Projekt Learnovation financovaný z fondů EU a realizovaný v letech 2008 až 2009 s cílem podporovat v Evropě proces konzultací byl zaměřen na dosažení kolektivní a na konsenzu založené nové vize e-learningu. Důvodem této iniciativy bylo posoudit, nakolik jsou inovace prosazovány do procesu vzdělávání v rámci evropské společnosti a jakými změnami prochází vzdělávání díky využívání ICT.
V tomto článku prezentujeme jednak výsledky z analýzy inovací v kontextu celoživotního učení podporovaného ICT, jakož i několik oblastí týkajících se procesu učení, které vyžadují zvláštní pozornost, pokud jde o inovace a kreativitu.
Výsledky této studie byly shrnuty do tzv. „imperativů v zájmu změn“; jedná se o seznam akcí, které je třeba provést ve všech čtyřech oblastech, na které se projekt zaměřuje, s výjimkou několika obecných tzv. transversálních imperativů. Tyto imperativy jsou stručně vyjádřeny v rámci projektu Learnovation ve Vizi vzdělávání Evropanů v roce 2025: „Celoživotní učení se stává nezbytnou součástí našeho života. Technologie díky svému masívnímu a zcela přirozenému využívání v každodenním životě poskytují lidem emancipující prvek, pokud jde o příležitost a schopnost vzdělávat se, s upřednostněním spontánních tendencí k metapoznávání a ke ztotožnění se svými vlastními procesy učení“.
Snahou tohoto příspěvku je vyjádřit představu o budoucnosti vzdělávání v perspektivě orientované na inovace a nabídnout několik doporučení jak postupovat a rozhodovat o naléhavých krocích, jež je třeba uskutečnit, aby došlo k pozitivní změně. Konzultační proces zahájený v rámci projektu Learnovation se ukázal jako úspěšný poté, co zmobilizoval zájmové strany a zasadil se o vypracování budoucích požadovaných scénářů dalšího vývoje vzdělávání a definoval doporučení jak zajistit, aby dané scénáře mohly být uvedeny v život.
- Fabio Nascimbeni, Research & Development Manager, MENON Network
- Claudio Dondi, President , SCIENTER; EFQUEL
- Stefania Aceto, Scienter
0 komentářů:
Okomentovat