Jak začlenit Etickou výchovu do škol se dnes projednává na Fóru etiků v Praze

pondělí 8. března 2010 ·

Pracovní schůzku pod názvem Fórum etiků měli v sobotu v Clam Gallasově paláci v Praze nejangažovanější učitelé etické výchovy ze škol z celé republiky a odborná komise ministerstva školství ČR, tzv. Skupina pro implementaci etické výchovy.


Ta zde učitele seznamuje s návrhem dlouhodobého projektu implementace nového doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova do českého školství. Přítomní pedagogové, kteří prošli dvouletými kurzy etické výchovy, pořádanými Etickým fórem ČR2, a kteří etickou výchovu ve škole učí, zde ve workshopech a v diskusi návrhy připomínkují.

„Smyslem Fóra etiků je vyslechnout na prvním místě učitele, kteří již mají osobní zkušenosti s výukou etické výchovy. Tyto zkušenosti jsou pro nás nesmírně důležité, protože představují jakýsi startovací můstek. Díky nim Projekt implementace etické výchovy nezačíná na ‚zelené louce'“, říká Pavel Motyčka, vedoucí autor základního metodického textu doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova.

Na dnešním Fóru etiků vládne pracovní atmosféra. Tato pracovní schůzka předchází konferenci ministerstva školství České republiky, plánované na 8. dubna 2010 v Praze, kde bude dlouhodobý plán implementace etické výchovy představen veřejnosti.

Hlavní cíle včleňování etické výchovy do českého školství vysvětluje Lenka Schwarzová, koordinátorka Skupiny pro implementaci etické výchovy při MŠMT: „Veškeré krize, které lidstvo provázely - ekonomické, kulturní, politické aj. počínaly krizí mravní. Etika je tedy lidskému konání nadřazena. A pokud v kurikulární reformě našeho školství skutečně chceme zdůraznit princip udržitelnosti, musíme v ní podpořit právě etickou výchovu.“

Jako host fóra vystupuje Věra Luxová, zakladatelka Nadačního fondu Josefa Luxe a Fondu na podporu etické výchovy. Na Fóru etiků je také profesor Pavel Říčan, pracovník Psychologického ústavu Akademie věd, člen předsednictva Etického fóra ČR, který vidí velký úkol v tom, aby se v etické výchově uplatnila jak tradice, tak moderna i postmoderna.

Profesor Říčan říká: „Je třeba přiznat, že pedagogové i filosofové dnes hledají a mnohdy tápou v tom, k jakým hodnotám a názorům mládež vést: Povinnost, nebo svoboda? Prosocialita, nebo seberealizace? Kázeň, nebo autenticita? Život jako poslání, nebo především jako dobrodružství? A jak vychovávat: vštěpovat, nebo spoléhat na vrozenou dobrotu lidského mláděte, které si samo vybere z toho, co se mu nabízí?“

Říčan doufá, že Etické fórum, které tady má slušný náskok, „rozjede“ diskusi mezi odborníky různých směrů a že česká etická výchova dožene zpoždění, které ve srovnání s většinou Evropy má.

Perspektivy Projektu implementace etické výchovy komentuje P. Motyčka: „Implementaci chceme provést profesionálně, proto jsme vytvořili návrh projektu, který se člení na tři časové etapy. Proces chceme promyšleně směřovat, a proto nás zajímají jak názory učitelů z praxe, tak i postřehy pedagogických odborníků.“

L. Schwarzová dodává, že na současný ekonomický deficit a zvláštní společenské klima nemusíme pohlížet jen negativně: „Nastartování etické výchovy na školách a snaha o změnu hodnotového vnímání společnosti, to jsou signály, že krize je vlastně i nadějí.“


Učitelé prezentují své zkušenosti z výuky etické výchovy. (foto Radka Sekaninová)

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. března 2010 v 11:43  

Já osobně bych zavedl nové průřezové téma - Etická gramotnost. K tomu vyškolit na každé škole KEGy - koordinátory etické gramotnosti. Samozřejmě na základě metodického pokynu MŠMT "Uplatňování etické gramotnosti na základních a středních školách". Měl by vzniknout školní dokument "Strategie etické gramotnosti na škole", který bude úzce provázán s jednotlivými ŠVP.

Luděk Blaha řekl(a)...
8. března 2010 v 17:52  

Stále nové výchovy - etická, ekologická, ekumeninická, ezoterická ... gramotnosti, kompetence, témata, technologie ...

Ze všeho nejdůležitější ovšem pro školy je, aby byl časem na trhu dostatečný výběr detekčních rámů a kamerových systémů.

Lenka řekl(a)...
21. března 2010 v 11:46  

Dobrý den. Již několik let pracuji jako koordinátor švp na základní škole. Kromě výuky a jiných prací patřících k úkolům třídního učitele neustále pracuji na švp a všem co k úkolům koordinátora patří.Přemýšleli jste také někdy nad tím, že k plnění práce musí mít člověk také čas. Bude koordinátor švp také někdy mít úlevu na hodinách jako mají ostatní koordinátoři nebo nám bude práce neustále jen přidávána?

poste.restante řekl(a)...
22. března 2010 v 1:31  

Bude koordinátor švp také někdy mít úlevu na hodinách jako mají ostatní koordinátoři nebo nám bude práce neustále jen přidávána?

Ne všichni koordinátoři mají "úlevy na hodinách". Kromě toho jsme v Čechách, milá kolegyně. Tady je zvykem zaplatit jen tomu, kdo si to dokáže vydupat.

Ale levnější by bylo, dle mého, celý projekt ŠVP odeslat mezi ostatní zpraseniny a "reformy" našeho školství - tedy do pekel a historie.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.