Často se setkávám s různými výklady pojmů ICT metodik a ICT koordinátor. Někteří vykladači dokonce tyto dva pojmy považují za různé funkce. Ve skutečnosti se jedná o označení jediné pozice ve škole. Kde mají různá označení původ? Označení ICT koordinátor má původ ve vyhlášce 317/2005 upravené vyhláškou 412/2006, ve které se v § 9 uvádí: „Studium k výkonu specializovaných činností: a) Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.“
Tato vyhláška též pro učitele vykonávající tuto činnost stanovuje podmínky pro zařazení do třetího kariérního stupně. Konkrétně jde o odbornou kvalifikaci, splnění dalších kvalifikačních předpokladů podle výše zmíněného § 9 této vyhlášky a 3 roky praxe. V popisu činnosti se u tohoto stupně uvádí „Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná pedagogům.“ A z tohoto popisu činnosti plyne označení ICT metodik. Z výše uvedeného je zřejmé, že jde o jedinou činnost. Hlavní náplní práce ICT koordinátora by mělo být:
- metodicky pomáhat kolegům v integraci ICT do výuky většiny předmětů
- doporučovat a koordinovat další ICT vzdělávání pedagogických pracovníků
- koordinovat užití ICT ve vzdělávání
- koordinovat nákupy a aktualizace software
- v souladu se školním vzdělávacím programem zpracovávat a realizovat ICT plán školy
- koordinovat provoz informačního systému školy
Co přináší studium škole?
Má smysl, aby ICT koordinátor studoval 1 – 2 roky? Podle drtivé většiny absolventů to smysl má. Studium hodnotí jako velmi přínosné. Naučí se mnoho nových dovedností, získají nové kontakty. Škola získá:- kvalifikovaného pracovníka, který bude:
- efektivně spravovat informační a komunikační technologie ve škole
- zodpovědně nakupovat služby (připojení k internetu, PC, informační systémy)
- umět získávat prostředky z evropských fondů (během studia připraví záměr projektu pro evropské fondy včetně logického rámce a harmonogramu projektu)
- zvyšovat využívání ICT ve výuce
- v některých střediscích ještě Balíček služeb zdarma, který je poskytován i po ukončení studia
Nabídka studia
V databázi dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) MŠMT je možné najít informace o akreditovaných institucích, které mohou vzdělávat ICT koordinátory. Mimo to můžeme sledovat mimořádnou nabídku studia, protože v různých projektech lze vystudovat i zdarma.Například v březnu 2010 bude začínat projekt, u jehož zrodu stálo Gymnázium Cheb a Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně. Nositelem projektu je Západočeská univerzita v Plzni, partnery Gymnázium Cheb, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Univerzita Hradec Králové. V rámci tohoto projektu vznikne síť metodicko-vzdělávacích a informačních center a budou zřízena metodická centra v jednotlivých krajích. Mimo to budou zdarma probíhat dlouhodobé i krátkodobé kurzy.
V následující tabulce jsem se pokusil shrnout vytěžené informace z databáze DVPP na adrese http://dvpp.msmt.cz/advpp/vybdvpp.asp. Při hledání je dobré použít nejen slovo „koordinátor“, ale i „koordinace“. Výpis v tabulce níže nemusí být úplný. V některých případech se stává, že některé instituce školí i na dalších místech. Například Gymnázium Cheb školí i v Praze a Pardubicích. Instituce jsou řazeny podle abecedy. Akreditace je platná tři roky od udělení.
Odměna a snížená míra vyučovací povinnosti
Pokud je pedagogický pracovník pověřen činností metodika a má ukončené studium dle § 9 v. (akreditované MŠMT), má nárok na příplatek ve výši 1 000 – 2 000 Kč, a to podle § 133 Zákoníku práce (dříve § 9a zákona číslo 143/1992 Sb.) v platném znění. O výši rozhoduje ředitel školy.Pokud je pedagogický pracovník pověřen činností metodika, má sníženou míru přímé vyučovací povinnosti na základě ustanovení § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací činnosti: „Učiteli – metodikovi informačních a komunikačních technologií se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti s počtem žáků ve škole:
- do 50 o 1 hodinu týdně
- do 150 o 2 hodiny týdně
- do 300 o 3 hodiny týdně
- do 500 o 4 hodiny týdně
- nad 500 o 5 hodin týdně“
- Metodik ICT 1: přiděleno 510 žáků, úvazek 21 – 5 = 16 hodin
- Metodik ICT 2: přiděleno 170 žáků, úvazek 21 – 3 = 18 hodin
Informační zdroje
Různorodé metodické materiály a informační zdroje můžete najít na http://www.rvp.cz/ a na http://www.spomocnik.cz. Také na serveru http://www.metodik.cz najdete metodické materiály zaměřené na práci ICT metodika a podporu e-learningu. Další informační zdroje budou díky projektům ESF jistě přibývat. Novinky najdete na výše zmíněných serverech.Přílohou on-line verze tohoto článku na Metodickém portálu (http://www.rvp.cz/) je náplň práce ICT koordinátora, ICT metodika.
Shrnutí
- ICT koordinátor i ICT metodik je různé pojmenování jedné role
- investice do studia ICT koordinátora se vyplatí
- některá studia lze absolvovat zdarma
- koordinátor NENÍ správce sítě
[1] ÚLOVEC, R. ICT metodik nebo koordinátor? Kdo to je, kam s ním?
na http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050003>.
[2] ÚLOVEC, R. Studium ICT metodika (jak si vybrat). http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050004>.
[3] ÚLOVEC, R. Náplň práce ICT metodika. http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050005>.
[4] Standardy pro udělování akreditací DVPP. Praha : MŠMT, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/Standardy_pro_udelovani_akreditaci_DVPP.doc>.
ÚLOVEC, Roman. Metodický portál, Články: „ICT metodik, ICT koordinátor“ [online].10. 03. 2010. [cit.10. 03. 2010. ]. ISSN 1802-4785.Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/8013/ICT-METODIK-ICT-KOORDINATOR.html>.
Licence
Článek je publikován pod licencí Creative Commons.
1 komentářů:
Bezesporu kvalitní a kvalifikovaný rozbor, který může napomoci zvláště v souvislosti s EU peníze školám.
Přesto si dovolím "napadnout" jeden závěr - ICT koordinátor a ICT metodik je různé pojmenování jedné role.
Skutečně velmi bych uvítal, kdyby někdo konečně legislativně prokázal její identičnost. Ať hledám jak hledám, nikde ji nenacházím.
Dle mého soudu by tedy dané shrnutí mělo znít - role ICT koordinátora může v sobě plně zahrnovat o roli ICT metodika.
(Trvám na použití slova "může" a zároveň tvrdím, že tomu není naopak.)
A poznámka nakonec: Jsem rád, že autor v tomto shrnutí nepoužil pojem "funkce". "Role" a "funkce" dle mého soudu není totéž.
Okomentovat