Už v minulé stati této série úvah hned úvodem padla zmínka, že možná je předčasné vytyčovat ve školství nějaké mety. Také se tam uvádělo, že možná lidské poznávání se šíří geometrickou řadou, zatímco v rozvrhu nejsou žádné časové rezervy ani pro jeho nějakou aritmeticky rostoucí posloupnost. Pro matematicky nevybaveného čtenáře ta předchozí věta postrádala přiměřený smysl. To je snad zatím vedlejší. Ale měli bychom zaregistrovat, že zhruba od počátku 17. století začala vznikat novověkým způsobem orientovaná věda právě kvantifikací (Galileo Galilei a jeho vzorce pohybu!). Ve 20. století nejedno vědní odvětví se výrazně matematizovalo; někdy třeba proto, aby díky jedinečné možnosti počítačového zpracování dat bylo možné některé procesy modelovat. 21. století se stává výrazně informatickým. Bez přiměřené matematické průpravy nebude mít ČR šanci udržet se mezi civilizačně vyspělými státy.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
K tomuto jen dvě věci:
1. cílem vlády této země není, abychom byli někde na špičce. Nadnárodní firmy nechtějí, abychom našimi zaměstnanci někomu konkurovali. Nikdo ve světě si nepřeje, aby ČR byla nejlepší. Bohužel.
2. Autor se pozastavuje nad tím, proč některé úkony provádíme v souladu s předepsanými kroky, ale matematiku se žáci učit nechtějí. JE to prosté a jednoduché a odpověděl si vlastně sám. Za příklad dával třeba SMSkování. SMS zpráva má jakýsi konkrétní hmatatelný cíl. Chci něco někomu oznámit. Cílem je, že zprávu dotyčný obdrží. Jsem k tomu vnitřně motivován. Proto se učím kroky tak, abych k cíli došel. Jestli se v matematice děti musí učit jak se počítají např. logaritmy, přičemž logaritmus je sprosté slovo a vyučující dostatečně nevysvětlí, k čemu by to mohlo být dobré (toto se vyučuje na SŠ a ještě nikdy jsem neviděl matematikáře, který by v návaznosti na odbornost, v rámci které se třeba žáci profilují, řekl: "tak, děcka, tenhle logaritmus, to je krásná věc, podívejte se, na co díky němu můžete přijít v informatice... ekonomi... atd. Stačilo by pár příkladů. Samozřejmě, matematika není jen o využitelnosti, ale pokud se využít dá, a všichni volají po tvůrčím řešení problémů, proč toho nevyužít... Proč? Já vám řeknu proč. Protože jsem za celý život poznal pouze jednoho skvělého člověka, který uměl matematiku vysvětlit ve vztahu k odborné disciplíně, kterou sám ovládal. Bohužel, tento člověk nebyl vyučujícím matematiky a tak ji nevyučoval. Když jsem se například kdysi jedné kolegyně matematikářky, zeptal, jestli třeba ví, na co logaritmy využít v informatice, pokrčila rameny a hrozně se divila, když jsem jí to začal vysvětlovat. Skončilo to tím, že řekla... tak vidíš, tak když to víš, tak jim to říkej sám. Ano, říkám, ale to je podle mě dost málo a dost pozdě... když už mají logaritmus zažitý jako sprosté slovo. Ano, např. v informatice využiji spoustu z matematického aparátu, ale ten předmět není o tom je vyučovat matematice, ale ukázat jim, jak ji využít. Jenže, to by je pro to někdo taky musel namotivovat. A to matematikáři nedělají a já už pak nemám šanci to v omezeném časovém rámci změnit. Matematikářům chybí širší přehled a odborníkům zase spolupráce s matikáři. Na vině jsou zase a jenom vyučující. Ještě jeden příklad si dovolím zde prezentovat. Taková elektronika, to je samá matematika. Kdo neovládá matematiku, neovládá elektroniku. Taková informatika, jak je dnes pojímána (spustím si Word a Excel, vytvořím si jednoduchou DB), se bez matematiky úplně obejde. Ale je to skutečně ještě informatika? V některých předmětech s obsahem informatiky o matematiku ani nezavadíte, takže v dnešním pojetí informatik se nutně nemusí rovnat člověk se znalostí matematiky. A tím se vracím na začátek. Kdo by měl žáky uvádět do základů využitelnosti matematiky ve vztahu k oboru, který studují a přinejmenším je k tomu namotivovat? Pseudo-informatik, který o matematiku v rámci Wordu akorát tak zakopne, nebo ten vyučující matematiky? Není také pojetí dnešních oborů trochu scestné? A zase je to jenom o lidech.
Okomentovat