Na základě znepokojujících výsledků českých žákyň a žáků v mezinárodních srovnání TIMSS a PISA uspořádalo MŠMT odborný seminář k matematickému vzdělávání na ZŠ a SŠ.
„Naší žáci měli v matematice v mezinárodních srovnáních vždy velmi slušné výsledky. Nyní se však ukazuje, že mladší děti dopadají v těchto výzkumech podstatně hůře, než žáci před několika lety. Mladší děti už zkrátka nepodávají takové výkony, jako starší děti, když byly v jejich věku. A to je nedobrá zpráva," konstatuje ministryně školství Miroslava Kopicová.
Technika a přírodověda na VŠ - pokles zájmu
Ministryně Kopicová však zároveň dodává, že ministerstvo se pod jejím vedením na matematiku zaměřilo a snaží se o změnu negativního trendu. Ten je vedle zhoršujících se výsledků v matematice definován také úpadkem zájmu o technické a přírodovědné obory ve vyšších stupních vzdělávání. „A v této oblasti je ministerstvo aktivní," zdůrazňuje Miroslava Kopicová.Hlavní nástroje MŠMT na podporu technických vysokoškolských oborů představují Individuální projekty národní (IPn), orientované mj. na transfer poznatků do praxe. Zejména se jedná o projekt s názvem Podpora technických a přírodovědných oborů. A v rámci projektu EU peníze školám patří mezi prioritní oblasti právě matematika, pro studium technických oborů nepostradatelná. Podporou matematické gramotnosti se již dnes zabývají Výzkumný ústav pedagogický a Národní ústav odborného vzdělávání. „Odborný seminář o výuce matematiky na základních a středních školách je další krok tímto směrem," dodává ministryně.
Výuka matematiky - systémová změna?
Jedním z hlavních cílů semináře bylo zahájení diskuse o možnostech systémové změny ve výuce matematiky, a to i ve vazbě na úvahy o zařazování matematiky do maturitní zkoušky jako povinného předmětu (tato možnost bude po zavedení státní maturity plně v kompetenci ředitelů škol, zatímco dosud matematika povinná nebyla). Je zřejmé, že výsledky případných opatření se projeví až po několika letech, zlepšení nelze očekávat ihned. Již nyní je však třeba usilovat o to, aby se situace dále nezhoršovala.Případná opatření musí být zaměřena na konkrétní cílové skupiny:
- tvůrce vzdělávací politiky na centrální a krajské úrovni,
- odborné útvary řídící vzdělávací systém (MŠMT, krajské úřady, obce),
- ředitele škol,
- všechny pedagogické pracovníky, včetně učitelů na VŠ,
- žáky,
- veřejnost (zejména rodiče), sdělovací prostředky.
V diskusi během semináře zaznělo, že opatření by se měla skládat zejména z:
- intenzivního zkoumání vlivů, které jsou příčinou současného stavu,
- podpory škol a regionů, které dosahují podprůměrných výsledků žáků,
- metodické podpory všech škol,
- rozvíjení matematické (a také čtenářské) gramotnosti ve všech vyučovacích předmětech v základním a ve středním vzdělávání,
- vytvoření specifických podpůrných programů,
- integrace rozvoje matematické gramotnosti žáků do učitelských studijních programů fakult vzdělávajících učitele,
- dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
0 komentářů:
Okomentovat