plochy, které nespadají do jinak zdánlivě jednotného eurounijního prostoru. Zeměmi, které „doposud nezavedly státem garantovanou maturitní zkoušku“, jsou podle tohoto vyobrazení pouze Belgie a Česká republika.
Toto zobrazení je prokazatelně nepravdivé a záměrně manipulativní, protože mezi zeměmi, které spot označuje za země se „státem garantovanou maturitní zkouškou“ jsou země, které buď státem garantovanou zkoušku nezavedly, nebo dokonce výstupní zkoušku na této úrovni vzdělávání vůbec nepraktikují.
Paradoxem je, že na skutečný stav z hlediska praktikování výstupní zkoušky sekundárního vzdělávání (v ČR maturita) upozorňuje na svých webových stránkách ministerstvu školství podřízený Národní ústav odborného vzdělávání (str. 3 a dále).
Zde je souhrn evropských zemí, které buď státem garantovanou zkoušku vůbec neuplatňují, nebo ji uplatňují v omezené a od české státní maturity zcela odlišné formě:
Země, v nichž se celostátní maturitní zkoušky konají jen ve všeobecně vzdělávacích školách:
- Bulharsko
- Estonsko
- Finsko
- Irsko
- Litva
- Německo
- Nizozemsko
Země, v nichž maturitní zkoušky pořádají jednotlivé školy (jako doposud v ČR):
- Belgie
- Island
- Lichtenštejnsko
- Rakousko
- Řecko
Země, v nichž se studium ve středních školách ukončuje zcela bez závěrečné zkoušky:
- Španělsko
- Švédsko
- Turecko
Je pochopitelné, že mapa Evropy odrážející skutečnost z hlediska maturit, by nebyla příliš průkazným argumentem pro reklamní kampaň. Avšak způsob, jakým MŠMT dezinformuje veřejnost, a to za prostředky, které by mělo vynakládat ve prospěch českého školství, je zcela nepřijatelný a pochybný.
Případné dotazy prosím adresujte na tiskový odbor MŠMT:)
10 komentářů:
Je to lehce off topic ale:
1) že by SCIO v předtuše zrušení nové maturity chytalo vítr?
2) dvě největší strany se shoduji, že ne. Přesto celý proces musí pokračovat dál. Bude jim předepsáno k úhradě, kolik se na novou maturitu vydalo? Tohle jsou peníze, které unikají - jedno politické rozhodnutí střídá druhé a v jeho důsledku ... Koncepce ani krátkodobá žádná.
Jistě, SCIO cítí, že by přišlo o obrovský kšeft, tak kolem sebe kope a slintá. Přitom ty paskvily, které vydává za OSP a TSP + přijímací zkoušky na ŠŠ jsou místy přímo pedagogickým zločinem. Jednak si leckteří "tvůrci" a případní recenzenti zadání neuvědomují, že je rozdíl mezi větou a souvětím (už to svědčí o mimořádné kvalitě práce této mašiny na peníze), stejné úkoly klidně zadají dětem v 5. i 8. třídě, a u přijímaček na VŠ upozornit, že všechny úkoly nemohou stihnout, to je vrchol. Podle těchto kretémů zřejmě budoucí vědci pracují metodou piškvorků - každý matematik vám potvrdí, že u této šaškárny uspějí blbci s našprtanými vzorečky, ne systémově myslící a vzorečky odvozující si studenti.
Hlavně že pna Kartous odůvodní cokoliv, koneckonců čecháček se vždycky rád prodával.
Mohl by mi pan Kartous ještě doplnit mou neznalost? Jak je to s konáním státní maturitní zkoušky na Faerských ostrovech a ostrově Bornholm? Nějak jsem je v jeho tabulce nenašla a je to pro mé maturanty důležité!
Jsem matematik, nepracuji pro SCIO, s testy této společnosti mám několikaleté zkušenosti a v žádném případě si nemyslím, že v testech "uspějí blbci s našprtanými vzorečky". Výsledky testů na naší škole to dokládají.
Je mi zcela jedno, jestli výše uvedené informace uvádí - nebo podle některých kopá a slintá - Scio nebo Cermat nebo kdokoli jiný a bez jakékoli ironie naopak vítám, že někdo doplní mou neznalost a opraví zavádějící informace od MŠMT.
V článku snad není důležité, že jej píše SCIO, ale fakt, že maturitní spot je nepravdivý!!!!!
u této šaškárny uspějí blbci s našprtanými vzorečky
A kdyby neuspěli, kdo by nám pak do těch škol chodil?
Poslední systémově myslící a vzorečky odvozující si studenti byli ve volné přírodě spatřeni 28. května 1963 v půl šesté ráno hajným Paterou asi čtyři kilometry severně od obce Rejvíz na Jesenicku.
Dovolim si jako autor kratce reagovat na diskusi. Jak je to s maturitou na Faerskych ostrovech nevim, ale ostrov Bornholm patri Dansku, kde je maturita jednou ze soucasti komplexniho hodnoceni studenta za celou dobu jeho stredoskolskeho studia. Samotna maturita je pak take velmi zajimava, v soucasnosti pilotuji v Dansku model, kdy ma zak pristup k interentu a resi urcite zadani. Ta zadani jsou velmi sofistikovana a neoveruji zdaleka jen to, jestli se student neco naucil nazpamet, overuji take to, jak je schopen sve znalosti aplikovat ci jak dokaze pracovat s informacnimi zdroji. Tento model se blizi realne situaci, vrele doporucuju pani Carcy, aby si o nem neco zjistila, rad zaslu podrobnejsi informace.
K tomu ostatnimu snad jen tolik, ze Scio jednoznacne odmitlo, ze by se na statni maturite jakkoliv podilelo, protoze jeji koncept odmita jako naprosto zcestny.
Bohumil Kartous, bkartous@scio.cz
Ahoj Bobe, ráda ti rozšířím obzor, Faerské ostrovy i Bornholm patří Dánsku.
My se zname? v tom pripade nechapu, proce je treba vystupovat pod nickem. Faerske ostrovy maji sirokou autonomii, proto je mozne, ze maji i jiny model maturit, nevim. Je to ostatne UPLNE JEDNO, tato diskuse se nevede o politickem zemepisu. Ale neni to doktrina, jiste je mozne dale se hloubave a vecne ptat, jak je to s maturitou treba v Mikronesii:)
Bohumil Kartous
Okomentovat