Roman Úlovec: ICT metodik, ICT koordinátor

čtvrtek 11. března 2010 ·

Často se setkávám s různými výklady pojmů ICT metodik a ICT koordinátor. Někteří vykladači dokonce tyto dva pojmy považují za různé funkce. Ve skutečnosti se jedná o označení jediné pozice ve škole. Kde mají různá označení původ? Označení ICT koordinátor má původ ve vyhlášce 317/2005 upravené vyhláškou 412/2006, ve které se v § 9 uvádí: „Studium k výkonu specializovaných činností: a) Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.“




Tato vyhláška též pro učitele vykonávající tuto činnost stanovuje podmínky pro zařazení do třetího kariérního stupně. Konkrétně jde o odbornou kvalifikaci, splnění dalších kvalifikačních předpokladů podle výše zmíněného § 9 této vyhlášky a 3 roky praxe. V popisu činnosti se u tohoto stupně uvádí „Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná pedagogům.“ A z tohoto popisu činnosti plyne označení ICT metodik. Z výše uvedeného je zřejmé, že jde o jedinou činnost. Hlavní náplní práce ICT koordinátora by mělo být:

  • metodicky pomáhat kolegům v integraci ICT do výuky většiny předmětů
  • doporučovat a koordinovat další ICT vzdělávání pedagogických pracovníků
  • koordinovat užití ICT ve vzdělávání
  • koordinovat nákupy a aktualizace software
  • v souladu se školním vzdělávacím programem zpracovávat a realizovat ICT plán školy
    • koordinovat provoz informačního systému školy
Z výše uvedeného a ze vzorové náplně práce s komentářem, uvedeným v příloze, je zřejmé, že jeho činnost obsahuje jak práci koordinační, tak metodickou. Také je zřejmé, že tato práce nesouvisí se správou sítě. Pokud obě činnosti vykonává jeden zaměstnanec, měl by na ně mít dvě smlouvy.

Co přináší studium škole?

Má smysl, aby ICT koordinátor studoval 1 – 2 roky? Podle drtivé většiny absolventů to smysl má. Studium hodnotí jako velmi přínosné. Naučí se mnoho nových dovedností, získají nové kontakty. Škola získá:
  • kvalifikovaného pracovníka, který bude:
    • efektivně spravovat informační a komunikační technologie ve škole
    • zodpovědně nakupovat služby (připojení k internetu, PC, informační systémy)
    • umět získávat prostředky z evropských fondů (během studia připraví záměr projektu pro evropské fondy včetně logického rámce a harmonogramu projektu)
    • zvyšovat využívání ICT ve výuce
  • v některých střediscích ještě Balíček služeb zdarma, který je poskytován i po ukončení studia

Nabídka studia

V databázi dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) MŠMT je možné najít informace o akreditovaných institucích, které mohou vzdělávat ICT koordinátory. Mimo to můžeme sledovat mimořádnou nabídku studia, protože v různých projektech lze vystudovat i zdarma.

Například v březnu 2010 bude začínat projekt, u jehož zrodu stálo Gymnázium Cheb a Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně. Nositelem projektu je Západočeská univerzita v Plzni, partnery Gymnázium Cheb, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Univerzita Hradec Králové. V rámci tohoto projektu vznikne síť metodicko-vzdělávacích a informačních center a budou zřízena metodická centra v jednotlivých krajích. Mimo to budou zdarma probíhat dlouhodobé i krátkodobé kurzy.

V následující tabulce jsem se pokusil shrnout vytěžené informace z databáze DVPP na adrese http://dvpp.msmt.cz/advpp/vybdvpp.asp. Při hledání je dobré použít nejen slovo „koordinátor“, ale i „koordinace“. Výpis v tabulce níže nemusí být úplný. V některých případech se stává, že některé instituce školí i na dalších místech. Například Gymnázium Cheb školí i v Praze a Pardubicích. Instituce jsou řazeny podle abecedy. Akreditace je platná tři roky od udělení.

Název a odkaz na popis Odkaz Cena v Kč Akreditace od
Centrum celoživotního vzdělávání, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě http://www.osu.cz/fpr/cvo/ 15 800 12. 12. 2008
Gymnázium Cheb http://www.gymcheb.cz/ 12 800 10. 10. 2008
Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Plzeň http://www.kcvjs.cz/ 19 992 11. 12. 2009
Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace http://www.kvic.cz/ 22 840 27. 6. 2008
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání http://www.mendelu.cz/ 12 000 20. 2. 2009
Ostravská univerzita v Ostravě – Pedagogická fakulta http://www.osu.cz/ 15 000 24. 4. 2009
Střední průmyslová škola elektrotechnická http://www.spsejecna.cz/ 12 000 26. 6. 2009
Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická http://www.fp.tul.cz/ 19 000 27. 4. 2007
Univerzita Hradec Králové – Pedagogická fakulta http://www.uhk.cz/pdf 24 000 29. 6. 2007
Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání ped. pracovníků a středisko služeb školám, příspěvková org. http://www.vys-edu.cz/ 16 000 12. 12. 2008
Vyšší odborná škola, Střední pedagogická škola a Obchodní akademie, Most, Zd. Fibicha 2778, příspěvková organizace http://www.vos-oamost.cz/ 15 000 20. 2. 2009
Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Středisko služeb školám, České Budějovice, Nemanická 7 http://www.zvas.cz/ 14 200 20. 2. 2009

Odměna a snížená míra vyučovací povinnosti

Pokud je pedagogický pracovník pověřen činností metodika a má ukončené studium dle § 9 v. (akreditované MŠMT), má nárok na příplatek ve výši 1 000 – 2 000 Kč, a to podle § 133 Zákoníku práce (dříve § 9a zákona číslo 143/1992 Sb.) v platném znění. O výši rozhoduje ředitel školy.

Pokud je pedagogický pracovník pověřen činností metodika, má sníženou míru přímé vyučovací povinnosti na základě ustanovení § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací činnosti: „Učiteli – metodikovi informačních a komunikačních technologií se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti s počtem žáků ve škole:
  • do 50 o 1 hodinu týdně
  • do 150 o 2 hodiny týdně
  • do 300 o 3 hodiny týdně
  • do 500 o 4 hodiny týdně
  • nad 500 o 5 hodin týdně“
Podle vyjádření právního odboru MŠMT lze pověřit touto prací i více učitelů. Snížení pak závisí na rozdělení práce mezi více učitelů (podobně jako u zástupců ředitele). Toto dělení se nejčastěji uplatňuje u větších škol. Například škola s 680 žáky:
  • Metodik ICT 1: přiděleno 510 žáků, úvazek 21 – 5 = 16 hodin
  • Metodik ICT 2: přiděleno 170 žáků, úvazek 21 – 3 = 18 hodin

Informační zdroje

Různorodé metodické materiály a informační zdroje můžete najít na http://www.rvp.cz/ a na http://www.spomocnik.cz. Také na serveru http://www.metodik.cz najdete metodické materiály zaměřené na práci ICT metodika a podporu e-learningu. Další informační zdroje budou díky projektům ESF jistě přibývat. Novinky najdete na výše zmíněných serverech.

Přílohou on-line verze tohoto článku na Metodickém portálu (http://www.rvp.cz/) je náplň práce ICT koordinátora, ICT metodika.

Shrnutí

  • ICT koordinátor i ICT metodik je různé pojmenování jedné role
  • investice do studia ICT koordinátora se vyplatí
  • některá studia lze absolvovat zdarma
  • koordinátor NENÍ správce sítě
Literatura
[1] ÚLOVEC, R. ICT metodik nebo koordinátor? Kdo to je, kam s ním?
na  http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050003>.
[2] ÚLOVEC, R. Studium ICT metodika (jak si vybrat). http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050004>.
[3] ÚLOVEC, R. Náplň práce ICT metodika. http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050005>.
[4] Standardy pro udělování akreditací DVPP. Praha : MŠMT, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/Standardy_pro_udelovani_akreditaci_DVPP.doc>.



ÚLOVEC, Roman. Metodický portál, Články: „ICT metodik, ICT koordinátor“ [online].10. 03. 2010. [cit.10. 03. 2010.  ]. ISSN 1802-4785.Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/8013/ICT-METODIK-ICT-KOORDINATOR.html>.


Licence Licence Creative Commons


Článek je publikován pod licencí Creative Commons.

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
11. března 2010 v 7:57  

Bezesporu kvalitní a kvalifikovaný rozbor, který může napomoci zvláště v souvislosti s EU peníze školám.

Přesto si dovolím "napadnout" jeden závěr - ICT koordinátor a ICT metodik je různé pojmenování jedné role.

Skutečně velmi bych uvítal, kdyby někdo konečně legislativně prokázal její identičnost. Ať hledám jak hledám, nikde ji nenacházím.

Dle mého soudu by tedy dané shrnutí mělo znít - role ICT koordinátora může v sobě plně zahrnovat o roli ICT metodika.
(Trvám na použití slova "může" a zároveň tvrdím, že tomu není naopak.)

A poznámka nakonec: Jsem rád, že autor v tomto shrnutí nepoužil pojem "funkce". "Role" a "funkce" dle mého soudu není totéž.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.