Reakce MŠMT na články „Chyby v žádostech, Česko přijde o 350 milionů“ a "Eurodotace v mlze"

středa 3. března 2010 ·

Články v časopisu Týden „Chyby v žádostech, Česko přijde o 350 milionů" a "Eurodotace v mlze" jsou postaveny na vykonstruovaných tvrzeních a bohužel šíří neopodstatněnou paniku.

Autorka tvrdí, že prostředky z evropských fondů byly použity v nesouladu s pravidly jejich čerpání a že ke změně, kvůli níž České republice hrozí, že „přijde o 350 milionů". Nic z toho není pravda.

Financování maturitních zkoušek je zajišťováno MŠMT z rozpočtových prostředků a bude tomu tak i do budoucna. Projekt "Příprava podmínek reformované maturitní zkoušky", který je skutečně podporován z prostředků Evropského sociálního fondu, však neřeší úkol, který vyplývá přímo ze zákona, tj. zakončení středoškolského studia zákonem stanoveným způsobem. Z evropských prostředků  je financována příprava na kvalitativní změnu a její ověření, což je nejen v plném souladu s cíli Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK), ale projekt tak přímo podporuje hlavní cíle Evropského referenčního rámce, tj. doporučení Evropského parlamentu a Rady ministrů EU o klíčových schopnostech pro celoživotní učení. Projekt je zaměřen na komplexní přípravu metodik, školení hodnotitelů a učitelů před generální zkouškou a samotný proces generální zkoušky jako praktické ověření navrhovaných podmínek a postupů reformované státní maturitní zkoušky.

Změna, kterou 5. ledna 2010 schválil externí expertní orgán pro posuzování národních projektů OP VK a která byla 12. ledna 2010 projednána poradou vedení MŠMT, v žádném směru nemění původní cíle, ani obsah projektu. Jedná se toliko o posun v harmonogramu způsobený rozhodnutím Poslanecké sněmovny, jímž byla státní maturita odložena o jeden rok. Maturitní generálka se tak přesunula z roku 2009 na rok 2010, první "ostrá" fáze státní maturity z roku 2010 do roku 2011, současně se zkracuje přechodné období pouze na rok 2011. Rok 2012 tím pádem zůstává prvním rokem realizace společné části maturitní zkoušky v plném rozsahu předpokládaném školským zákonem.

Uvedené změny se logicky odrážejí v časovém harmonogramu klíčových aktivit školení maturitních hodnotitelů a učitelů středních škol a příprav generální zkoušky. Takové změny při reakci na vnější faktory jsou u projektů financovaných z evropských fondů nejen přípustné, ale nejsou ničím výjimečné.


V souvislosti se změnou harmonogramu projektu bylo pak rovněž detailně rozpracováno vymezení pravomocí a kompetencí mezi partnery zapojenými do procesu školení.  

Závěrem lze tedy shrnout:

  • Není pravda, že došlo k zásadní změně zadání projektu. Došlo pouze k posunu termínu spuštění maturity. Cíle a obsah projektu zůstaly v plné šíři nezměněny, změnil se pouze harmonogram a částečně logistika jeho provádění.
  • Projekt financovaný z evropských prostředků neřeší záležitosti vyplývající přímo ze zákona. 

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.