Dnešním dnem začíná Evropský týden IT dovedností 2010 (European e-Skills Week 2010). Jedná se o kampaň zaměřenou na podporu a zdokonalování počítačových dovedností u žáků a studentů i široké veřejnosti. V rámci Evropského týdne IT dovedností proběhne řada akcí ve formě seminářů, interaktivních workshopů, exkurzí do podniků a firem a soutěží. Tyto aktivity slouží především ke zvýšení motivace mladých lidí ke studiu a práci v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Evropský týden IT dovedností 2010 probíhá ve více než 20 státech Evropské unie a zapojí se do něj žáci, studenti, učitelé, veřejní činitelé, odborníci a zástupci IT firem. V České republice se do kampaně zapojilo téměř 40 škol a 30 institucí a firem. Nejzajímavější aktivity škol budou oceněny v rámci národní konference eTwinning (25. 3. – 27. 3. 2010), které se zúčastní více než 150 učitelů z celé ČR.
„Kampaní „e-Skills Week“ se snažíme především zviditelnit zajímavé aktivity v ČR, které podporují počítačovou gramotnost a zvyšují zájem mladých lidí o studium a práci v oborech zahrnujících informační technologie. Oslovili jsme velké množství institucí, škol, neziskových organizací i komerčních firem, které mají zájem o propagaci svých aktivit v oblasti „eSkills“ a jejichž činnost může díky kampani inspirovat veřejnost“, říká Petr Chaluš, koordinátor kampaně a vedoucí odboru primárního vzdělávání Domu zahraničních služeb MŠMT (DZS).
Dům zahraničních služeb, organizace působící v oblasti školství, v rámci kampaně propaguje především využití informačních technologií ve vzdělávání, aktivitu eTwinning (internetová spolupráce evropských škol), sdílení digitálních učebních materiálů v ČR i v Evropě, využití interaktivních tabulí a dalších zajímavých metod podporujících výuku a IT dovednosti žáků, studentů i učitelů. Pro zájemce je připravena webová stránka www.dzs.cz/eskills, pro širokou i odbornou veřejnost se kompletním seznamem pořádaných akcí, dokumenty a tipy pro inspiraci.
Ve spolupráci s dalšími zeměmi a Jednotou školských informatiků je pro veřejnost připraven test počítačových dovedností „IT fitness“, který je zdarma k dispozici na webové stránce DZS. Test slouží široké veřejnosti k sebehodnocení svých IT dovedností.
Kromě výše zmíněných akcí se do kampaně zapojilo množství ziskových i neziskových subjektů z celé ČR. Uveďme například workshop profesora Arne Tragetona na Pedagogické fakultě UK s názvem „Writing to Read. Playful Computer Writing“, krajskou konferenci pro učitele v Ostravě „Sdílíš, sdílím, sdílíme“ cílenou přímo na ICT ve vzdělávání či workshopy pro učitele pořádané neziskovou organizací Safer Internet o bezpečnosti na internetu. Mezi nabídkou akcí dalších zapojených organizací naleznete např. seminář na téma sociální sítě, elektronická média; exkurzi do IT firmy, debatu s odborníky či virtuální exkurzi do vzdělávacího centra. Pro studenty je dále připravena řada soutěží o zajímavé ceny. Dalším z cílů organizátorů je informovat o dostupných možnostech testování a certifikace v oblasti počítačových dovedností.
Za realizaci kampaně zodpovídá organizace European Schoolnet a DigitalEurope, v České republice aktivity „Evropského týdne IT dovedností 2010“ koordinuje Dům zahraničních služeb.
Z výsledků průzkumu v oblasti digitální konkurenceschopnosti statistické kanceláře EU (EUROSTAT) vyplynulo, že Evropa musí učinit více pro to, aby byla konkurenceschopná na celosvětové úrovni. Navzdory pokroku v používání komunikačních technologií více než 33 % obyvatel Evropské unie nikdy nepoužilo internet a pouze 19 % ho využívá ke vzdělávacím účelům. Zároveň však klesá zájem mladých lidí o studium informačních technologií a technických oborů na středních i vysokých školách.
Konkurenceschopnost EU závisí na získávání a udržení pracovníků v oblasti komunikačních technologií, včetně žen. Podle odhadů bude do roku 2010 Evropě chybět přibližně 300 000 kvalifikovaných pracovníků, přičemž méně než 1 z 5 počítačových odborníků jsou ženy.
Z průzkumu České školní inspekce za rok 2009 vyplynulo, že využití informačních technologií na českých školách je třeba v mnoha směrech dále rozvíjet. Podporovat častější a interaktivnější využití informačních technologií ve výuce a také inovovat vybavení škol.
Vrcholí kampaň na podporu počítačové gramotnosti
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Podle odhadů bude do roku 2010 Evropě chybět přibližně 300 000 kvalifikovaných pracovníků
Nemýlili-li se odhadci, pak už tři stovky IT odborníků Evropě dva měsíce chybí. Ajajaj.
Náš reformní RVP na cestě ke konkurenceschopnosti v novém tisícíletí pamatuje například pro informatiku na nižším stupni víceletého gymnázia s jednou (jednou!!!) hodinou informatiky pro všechny čtyři roky.
Argument, že lze disponovat podle potřeby s diponibilními hodinami, není pádný. Zvláště pak objevují-li se halasně tendence integrovat (rozumnějme rozpustit) informatiku do jiných předmětů. A na případné osvícennosti ředitelů škol nelze dost dobře postavit řešení systémového problému.
A tak místo vytváření odpovídajících podmínek pro systematickou, každodenní, ne moc viditelnou práci učitelů s dětmi se organizují mediálně zajímavé kampaně za nemalé peníze přímo na evropské úrovni, aby se dětem, které beztak sedí u počítače denně hodiny a hodiny, ukázalo, jak moc je to zábavné.
Problém je ovšem v tom, že pořád ještě platí, že chce-li být člověk v něčem dobrý, musí poměrně svižně
hodit zadkem. Zeptejme se třeba toho děvčete, našeho, zlatého.
Pane Bláho,
až na malou drobnost s vámi plně souhlasím, i když se také cítím tak trochu bláhově. Ba cítím se ještě bláhověji. Jsem totiž přesvědčen, že až budou technologie dokonale ovládat VŠICHNI učitelé, bude jedna hodina informatiky stačit!
Rozpoložení Vaší duše Vám, pane Brdíčko, nezávidím ani dost málo. Já v tom žiji celý život.
Na rozdíl od Vás si ovšem myslím, že pro začátek bude stačit, když ony technologie budou ovládat učitelé informatiky. A ani to nemusí být na úrovni dokonalosti.
Mám pro svoje žáky na ukázku dost dobrých příkladů špatné praxe.
Okomentovat