Petice Učitelé pro kvalitní maturitu

čtvrtek 4. března 2010 ·

My, učitelé středních škol, na základě svých poznatků i zkušeností vyjadřujeme své stanovisko k současné podobě připravované maturitní zkoušky a obracíme se s ním na členy Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a členy Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu PČR.


Vážené kolegyně, vážení kolegové,

obracíme se na Vás v době, kdy je zřejmé, že připravovaná nová (unifikovaná) podoba maturitní zkoušky zabředává do stále hlubší krize. Po zkušenostech získaných mj. během seminářů pro hodnotitele maturitní zkoušky jsme přesvědčeni, že se tu jedná o soubor systémových chyb, spočívajících v takové míře údajné standardizace, která likviduje většinu pozitivních stránek nejen dosavadní zkoušky samotné, ale i celé středoškolské výuky. Odmítáme se smířit s plánovanou byrokratizací zkoušky i s navazujícím deklasováním role učitele a studenta.

Ověřili jsme si, že nesouhlas učitelů s novou podobou maturity je vcelku jednoznačný a že je založen především na závažných odborných výhradách. Protože média i politici zatím zmiňují převážně jen manažerské problémy celého projektu, připravili jsme petici, která zdůrazňuje právě odborné nedostatky zamýšlené zkoušky. Chceme také podpořit kolegy ostravského Matičního gymnázia a vytvořit ještě jedno „centrum odporu“, tentokrát v jižních Čechách, odkud se však s tímto dopisem obracíme na pedagogickou veřejnost ve školách v celé republice.

Neodmítáme všechna východiska názorů volajících po reformě maturity, ale ukazuje se, že její projekt v současné podobě je neudržitelný. Sledujeme aktuální vývoj kolem zkoušky a zjišťujeme, že v těchto týdnech nastává velmi příhodná doba k účinné protestní akci. Záleží na početnosti a důrazu projevů nesouhlasu. Pokud Vám není osud maturit i české střední školy lhostejný, máte možnost se připojit.

Petiční výbor: Mgr. Luděk Bělehrad, Adamovská 108, 373 71 Adamov; Mgr. Filip Dušek, Jabloňová 30, 106 00 Praha 10; Mgr. Petra Kriegelová, V. Volfa 25, 370 05 České Budějovice; Mgr. Karel Lippmann, Písecká 15, 370 11 České Budějovice (oprávněn zastupovat petiční výbor); Mgr. Tomáš Malina, Dr. Bureše 1, 370 05 České Budějovice; Mgr. Hana Žížalová, Fr. Halase 13, 370 08 České Budějovice.

E-mail: peticematur@seznam.cz.


Petice Učitelé pro kvalitní maturitu

My, učitelé středních škol, na základě svých poznatků i zkušeností vyjadřujeme své stanovisko k současné podobě připravované maturitní zkoušky a obracíme se s ním na členy Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a členy Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu PČR:

1. Zkouška v podobě, v níž je připravována prostřednictvím školení zadavatelů a hodnotitelů, porušuje školský zákon 561/2004 i vyhlášku MŠMT 177/2009, neboť se snaží zavádět mnohem vyšší míru unifikace, než s jakou obě normy explicitně počítají. Taková míra byrokratické kontroly nad výchovně vzdělávacím procesem jednoznačně snižuje kvalitu jak zkoušky samotné, tak vzdělávání, jež maturitní zkoušce předchází.

2. Nezpochybňujeme právo ani nárok státní správy uplatňovat takové evaluační mechanismy, které mohou diagnostikovat nejnižší přijatelnou úroveň školní edukace. Zjišťujeme však, že hlavním efektem snah, které v tomto směru vyvíjí organizace Cermat, je naopak striktní stanovení stropu pro znalosti i dovednosti maturantů, neboť maturitní zkouška ve své připravované podobě znemožňuje studentům i učitelům uplatnit jejich osobnostní profilaci, nadstandardní schopnosti i zdůvodněný subjektivní pohled na skutečnost.

3. Zkouška tím, že se soustřeďuje jednak na triviální myšlenkové postupy, jednak na přebujelou, jednotnou a detailní faktografii, oživuje dávno metodologicky překonané pozitivistické pojetí vzdělávání a zabraňuje školám realizovat výuku podle školních vzdělávacích programů, kde by měl být důraz položen na odborná, regionální aj. specifika, na rozvoj kultury myšlení a na dialogický ráz výuky i zkoušky. Tvůrci nové maturity vůbec nerespektují rozdílné zaměření středních škol (rozdíly jsou i mezi gymnázii): kromě jiného neberou v potaz, že funkci, a tedy i obsah a metody výuky je účelné tomuto zaměření do jisté (odborně zdůvodnitelné) míry přizpůsobit.

4. Školení hodnotitelů jen potvrdilo to, co bylo zřejmé již předem, totiž že požadovanou bezrozpornou a matematizovatelnou objektivitu hodnocení stejně nelze dosáhnout, neboť to neumožňuje povaha vyučovacích předmětů. V tomto smyslu tedy nová klasifikační pravidla nepřinášejí vůbec nic nového, zkoušejícího jen zbytečně zatěžují neefektivními administrativními úkony a obracejí jeho pozornost od celostního posouzení výkonu žáka k pouhé sumarizaci dílčích, předem určených položek.

5. Záměr, že učitelé by měli při hodnocení písemné i ústní části jazykové zkoušky pracovat s užší než pětistupňovou hodnotící škálou a že konečnou známku místo nich stanoví úředníci Cermatu, představuje neakceptovatelnou formu sociálního inženýrství, které jen přispívá k posílení selektivního charakteru výuky, jenž je přitom českému školství dlouhodobě vytýkán.

6. Pracovníci Cermatu sami přiznali, že se u nás nikdo dlouhodobě nezabýval otázkou, zda je např. v předmětu český jazyk a literatura vhodné využít při zkoušce standardizované testy (nebyli schopni uvést ani jedinou odbornou studii na toto téma) a neodpověděli ani na otázku, co se těmito testy vlastně zjistí. V době, kdy v různých zemích sílí kritika standardizovaných testů a z nich odvozených žebříčků nebo kdy roste odpor proti plánům na zavedení této praxe, je nutno tuto problematiku znovu důkladně prozkoumat.

7. Nová státní maturita je velmi neefektivní investicí a stamilionové částky, které musejí být na její zajištění vynaloženy, končí nezřídka mimo resort, v rukou soukromých subjektů. Výše dosud spotřebovaných finančních prostředků nesmí být současně využívána jako argument pro spuštění projektu v nejbližším možném termínu. V zemi, kde se narodil J. A. Komenský, nelze akceptovat takové pojetí vzdělávání, jehož dominujícím cílem je produkce lidských zdrojů, od kterých se v podstatě neočekává nic víc než jen okamžitá využitelnost na trhu práce. Nová státní maturita je rovněž jedním z výmluvných dokladů toho, jak lze svobodné a objektivní, pravdu hledající vzdělávání nenápadně podřizovat krátkodobým záměrům byznysu.

8. Proto požadujeme následující úpravy maturitní zkoušky: Testová část, společná všem maturantům, bude realizována jednoúrovňově tak, aby prověřila základní učivo v oboru jazykové komunikace (případně v dalších, podobně všeobecných oborech). Test bude hodnocen „zápočtovým“ způsobem (vyhověl – nevyhověl) a zajistí, že maturitní zkoušku úspěšně vykoná jen student s nezbytným minimem znalostí i dovedností; tak bude i nadále zaručena akceptabilita české maturity v mezinárodním srovnání. Test může organizovat Cermat nebo ministerstvem pověřený soukromý subjekt. Student může test složit v kterémkoli ročníku střední školy a vytvořit si tak podmínky pro profilovou část studia, v případě neúspěchu může student test opakovat.

9. Další části maturitní zkoušky z jazyka (písemná a ústní) zůstanou v gesci školy. Časová dotace i povaha zadání v těchto částech zkoušky se mohou vrátit směrem k dosavadní praxi, aby byla obnovena náročnost maturity. Ministerstvo může v tomto směru vydávat metodická doporučení, která poslouží např. mladým učitelům nebo nově budovaným studijním oborům. Víme, že tento model se již v některých evropských státech používá a že se osvědčil.

10. Ministerstvo školství zajistí vznik a existenci stálého fóra pro diskusi o poznatcích z realizace nové maturity. Mezi účastníky by měly být také respektované osobnosti ze vzdělávací sféry, které by byly zárukou komplexního posouzení zkoušek nikoli jen z krátkodobého, utilitaristického hlediska. Bude vytvořen mechanismus, jehož prostřednictvím bude fórum vykonávat veřejnou kontrolu nad organizací Cermat, která v současné době takovou kontrolu zcela postrádá.

21. února 2010

Petiční výbor: 

Mgr. Luděk Bělehrad, Adamovská 108, 373 71 Adamov; Mgr. Filip Dušek, Jabloňová 30, 106 00 Praha 10; Mgr. Petra Kriegelová, V. Volfa 25, 370 05 České Budějovice; Mgr. Karel Lippmann, Písecká 15, 370 11 České Budějovice (oprávněn zastupovat petiční výbor); Mgr. Tomáš Malina, Dr. Bureše 1, 370 05 České Budějovice; Mgr. Hana Žížalová, Fr. Halase 13, 370 08 České Budějovice.

E-mail: peticematur@seznam.cz.

Text viz též na: www.petice.net/kvalitni-maturita.

17 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
4. března 2010 v 7:15  

Rozumím tomu, že existuje skupina učitelů, kteří mohou mít jiný názor na nějakou problematiku, například na renformovanou maturitní zkoušku. Nemyslím, že je ale nutné reagovat peticí s návrhem na jinou, subjektivní deformaci maturitní zkoušky. Je to stejné, jako když obvodní lékař navrhuje dílčí změnu postupu při operacích mozku, protože se mu zdá, že by se to mělo dělat jinak.
Zakládání petičních skupin obvodních lékařů ale vůbec nepomůže nemocným a už vůbec ne obvoďákům. Pocit, že se referendy nebo nátlakovými akcemi v naší zemi dají řešit odborné problémy, je důsledkem deformovaného pohledu na principy demokracie. Většinový názor případných petičních výborů na to, že bod varu vody je 90 stupňů Celsia, s realitou pramálo pohne.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 9:20  

Učitel kritizující maturitu není žádný obvoďák vyjadřující se k operacím mozku, ale, použiji-li tohoto příměru, mozkový chirurg, bránící se politickým zásahům min. zdra. do prostupů mozkových operací.
A ohánět se tím, že je maturita odborný problém, který by měl být odborně řešen, to sedí. Tím si ale zastánci nové maturity nakáleli do vlastního hnízda.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 9:46  

Milí petičníci, jste si jisti tím, že vy, běžní středoškolští učitelé, rozumíte právu a jste schopni relevantně posoudit, že nová maturita porušuje hned dvě zákonné normy? Není mezi vámi nějaký turbostudent práv v Plzni? Zanechám však ironie a táži se.
V čem spočívá "byrokratická kontrola nad výchovně vzdělávacím procesem"? Oni mají zkoušet úředníci? Jak by podle vás bylo možno objektivizovat a srovnávat osobní profilaci a nadstandardní schopnosti? A co v MZ zabraňuje uplatnění subjektivního pohledu? Copak písemná práce neumožňuje subjektivní pohled studenta? Copak u ústní zkoušky nemůže tento pohled uplatnit? Nevymýšlíte si náhodou????
V čem spočívá detailní faktografičnost a pozitvismus? Konkrétně - v které části zkoušky? V čem spočívá nemožnost naplnit ŠVP? Chcete mi snad tvrdit, že pododba maturity zabraňuje možnosti učit podle ŠVP? Zase se tady uchylujete k ve své podstatě hloupému tvrzení, že cílem výuky je pouze připravit žáky na maturitu? Máte přece povinnost učit podle ŠVP, maturita nematurita, to nevíte? Jste opravdu takoví ignoranti? Jistě nikoliv, jen jsme svědky hloupě účelové argumentace. Nebude snad např. ústní zkouška z ČJ nové maturity mít dialogický ráz? Bude. Ba navíc je v ní součástí hodnocení úroveň jazykového projevu, což se dnes na 90% škol nehodnotí. Brání Vám něco pracovat u ústní zkoušky s regionálními specifiky? Vůbec nic.
Chápete, milí petičníci, že realizace NM se opírá o zákon a že zákon s rozdílným zaměřením středních škol nepočítá? Proč to pak házíte na CERMAT? Vy - odborníci na právo - že byste tohle nepostřehli? Ouha, opět tu účelovost čouhá jako sláma z bot selského hňupa.
Které jsou ty neefektivní administrativní úkony? Vyplnění tabulky? Nutnost shodnout se s druhým hodnotitelem? Co vám brání využít na sledování dílčích položek přísedícího a Vám sledovat ono celostní posouzení výkonu? Je opravdu takový problém např. v ČJ zhodnotit, jak žák analyzuje umělecké, jak neumělecké dílo, a posoudit jeho vyjadřování?
K čemu by Vám byla škála s pěti stupni? Jde přece o body, které se následně převedou do procent; výsledná známka je pak stanovena z váženého průměru a má jasně definové rozpětí. Lžete tedy, tvrdíte-li, že známku stanoví úředníci z CERMATu; stanovujete ji vy tím, kolik bodů v PP a v ÚZ žáku udělíte. V CERMATu dojde jen k sumarizaci. To ale jistě dobře víte...
Pokud vím já, tak českému školství je vytýkána selektivnost systému, který např. příliš brzy odděluje elitu (víceletá gymnázia) od zbytku ročníku. Co si mám představit pod pojemem selektivní charakter výuky, to opravdu nevím, ba ani přítel Google mi nepomohl.
Máte pravdu, standardizované testy jsou mnohde podrobovány kritice. Ale většinou tady jsou a fungují - jak probíhá FCE a podobné zkoušky? Testově. Protestují kvůli tomu lidé????
Které soukromé subjekty, u nichž končí stamiliony, máte na mysli? Buďte konkrétní. Jestliže je soukromý subdodavatel levnější než státní a vzešel z férové soutěže, co je na tom špatného? Nevane tady náhodou relikt soudružského myšlení????
Souhlasím s tím, že podřizovat systém vzdělávání jen potřebám trhu je hloupost. Jak se to ale týká nové maturity? Co v ní konkrétně směřuje k tomuto redukcionalismu? Poučte mne.
Vaše řešení v bodu 8 je úsměvné. Takže student prvního ročníku si klidně na začátku studia složí zkoušku a bude ji v případě neúspěchu moci x krát opakovat? Proč by potom studoval další 4 roky? Jak vás taková zhůvěřilost mohla napadnout? Tady cítím doslova oranžový závan odborníka na všechno a hlavně školství J. Havla. Ale ten závan je notně navinulý. Dále - proč chcete obnovovat náročnost maturity? Ona snad dnes není náročná? Jestliže není, jak se návratem k dosavadní praxi zvýší její náročnost? Ehm, tady dostává na zadek celkem elementární logika.
Na závěr - CERMAT je organizace řízená MŠMT, je tedy pod veřejnou kontrolou státu. To nevíte? Tak nahlédněte sem: http://www.cermat.cz/o-nas-10039.html Inu, proč si nezalhat, že? Nepřesvědčili jste mě, petičníci, nepřesvědčili.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 13:17  

Přirovnání Simony Carcy bývají květnatá, ale přirovnávat práci CERMATu k práci neurochirurga? Pacient už leží skoro 14 let na sále a jenom chirurg si ještě nevšiml, že už dodýchal.

Luděk Blaha řekl(a)...
4. března 2010 v 14:06  

známku ... stanovujete ... tím, kolik bodů v PP a v ÚZ žáku udělíte. V CERMATu dojde jen k sumarizaci

Chcete tím říci, že budou jasně a dopředu stanoveny procentní meze pro jednotlivé klasifikační stupně?
Jinak si nic nepřeji tak vroucně, než aby už konečně byly státní maturity spuštěny. Také bez ironie.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 19:16  

Vážení autoři petice, žádám vás, abyste mluvili pouze za sebe, nikoli za všechny učitele. Já jsem též učitel na střední škole a s vaší peticí nesouhlasím. Proto si prosím opravte začátek vašeho textu na: My, (zde doplňte vaše jména),....

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 19:28  

Luděk Blaha:
Jediné, co nebude jisté, je tzv. cut off score u PP a DT, a to kvůli politikům. V případě, že by se ukázalo, že příliš mnoho žáků novou maturitou neprojde, má ministr/yně školství právo jej snížit. To je jistě další prvek, který zpochybňuje ideu objektivity, ale opět nejde o problém Cermatu.
Na str. 10 v kurzu 3.1.6 LMS CISKOM najdete tabulky pro převod bodů úrovně Z a V v ústní zkoušce - zkuste využít někoho, kdo má do systému přístup a pročtěte si to. Na téže straně je i vzorec pro výpočet celkové úspěšnosti.

Simona CARCY řekl(a)...
4. března 2010 v 20:13  

Pokud neurochirurgovi chcípl pacient, jak jeden anonym výše v diskuzi uvádí ( i když o tom nic nesvědčí), pak se ptám, jak mu pomohou ti obvoďáci. Jak by mohli, když jejich jediné snažení je poskytnout pacientovi blaho eutanazie. Jak jiný diskutující výše uvedl, milí petičníci - vaše argumenty jsou důvěrynehodné a tendenční. Nejde vám o maturitu ale zuby nehty se jí jen bráníte.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2010 v 10:25  

K anonymnímu z 4. března 2010 19:16:
jména tvůrců petice přece uvedena jsou, ba i s adresami. Nikdo přece ani Vám nebrání ve zveřejnění Vašeho názoru, klidně i ve formě "protipetice". Připadá mně konstruktivnější upozornit na všechny nedostatky připravované maturity, o kterých mají často z pochopitelných důvodů větší přehled učitelé, než jen tak tiše nadávat na školení. Proč se zuby nehty bránit věcným argumentům? Neměla by být taková iniciativa naopak vítána?

Anonymní řekl(a)...
5. března 2010 v 10:40  

V diskusi k navrhovaným RVP pro nástavbové studium se objevila připomínka, že některé vzdělávací oblasti nejsou v souladu s požadavky ke státní maturitě /ani disponibilní hodiny nemůžou vyřešit malé hodinové dotace všeobecných předmětů na odborných školách/.Komentář NÚOVu zněl:"Maturita musí reagovat ne přípravu, nikoli opačně". Jenže nereaguje. Ať se tedy zruší maturita na některých odborných školách, nebo ať se nazve jinak. Za největší problém státních maturit tedy považuji to, že se snaží srovnat nesrovnatelné. Buď bude mít každý maturitu nevalné úrovně, nebo se degradace maturity zastaví za cenu zániku některých maturitních oborů. Hledat nějakou třetí cestu jenom stojí peníze nás všech.

Luděk Blaha řekl(a)...
5. března 2010 v 14:26  

že příliš mnoho žáků novou maturitou neprojde, má ministr/yně školství právo jej (tzv. cut off score) snížit

Znamená to snad, že čím více bude horších výsledků, tím mají větší šanci úspěchu?

tabulky pro převod bodů úrovně Z a V v ústní zkoušce - zkuste využít někoho, kdo má do systému přístup a pročtěte si to

To nejsou běžně dostupné informace?

Anonymní řekl(a)...
5. března 2010 v 15:51  

Luděk Blaha:
I tak se to dá chápat, je to největší slabina NM, ale je známa od počátku, co se s touto ideou přišlo, účastnil jsem se někdy v roce 1998 nebo i dřív setkání s Roupcem a jinými úředníky, kteří tehdy měli přípravu NM na starost a ten na otázku, co by se stalo, kdyby třeba polovina lidí maturitou neprošla, odpověděl, že to se nesmí stát, neb by to byl průšvih - politicky neprůchodný. Ostatně známe to i z jiných zemí, kde spodobnou zkouškou začali.
Informace o převodech bodů jsou běžně dostupné všem, kdo se připravují na role hodnotitelů. Předpokládám, že budou součástí prováděcích předpisů.

Luděk Blaha řekl(a)...
5. března 2010 v 17:55  

Děkuji.
je to největší slabina NM, ale je známa od počátku
Nemyslíte to, doufám, jako ospravedlnění nedostatku.

Argument zkvalitnění vzdělání státní maturitou vychází tedy z předpokladu, že vzdělanost národa bude tím vyšší, čím více lidí bude mít papír s kulatým razítkem.
Skoro mi to připomíná indoší blouznění ministra Zemana o tom, že čím větší zakázka centrálnímu dodavateli, tím větší množstevní sleva na zapůjčený počítač.
Ovšem případná míra ministerské intervence by se dala zpětně dovodit, ne?
Jestli se maturity pod záminkou celospolečenského nesouhlasu zase odloží, budu doopravdy zklamaný. Na starší kolena vítám každou příležitost k zábavě a rozptýlení.

Simona CARCY řekl(a)...
5. března 2010 v 18:12  

Pane Blaho, zrovna proti cut-off score bych být vámi tolik střelného prachu neužíval. Pokud na otázku, kolik je 1+1 v dekadické soustavě, odpoví 83% populace, že je to 3, pak je něco špatně. Znamená to, že učitelé nezvládli naučit studenty dané látce. Pak to očividně není chyba studentů, ale učitelů. A aby studenti nebyli za mizernou práci jejich odborných vůdců neoprávněně sankcionováni, posune se cut-off-score. Cut-off-score vyjadřuje předem nepodchytitelnou a nepředvídatelnou hodnotu relace student-učitel v daném předmětu a zejména její kvalitu avšak nikoli v jednotlivosti konkrétního případu, ale pohledem velkých čísel. Tedy v situaci generace uspořádaných dvojic sudent-učitel, jež prostě svou úlohu nenaplnila náležitým způsobem, je posun cut-off-score cestou, jak zachovat jakous takous spravedlnost a jenomu subjektu z té dvojice i tvář...

Luděk Blaha řekl(a)...
5. března 2010 v 19:23  

Buďte ráda, paní Carcy, že mnou nejste. S fousama byste vypadala poněkud divně.
Takže nevzdělanci mohou být případně prohlášeni za vzdělance proto, že se nechali vzdělávat od pitomců. Aha.
Pak ovšem nemusíme mít o spravedlnost, tvář a vzdělanost národa obavy.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2010 v 21:38  

"Pokud na otázku, kolik je 1+1 v dekadické soustavě, odpoví 83% populace, že je to 3, pak je něco špatně. Znamená to, že učitelé nezvládli naučit studenty dané látce."

Nikoli. Znamená to, že 83 % populace to neumí. O práci učitelů to opravdu moc neřekne. Naučit můžete jen toho, kdo chce. A navíc se na školách třeba "zrovna tohle" neučilo. ŠVP může obsahovat téměř cokoli...

krtek řekl(a)...
6. března 2010 v 10:33  

A není to celé jednoduše tak, že učitelé škol s vyšší "přidanou hodnotou" jsou přeučováni tak, aby věděli, že základní úroveň, kterou si může každý student zvolit, se musí posuzovat méně přísně (v podstatě v cizím jazyce stačí pochopit, co chtěl student říci, a v obou jazycích, českém i cizím, smět pokládat jen některé otázky) - tak to alespoň chápu od kolegů/kolegyň, kteří chodí na školení. Petice na to reaguje tak, že říká, stanovte jako kritérium jednotné jen test, zbytek nám ponechte. A zákon říká: test+písemka+ústní zkoušení. A CERMAT říká: písemka tak a tak, ústní zkoušení tak a tak. A výsledek je: student na gymnáziu si odmaturuje ve státní části na základní úrovni (tedy zadarmo a prakticky jen díky dobré úrovni ze základní školy), školní část, aby mu odlehčila, bude bez zkoušky z českého a cizího jazyka, takže se celkově úroveň sníží. Takhle se dá jednoduše přečíst důsledek jednotné maturity. A nic studenty nepřesvědčí ani nedonutí volit si vyšší variantu. Snad jen její náhrada za přijímací zkoušky na VŠ, jenže ty, v době nižšího počtu studentů, stejně budou brát kdekoho. Takže suma sumárum: ano, úroveň vzdělání půjde dolů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.