Kudy "chodím" po internetu, tudy zakopávám o představy a tvrzení, že (jak říkal jistý český politik, později eurokomisař) "zdroje jsou" - tedy že kvalitní výukové materiály někde rostou zadarmo. Dovoluji si vyjádřit své přesvědčení, že hlasatelé této myšlenky s ní dopadnou stejně jako zmíněný politik.
Problém je v tom, že stejně jako ostatní lidské aktivity, i dnešní školní výuka musí být také efektivní, a to i časově. Požadovaných kompetencí je stále více, čas, který je k jejich získání k dispozici, příliš natahovat nelze. Totéž platí o přípravě učitele na výuku. K výuce, při které se žák maximálně rychle dostane ze stavu kompetencí A do stavu kompetencí B = A plus něco, je třeba výukový materiál, který v první řadě respektuje stav kompetencí A, za druhé odpovídá současnému stavu poznání, jak co nejefektivněji vytvořit/získat "plus něco". To je v praxi spousta podmínek a požadavků, a těžko lze spoléhat, že něco takového vznikne jako "vedlejší produkt" nějaké jiné ekonomické aktivity a bude to coby "odpad" k mání zadarmo.
Stejně problematické je předpokládat (s ohledem na výše zmíněnou efektivitu a rychlost), že si každý učitel v rámci své (samozřejmě placené) pracovní doby z částečně vhodných materiálů ten optimální dotvoří. Jestli ve VŠECH současných profesích (snad kromě některých umělců) existuje dělba práce, tj. pracujeme s nástroji, postupy a materiály, které někdo sofistikovaně a s velkými náklady vyvinul a následně hromadně ZA PENÍZE ostatním dodává, pak je zásadní otázka, proč by tomu zrovna při vyučování mělo být jinak.
Když to jen trochu přeženu a zjednoduším, připadá mi to jako představa, že si lékaři budou každý sám sbírat byliny, vymýšlet a míchat léky a brousit na kameni skalpel z kusu železa, který někde najdou, nebo že si každý automechanik vyrobí sám své nářadí jako kdysi dávno kovář, nebo že každý, kdo chce jezdit autem, si ho sám postaví ze součástek. Dost možná, že současný neutěšený stav výuky je způsoben kromě jiného i tím, že aktivní a pracovití učitelé, místo aby svůj čas věnovali optimalizaci toho, jak budou s profesionálně připravenými prostředky efektivně (kvalitně a rychle) učit SVÉ KONKRÉTNÍ ŽÁKY, "na koleně" míchají lektvary, kovou kleště a sestavují auta ze součástek.
A ještě k donu Corleonemu: nabídka, kterou nebylo možno odmítnout, přestože zněla "nic", ve skutečnosti znamenala, že když ji dotyčný přijme, nepřijde o svoji hodnotu nejvyšší. Doufám, že si autor článku nemyslí, že kvalitní prostředky pro výuku "zadarmo" budou nejlépe vznikat tak, že bude někdo někomu držet pistoli u hlavy.
(Autor pracuje pro učebnicové nakladatelství a proto je zaujatý. Nicméně má za to, že pohled "z druhé strany" je pro kvalitu poznání vždy užitečný.)
Autor reaguje na článek Bořivoje Brdičky Má nabídka je toto: NIC.
Vít Pátek: Mohou být kvalitní materiály pro výuku zadarmo?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Chcete-li si, pane Pátku, ve školství přijít na slušné peníze, vymyslete nějakou hodně velkou pitomost a požádejte o grant, či co. Napadlo mne třeba "Staré housky do škol". Zabalte to do marketinkové výchovy s posílením spotřebitelské gramotnosti. A nezapomeňte na inovativní komunitní karimatky. Ať jdete s dobou. Bukláky ani peršany už moc nefrčí.
Udělejte si webové stránky, poplivejte na nich předlistopadové mléko a rakouskouherské ovoce a začněte prezentovat příklady dobré praxe se strouhankou.
Nebo se staňte předsedou školského výboru poslanecké sněmovny parlamentu čr.
Okomentovat