Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje pokusné ověřování nového typy psacího písma Comenia Script. Předpokládáme pokusné ověřování po dobu dvou let na cca 40 vybraných základních školách v ČR. Cílem ověřování bude mimo jiné zjistit vhodnost písma pro výuku ve školách. Pokusné ověřování bude průběžně vyhodnocováno ve spolupráci s pedagogy a psychology. Odborným garantem ověřování bude Pedagogická fakulta UK v Praze.
V současné době MŠMT kromě pravidel a organizace ověřování připravuje také informační a vzdělávací seminář pro školy (v polovině června 2010), které se rozhodnou typ psacího písma ve výuce žáků na 1. stupni základní školy ověřovat.
Nejpozději do 7. května 2010 je ještě možné, aby základní školy vyjádřily svůj zájem účastnit se ověřování, a to elektronicky na adresu rauchova@msmt.cz. Veškeré další pokyny a informace budou přihlášeným školám následně sděleny v měsíci květnu 2010.
Podmínkou pro realizaci pokusného ověřování ve škole je souhlas zákonných zástupců žáků, kteří budou zapojeni do ověřování.
K různým informacím ve sdělovacích prostředcích uvádíme:
- MŠMT nemá v úmyslu zavádět psací písmo Comenia Script plošně do všech škol, a to ani v případě jeho úspěšného ověření, bude se jednat o alternativu k současně užívané podobě psacího písma
- od září 2010 se jedná o ověřování na vybraných školách, nikoliv o plošné a povinné používání ve školách
- rozhodnout o způsobu výuky psaní je v kompetenci ředitele školy
5 komentářů:
Jestliže dlouhá desetiletí píše scriptem většina národů (ba i ti co používají azbuku) je zkrátka naše jednotahové kličkové písmo s úplně jinými znaky pro mnoho písmen pro ně naprosto nečitelné. Naši studenti mi dokonce vyprávěli, že na mezinárodních akcích se snažili napsat svoji adresu našim psacím písmem, čímž vyvolali nadšenou soutěž luštitelů a někteří vzdělanci se dokonce dohadovali, že je to napsáno švabachem... Proto se mi "líbí", že ministerstvo nebude nic přikazovat a těším se, že již nastává doba, kdy si školy samostatně rozhodnou mezi kulatostí či placatostí Země.
Karkul
Ukazuje se, že katastrofická vize o ztrátě jedné z gramotností, kterou již před časem nastínil pan Brdička (http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2393), začíná nabývat konkrétních rysů.
Než se rozproudí diskuse v duchu prvního příspěvku, doporučuji http://www.grafologickakomora.cz a odkaz na časopis Tvar. Tady nejde o to, že někdo někde někdy píše scriptem. Tady jde i o tvoření, o přemýšlení. Od doby, co studenti slyší (neustále), že nemusí počítat, že na všechno je počítač nebo kalkulačka, stačí jim šťastný pocit, že to "jde", ale sami nic nespočítají. Co by znamenal přechod k jinému místu na myšlení?
Ano, skutečně doporučuji "analýzu" nazvanou Písmo Comenia Script z hlediska psychologie výrazu z pera Svělany Francové na www.grafologickakomora.cz.
Skutečně vřele doporučuji!
např:
" utlumený či násilně zbržďovaný pohyb v písmu může být projevem mělkého prožívání,
emočního vyprázdnění, depresivního vyladění, životní rezignace či odříznutí se od kořenů
vitality, potlačování přirozenosti, citové nepřístupnosti, nediferencovanosti a nižší vědomé
kultivace emocí (může se odrazit např. i v problematických sociálních vztazích)"
Dovedu si představit, že paní Světlana podrobila písmo podrobné analýze z hlediska Feng Šuej a změřila jeho energetické parametry siderickým kyvadélkem. Škoda jen, že zatím neanalyzovala význam jednotlivých tahů podlé Freuda.
****************
Každé psací písmo má dva hlavní parametry: čitelnost a psatelnost(jak snadno se píše).
*********************
Porovnání čitelnosti je snadné. Vytisknete či napíšete obě písma ve stejné výšce a šířce písma, se stejně tučnými tahy a porovnáte, z jaké vzdálenosti dokážete každé písmo přečíst. Necháte posoudit většímu počtu lidí. Výsledek je poměrně exaktní.
Porovnání psatelnosti je mnohem víc subjektivní záležitostí. Nicméně to, že děti spontánně začínají zjednodušovat své písmo směrem ke tvarům jednoduchého grotesku, mnohé naznačuje.
Comenia Script skutečně vychází z jednoduchých kvalitních grotesků. Proto se jim podobá. Proto se podobá rukopiným písmům lidí, kteří si rukopis často už na základce upravili jako samouci - podle jednoduchých grotesků. Logicky. Kdyby je při tom někdo vedl, zřejmě by psali líp.
Nevyřčeno je mnoho jiných věcí. Děti by se měly učit používat velice brzy i tiskové písma, poznat, že pouhé změny v síle tahů, šířce písma, sklonu písma užití v bloku textu, zarámování písma a další věci významně ovlivují vnímání textu. Naučí-li se používat a dodržovat učitá pravidla, jednoduše si v textu označí např. hlavní myšlenku, informační zdroje a třeba i implikaci další teze. Nic takového se, myslím, nevyučuje.
Běžně se nevyučuje ani psaní "všema deseti" na klávesnici.
Zpět ke Comenia Scriptu:
Není to žádný zázrak, ale ve srovnání přínosů pro čtení a psaní, zbaveném předpojatosti, je výsledek jednoznačný.
Souhlasit se dá snad jen s tím, že doporučované náznaky serifů jsou spíš jen na obtíž, bezserifová variánta je jednodušší, lepší.
Ještě jedou doporučuji posudek Světlany Francové. Stojí to za přečtení!:)
Napadá mne jen, že po grafolozích by se k tomu písmu měli vyslovit snad ještě grafomani.
Nepracuji ve školství. Tedy žasnu. Nad stránkami mšmt, jejich obsahem. Chtěl bych poděkovat těm normálním učitelům, kteří zůstali v oboru. Pár jich tam ještě je.
mikub
http://www.denikreferendum.cz/clanek/3297-projekt-noveho-pisma-pro-skoly-se-meni-v-blamaz
Okomentovat