Sexuální výchova patří z hlediska výuky k nejobtížnějším a nejpotřebnějším tématům. Přesto školám dosud chyběl komplexní metodický materiál. To se nyní změní.
„Správně uchopit téma sexuální výchovy není pro učitele nic jednoduchého. Ta obtížnost je způsobena zejména faktem, že se toto téma prolíná více předměty a vyžaduje komplexní přístup v rámci celé školy. Cílem nově vydávaného metodického materiálu je upozornit na širší souvislosti sexuální výchovy, na její sociální, psychologické, biologické i etické aspekty," vysvětluje ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová.
Podle jejího názoru jedině komplexní a systematická sexuální výchova vštěpuje dítěti morální principy, formuje jeho jednání a postoje k sexuální problematice, rozvíjí citovou oblast v návaznosti na budoucí roli muže či ženy v rodině i ve společnosti. Nejde tedy pouze o prosté předávání faktů, ale také o vytváření postojů k sexuální morálce, o osobnostní autonomii a potřebné návyky k optimálnímu soužití ve vztazích.
Nejen doporučení, ale i příručka
V materiálu jsou mj. způsoby začlenění sexuální výchovy do dokumentů školy, rozložení témat do jednotlivých ročníků s ohledem na věková specifika dětí, zohledněna je i spolupráce školy s rodiči, význam etického přístupu a řada dalších doporučení a podkladů pro efektivní realizaci sexuální výchovy.
Současně s tímto metodickým doporučením bude do škol distribuována také příručka Sexuální výchova - vybraná témata, kde jsou některé problémy rozpracovány v příspěvcích odborníků a doplněny nejčastějšími otázkami a odpověďmi na ně.
- sexuální výchova a RVP ZV včetně námětů učiva vzhledem k věkovým zvláštnostem;
- sexuální výchova z pohledu etiky;
- ochrana reprodukčního zdraví mladistvých;
- HIV/AIDS;
- nemoci přenosné pohlavním stykem;
- sexuální orientace;
- sexuální deviace a deviantní chování;
- sexuální dysfunkce;
- sexualita a média - bezpečný internet;
- genderové aspekty sexuální výchovy;
- syndrom CAN (Child Abuse and Neglect);
- sexuální výchova v rodině;
- didaktické náměty
Sexuální výchova ve školách by měla dětem zprostředkovat nejen dostatek kvalitních informací, ale měla by pozitivně ovlivňovat i jejich postoje. Různé výzkumy dlouhodobě ukazují nepříznivou skutečnost, že většinu informací získávají v této oblasti děti především od kamarádů, škola nehraje v tomto ohledu významnější roli. Kvalita takových informací je přitom přinejmenším diskutabilní. Krom toho je sexuální výchova ve škole významnou prevencí rizikového chování dospívajících. Z toho důvodu MŠMT doporučuje její začlenění do celkového preventivního programu školy.
Systematičtější přístup k sexuální výchově je v dnešní době naléhavě potřeba. Nebezpečí hrozící v souvislosti s užíváním internetu, nárůst počtu HIV pozitivních osob, zvyšující se výskyt pohlavně přenosných chorob, zvýšený výskyt rakoviny prostaty, rakoviny prsu a děložního čípku, sexuální zneužívání dětí zejm. s ohledem na komercionalizaci sexu, nežádoucí otěhotnění, zvyšující se počet případů domácího násilí, šikana vykazující homofobní znaky, změny ve struktuře rodiny - to všechno jsou důvody, proč je třeba akcentovat nejen mravní jednání v obecné rovině, ale i bezpečné sexuální chování.
Přílohy:
Doporučení MŠMT k realizaci sexuální výchovy v základních školách.pdf (505kB PDF)
Sexualní výchova - vybraná témata.pdf (954kB PDF)
1 komentářů:
Dřívávějc člověk téměř nenarazil na tablo, kde by nebyl dudlík nebo aspoň mašlička.
Protože se dost dobře nedá předpokládat, že by TO mládež nedělala, domníval jsem se, že už o TOM taky něco ví, když nám porodnost ustavičně klesá.
Když jsem ve svých pětatřiceti poprvé četl Bravíčko, hluboce jsem zalitoval, že jsem se nenarodil později. Zvláště pak, když si vzpomenu, jak jsme v této byť zajímavé problematice bloudili doslova jak pionýři v tundře.
Nu což, nakonec jsme také počali.
Ovšem kam na dnešní děcka s ministerskou příručkou, když je tu konečně krásné uplatnění pro sociální sítě.
Okomentovat