František Tomášek je prezidentem Asociace profese učitelství České republiky (APU) a zakladatelem Asociace ředitelů základních škol (AŘZŠ). Asociace profese učitelství je sdružením proreformně orientovaných lidí, kteří se dlouhodobě podíleli na transformaci českého školství (zejména základních škol a přípravy učitelů). Na APU je podle jejích zakladatelů výjimečné to, že propojuje akademický svět se školní praxí.
Obě asociace v současné době napjatě sledují, zda a jak rychle se podaří dostat do základních škol peníze z evropských fondů ve výši 4,5 miliardy Kč. Vše je připraveno, ministerstvo školství připravilo elektronický systém předávání dat, školy jsou připraveny podávat žádosti, ale celý systém se zadrhl v parlamentu na neexistenci zákona, který by umožnil čerpání těchto peněz školami. Prostředky, které měly v příštích třech letech umožnit alespoň částečnou modernizaci českého základního školství, se do škol dostanou nejdříve na začátku školního roku. „To je ovšem ten nejoptimističtější odhad, který bude platit v případě, že legislativní proces s přijetím tohoto zákona bude zakončen ještě v tomto volebním období,“ řekl František Tomášek. Rozdělování peněz pro školství je spojeno formou tzv. přílepku k novele o státních dluhopisech. Pokud by neprošel, dostane se na pesimističtější scénáře. Školám každopádně běží čas, protože prostředky musí být vyčerpány do roku 2013. Tříletá lhůta je určitě dostatečná, ale přesto se hraje o čas.
„Věřím, že si všichni poslanci uvědomují, že se jedná o záležitost nepolitickou, která je v zájmu celé společnosti a nejsou za ní žádné partikulární zájmy. Všichni mluví o tom, že je potřeba investovat do vzdělání, toto je příležitost, která se nebude opakovat. Jsme připraveni to politikům vysvětlit a podat potřebné argumenty, proč by se peníze měly dostat do škol co nejdříve,“ uvedl František Tomášek. „Jinak bude financování i toho následujícího školního roku plně na bedrech zřizovatelů, potažmo státu, odkud peněz směřuje do škol stále méně a méně.“
Oblasti priorit jsou v zásadě tři – individualizace vzdělávacího procesu, jeho inovace a také vzdělávání pedagogických pracovníků ve formách a metodách výuky. Součástí toho je možné v rámci technické podpory i vybavit školy prostředky ict ( počítačové učebny s moderními technologiemi, interaktivní tabule, digitální učebnice, tablety). Počítačové vybavení na řadě škol je zastaralé, podle zprávy České školní inspekce z minulého roku jsou na 44 % základních škol počítače starší než 5 let a na nové školy nemají. „O konkrétním využití peněz budou rozhodovat ředitelé základních škol, každá škola v přepočtu dostane přibližně jeden milion korun. Z hlediska naší asociace se jako prioritní jeví individualizace a inovace vzdělávacího procesu a s tím související celková podpora učitelů. „Podpora individualizace a inovace vzdělávacího procesu velmi úzce souvisí právě s novými digitálními technologiemi, které podporují efektivitu vzdělávání i jeho atraktivitu pro žáky.“
Podle Tomáška všechny tyto technologie mají za cíl obohatit možnosti výuky, nikdy však nebudou moci nahradit samotnou osobu učitele, jehož role spočívá nejenom ve vzdělávání žáků, ale významně také v jejich výchově. „Právě v oblasti podpory učitelů vidíme obrovské rezervy – to je třetí priorita, která si zaslouží pozornost. Nemám tím na mysli jen jejich vzdělávání, ale celkovou podporu postavení učitele ve společnosti, jeho oceňování a společenský status. Učitelé jako významná profesní skupina nejsou veřejností vnímáni, tak jak by si zasloužili,“ je přesvědčen František Tomášek.
Čím dříve se peníze z EU dostanou do škol, tím lépe, říká prezident Asociace profese učitelství České republiky František Tomášek
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Bojím se, že se těch peněz zase tolik do škol nedostane. Že po nich hrábnou různí příživníci, kteří se kol škol potulují. Různí školitelé, školicí centra, grantové agentury a přidělovači dotací. Prostě tvorové, kteří se vzděláváním mnoho společného nemají. Proč jenom nemohou být školy přibližně stejně vybavené, když jsou stoprocentně dotovány z peněz všech daňových poplatníků?
František Eliáš
Okomentovat