European Youth Information and Counselling Agency (ERYICA) přijala, na svém 20. valném shromáždění v Rotterdamu, dokument s názvem "Principles for Online Youth Information".
Internet je významným zdrojem informací, prostředkem komunikace a zároveň zažitou součástí společenského prostředí mladých lidí. On-line poskytování všeobecných informací a poradenství pro mládež i orientace v internetu jsou nové úkoly, které rozšiřují stávající práci s informacemi pro mládež.
On-line informace pro mládež, kromě role v informovanosti mládeže, která mladým lidem pomáhá najít správné informace a činit vlastní rozhodnutí, mladé lidi podporují v maximalizaci užitku z internetu a v minimalizaci možných rizik.
On-line informace pro mládež tvoří nedílnou součást informační práce s mládeží, a proto musejí vyhovovat všem zásadám formulovaným v Evropské chartě informací pro mládež. Protože on-line informace pro mládež mají jistá vlastní specifika, je potřeba doplňkový soubor pravidel.
Evropská agentura pro informace a poradenství pro mládež za účelem zajištění jakosti poskytovaných on-line informací pro mládež a zaručení jejich přidané hodnoty a důvěryhodnosti přijala následující principy.
- On-line informace pro mládež musejí být přesné, aktuální a ověřené. Musí být jednoznačně uváděno datum jejich vzniku nebo aktualizace.
- Obsah musí vycházet z potřeb mladých lidí. Tyto potřeby musejí být trvale zjišťovány a vyhodnocovány.
- Obsah musí představovat výběr významných, bezplatných informací, které podávají přehled o různých dostupných možnostech. Používaná kritéria výběru musejí být zveřejněna a srozumitelná.
- On-line informace pro mládež musejí být mladým lidem srozumitelné a předkládané formou, která je pro ně zajímavá.
- Služby on-line informací pro mládež musejí být použitelné pro všechny, zejména s přihlédnutím k uživatelům a skupinám se zvláštními potřebami.
- Jestliže mají mladí lidé možnost položit dotaz on-line, musí být jasné, dokdy nejpozději obdrží odpověď. Odpověď musí být šitá na míru a musí být zřejmé, kdo ji dává.
- Jestliže jsou mladí lidé zapojeni do tvorby obsahu, musí za přesnost konečného obsahu nadále odpovídat organizace pro informování mládeže.
- Nedílnou součástí neustálého rozvíjení služeb on-line informací pro mládež musí být vedení mladých lidí k podávání zpětné vazby. Zasílat zpětnou vazbu musí být snadné. Poté musí být vyhodnocena a použita k úpravě obsahu. Mladí lidé musejí být vyrozuměni o způsobu, jakým jejich zpětná vazba služby ovlivnila.
- Autor a účel on-line informací pro mládež musejí být zřejmé a viditelné. Jestliže se použije obsah od třetích osob, zdroj je zřetelně označený.
- Uživatelům musí být jasné, kdo je poskytovatelem služeb informací pro mládež a co ho k tomu motivuje. Měly by být zřetelně uváděny úplné kontaktní údaje. Zdroje finanční podpory musejí být transparentně uváděny.
- Služby on-line informací pro mládež by měly poskytovat metody a návody, které mladým lidem pomohou rozvíjet jejich informační gramotnost a on-line dovednosti.
- Služby on-line informací pro mládež musejí mladé lidi informovat a vést v otázkách bezpečného a zodpovědného chování v on-line prostředí.
- Služby on-line informací pro mládež musejí být bezpečným prostředím pro mladé lidi.
- On-line informace pro mládež respektují a chrání soukromí uživatelů a umožňují jim měnit nebo mazat jejich vlastní zveřejněné soukromé údaje.
- Služby on-line informací pro mládež respektují autorská práva třetích osob a jsou si vědomy svých vlastních.
- Pracovníci s informacemi pro mládež musejí být kvalifikovaní k používání on-line nástrojů a mít dovednosti, které tvoří informační gramotnost. Musejí sledovat nové události, související právní úpravu a průběžně se seznamovat s trendy a novými on-line praktikami mladých lidí.
0 komentářů:
Okomentovat