Pavel Zelený: Každopádně řeknu, že ta příprava vyjde asi zhruba na 460-480 milionů korun, a to až do okamžiku, kdy to bude spuštěno a potom každoročně ty provozní náklady každý rok budou něco okolo 250 milionů korun.
Záznam pořadu z 22. února najdete na portálu České televize: http://www.ct24.cz/vysilani/10095426857-interview-ct24/
Přepis rozhovoru Františka Lutonského s Pavlem Zeleným:
Moderátor
Dobrý den, vítejte u Interview ČT24. Jak jistě víte, že po mnoha letech odkladu by se měly příští rok premiérově odehrát státní maturity. Jenomže kolem jejich zavedení je stále ještě mnoho otazníků a dnes přibyl další, jejich prověření má na starosti antimonopolní úřad. A hostem Interview ČT24 je dnes Pavel Zelený, ředitel organizace CERMAT, která má na starosti přípravu státních maturit. Dobrý den.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Hezký den.
Moderátor
Pane řediteli, zaznamenal jste ten dnešní podnět k antimonopolnímu úřadu od senátora ČSSD Marcela Chládka?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Zaznamenal cestou sem.
Moderátor
Co jste tomu říkal?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak má na to samozřejmě právo, tak toho využil.
Moderátor
On říká, že ten celý proces kolem příprav a kolem vítěze tendru na zajišťování státních maturit je netransparentní. Je to velká komplikace pro ty státní maturity jak takové?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak obecně výběrová řízení nebo zadávací řízení jsou problémem, ale v˙tomto případě je to naprostý nesmysl. Transparentní a naprosto čisté to byla základní podmínka úspěchu.
Moderátor
Dobře, ale já se teď ptám vyloženě o to datum státních maturit jako takové, jestli se to může nějakým způsobem protáhnout? Jestli nehrozí v tuto chvíli třeba tímto krokem, protože senátor Marcel Chládek je znám tím, že zrovna nějakou velkou radostí ze státních maturit neoplývá, tak jestli to nemůže způsobit další zpoždění?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak uvidíme, jak bude reagovat Antimonopolní úřad. To samozřejmě jisté zdržení může být. Ale uvidíme reakci na to antimonopolního úřadu.
Moderátor
Tam jde o ten tendr, který vyhrála firma Logica Czech Republic, která má na příštích pět let za 300 milionů korun zajistit digitalizaci a logistiku zkoušek. Co tedy přesně má udělat?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak ona zjišťuje část informačního systému, respektive služeb informačního systému. A jednou z těch částí je mimochodem i decentralizovaná digitalizace a centralizované vytěžování dat.
Moderátor
Co říkáte tomu, že vůbec politici, protože Marcel Chládek není jediným, kdo se vlastně naváží do toho tendru, středočeský hejtman David Rath ze stejné strany, ten také říká, že jde o netransparentní proces a považuje to za tunel na veřejné finanční prostředky.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Já to ponechám raději bez komentáře. Prostě politik má názor na to říkat cokoli, tak to říká. Já říkám, že to není pravda.
Moderátor
Vy jste teď vyhlásili také tendr na rozvoz maturitních otázek. Hodnota té zakázky by měla být okolo nějakých 60 milionů korun, nevím, jestli je to úplně přesné.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Zhruba tak, to je strop.
Moderátor
Proč tenhle tendr je vůbec zapotřebí?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Protože nějak se musí ta zkušební dokumentace dostat do škol.
Moderátor
Ano a když namítnu, že máme něco jako datové schránky, kde by to šlo skoro zadarmo?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Ten problém samozřejmě byl diskutován velmi široce, tři roky tomu nazpátek nad tím sedělo několik odborných týmů. Tato varianta se také diskutovala, byla zavrhnuta hned. A to z jednoho prostého důvodu, poté, co máte vytisknout onu zadávací dokumentaci pro těch 100 tisíc lidí, tak tam zůstávají tři hodiny mezi začátkem maturit a začátkem tisku toho, a ty už jsou uvolněné. Jinými slovy, kdybych chtěl zveřejnit výsledky maturitní zkoušky, stačí mi na to pouhých deset minut poté, co jsou otevřeny řekněme regály.
Moderátor
Tak nevím, jestli tomu dobře rozumím. Protože v okamžiku, kdy to bude rozvážet nějaká firma, která vyhraje tendr, tak to bude trvat jak dlouho tedy?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
To se bude otevírat až přímo ve třídě.
Moderátor
Dobře, ale v tom okamžiku, kdy tedy půjdou ty maturitní otázky do nějakého tisku, pak k té firmě, tak já se ptám na to zabezpečení jako takové, protože to asi bude otázka ne hodin, ale dnů.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
To samozřejmě. To je všechno v režii naší organizace právě proto, aby na to bylo možné aplikovat velmi přísná bezpečnostní opatření. Takže to bude opravdu Pentagon.
Moderátor
Co se tím myslí těmi bezpečnostními opatřeními?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak například tisky, kdy naprosto bezkontaktním způsobem to znamená k tomu během tisku se nedostane vůbec nikdo k tomu, co je tištěno. Je to baleno automatizovaně, to znamená tam je prakticky vyloučen fyzický kontakt s tím obsahem testů.
Moderátor
Mám hodně bujnou fantazii, tak si třeba představuji nějakého kurýra, jak to veze do školy a že by se tak mohlo stát, že mu nějaké to zadání třeba uteče někam na internet nebo něco podobného.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Ne, to samozřejmě nebude možné, protože doprovod bude náš, našimi interníma pracovníky. Je to vše pečetěno v bezpečnostních obálkách.
Moderátor
Tak do těch třinácti set škol nebo kolik je to vlastně škol, tak to budou doprovázet Vaši pracovníci?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Ano, samozřejmě. Každou jednotlivou bednu.
Moderátor
Každou jednotlivou bednu?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Samozřejmě.
Moderátor
Neexistuje nějaká úspornější cesta?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Toto je nejúspornější cesta. Protože riziko, že bude zmařena maturitní zkouška, tak počítejme v řádu mnoha mnoha desítek milionů korun. Jinými slovy, toto je nejúspornější cesta. Je to ověřeno.
Moderátor
Dobře. Ten vítěz jako takový za těch 60 milionů korun co tedy vlastně musí zajistit? Když tedy mluvíme o rozvozu, na který nakonec budou dohlížet Vaši pracovníci, tak kdyby jste jim to daly do kabel a zahráli si na takové pošťáky, tak by to bylo možná levnější a nemusela by to dělat žádná firma.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tomu rozumím. Ta kabela by musela mít objem na zhruba 35 tun tištěného materiálu, takže on to není zase tak, že by to člověk vzal na záda. Jinými slovy...
Moderátor
To je jeden kamion.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Nechme se překvapit jaké přijde řešení v tomto. Každopádně jsou tam požadavky nejenom na ten vlastní výkon té fyzické distribuce, ale velmi přísné požadavky jsou na spolehlivost toho rozvozu. To znamená musí vždy existovat záložní řešení. To je jedna věc. A samozřejmě na bezpečnost. To znamená předpokládám, že to vyhraje někdo, kdo má zkušenosti s bezpečnostními nebo s rozvozem bezpečnostního materiálu.
Moderátor
Ono totiž nemusíme chodit tak daleko pro ty materiály. Na Slovensku s tím mají poměrně potíže, že ty maturitní otázky utíkají s předstihem na internet.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
To je velmi inspirativní.
Moderátor
Ale nepředpokládám v tom kladném slova smyslu.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
No já myslím v tom kladném slova smyslu. Víme, čeho se vyvarovat samozřejmě. V podstatě s náběhem středoevropských zemí s tím náběhem měly problémy prakticky všechny v nějaké podobě. A proto se nedá moc divit, že věnujeme tomuto velmi vysokou pozornost.
Moderátor
My tady mluvíme o tendru za 60 milionů korun....
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Na pět let.
Moderátor
Ano na pět let, po 12 milionech ročně na to máte vyšetřeno. To nepředvádím, jak umím dělit pěti, ale spíše by mě zajímalo, když tady mluvíme o tom, že státní maturity se tady odkládají několik let, deset, jedenáct let, kolik nás už stála ta příprava státních maturit. Nebo jinak se zeptám. Kolik peněz bylo vyhozeno zbytečně?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak na toto Vám neodpovím. Ono je to velmi těžké říci, které koruna byla zbytečná. Každopádně ta inkubační doba, těch zhruba čtrnácti let od toho, kdy se tady poprvé objevila tato idea až do dneška ta je mimořádně dlouhá. Myslím, že v Evropě jedna z nejdelších. A myslím si, že řada věcí nebo respektive řada toho byla zcela zbytečná a do toho roku 2007, tak ty náklady byly asi něco kolem 240-260 milionů korun. Ale to jsou náklady na chod té instituce, na chod toho, co se připravuje. Nicméně říci, že to byly vyhozené peníze, to v žádném případě.
Moderátor
Dobře, ale tak ta instituce potom také rozdělovala jako Ministerstvo školství, protože jste vlastně příspěvková organizace, tak jste také rozdělovali nějaké peníze. Tak kdybychom to vzali opravdu v globále, tak je to kolik stovek milionů korun?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak ona nerozdělovala žádné peníze do té doby, než se skutečně přikročilo k té jakoby poslední fázi přípravy. Ta poslední fáze přípravy, ta je financována zhruba 70-80% financována z evropského projektu. To znamená, to jsou peníze z ESF - Evropského sociálního fondu a ty teď kryjí valnou část těch přípravných prací a toho, co se teď děje.
Moderátor
Já z Vás nedostanu ani odhad, byť jen jediný odhad kolik těch peněz šlo třeba mimo tím, že třeba politici ať už to bylo v té či oné době, ať už to byla ta či ona strana, protože to můžeme vidět navíc i teď v tom předvolebním boji, tak kolik nás stálo to zbytečné připravování se?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Říkám, zbytečné Vám skutečně neřeknu. Já nevím, co z toho bylo zbytečné. Každopádně řeknu, že ta příprava vyjde asi zhruba na 460-480 milionů korun, a to až do okamžiku, kdy to bude spuštěno a potom každoročně ty provozní náklady každý rok budou něco okolo 250 milionů korun.
Moderátor
Připraveny jsou státní maturity v tuhle chvíli jak?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Připraveny samozřejmě být teď nemohou, protože prostě běží ta příprava. Takže když mi někdo řekne, že maturity nejsou připraveny...
Moderátor
Vy na ně čekáte tolik let.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Ta příprava je nějakým způsobem fázována. Nicméně ten harmonogram, který je stanovený, odsouhlasený, finančně zajištěný a tak dále, tak ten se plní a tam žádné zpoždění není. Takže já jsem naprosto klidný.
Moderátor
Je něco, co by bylo potřeba? Lidově řečeno třeba pošťouchnout tak, abyste neměl obavu o to květnové datum příštího roku?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak to já nevím, jestli pošťouchnout. Já myslím, že ty politické hry, zejména motivované blížícími se volbami, to je velké neštěstí. Protože když se o maturitách na školách baví zhruba těch 10 let a teď je to před spuštěním a už to bylo dvakrát odloženo, tak teď je každý hlas, který říká mělo by se to zase odložit, mělo by se to zase zrušit, tak samozřejmě my známe kontext, ale na školách samozřejmě ten kontext úplně neznají, takže to zpochybňování je velmi nešťastné a napravovat to stojí spousta a spousta peněz, energie a práce lidí.
Moderátor
A počkejte, kde je chyba? Když říkáte, že ani školách ten kontext neznají?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak samozřejmě oni nemají všechny informace, kterými disponujeme my a my zase nemáme informace, kterými disponují oni. To je naprosto přirozené. Ale jestliže paní ministryně řekne, že maturity budou, tak já bych to bral takto. Maturity budou!
Moderátor
Dobře, ale neměla by tam být součinnost s těmi školami?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
S těmi školami samozřejmě součinnost je, ale vysvětlovat pokaždé, kdy vystoupí pan senátor Chládek, pan hejtman Rath nebo vystoupí kdokoli jiný a začne zpochybňovat ať už z těch, či oněch důvodů, tak neustále dementovat to, jako bychom nedělali nic jiného, než dementovali a nějak nám utekla ta příprava.
Moderátor
Zas na druhou stranu jsme v tuto chvíli, jak už jsme říkali, v předvolebním období. Vy jste říkal, že Vám v podstatě vadí ty výroky na téma odložení státních maturit potřetí vlastně už, ale tak pojďme to zasadit do nějakého rámce nebo do nějakého kontextu. Co by tedy odklad státních maturit způsobil, byť jen o jeden jediný rok?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Teď současně?
Moderátor
Ano.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak za prvé by to stálo spoustu peněz. Tentokrát by to stálo spoustu peněz.
Moderátor
A to už by byly tedy zbytečné peníze?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Bezpečně, jednalo by se o stovky milionů, podotýkám. Protože by se musely vracet ty peníze z Evropského sociálního fondu a tak dále. Naopak by ty peníze potom následně chyběly, takže si myslím, že to by bylo veliké neštěstí tohle, kdyby se to odložilo. A na druhou stranu já si myslím, že třetí odklad by v podstatě znamenal smrt toho projektu obecně té reformy.
Moderátor
A proč se vlastně za těch x let nepodařilo státní maturity pořád spustit?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Já si myslím, že to je kombinace mnoha a mnoha faktorů. To by bylo na velmi dlouhé povídání. Každopádně v tom hraje roli politika.
Moderátor
Nebojte, já bych Vás když tak zastavil, kdybyste to chtěl rozvést.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Ne, myslím si, že například ten minulý odklad ten byl zřetelně motivován opět tématem voleb. Tento nebo debaty o tomto odkladu, které já osobně nepokládám za nějak vážné, tak opět mají souvislost s volbami. Takže já si myslím, že v tomto kontextu je třeba to vnímat.
Moderátor
Tak ono to může být velice lákavé pro ty politické strany, protože se tam hraje o několik a teď nevím o kolik tisíc hlasů, třeba.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak samozřejmě politici v tomto sektoru musí zvážit svoji odpovědnost, protože nějaký proces je rozeběhnutý. Není to proces sám o sobě, nestojí jako solitér, má na sobě nějaké vazby. Mimo jiné na ostatní reformní kroky v oblasti středního školství. Myslím si, že to politici musí zvážit, jestli je těch několik tisíc hlasů, které chtějí získat, jestli stojí za to.
Moderátor
A teď, co když jsou to zodpovědní politici, kteří si říkají, už jsme to tolikrát odložili, že třeba jsme zaspali tím, jak se ty státní maturity připravovaly několik let, tak se doba třeba hodně změnila a připravujeme úplně jiné státní maturity, než ty, které byly před těmi deseti lety.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Ale nepřipravujeme vůbec jiné státní maturity. Ten problém, kterému já trošku nerozumím, že se odkladem maturit ohání strana, která prosadila státní maturity do školského zákona paní ministryní Buzkovou. Takže tomu upřímně nerozumím, jak to vysvětlí svým voličům, že jednou ano a jednou ne. Ale budiž.
Moderátor
Které úkoly nebo cíle by tedy ta státní maturita měla mít? V tuhle chvíli tak, jak je nastavena. A měnily se ty cíle v průběhu těch deseti, jedenácti let?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Já si myslím, ta situace je víceméně stejná. Když zvážíte bez velkých slov zvážíte, čím je dneska ten student motivován k tomu, aby maturitu udělal co nejlépe, tak zjistíte, že ničím. To z jednoho prostého důvodu, že výsledek maturity v podstatě nikdo nebere v potaz, je to pouze veličina mám a tady ten nemá maturitu, nebo-li 0:1. A ten faktický dopad, jestli jsem maturitu udělal lépe nebo hůře, vpodstatě je žádný. Takže na tom se dá demonstrovat ten důvod. Maturita je prostě nesrovnatelná svými výsledky zkouška a do značné míry pro toho uživatele nemotivující nebo nechci říci úplně zbytečná, ale nemotivující rozhodně.
Moderátor
No dobře a co se změní, teda? Očekáváte, že teď ty ročníky, které tedy budou maturovat, tak že to pro ně bude nějakým způsobem více motivující?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
To bezpečně a to řeknu následujícího důvodu, maturita je samozřejmě nastavena tak, že ty výsledky, když to řeknu zjednodušeně jednička bude jednička všude, dvojka bude dvojkou všude. Po celé republice díky tomu můžete operovat například vůči vysokým školám, aby vzaly zpět výsledky maturitních zkoušky v˙potaz při přijímačkách...
Moderátor
Zatím na to ty vysoké školy ale moc neslyší.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Zatím se teprve rozjednala komunikace tohoto tématu s vysokými školami. Já musím říci, že ten model maturitní zkoušky, tak jak jsme ho designovali, tak je v podstatě nabídnutou rukou vysokým školám právě proto, že vidíme, že vysoké školy jsou tím hlavním motivátorem k tomu, aby ta reforma byla užitečná pro žáky. A ta reakce vysokých škol řekněme po prvních dvou měsících diskuse není pro mě překvapením. Je velmi pozitivní. Já jsem toto očekával. Samozřejmě nelze očekávat to, že...
Moderátor
Vy jste s nimi teprve teď začaly mluvit o tom, jestli by nezohledňovaly výsledky státních maturit?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Bohužel já uznávám, že to je poměrně špatně.
Moderátor
To je poměrně pozdě!
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Ale paní ministryně Kopicová byla první ministryní, která reálnou diskusi otevřela s vysokými školami, za což jí velmi děkuji.
Moderátor
Tak skoro bych očekával od Vás, že tu diskusi otevřete.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Toto není na řediteli CERMAT, toto je skutečně na politika, na šéfa resortu jednat s vysokými školami. My jsme samozřejmě jednali s vysokými školami na bilaterální úrovni, ale těžko lze očekávat, že my bychom oslovili například rektorskou úroveň akademické obce nebo děkanskou z pozice přímo řízené organizace ministerstva. Jinými slovy...
Moderátor
Takže tady se, já jenom tomu fakt nerozumím, tady se deset let připravují státní maturity a teprve před dvěma měsíci se někdo začal bavit s vysokými školami, budeme rádi, když budete zohledňovat ty výsledky?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Ono dlužno říci, že...
Moderátor
Zatímco tady je potřeba uvést diváky v nějaký kontext, protože valná část vysokých škol v tuhle chvíli používá testy studijních předpokladů od soukromé společnosti SCIO.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Budiž.
Moderátor
Tak když mluvíme o těch platformách, tak zatímco soukromá firma může oslovit vysoké školy, tak šéf organizace, která má přípravu státních maturit na starosti, vyčkává na to, až se najde nějaký politik?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak samozřejmě něco jiného je připravovat komerční testy a oslovovat jako komerční firma kohokoli. To samozřejmě není problém. Něco jiného je, když státní instituce někoho oslovuje nikoli s komerčními testy, ale oslovuje je s nabídkou využít státem garantované zkoušky, což ta maturita je. Takže samozřejmě tam jsou ty pravidla poněkud rigidnější. A na druhou stranu musíte mít jistotu, že oslovujete vysoké školy s něčím pevným a neměnným, což jak víte, tak v uplynulých dvou letech nebylo úplně pravidlem. Tak já si myslím, že teď je to na dobré cestě.
Moderátor
Takže státní maturita bude plnit i funkci toho přehledu nějakých základních studijních předpokladů nebo to bude vyloženě jenom výsledek jakéhosi testu znalostí, které vlastně v tuto chvíli tady stát si určil jako nějakou základní povinnost maturanta?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak maturitní zkouška je koncipovaná jako multizkouška nebo jak bych to řekl. Předmětem je orientovaná, ta skladba povinných i nepovinných předmětů je vybírána tak, aby mimo jiné oslovila vysoké školy zejména v té úrovni nepovinných předmětů. Jinými slovy ten žák má možnost vyskládat si svoji maturitní zkoušku tak, aby vyhověl kromě té vlastní maturitní zkoušky, tak vyhověl i požadavkům vysokých škol nebo fakult, na které se potom hlásí. Samozřejmě to za předpokladu, že ta, která fakulta řekne, toto a toto bereme nebo maturitní zkoušku bereme v takové a takové podobě. Toto je naše kritérium.
Moderátor
No a zvýší se prestiž té maturity, když ji budou dělat zároveň třeba elitní gymnázia a učňovské obory?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Toto byl problém zajistit, protože to spektrum je skutečně velmi široké. Zkouška nebo respektive každá ze zkoušek je připravována ve dvou úrovních obtížnosti. V základní, která byla jakési společné minimum. A potom samozřejmě vyšší, která je nepovinná, ale v momentě, kdy vysoká škola řekne bereme maturitu, bereme vyšší úroveň obtížnosti, tak to je samozřejmě významný signál a motivace žáků k tomu si vzít tu vyšší úroveň.
Moderátor
Dobře, ale tak se pohybujme chviličku v té vyšší úrovni. Představme si, že tady máme teda elitní gymnázium, které jde okamžitě tedy řekněme s tou kvalitou dolů. Jakoby s výstupním hodnocením toho, co ten člověk vlastně absolvoval za ty čtyři roky na gymnáziu. Třeba.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
To se obávám, že ne. Nevím, z čeho tak soudíte?
Moderátor
Myslím si, že elitní gymnázium si dobře ohlídá, aby opravdu skvěle prozkoušelo své studenty a připravilo je na vysokoškolská studia. Kdežto..
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Vyšší úroveň je skutečně vyšší a zejména u cizích jazyků tam to lze asi demonstrovat úplně nejlépe. Tam ta zkouška je velmi přísná, velmi komplexní. Tam to srovnání si myslím je na mezinárodní úrovni, tam je to nejviditelnější.
Moderátor
Dnes je maturita vlastně samozřejmostí. Změní na tom něco státní maturita?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak já si myslím, že ty dopady na podíl žáků, kteří končí studium maturitní zkouškou nemusí být nějak dramatické. Každopádně bude to pro řadu škol velmi zřetelný signál na co se zaměřit, neboť maturitní zkouška ta státní část je orientována na všeobecně vzdělávací část vzdělávání. Jinými slovy například na odborných školách se budou muset vyrovnat s tím, že její žáci budou muset dostát té minimálně té základní úrovně obtížnosti.
Moderátor
Takže to bude znamenat třeba zánik pro některé učňovské obory s maturitou?
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Já bych to rozhodně nedramatizoval. Ta úroveň je stavěná tak, že zbytečně nepřekvapí nikoho.
Moderátor
No a na to jsem se ptal o několik otázek zpátky, jestli nesníží ta státní maturita řekněme kvalitu, kterou požadujeme od studentů.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Tak státní maturita primárně tu kvalitu má zvýšit.
Moderátor
Ale u učňovských oborů je to nastaveno tak, aby prostě nějakou maturitu měli. Jestli Vám dobře rozumím.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Nemůžete reformu konat způsobem, že přijdete s velmi obtížnými testy a ta neúspěšnost se rázem zvýší na 30-40%. Takto se žádná reforma ve školství nedělá. Já si myslím, že reforma je od toho, že musí být pozvolná, není možné dělat revoluci.
Moderátor
Pavel Zelený, ředitel organizace CERMAT, která má na starosti přípravu státních maturit. Děkuji Vám za rozhovor.
Pavel Zelený, ředitel, CERMAT:
Díky také.
Moderátor
A vám divákům ČT24 děkuji za pozornost, mějte se hezky a na shledanou.
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání – CERMAT Pavel Zelený byl hostem Františka Lutonského v pořadu Interview ČT24
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Tak státní maturita primárně tu kvalitu má zvýšit.
Nemůžete reformu konat způsobem, že přijdete s velmi obtížnými testy a ta neúspěšnost se rázem zvýší na 30-40%.
Hezké čtení na dobrou noc ...
Nutno konstatovat, že:
1. se pan ředitel Zelený asi dost zapotil při tomto rozhovoru i v trenýrkách a
2. rozhovor nám "odhalil" již mnoho let tušenou pravdu, že KRÁL JE NAHÝ.
Všichni tvůrci včetně pana šiditele Zeleného, kteří připravují tenhle projekt XXI. století, musí chodit od rána do večera s bílou čelenkou, na které je rudá tečka. Nevím, kdo jiný, než kamikadze, by jinak do tak chatrného vehiklu vlezl.
Přejeme šťastný let a při přistání hodně dlouhou runway!
To samozřejmě. To je všechno v režii naší organizace právě proto, aby na to bylo možné aplikovat velmi přísná bezpečnostní opatření. Takže to bude opravdu Pentagon. Tak například tisky, kdy naprosto bezkontaktním způsobem to znamená k tomu během tisku se nedostane vůbec nikdo k tomu, co je tištěno. Je to baleno automatizovaně, to znamená tam je prakticky vyloučen fyzický kontakt s tím obsahem testů.
K zajištění naprosté bezpečnosti během přípravy a distribuce testů může Cermat využít řadu postupů, které se v praxi již dříve velice osvědčily: http://bit.ly/9w9rOF
Doufejme, že snad nebude nutno, za účelem nutnosti neprozrazení obsahu testů, přistupovat k takovým drastickým opatřením, která by postihla všechny, kteří se na jejich přípravě a distribuci podíleli, tvůrci testů počínaje, přes korektory http://interval.cz/clanky/sileny-korektor-ve-vazbe/
až po vrátného v tiskárně, řidiče a školníka, který od něj testy v den M u vchodu do školy převzal.
Dnes již je technický pokrok mnohem dál a umožňuje zadat výrobu a distribuci testů například Marťanům. Špionáž pozemšťanů v marťanské tiskárně se jeví jako vysoce nepravděpodobná.
Marťany nedoporučuji. Jsou to vošklivý vobludy. Z dálky i zblízka jsou pořád tak trochu doruda - něco jako komunisti po 20 letech demokracie. Mají pořád rudý zadek i v dobře padnoucím obleku s oznakem ODS, ČSSD, či SZ na klopě. Jestli se zmínka o Marťanech dostane ke sluchu pana šiditele Zeleného, bude to katastrofa, protože do pěti minut vypíše tendr a bude vozit testy z Marsu.
Dovedete si představit tu cenu?
Doporučuji využít zkušeností z bankovního sektoru. V balíku testů bude umístěna kapsle s červenou barvou a při neodborném otevření balíku obarví nejen testy, ale i
pachatele. Schválně kolik lidí bude v příštím roce chodit po ulicích s barvou na ksichtu!?!?
Jako u všech potentátů,
nyní v Česku vryta
mocněji než ministerstvo
státní maturita.
Dříve v Česku bez Kopiců
ve starém pořádku,
probíhala maturita
jak na kolovrátku.
Pak se z maličké příčiny
stala velká mela;
český národ náhle zblbnul
škola zpitoměla.
Ale v školách o těch kumštech
ještě nevěděli,
co se chystá na jich žáky
brzy poznat měli.
Začali se všichni báti
strašlivých následků,
neb žádný nic takového
neslyšel od předků!
Nám je ale lehká pomoc,
Toť jsou staré vesty!
Teď již umí každý kantor
dělat v Česku testy.
Zachovej nám, panebože,
Pavla Zeleného,
že je maturita gender,
pohlaví ženského.
Svět však bude pořád stejný,
testy se nezmění:
Plivni stokrát do CERMATU,
on se moc nezpění.
Však přivedem žáky, úči
k jednomu komandu,
uděláme přísnějc zkoušky
na tu školskou bandu.
Ministryně školstva, kultu
plán má pohotově,
aby se nám tahle živnost
ponechala nově.
Že si může na ty testy
přibrat tovaryše,
šikovného jezovitu
anebo derviše.
Že to bude lacinější
a v dobrém pořádku
nebo on sám že jim přispěje
radou na počátku.
Neb jak u všech europejců,
nyní v Česku vryta
mocněji než ministerstvo
státní maturita.
Úroveň komentářů doufám nevyjadřuje průměrný vzorek českých učitelů, pokud ano, je to dost tristní. Vyjadřují se k odborným otázkám maturit se stejným vhledem jako naši pracující k Temelínu, úložištím jaderného odpadu nebo jezům na Labi. Tedy bez znalostí. Navrhuji pro větší zviditelnění pískat na galerii sněmovny....
Hezká parafráze Křestu svatého Vladimíra. Bude-li ve státní maturitě něco od Karla Havlíčka Borovského, o čemž dost pochybuji, máte za jedna či dva dvě.
Já bych tu situaci ovšem viděl spíše jako čas lásky a boje. Něco jako báseň ve stylu Pavla Kohouta.
Stesk maturantův
Smutno je někdy člověku i doma,
Když v podvečeru sirém teskně mží.
Jak ale ten náš smutek daleko má
k vašemu smutku,
z tvorby těch testů, které nás přehlíží.
Dunivý CERMAT odměřuje čas,
neúprosně i vám nad hlavami bije.
A v testech,
jimiž napadáte nás,
je každý den zas více hysterie.
Smutno může být člověku i doma,
Když na vltavské jezy teskně mží.
Jak ale ten náš smutek daleko má
k vašemu smutku,
jež i vás tak těžce zatíží!
S pečetí zrady,
zklamaní a zkyslí,
čekáte, až testy vaše zpráchniví…
Takový trest si nikdo nevymyslí,
K jakému jste se odsoudili vy:
Pavel Kohout, Čas lásky a boje, 1954
Úroveň komentářů doufám nevyjadřuje průměrný vzorek českých učitelů
Úroveň komentářů vyjadřuje průměrný vzorek diskutérů na České škole. Nebýt Vás, paní Carcy, bylo by to ještě horší.
Oni jsou Bláha vůči paní Simoně Carcy tedy pěknej lichometník a vopravdouvskej gentleman. Teorie elit ovšem tady u nás nějak moc nezakotvila. Proč by se průměrný kantor či úča nemohli vyjadřovat k otázkám maturit stejně jako naši pracující k Temelínu, úložištím jaderného odpadu nebo jezům na Labi? Kritéria odborných znalostí a právo diskuse stanovuje slečna Carcy? Nu, ať se tedy blejskne svými odborými znalostmi v diskusím blogu! Rádi bychom popatřili na výkvět naší pedagogické vědy, jež nám neználkům odhalí skryté taje současných nauk psychometrických a vědy logistické.
Paní Carcy bych mohl jedině odpovědět opět básní. Třeba Jiřího Frieda ze sbírky Nový život (1952).
Nad svazky příruček státní maturity
V mém pokoji už léta není k hnutí,
co je brožur, knížeček a knih.
Jsou na stole.
Jsou na židlích.
Jsou na zemi.
Číst.
Jsme všichni zahrnuti
úžasnou vědou knížek maturitních
jak slavný pianista růžemi.
Půl noci zápolím s jedinou testovou úlohou. A sto stránek vpředu srdce sní.
Já,
nýtek v dějinách,
učím se jejich zákon maturitní
nazpátek od sovětské ústavy.
Hladili jste ty knihy?
Cítili jste,
jak v jejich pleti cuká rudá krev?
Na mne z nich vyhlíží za každým listem
příhoda,
tak současná jako je Čapajev.
Nad
Navrhuji pro větší zviditelnění pískat na galerii sněmovny....
Do sněmovny je dobré, paní Carcy, chodit pro poučení, jak se k odborným otázkám vyjadřují lidé se znalostmi.
Nevýhodou demokracie je, že i člověk bez znalostí se může vyjadřovat k odborným otázkám. Ba dokonce i učitel. Ba i paní CARCY.
i člověk bez znalostí se může vyjadřovat
Ze svého učitelování na elektro průmyslovce vím, že mnozí žáci vymysleli velmi zajímavé, neotřelé a funkční zapojení jenom proto, že na rozdíl ode mne, zkušeného rutinéra, nevěděli, že to tak NEJDE, prostěě!
"Nevýhodou demokracie je, že i člověk bez znalostí se může vyjadřovat k odborným otázkám."
A kdepak ta skutečná demokracie opravdu je? Ve které zemi? Tohle, co jsme nuceni prožívat u nás, je nějaká demokracie? Vláda lidu?
Ich muss nur sagen: "Vivat unser Kaiser und boemischer Konig, Otto von Habsburg
prosím, opravte si chyby ve shodě přísudku s podmětem!
(např: "Moderátor
Vy jste s nimi teprve teď začaly mluvit o tom, jestli by nezohledňovaly výsledky státních maturit?")
Je to trapné!
Text je převzat z monitoringu médií bez jazykové korektury.
Okomentovat