Tři varianty třídní knihy pro gymnázia navrhli ve spolupráci s řediteli škol a dalšími partnerskými subjekty pracovníci z Výzkumného ústavu pedagogického v Praze. Jedná se ovšem pouze o doporučené dokumenty. Ve skutečnosti si může každá škola navrhnout třídní knihu podle svých představ, za předpokladu, že bude obsahovat všechny průkazné informace o vzdělávání.
Dne 26. ledna 2010 se v Praze v prostorách Ústavu pro informace ve vzdělávání konal úvodní seminář pro jedenáct pilotních gymnázií, která budou letos od 1. února do 30. června návrhy třídních knih ověřovat. Vznik nových třídních knih vychází z potřeby aktualizovat je tak, aby co nejlépe korespondovaly s výukou podle školních vzdělávacích programů (ŠVP).
Již v minulých letech byly provedeny úpravy školské dokumentace základních i mateřských škol v souvislosti se zavedením výuky podle ŠVP. „Záměrem úprav třídních knih bylo některé zápisy zjednodušit, pro jiné vytvořit větší prostor a více je propojit se školními vzdělávacími programy,“ říká Katarína Nemčíková z Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP), která se na přípravě návrhů třídních knih podílela. „Pro učitele by tak vznikla příležitost odchýlit se od tradičního zápisu, postaveného jen na záznamu učiva, a poskytnout pro záznam činností větší prostor. Třídní kniha by se tak nemusela stát jen nástrojem kontrolním a dokumentačním, ale mohla by rovněž sloužit učitelům k reflexi jejich činnosti,“ dodává.
Všechny tři varianty poskytují ředitelům škol možnost výběru takové varianty třídní knihy, která bude učitelskému sboru vyhovovat nejvíc. Návrhy třídnic vytvořené ve VÚP však zůstanou pro školy pouze doporučenými. „Každá škola si může sama navrhnout podobu třídní knihy, do níž bude zaznamenávat údaje. Tuto možnost mají školy i dnes, ale moc toho nevyužívají. Nyní je příležitost nabídnout školám varianty, které lépe zachytí výuku podle ŠVP,“ sděluje Nemčíková.
Podle dotazníkového šetření, které provedl VÚP na sklonku roku 2009, se ukázalo, že většina škol používá tištěnou třídní knihu SEVT. Ani elektronická verze třídní knihy už pro mnohé školy není žádnou novinkou. Nové návrhy třídní knihy pracovníci VÚP konzultovali s řediteli vybraných gymnázií, se zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, s Českou školní inspekcí i s tvůrci programu Bakaláři, který školám poskytuje elektronickou podobu vedení třídních knih.
Vznikají nové modely třídních knih pro gymnázia
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Třídní kniha má být podle mého soudu dokladem o tom, že
1. výuka probíhá podle stanoveného rozvrhu hodin,
2. se jí neúčastní někteří žáci.
Nic víc, nic míň. Pokud na zápis do třídní knihy spotřebuji více než dvě minuty, je to špatně.
Pro moji sebereflexi mi slouží moje vlastní dokumenty, kde si plánuji výuku, činím poznámky o průběhu výuky, o práci žáků, jejich klasifikaci. Já sám si určuji, co je pro mne při horšící se paměti podstatné a nepotřebuji, aby mi do toho někdo zasahoval. Tyto informace mohu předložit na požádání kdykoli komukoli.
Naše školské koňstvo má sklony posuzovat kvalitu zkompetentňování dětiček podle obsahu popsané plochy. Čím více kolonek, tím více řehtají.
Ó, jak jste moudrý, pane kolego, když jse odhalil pravý smysl a význam třídní knihy.
Myslíte, že i já bych snad mohl pomýšlet na...určitý stupeň sebereflexe v mých vlastních příspěvcích, kde si činím poznámky o tom co je pro mne při horšící se paměti podstatné a nepotřebuji, aby mi do toho někdo zasahoval. Tyto příspěvky mohu předložit na požádání kdykoli komukoli.
Naše školské koňstvo má sklony posuzovat kvalitu zkompetentňování příspěvků podle obsahu. Čím méně příspěvků, tím více řehtají.
Ó, jak jste moudrý
Děkuji. Někdy si říkám, jestli si vůbec zasloužím.
Vidíte a někdo by si klidně zjednal celý ústav, když stačí jeden chovanec.
Okomentovat