Ministerstvo školství publikovalo na svém webu "Opravu informací uvedených v příručce Informační a komunikační technologie ve škole - metodická příručka."
O co tu vlastně jde? Článek s chybou v titulku Projekt 1.1 eLearning: Reakce MŠMT na informace v příručce „Informační a komunikační technologie ve škole - metodická příručka“ (samozřejmě jde o 1:1) konstatuje:
Některé části textu příručky Informační a komunikační technologie ve škole (vydané Výzkumným ústavem pedagogickým) týkající se projektu 1.1 eLearning, který organizuje společnost Intel a MŠMT, by mohly být nedopatřením interpretovány jako negativní hodnocení uvedeného projektu. Mohly dokonce vyvolat chybný dojem, že projekt byl koncipován problematicky, nebo že nebyly naplněny jeho cíle, příp. se jednalo pouze o projekt společnosti Intel, bez účasti MŠMT. Nic z toho neodpovídá skutečnosti.
Jablkem sváru je článek Ondřeje Neumajera Koncept 1:1 – notebook pro každého žáka – skrývá mnohá úskalí, který jsme publikovali před půl rokem 11. listopadu 2009 i na České škole. Zde se dočteme:
Výzkumný ústav pedagogický se společně s Katedrou informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty UK roce 2009 podílel na vyhodnocení monitoringu a výzkumného šetření pilotního projektu 1:1 eLearning společnosti Intel. To bylo realizováno ve dvou školách v ČR na základě Memoranda o porozumění mezi společností Intel a MŠMT.
Z organizačně metodologických důvodů nebylo možné projekt vyhodnotit tak, jak si výzkumníci původně představovali. S vědomím hrubého zjednodušení (blíže viz zpráva) nutno konstatovat, že deklarace uvedené na webu MŠMT v tiskové zprávě k projektu 1:1 eLearning, tedy že tento program „…představuje podle společnosti Intel synonymum pro výukové metody 21. století. Důraz klade na maximální využití všech znalostí a dovedností studentů, jakož i na rozvíjení jejich kritického myšlení, schopnost řešit abstraktní problémy a pracovat týmově“, v tomto pilotním projektu naplněna nebyla.
Přesto nelze podle výzkumného týmu hovořit o neúspěchu projektu. Představa, že škola 21. století bude fungovat bez každodenního používání technologií žáky, se jeví jako lichá. Z tohoto pohledu mohou zjištění z pilotního projektu napomoci při hledání dalších cest a možností podpory integrace ICT do vzdělávacího procesu. (...)
Je důležité si uvědomit, kdo a za jakých podmínek se na projektu podílel. Intel považuje 1:1 eLearning za synonymum pro výukové metody 21. století, má zpracován vlastní systém výuky lektorů Vzdělávání pro budoucnost a celou metodiku výukového programu konceptu 1:1. Na implementaci spolupracuje s dalšími špičkovými technologickými společnostmi (Microsoft, Cisco, AsusTeK apod.) i zástupci pedagogů. Navíc pořádá na toto téma občasné semináře, kam zve české učitele i své zahraniční odborníky. Přes všechna tato opatření nedopadlo šetření dle očekávání.
Ačkoli na výsledky šetření mělo vliv více faktorů, jeden závěr je markantní. Pokud se nedaří nadnárodní IT společnosti s obrovským zázemím a velkými finančními prostředky úspěšně aplikovat na pilotním vzorku dvou škol v České republice koncept 1:1 bez významnějších problémů, pak lze jen stěží očekávat, že výsledky pokusů osamocených škol budou převážně uspokojivé. (zvýraznění redakce)
Podíváme-li se do konkrétních zjištění v Závěrečné zpráva z výzkumného šetření pilotního projektu 1:1 eLearning, jsou jasné zdroje problémů:
- nevhodné připojení netbooků do domény v rámci služby iDva společnosti AutoCont,
- omezená možnost připojení k Internetu pomocí Wi-fi ve škole,
- nemožnost přístupu k datům na serveru z domova,
- nedostatečné proškolení učitelů,
- nelokalizované netbooky.
Na uvedené pasáže v příručce reagovaly mj. i dvě školy (ZŠ Pramínek v Brně a Gymnázium a SOŠ pedagogická v Liberci), které se projektu 1.1 eLearning zúčastnily. Dle jejich vyjádření, ale i na základě reakce ředitelky Výzkumného ústavu pedagogického Stanislavy Krčkové je problematika „Konceptu 1:1" (jeden počítač na jednoho žáka) pro české školy poměrně nová a nelze než potvrdit, že obdobné projekty mají smysl. Narozdíl od konstatování v příručce, které může být vnímáno negativně, zástupci zmiňovaných škol potvrdili, že projekt rozhodně naplňuje své cíle: děti se díky němu na probíranou látku lépe koncentrují, učivo je pro ně atraktivnější, učitel má možnost interaktivního přístupu k žákům s ohledem na jejich individuální potřeby atd. Podle obou škol se projekt dále rozvíjí a díky společnosti Intel se jej podařilo posunout na kvalitativně podstatně vyšší úroveň.
Zeptali jsme se proto Kateřiny Böhmové, ředitelky odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT, které subjekty reagovaly na pasáže v příručce „Informační a komunikační technologie ve škole - metodická příručka“ (kromě škol ZŠ Pramínek v Brně a Gymnázium a SOŠ pedagogická v Liberci) a jakou formou?
Na pasáže v metodické příručce (Informační a komunikační technologie ve škole) reagovala společnost Intel, která na základě memoranda s MŠMT projekt realizuje. Písemně reagovaly i uvedené školy, které se projektu účastní (tytéž školy, ve kterých provádělo VÚP "výzkumné šetření", o které se text v metodické příručce opírá). V neposlední řadě se k textu příručky a námitce ředitelky Gymnázia a SOŠPg Jeronýmova, Liberec vyjádřila i ředitelka VÚP - z textu její odpovědi vyjímám:
- výzkumný tým vycházel pouze z ústních výpovědí a dotazníků,
- pro čtenáře, který čte celou zprávu souvisle, nelze rozlišení škol považovat za nedostatečné,
- problematika konceptu 1:1, tedy jeden počítač na jednoho žáka, je pro české školy poměrně nová a nelze než souhlasit s pisatelkou, že obdobné projekty mají smysl.
Z dopisu G a SOŠ Pg Liberec vyjímám - "Dovolte nám, abychom na tomto místě uvedli na pravou míru některá fakta, jež se dostala jak do oficiální zprávy, tak do článku, a která jsme neměli možnost jakkoli korigovat a jako pilotní škola jsme s nimi nebyli předem seznámeni. Výše uvedený projekt považujeme za velmi prospěšný. Naše škola se jednoznačně ztotožňuje s jeho cíli. Chceme, aby skutečné výsledky projektu, byly zveřejněny a závěry poskytnuty široké odborné i laické veřejnosti. Myslíme si však, že téma zavádění počítačů a souvisejících technologií do škol by mělo být hodnoceno s náležitou odbornou erudicí."
Dále nás zajímalo, jaké konkrétní pasáže z příručky by mohly být nedopatřením interpretovány jako negativní hodnocení uvedeného projektu:
Např., že nebyl naplněn cíl projektu, v příručce uvedená argumentace nerozlišuje mezi zjištěními ZŠ a SŠ, odkaz na texty na www.rvp.cz, které obsahují další jakoby negativní zjištění, i když jen s odkazem na možnost hrubého zjednodušení nebo konstatování "Pokud se nedaří nadnárodní IT společnosti s obrovským zázemím a velkými finančními prostředky úspěšně aplikovat koncept 1:1 bez významnějších problémů (poznámka - zjištěných s vědomím hrubého zjednodušení), pak lze jen stěží očekávat, výsledky osamocených škol budou převážně uspokojivé." (poznámka - odkaz na osamocené školy není zřejmý).
3 komentářů:
Myslím, že je mou povinností reagovat. Jsem totiž pravděpodobně do určité míry za skeptické postoje k problematice 1:1 u nás zodpovědný. Učitelský spomocník o ní píše již několik let (např. Některé americké školy končí s laptopy - http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2122, Bitva o koncepci 1:1 pokračuje bez nás! - http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2273, Nahá pravda o technologiích ve školách - http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2429).
Můj závěr je naprosto jasný. Pokud nebudou spolu s masivním vstupem 1:1 technologií do škol provedeny též související systémové kroky (např. kompetence, karierní řád, reforma ped. fakult), pak tento krok bude kontraproduktivní. A jsem ochoten se s kýmkoli vsadit!
Pan Neumajer ve svém článku netvrdil nic jiného. Nejde o zavržení projektů ověřujících možnosti 1:1 ve výuce!
Že se firmy dodávající HW a SW budou snažit nás přesvědčit úspěchu za každou cenu, to je z hlediska jejich vlastní vize budoucnosti politováníhodné, ale nelze se jim moc divit. I jim jde jen o momentální zisky. MŠMT by se mělo chovat jinak!
Ad BoBr: Souhlas.
Sebeobviňování patří k nejčastějším příznakům deprese, kdy je dotyčný přesvědčen, že se nepředstavitelně provinil a tudíž zasluhuje přísné potrestání. Deprese může přejít do stadia katastrofického myšlení, kdy se pocit viny ´vyhrotí do extrému, který překračuje veškeré hranice. Důsledkem může být i pocit viny za odklad státních maturit
Okomentovat