Podle internetové encyklopedie Wikipedie je termín „Web 2.0“ ustálené označení pro etapu vývoje webu, v níž byl pevný obsah webových stránek nahrazen prostorem pro sdílení a společnou tvorbu obsahu. Sama Wikipedie je právě internetovou službou této nové generace. S Webem 2.0 je ale spojena celá řada technologických změn, které zásadně mění využívání informačních a komunikačních technologií nejen ve firemní či mediální, ale i ve školní praxi.
Poprvé se termín „Web 2.0“ objevil, když Tim O'Reilly a zástupci Medialive International jednali o názvu konference pořádané v roce 2004. „Web 2.0“ jim připadalo jako vhodná metafora pro rozvoj internetové podnikání po „prasknutí“ tzv. internetové bubliny v roce 2001. Zajímavá je následná stručná definice Webu 2.0, rovněž podle Tima O'Reillyho: „Web 2.0 je revoluce podnikání v počítačovém průmyslu způsobená přesunem k chápání webu jako platformy a pokus porozumět pravidlům vedoucím k úspěchu na této nové platformě. Klíčovým mezi těmito pravidly je toto: tvořte aplikace, které budou díky síťovému efektu s přibývajícím počtem uživatelů stále lepší. (Což jsem jinde nazval „zapřažením kolektivní inteligence“.)“
Shrňme si některé atributy s Web 2.0 spojované (podrobnosti naleznete v diplomové práci Adama Zbiejczuka):
- koncentrace dat
- změna komunikačního modelu – nástup many-to-many
- wiki systémy
- Long Tail (dlouhý chvost)
- reputační systémy
- web jako platforma a webové služby nahrazující desktopové aplikace
- mashup – možnost využívat API (Application Programming Interface, v informatice rozhraní pro programování aplikací) služeb a vytvářet nové služby
Uvedené atributy nebo technologie s nimi spojené nejsou žádnými novinkami, řada z nich již byla běžně dostupná před deseti i více lety v době tzv. Webu 1.0. Web 2.0., tak jak ho většinou chápeme, je ovlivněn řadou kvalitativních a kvantitativních faktorů. Zde je třeba klást důraz na rozšíření osobních počítačů a připojení v domácnostech, rozvoj mobilního připojení, vzrůst výkonu počítačů a pokles ceny datových médií, růstu rychlosti připojení atd. To vše pochopitelně ovlivňuje i použití ICT ve školství a vyžaduje to i změny ve vzdělávacích programech.
Služby Webu 2.0 pro učitele a školy
Pro stručný přehled použijeme částečně předchozího členění:- koncentrace dat – díky vyhledávačům (Google, Bing či další) a specializovaným úložištím či katalogům výukových objektů (u nás například dum.rvp.cz, veskole.cz, skolni.tv) je možné pro výuku snadno a rychle získat výukové objekty všeho druhu; k dispozici je celá řada specializovaných úložišť pro fotografie, audio i video nahrávky nebo obecných úložišť dat
- změna komunikačního modelu – sociální sítě mohou být nástrojem pro komunikaci a kooperaci s žáky, rodiči a veřejností, dalšími učiteli a jsou také dalším zdrojem informací; jedním z nástrojů pro výuku mohou být i diskuzní fóra
- wiki systémy – jsou využitelné jako úložiště přípravy učitelů, jako publikační nástroj pro žáky
i jako nástroj pro nejrůznější projekty; moderní wiki jsou nabízeny jako on-line služba, pro školy zpravidla bezplatně (například Google nebo Wikispaces.com); tyto systémy přitom integrují možnost publikace textů, obrázků, videí, úložiště souborů, prohlížeče běžných formátů (DOC, PDF, XLS a další), agregační služby (zpracování RSS, výběr zpravodajství atd.)
i komunikační funkce - web jako platforma a webové služby nahrazující desktopové aplikace – nabídka služeb je široká, od náhrady serverových služeb (file server, mail server, web server a další) přes kancelářské balíky nahrazující desktopové textové editory, tabulkové kalkulátory či editory prezentací, ale zároveň doplňující o on-line podporu spolupráce, sdílení a distribuce; nově se objevují nejrůznější grafické editory, audio editory, video editory, které jsou propojeny s on-line úložišti dat a opět s nástroji pro spolupráci či sdílení a distribuci
- mashup – možnost využívat API služeb a vytvářet nové služby – místo výuky klasických programovacích jazyků v informatice je možné zařadit výuku programování on-line služeb, kde existuje celá řada on-line nástrojů pro programování v skriptovacích jazycích (například Google Gadget Editor), ale také řada nástrojů pro vizuální programování (nYahoo Pipes); oblíbená je i tvorba mapových mashupů, které kombinují data v tabulkách s on-line geoaplikacemi, výhodou je především snadné propojení s praxí
Shrnutí
- web 2.0 je nová etapa ve vývoji možností využití internetu
- rozvoj informačních a komunikačních technologií a s ním související rozvoj Webu 2.0 ovlivňuje i pojetí ICT ve vzdělávání
- existuje řada možností, jak využít nástroje Webu 2.0 ve škole a ve výuce
Literatura
[1] ZBIEJCZUK, A. Web 2.0 – charakteristiky a služby. Diplomová práce. Brno : FSS MU v Brně, 2007.http://zbiejczuk.com/web20/.
[2] WAGNER, J. Být 2.0, či nebýt. In: Sborník SCO 2009, Brno, 16 – 17. 9. 2009.
http://wiki.ceskaskola.cz/Home/sco-2009.
Odkazy
- Amazon http://www.amazon.com/ – e-shop, reputační systém
- Del.icio.usm http://delicious.com/ – reputační systém
- Digg.com http://www.digg.com/ – reputační systém
- Facebook http://www.facebook.com/ – sociální síť, úložiště
- Google Apps http://www.google.com/ – balík on-line služeb, úložiště
- s podporou kooperace a komunikace
- Google Gadget Editor http://code.google.com/ a http://s/gadgets/docs/tools.html#GGE/ – on-line programátorský editor, úložiště zdrojových kódů
- Jamglue.com http://www.jamglue.com/ – on-line audio editor
- JayCut.com http://www.jaycut.com/ – on-line video editor
- Knihovnicka.cz http://www.knihovnicka.cz/ – on-line nakladatelství, e-shop
- Linkuj.cz http://www.linkuj.cz/ – reputační systém
- Lulu.com http://www.lulu.com/ – on-line nakladatelství, e-shop, reputační systém
- MySpace http://www.myspace.com/ – sociální síť, úložiště
- Photoshop.com http://www.photoshop.com/ – on-line grafický editor, úložiště
- Soundation Studio http://www.soundation.com/ – on-line audio editor
- Sumo Paint http://www.sumopaint.com/ on-line grafický editor, úložiště
- TeacherTube http://teachertube.com/ – úložiště výukových videí, audio nahrávek a obrázků
- Twitter http://www.twitter.com/ – mikroblogovací systém, sociální síť
- Weby Google http://sites.google.com/ – redakční systém wiki, úložiště
- Wikispaces http://www.wikispaces.com/ – redakční systém wiki
- Windows Live SkyDrive http://skydrive.live.com/ – on-line úložiště dat
- Yahoo Pipes http://pipes.yahoo.com/pipes/ – nástroj na agregaci a úpravu dat z on-line zdrojů
- YouTube http://www.youtube.cz/ – úložiště, sociální síť
4 komentářů:
Pane kolego, článek by byl inovativní před šesti lety!
Tohle je přehledový článek pro určitou cílovou skupinu, navíc většina odkazovaných aplikací před šesti lety neexistovala ;-)
A to je vlastně pravda. Beru zpět snad jen s poznámkou, že článek by mohl být pojat spíše jako k čemu web 2.0 využít, nikoli "Podívejte, on je nějaký web 2.0".
Některé z odkazů jsou vážně užitečné, díky autorovi!
Změny týkající se aplikační vrstvy mě vesměs nezajímají. :)
Okomentovat