Po zveřejnění článku „Tvořivá škola – více škody než užitku!“ v Učitelském zpravodaji mi přišlo několik pozitivních reakcí od učitelů, kteří sdílejí můj negativní názor na Tvořivou školu.
Z jednoho si dovolím citovat: „Váš článek považuji za zadostiučinění… ukázková hodina [Tvořivé školy] byla přehlídkou pestré palety mechanicky aplikovaných postupů abstrahovaných od jakýchkoli reformních idejí.“
Vedle nich byla ale na webu www.ceskaskola.cz publikována reakce Čeňka Roseckého s názvem Otevřený dopis řediteli společnosti www.scio.cz. Překvapilo mě, že adresátem reakce nejsem přímo já, ale že si na mě někdo stěžuje „u vrchnosti“. Překvapilo mě i to, že reakce se vůbec netýká obsahu článku a že z něj dělá jakési spiknutí či konkurenční boj mé osoby a Scia s Tvořivou školou! O autorovi reakce mnohé text jeho dopisu vypovídá. Např. v jakých kategoriích myslí a žije... Nepíše o žácích, nýbrž o „soutěžitelích na trhu“, „hospodářské soutěži“ a „poškození dobré pověsti společnosti Tvořivá škola“.
Osobně netuším, v čem bych mohl jako jeden z mnoha stovek lektorů konkurovat takovému goliáši, jakým Tvořivá škola je. A jaký bych mohl mít prospěch z toho, že se pustím do křížku s nakladatelstvím učebnic Nová škola. Pravdou je, že jsem napsal učebnici pro střední školy. Na nich ale Tvořivá škola nepůsobí. Také je pravda, že díky lektorování o RVP ZV a ŠVP jsem se setkal s učiteli ze škol, které použily modelový ŠVP Tvořivá škola. Právě díky tomu jsem si všiml, že ho mají špatně a že jim dá hodně práce nedostatky opravit! A to mě dovedlo i k napsání mého článku.
Vzhledem k tomu, že se k Tvořivé škole hlásí 745 škol, je velká pravděpodobnost, že budou mít ve svých školních vzdělávacích programech podobné chyby, které jsem nalezl u několika z nich. Cílem článku bylo, aby se tyto školy nad svými ŠVP zamyslely, zda bezmyšlenkovitě nepřevzaly modelový ŠVP Tvořivé školy. A také, aby se zamysleli nad tím, zda cíle deklarované v materiálech Tvořivé školy jsou skutečně v každodenní realitě naplňovány. Podle mě tomu tak není!
Skutečné reformní programy jako Začít spolu (www.sbscr.cz), Kritické myšlení (www.kritickemysleni.cz), Společnost Montessori (www.montessori-kladno.cz, www.montessoricr.cz) nebo waldorfská škola (www.iwaldorf.cz) používají metody, které vedou k naplňování cílů, které si samy stanovily a o které usiluje i kurikulární reforma. Považuji je za mnohem kvalitnější. Všimněte si, že nepíšu o žádném svém programu nebo programu společnosti Scio, ale o cizích programech…
Na webu České školy se v diskuzním fóru Tvořivé školy někteří diskutující zastávají. Kupodivu především ti, kteří jsou proti současné reformně školství… I to mě utvrzuje v názoru, že Tvořivá škola je spíše slepou uličkou českého školství.
Nejsem sám, viz následující příspěvek z roku 2007: Naďa Černá: Poznámky k ukázkové hodině činnostního učení.
Radek Sárközi: Tvořivá škola – více škody než užitku – reakce na reakci
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Co budeme něco vymýšlet. V Divišově to vymysleli za nás. Kdo je hodný má volno.A co na to říká mzřizovatel a co říká MŠMT? Není to v rozporu se školským zákonem? Není to v rozporu se základním smyslem školy?
http://www.lidovky.cz/za-dobre-chovani-den-volna-09e-/ln_noviny.asp?c=A100323_000092_ln_noviny_sko&klic=236128&mes=100323_0
V.Votruba st.
Kdo je hodný má volno.
Volno by měly dostávat dětičky zlobivé a zkompetentňování se bránící.
Ať si je hlídá ten, kdo si je nevychoval.
Hodné děti nechává doma jen masochista.
Dovolím si upozornit na diskuzi k danému problému v blogu pana Roseckého na Metodickém portálu na adrese http://crosecky.blogy.rvp.cz/2010/02/11/otevreny-dopis-rediteli-spolecnosti-www-scio-cz/
ON
Dovolím si upozornit na diskuzi k danému problému v blogu pana Roseckého na Metodickém portálu na adrese http://crosecky.blogy.rvp.cz/2010/02/11/otevreny-dopis-rediteli-spolecnosti-www-scio-cz/
ON
Zajímavá problémová diskuse, až štěpná místy (viz odkaz na blogy.rvp). Bohužel, moje převážně technické vzdělání, poměrně málo času (prázdniny jsou až za tři měsíce), a zdá se, že i ne dostatečný intelekt mi nedovolují dobrat se nějakého závěru.
Má-li jedna ze stran pravdu, pak je tu dost vážný problém. Taky by mohly mít pravdu strany obě. To by byla ovšem síla. Možnost, že by protopólní polemici lhali svorně, se pak jeví jako nejpřijatelnější, jakkoli nejméně pravděpodobná.
Nemohl by se k tomu vyjádřit nějaký instituční odborník? Třeba inspekce nebo ministerstvo? Myslím především k té školské stránce věci. Takové množství zainteresovaných škol a učitelstva je nezanedbatelné. Tedy pokud se v tom naši školští odborníci sami vyznají.
Otázky pravidel soutěže a práva jsou sice taky zajímavé, ale v tomto případě ne podstatné.
Nebo že by to prozkoumali třeba výzkumníci z VÚP, pane Neumajere. Dobré téma na příručku.
Tvořivá škola se prezentuje jako "Vzdělávací program pro inovaci základního školství". Jde o to, co si kdo pod slovem inovace představuje. Tvořivá škola se nehlásí k inovacím vycházejícím z reformních pedagogických koncepcí a alternativních pedagogických směrů, to má pan Sárközi pravdu. Tím se dost míjí se záměrem naší kurikulární reformy, která navazuje na vývoj v evropském vzdělávání po roce 1968. Přijímá Tvořivá škola záměry Bílé knihy a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání? Spíš sází na tradiční metody - například komunikační kompetence je třeba rozvíjet, ale v rámci frontální výuky (i když tam to moc nejde). Bylo by možné uvádět další příklady, že Tvořivá škola chápe inovace poněkud jinak, než odborná pedagogická literatura. To bohužel může někoho poplést. Myslím si, že je to slepá ulička, ale někdo musí vyzkoušet, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne.
Vl.Václavík
Okomentovat