Počet vysokoškolsky vzdělaných lidí v Ústeckém kraji, který v tomto směru vykazuje nejhorší statistiku v rámci ČR, nepřesahuje 7 procent (dle údajů Českého statistického úřadu). Zvyšování vzdělání je proto jedním z prioritních cílů Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje Ústeckého kraje. Projekty, jakým je celokrajský Moderní lektor, mohou nelichotivé statistiky velkou měrou změnit. Už proto, že v oblasti vzdělávání jsou důležité především dvě věci: Za prvé, zda učitelem, profesorem a lektorem je osoba kompetentní, a za druhé, jakou metodou svého žáka k učení motivuje a zda je tento způsob efektivní. Moderní lektor se proto zaměří na doplnění takových forem vzdělávání, které jsou moderní, uživatelsky atraktivní, časově flexibilní a dostupné. V praxi to bude znamenat například následující kroky, které má realizátor, ústecká společnost JOB MARKET s. r. o., v plánu:
- Pedagogickým pracovníkům, bez ohledu na jejich odborné zaměření lektorské činnosti, se pomůže se zaváděním inovativních trendů do lektorské praxe: Půjde o tutorovaný on-line e-learning, který se dnes s velkými úspěchy zavádí pro školské pracovníky i úředníky.
- Navazovat bude podpora a aktualizace nabídky v oblasti dalšího vzdělávání, a to formou partnerské sítě subjektů, které v oblasti dalšího vzdělávání působí. V praxi se bude tento záměr naplňovat mimo jiné otevřením 7 koordinačních center v jednotlivých okresech kraje.
- Souvisí s tím rovněž implementace internetového katalogu s nabídkou dalšího vzdělávání v Ústeckém kraji (pro veřejnost bude přínosem, že se jím eliminuje roztříštěnost a nepřehlednost nabídky vzdělávání v kraji prostřednictvím uceleného portálu, který bude vycházet z aktuálního stavu nabídky dalšího vzdělávání). Paralelně s ním vyjde tištěná verze katalogu včetně DVD s ukázkami vzdělávacích programů.
Projekt obecně zvýší dostupnost vzdělávání. „Mezi časté důvody, které stěžují doplňující vzdělávání samotných lektorů, patří i špatná dopravní dostupnost – především z horských oblastí – a malá časová flexibilita těchto pedagogů,“ uvedl vedoucí projektu Ing. František Mašek, jednatel společnosti JOB MARKET, která pracuje především jako personální agentura. Dalším důvodem, proč někteří na doplňování znalostí stagnují, je finanční náročnost a neatraktivní, doslova nudné formy vzdělávání. „Zvolené formy tutorovaného e-learningu tato negativa snižují,“ reaguje dále na výčet úskalí Mašek.
Vzhledem k technické náročnosti, kterou dnes musí kvalitní lektor dospělých zvládat, bude mít v projektu roli partnera mostecká vzdělávací společnost ASISTA s. r. o. Má bohaté zkušenosti právě ze zavádění prvků e-learningu do praxe, ať jde o sféru školství, veřejné správy a podobně. „Nároky na lektory a učitele, kteří vzdělávají dospělé, se obecně neustále zvyšují. V posledních letech se požadavky na odbornost lektora posunují čím dál více ke zvládnutí náročných informačních a komunikačních technologií, nemluvě o zvýšené potřebě aktuálních znalostí lektora v oboru andragogiky a motivace vzdělávání dospělých,“ dodává František Mašek.
Ze stávajících institucí, které nabízejí v Ústeckém kraji další vzdělávání, jich realizátor hodlá oslovit ke spolupráci minimálně 70 procent. K tomu přibudou například střední školy, které se rovněž dalším vzděláváním dospělých zabývají. Projekt by měl podpořit celkem 470 pedagogů. Ve finále by se tedy v kraji měla zvýšit kvalita při vzdělávání dospělých. Zájemci z řad pedagogů se už mohou sami hlásit na adrese job@jobmarket.cz. Motivace stávajících lektorů a pedagogických pracovníků je jedním z nejdůležitějších faktorů při realizaci projektu. Měli by vzít za své veškeré argumenty o přínosech projektu. „Motivací bude také získání akreditovaného osvědčení a naplňování plánovaných standardů kvalifikace učitele,“ dodal František Mašek. Nyní projektový tým pracuje na informační kampani.
Obecným cílem projektu je zvýšení konkurenceschopnosti v souladu s operačním programem „Vzdělávání pro konkurenceschopnost“. Projekt „Moderní lektor – vzdělávání dospělých moderně a efektivně“ zahajuje JOB MARKET s. r. o. v březnu letošního roku. Na jeho realizaci má dva roky, tedy do konce února 2012. Tento projekt je také spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
0 komentářů:
Okomentovat