Pod rouškou expertní přednášky jsem byl poučovat (…ne, byl se poučit…) v MŠ a ZŠ v jedné obci na Třebíčsku, kteří byli tak laskaví, že mi předhodili celý druhý stupeň, tzn. přes 60 dětí ve věku 13-15 let, k povídání o Sítích. Děcka měla netradiční odpoledko a já se toho spoustu naučil. Pár zjištění přikládám zde.
Předestírám, že se díváme na pubescenty vesnické školy v okrese Třebíč, rozhodně v žádném kosmpolitním nebo městském prostředí.. o to víc některé věci vyniknou.
- Na Facebooku byli všichni, kromě těch tří, kteří mají svojí absenci jako pózu. Čekal jsem, že absentérů bude víc.
- Nebloguje skoro nikdo. Tuším, že blogýsky uvolňují cestu jednoduššímu sdílení na Facebooku.
- Lidé.cz prakticky neznají. Sorry, Ivo. Líbko je podobná story. Njn.
- “O čem je pro vás Internet”? 1. místo: Facebook. 2. místo: přátelé. 3. místo: chat. …. 6. místo: informace. Zeptáte se na tutéž otázku lidí pre-síťové generace, Staršinů nad 30, a dají na první místo informace, na druhou práci, až pak komunikaci. Přátele nikdy. (Oboje prosím několikrát empiricky ověřeno). Co z toho vyplývá? Nechám si to na další článek, bude to velké.
- “Víte o tom, že se na Facebooku může pod nějakým účtem schovávat nějaký úchyl?” “Jo, teď byl zrovna takovej případ, že nějakej třicetiletej dědek tam měl jinou fotku a předstíral, že je holka!”. Nepřekvapuje mě, že lidi nad 30 jsou dědci, ale spíš to, že fiktivní identity vč. cybergroomingu mají děti zřejmě zmáknuté. Místním učitelům patří pochvala.
- “A víte, jak vypadá šikana přes Facebook?” “……. [zaražené tváře]……”. Ajajaj, tohoto a dalších nebezpečenství na Facebooku si vědomi moc nejsou.
- “Co je to avatar?” “No, přece Bůh!” “Ne tak úplně, zkuste to někdo jiný..?” “Avatar je skoro bůh!” … No, tak nějak
- Třináctileté jemné děvčátko hraje World of Warcraft a vede tam klan. Leadership skills ve 13? Nikdo to zatím neví, asi ani ona ne. Za pár let jí asi najdu na LinkedInu. Možná i na Seedcampu.
- Úvod nové sekce a slíbená humorná historka: “Paní učitelko, máte blog?” “Ano vydržte (a zmizí)”. Děti propukají v smích, já zatím nechápu. Paní učitelka se po minutě vrací: “Tu máte”. Musím se smát i já a blok jí s díky vracím a i paní učitelka se chytá za hlavu, neb “blog” má skoro taky. Ale je to průšvih, mezigeneračně se mění se nejen hodnoty a chování, ale i vnímání slov a jazyk. Průšvih proto, protože pokud se nebudeme schopni už ani domluvit, mezera se ještě zvětší..
- A závěřečné překvapení: udržel jsem hordu pubošů 2 hodiny, aniž by dělali bugr. A spolupracovali. Stačilo respektovat síťové principy…. ale o tom zase jindy.
21 komentářů:
Tak tohle je přesně to, co se v mých článcích občas objevuje jako spolupráce škol s praxí. Doufám, že nejsem sám, kdo by rád viděl, kdyby to pokračovalo ve velkém.
Díky, Dane!
“O čem je pro vás Internet”? ...Co z toho vyplývá? Nechám si to na další článek, bude to velké.
Ušetřete nás Vašeho dalšího článku a humorných historek, prosím.
Tak jsme se konečně dozvěděli, jak to chodí u pubošů na vsi a co pana Brdičku zaručeně rozparádí.
Průšvih proto, protože pokud se nebudeme schopni už ani domluvit, mezera se ještě zvětší.
A nastačilo by pro zmenšení odstupu popustit gatě pod gumu trenýrek a při dozoru sebou fláknout o zem?
Že bych jako mezi děcka zapadl?
Necháme se překvapit, jak na tom bude to třináctileté jemné děvčátko s World of Warcraftem až ho máma v dubnu vyžene s klanem hus na pastvu. :-)
"A závěřečné překvapení: udržel jsem hordu pubošů 2 hodiny, aniž by dělali bugr. A spolupracovali. Stačilo respektovat síťové principy…. ale o tom zase jindy. "
A z toho plyne?
Co z toho plyne? Nic menšího, než že pan Franc v sobě nalezl zárodek pedagogické geniality. Podobný pocit má například dítě, které se poprvé trefí míčem do branky - hned se mu zdá, že se vyrovná Ronaldovi.
Pan Franc nám chtěl ukázat, že dnes již není raritou vidět pasáčka hus či koz sedět na mezi s notebookem na kolenou a pařit Farm Manii...
Pánové, pánové, jste natolik zaslepení svou vlastní dokonalostí, že už nejste schopni si ani přečíst odpočinkový článek bez sžíravé kritiky? Máte ze svých slov lepší pocit, narostlo vám vaše ego nebo prostě musíte kritizovat vždy a všude?
Bez respektování síťových principů nemůže být dokonalosti. Mimoto je pravděpodobné, že se v diskusi vyskytuje řada úchylů a groomerů.
Pracovní pozice vrátného v tiskárně CERMATu se z tohoto pohledu jeví jako Achillova pata bezpečnosti projektu státních maturit. Maturanti budou ochotni za otázky udělat cokoliv.
Pánové, pánové ...
Ze sedmi příspěvků jsou takřka prokazatelně pánské pouze dva. Z toho jeden je vyloženě pochvalný a druhý lacině jízlivý. Po kritice ani stopy.
Pozor na ty gendery. Buď jste mačistický agent provokatér nebo maskulinizačně pálíte do vlastních řad.
zase se mi chce zvracet
Zajímavý článek, chvílemi dokonce k zamyšlení. Díky! Diskuse pod článkem k zamyšlení celá. Co vás lidi proboha k těm naprosto bezobsažným výpadům vede? A pomáhá vám to? Nemyslím to ironicky, vážně bych to rád věděl...
A abych nezapomněl - o vesnici máte vážení kolegové naprosto zkreslené představy, husy se nám zde ještě ani nepodařilo ochočit, natožpak je volně pást.
husy se nám zde ještě ani nepodařilo ochočit
Při nejbližší příležitosti se musím svojí maminky zeptat, s jakými že to ptáky jsme jako děcka chodívali na strnišťata při prázdninových pobytech v Dolních Bojanovicích.
Abych případně nebyl za vola při nějaké další odborné diskusi o obsahu expertní přednášky.
Vy jste chodil s ptákem na strniště?
Těší mne vědomí, že se pan Franc od pubošů spoustu naučil. Věřím, že kdyby setrval ve škole celý týden, naučil by se toho mnohem víc.
Třeba i to, že respektování síťových principů mu vystačí právě tak na jednu dvouhodinovku, ale bude mu celkem houby platné při držení dozorů o přestávce.
Z vesnic občas vyjíždějí dítka do ZOO, shlédnout exotickou zvířenu. Často je to dokáže i na několik hodin zaujmout. Pokud by v ZOO trávila 14 dní v kuse a každý druhý den psala z poznaného písemku, nejsem si vytrvalou mírou nadšení tak jist.
Nevím, jestli i můj příspěvek je bezobsažným výpadem. Jen chci vysvětlit zdánlivě agresivní reakci mých předřečníků.
Z tónu, nebo spíše podtónu článku a celkového vyznění cítím něco, čemu jsme ve firmě říkali: "Á, přijel odborník z velkého města."
A nejde ani o způsob vyjadřování, ani o další vtípek na téma "hloupá učitelka".
Každá profese je citlivá na jakýkoliv náznak chování ve stylu: "Koukejte, blbouni, ukážu Vám, jak to máte dělat."
V tomto příspěvku cítím ještě něco dalšího, iritujícího, ale zatím to neumím pojmenovat. Třeba mne to napadne příště, protože pokračování nám bylo slíbeno slovy:
Nechám si to na další článek, bude to velké.
Pane Brdičko, k vaší pochvale pana France:
Po větší spolupráci škol, s praxí volám také a rád ji uvidím.
Jen je třeba připomínat, že ke schopnostem a vlastnostem odborníka patří také umění prezentovat své poznatky vhodným způsobem. Někteří to mají dáno shůry, jiní se to musí naučit. (No a skromnost, ta přichází až s opravdovým poznáním.)
Takhle jde opravdu pouze o "odpočinkový článek" na úrovni titulky serveru Novinky, sekce Koktejl - ale o nic víc. A přitom o víc jít mohlo. :-(
Anonymní 15.3. 22:55:
Zda to pomáhá, vylít svou frustraci na jiného? Dozajista ano, soudě podle obsahu většiny diskusí na internetu. Učitelstvo z obvyklého průměru nevyjímaje.
Vy jste chodil s ptákem na strniště?
V pohodě.
http://bit.ly/bJUQZ7
(Nenechám se vyprovokovat Vaším lascivním falickým podtextem)
Zajímavé, kolik reakcí tento příspěvek vzbudil. Škoda, že většinou anonymních. Každopádně příspěvek nemá ambici být "článkem", ale příspěvkem na _blogu_, který je založen na zkratce, nadsázce a vypíchnutí některých bodů. Tedy ani neobsahuje reference na literaturu, další zkušenosti či alternativní pohledy... Každopádně bych chtěl ujistit některé komentátory, že jsem SE tam skutečně jel učit, nědělám to poprvé ani naposledy, a to "velké město", ze kterého jsem přijel, čítá ani ne 1200 hlav ;)
"Odborník z velkého města" je popis stavu mysli, nikoliv určení původu z hlediska geografického. ;-)
Ano, já to cca pochopil ;) a možná to tak skutečně v článku vyznělo. Nicméně já velice uvítal právě ne-městské prostředí, o kterém jsem si (možná velkoměstsky) představoval, že by nemuselo být až tak ovlivněno různými "trendy" vlivy. Zdá se, že to je ale skutečně úplně fuk... což v důsledku jen podporuje ideu velké vzájemné propojenosti.
představoval, že by nemuselo být až tak ovlivněno různými "trendy" vlivy. Zdá se, že to je ale skutečně úplně fuk...
Pane Franci, tohle je zajímavé téma na článek a možná i nějaký výzkum.
Opravdu možnost být téměř permanentně on-line mění svět a vnímání dnešních "pubošů"?
Jinak k Vašemu článku. Zkuste příště opustit onu SMS-kovou stručnost. Myslím, že některé Vaše postřehy by vyzněly mnohem lépe, pokud by byly podány obsažnějším způsobem, náznakem vnitřní diskuse, pochybností...
Také začít článek "jel jsem poučovat" si prostě říká o reakci, kterou jste vyvolal.
Vynadají Vám za způsob, kterým píšete a vlastní obsah článku půjde mimo.
Nemám nic proti článkům, které chtějí provokovat, vyvolat kontroverzi, ale musí se to dělat s nějakým záměrem a velice, velice opatrně. Jako když to přeženete při vaření s pepřem. - Přerazíte původní chuť a k jídlu to nebude.
Ale myslím, že se tomuto tématu věnujeme už dost.
Okomentovat