Jestli tohle někdo umí, tak já to rozhodně nejsem. Věřím, že v souvislosti s projektem EU peníze školám (dále EU PES) bude narůstat poptávka, jak "to rychle, snadno, bezbolestně a bez námahy" sepsat a hodit do Benefitu. Já však zastávám názor, že i tento projekt vyžaduje jistou dávku kompetencí a hlavně, že tvorba jakéhokoliv projektového záměru je proces neopakovatelný.
Přesto si mohu díky jistým závazným ukazatelům dovolit (poněkud sebevědomě) poradit. A dá-li čas, chtěl bych ve spolupráci s kolegy z Jednoty školských informatiků nabídnout základkám jednoduchý nástroj, který může pomoci s přípravou projektového záměru a případně s jeho jednoduchým monitoringem.
Tak jde to spíchnout nebo ne?
Řekněme, že stojíte před úkolem připravit projektový záměr s několika cíli a s požadavkem zajistit zdroje rozdílného typu (organizační, lidské, finanční, prostorové apod...). Pak je klíčovou otázkou, jak dlouho bude projekt realizován. Zjednodušíme-li odpověď, pak projekty dělíme na:
- krátkodobé (na sepsání by si mohl troufnout kdokoliv s minimálními znalostmi a dovednostmi)
- střednědobé (máte-li jistou dávku zkušeností, znalostí a dovedností, pak to s pomocí dobře sestaveného týmu dozajista zvládnete sami)
- dlouhodobé (zde je využití kvalifikovaných spolupracovníků nejen vhodné, ale i výhodné)
Střednědobý projekt v režimu krátkodobého
EU PES vnesl do projektového řízení mírný chaos - poměrně jasně definuje očekávané výstupy (tedy poslední článek daného řetězce). A navíc s těmito výstupy jasně stanovuje finanční zdroje. Tento přístup má dle mého soudu v konečném důsledku s ohledem na současný stav regionálního školství více pozitiv než rizik.
Za jaký konec to vzít?
Vraťme se ke zdrojům (a výstupům)
Je pro vás důležitější "čeho chcete docílit" nebo "co potřebujete pořídit"?
Další zdroje a hlavní cíle
Vytvoření soupisu hlavních cílů | Vytvoření soupisu hlavních zdrojů |
Sepište si to, co chcete a rozdělte daný soupis do tří skupin - zkvalitnění výuky (tzv.individualizace), vytvoření vzdělávacích materiálů (tzv.inovace) či zvýšení kompetencí učitelů (tzv.DVPP) + zvláštní skupinou je prevence, asistent pedagoga, speciální pedagog a školní psycholog. Pak u každého záznamu v soupisu zjistěte, zda dané cíle zapadají do nějaké oblasti šablon a následně jim přiřaďte konkrétní šablonu. Pokud jste ještě neřešili zdroje, pak si položte otázku "co k tomu bude potřeba" a při jejím řešení přejděte do vedlejšího sloupce. | Sepište si to, co nebo koho k realizaci projektu potřebujete a rozdělte daný soupis do tří skupin - lidi, materiál a služby. Pak u každého záznamu zjistěte, zda se u projektu EU PES jedná o uznatelné výdaje a pokud ano, pak odhadněte finanční částku. Pokud jste ještě neřešili cíle, pak si položte otázku "co za to chci" a při jejím řešení přejděte do vedlejšího sloupce. |
Jakmile máte hotové oba soupisy, pak před vámi stojí úkol najít mezi nimi pojítko. A tím jsou právě šablony - takže u každého cíle a každého zdroje uveďte nějaký identifikátor šablony (třeba I/2). Dáte-li si tedy u konkrétní šablony cíle a zdroje dohromady, pak už jen zbývá určit, "kolikrát danou šablonu využijete". Tím získáte nejen finanční strop, ale i měřitelný údaj o závazných výstupech.
Naplánujte průběh
Dalším krokem je rozklad hlavních cílů a zdrojů, tj.řešitelský tým dostane za úkol blíže specifikovat dílčí cíle a postupy při zabezpečení zdrojů. U tohoto procesu je důležité alespoň rámcově určit termíny a zodpovědné osoby. Budete-li z výstupů této práce schopni určit důležité milníky a vypíchnout rizika (včetně návrhu jejich řešení), pak už máte prakticky vyhráno.
Před oslavou zpátky na zem
Doposud jste pracovali v režimu přípravy krátkodobého projektu, ale přece jen "střednědobá špetka" je dle mého soudu nezbytná. Takže se po pár dnech zaslouženého odpočinku vraťte zpátky k vašemu projektovému záměru a pusťte se do jeho revize. Pokud tento krok uděláte jen jednou a budete-li přitom spokojeni, pak jste fakt dobří.
Převzato s laskavým svolením autora z jeho blogu.
1 komentářů:
Souhlasím, příručka má 130 stran a kdo nemá zkušenosti s projekty ESF, stráví desítky hodin času zbytečně nad souvislostmi žádosti v Benefitu a svým projektovým záměrem. Ani tento režim není pro ředitele jednoduchý.
Okomentovat