Radek Sárközi: Tvořivá škola – více škody než užitku!

úterý 9. února 2010 ·

Asi všichni učitelé znají program Tvořivá škola a České činnostní učení, které toto občanské sdružení propaguje, nebo učebnice, které vydává propojené nakladatelství Nová škola. Tvůrci Tvořivé školy tvrdí, že je jejich vzdělávací program inovativní, ale pokud ho srovnáme s jinými inovativními programy, zjistíme, že se tak pouze tváří. Ve skutečnosti jde Tvořivá škola proti reformě.


Program Tvořivá škola znám ze školení DVPP pro učitele, propagačních DVD s ukázkami výuky, které vydává, internetových stránek, učebnic nakladatelství Nová škola, Modelového školního vzdělávacího programu Tvořivá škola a Školních vzdělávacích programů podle něj opsaných…

Co lze vyčíst z propagačních materiálů

Z propagačních materiálů se dozvíme, že Tvořivá škola navazuje na práci prvorepublikových českých učitelů, pro které se vžilo označení „pokusníci“, protože experimentovali s novými metodami výuky. K nim lze ovšem řadit celou škálu velmi různých pedagogů a koncepcí od známého spisovatele Eduarda Štorcha a jeho eubioniky až po učitele na Zlínsku, které podporoval Baťa. Ve světě v té době vznikaly dodnes známé reformní pedagogické koncepce jako waldorfská škola, daltonský a jenský plán. Před nimi ještě pedagogika Marie Montessori (první škola vznikla už v roce 1907), kterou jsem v Učitelském zpravodaji již představoval, nebo americká pragmatická pedagogika Johna Deweye (mimochodem k pragmatismu jako k filozofii života, demokracie, zkušenosti a činu se hlásil Karel Čapek), z níž vzešlo projektové vyučování.

Marketing a PR na jedničku, ale co dál?

Společným rysem reformních pedagogických směrů byl odklon od učebnic („Učebnice je vyluštěná křížovka!“ říká Susan Kovaliková v knize Integrovaná tematická výuka), které svazují učitele i výuku a žákům spíše učení stěžují, než ulehčují (viz Průchovy analýzy českých učebnic, z nichž vyplynulo, že jejich jazyková náročnost je zcela mimo možnosti žáků, kteří by je měli používat…). Základem Tvořivé školy je naopak řada učebnic, které vydává nakladatelství Nová škola. Až se zdá, že celý humbuk kolem Tvořivé školy je jen marketing, který pomáhá nakladatelství prodat co nejvíce učebnic a dosáhnout maximálního zisku…

Je nutno přiznat, že „Public Relations“ Tvořivé škole jde opravdu perfektně. Tolik propagačních materiálů nevydává žádné jiné občanské sdružení působící ve školství! Kdyby skutečné inovativní programy jako Kritické myšlení, Začít spolu či Zdravá škola měly natočená taková propagační DVD, určitě by se šířily ve školách mnohem rychleji… Díky perfektní mediální masáži (nebo spíše manipulaci) se Tvořivé škole podařilo proniknout na 745 škol (údaj z jejího webu). To je pětina českých základních škol…

Četli „experti“ z Tvořivé školy RVP?

Určitě jí v tom pomohl Modelový ŠVP Tvořivá škola, který dostanou školy zapojené do Sítě Tvořivých škol. Ten vyšel v době, kdy se řada učitelů nedokázala poprat s tvorbou vlastního školního vzdělávacího programu podle RVP ZV a Manuálu pro tvorbu ŠVP ZV, které vydal Výzkumný ústav pedagogický v Praze (MŠMT). Podíváme-li se na Modelový ŠVP Tvořivá škola a srovnáme-li ho s RVP ZV, zjistíme, že autoři Tvořivé školy snad RVP ZV vůbec nečetli. Jinak by nenabízeli školám jako modelový ŠVP dokument, který je zcela v rozporu s kurikulární reformou. Už to, že si školy netvoří ŠVP, ale přebírají hotový ŠVP vypracovaný někým, kdo nezná jejich podmínky, je na pováženou. Mnohem horší ale je, že Modelový ŠVP nepracuje s pojmy jako klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie, průřezová témata či očekávané výstupy. Je založen výhradně na učivu, stejně jako starší vzdělávací program Základní škola. V RVP ZV se ale učivo stalo prostředkem k dosahování mnohem náročnějších cílů a přestalo být hlavním cílem výuky…

Místo reformy program z 19. století

Znám několik nešťastných učitelů, kteří chtěli začít učit nově. Sáhli proto po učebnicích a metodách a Modelovém ŠVP Tvořivé školy. Když se ale seznámili s podstatou inovací, s hrůzou zjistili, že je Tvořivá škola svedla na scestí, ne-li přímo na cestu zpět. Stačí se podívat na ukázkové hodiny z DVD Tvořivé školy. Žáci v nich způsobně sedí v lavicích ve třech řadách za sebou, jak jsme zvyklí z tradičních nereformních škol, které jsme v dětství navštěvovali. V opravdových inovativních školách si ale žáci nekoukají do zad… Třída je naopak rozčleněna na stolky pro skupinovou a kooperativní práci, kde sedávají žáci po 4 (nebo více) naproti sobě, aby spolu mohli dobře diskutovat. Druhou půlku třídy zabírá kobereček pro společné setkávání všech žáků v komunitním kruhu. Tabuli, ke které by se upínala očička žáčků, v těchto třídách většinou vůbec nenajdete a i stolek učitele je kdesi stranou…

Učitel v inovativních školách není ten, kdo všechno ví a řídí a určuje, ale ten, kdo pomáhá a radí a provází žáky učením. V Tvořivé škole udílí učitel jeden pokyn za druhým a žáci jako poslušné ovce plní všechny jeho instrukce – a to vždy všichni najednou. Když se pracuje s nějakou pomůckou, musí ji mít každý žák před sebou – to je ono „české činnostní učení“ (spíše ale připomíná dril německé kadetky, pro kterou psal vzdělávací program Herbart…). Ve skutečně reformním programu Montessori je každá z pomůcek zásadně pouze jednou (může s ní pracovat pouze jeden žák nebo menší skupinka žáků na pracovním koberečku). Skupinky žáků se tudíž musejí ve stejném čase věnovat různým činnostem. Je pravdou, že učitel Tvořivé školy na žáky nekřičí a nepřistupuje k nim negativně ani je netrestá. Místo toho jim neustále za každou sebemenší maličkost přiděluje jedničky nebo bodíky nebo jiné symbolické odměny a chválí je jak jen může… Kdo ale četl knihy psycholožky Jany Nováčkové Respektovat a být respektován nebo Mýty ve vzdělání, ví, že jde o nástroj manipulace. Děti se neučí pro to, aby se něco dozvěděli, ale aby získaly nějakou odměnu či pochvalu. Tu může udělovat jen paní učitelka… Kdo zná skutečné inovativní školy ví, že se v nich neznámkuje, ale učitelé píší slovní hodnocení a velký důraz se v nich klade na sebehodnocení žáků.

Priorita Tvořivé školy? Manipulace...

Mohl bych pokračovat v rozboru Tvořivé školy a její domnělé inovativnosti dál, ale myslím, že už to není třeba. Důležité je, aby učitelé, kteří se řídí koncepcí Tvořivé školy, věděli, že nedělají pro žáky nic pozitivního, ale manipulují jimi, že neučí v duchu kurikulární reformy, ale proti němu, že nejsou inovativní, ale tradicionalističtí. Školy, které používají Modelový ŠVP Tvořivé školy by měly vědět, že je jejich ŠVP nekvalitní a neobstojí před kontrolou ČŠI, protože není v souladu s RVP ZV. Učitelé i školy jsou vlastně obětí Tvořivé školy, protože neodolaly jejímu efektivnímu marketingu a cílené manipulaci. Kdy se pod krásným obalem skrývá nepoživatelná potravina… Tvořivá škola se ráda zaštiťuje Komenským. Vydala i jeho Didaktiku analytickou (s podivným doplňujícím komentářem, který ji jakoby legitimizuje, i když učitel národů se zřejmě při čtení komentářů a výuce podle Tvořivé školy obrací v hrobě). Divím se, že Tvořivou školu podporuje i ministerstvo školství desítkami milionů prostřednictvím grantů, zatímco skutečné inovativní programy se k penězům dostávají mnohem obtížněji nebo vůbec.

22 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
9. února 2010 v 1:01  

kobereček pro společné setkávání

S tou absencí pracovního koberečku to ale vážně přehnali.
Co si pamatuji, zvali mne ředitelé na kobereček ještě za totality.

Anonymní řekl(a)...
9. února 2010 v 1:13  

Jsem sám, kdo si myslí, že panu Sárközimu definitivně hráblo? :)

Anonymní řekl(a)...
9. února 2010 v 7:35  

Toto je prosím nějaká nová elektronická podoba UZ?

Anonymní řekl(a)...
9. února 2010 v 15:26  

Člověk musí mít v sobě hodně nenávisti a zloby, aby mohl napsat takové bláboly jako pan Sárkozi. My stejně metody, které jsme se díky tvořivé škole dozvěděli budeme používat dál, abychom mohli žáky nejen drezúrovat , ale i motivovat k práci. Tímto chci poděkovat tvořivé škole za to, že já jsem mohla objevit "nový" styl učení a být při něm šťastnější a spokojenější.Simona

Anonymní řekl(a)...
9. února 2010 v 17:18  

Neznám Tvořivou školu, ale pokud je proti (současné) "reformě", pak je to jen dobře.

vstek řekl(a)...
9. února 2010 v 20:55  

"Už to, že si školy netvoří ŠVP, ale přebírají hotový ŠVP vypracovaný někým, kdo nezná jejich podmínky, je na pováženou.."
Pan Sárkozy má jistě pravdu, je na pováženou, když člověk, který na svých stránkách nabízí vzorový ŠVP Základní škola za lidových 10 000Kč plive na úspěšnější konkurenty jedovatou slinu. Divím se, že ho ještě autoři Tvořivé školy nežalovali za pomluvu.

Luděk Blaha řekl(a)...
9. února 2010 v 23:39  

Ámosi Jene, já jsem ale takový vůl, že to až bolí. Já si myslel, že se tu v kvasu moderní doby setkávají rúzné koncepce naplňování školské reformy a on to je všechno normálka kšeft.
Moderní vyučovací metody, technologie, internet a počítače do škol, školení, standardy, vzdělávací programy, státní maturity, sama reforma, kdejaká pitomost s nálepkou kompetence, všechno je to jenom prachobyčejný kšeft posvěcený státní správou a samosprávou ve školství.
Místo toho, aby se opravily školy, pomohlo se postiženým, ze škol se vyhnala hloupost a zupáctví, odvádí se pozornost od problémů a prošustrovávají se peníze naprosto cíleně a systematicky. Všechno je to jenom kšeft, kšeft a zase jenom kšeft.
A my blbci jsme jim na lopaty sedli.

Anonymní řekl(a)...
10. února 2010 v 7:32  

Luděk Blaha:

Jenom malé doplnění k jinak přesné poznámce:

V samém začátku šlo skutečně o střetávání myšlenek a zvýšení kvality vyučování. Potom ale přišli zkušení borci a mladí dravci. Mnohé se v jejich rukách změnilo v byznys, jak píšete, a také v politiku.
Původní hledání a zlepšování se zachovalo jen někde, ale pořád ještě existuje. A kupodivu má dobré výsledky.

Zdeněk Brom

Luděk Blaha řekl(a)...
10. února 2010 v 13:01  

hledání a zlepšování se zachovalo jen někde, ale pořád ještě existuje

Jednou mi, pane Brome, nějaký neznámý člověk na nádraží vyprávěl o svém známém, který údajně okolo takové školy kdysi šel. Snad někde v Beskydech. A taky tam prý potkal Yettiho. Ale než doběhl zpátky do hospody pro chlapy, zmizel sněžný muž i škola.

Anonymní řekl(a)...
11. února 2010 v 7:32  

Je velmi rozšířeným jevem nahlížet celé školství optikou školy na které učitel vyučuje. Kdybch to bral podle naší ZŠ, pak je školství v hlubokém úpadku.
Naštěstí mohu zajet na školu k Zdeňku Brožovi, Janu Kordovi, Vítku Beranovi, daliboru Dudkovi atd. a mám důvod k optimismu.
Zkuste např. to Gymnázium Jírovcova v Č.B. Jestli tam uvidíte Yettiho, to nevím, ale tu dobrou školu určitě.

Zdeněk Brom

Míla Trpáková řekl(a)...
11. února 2010 v 11:04  

Z článku pana Sárköziho článku o Tvořivé škole je mi velmi smutno.Myslím, že se s principy činnostního učení seznámil jen teoreticky a vytrhl z kontextu, co mohl. Mám už bohatou praxi- 30let vyučování dětí převážně prvního stupně a absolvovala jsem mnoho vzdělávání během této praxe, navštívila mnoho škol, prošli jsme s kolegy dvouletou přípravu k tvorbě ŠVP a úspěšně jej zvládli(hodnocení ČŠI jako vynikající), lektorovali mě s mými kolegy takoví znalci jako paní Nováčková, Hausenblas, Zelenková a Mertin,... navštívili jsme špičkové reformní školy. Pomocí činnostního učení se daří všechno toto skloubit a dát dětem to nejlepší. Jsou velmi úspěšné v učení všemu, co požaduje RVP ZŠ a činnostní učení jim dává ještě daleko víc. Umožňuje učiteli každodenní individuální péči jak o žáky s poruchami tak o nadané. Doporučuji autorovi článku, aby navštívil hodiny učitelů, o které se nevybíravě otírá ve svém článku. Marketinkové tahy mě v tomto případě vůbec nezajímají, protože činnostně učit mohu podle jakýchkoli učebnic, i když ty z Nové školy jsou k činnostnímu učení samozřejmě koncipované a navíc jsou tvořeny učitelkami z praxe. A krom toho, snad MŠMT ví, co schvaluje. Činnostní výuka funguje v praxi úspěšným učením a to je důležité. Akce DVVP zase pomáhají učitelům, jak "na to" a to je pro mě nejdůležitější.

Pavlína Hublová řekl(a)...
11. února 2010 v 19:31  

Když jsem poprvé četla článek v UZ (ano, musela jsem si ho přečíst víckrát - nevěřícně), myslela jsem si, že už nastal apríl.
Z formulací pana R. S. čiší naprostá neznalost věci. Zajímalo by mě, jestli zmíněný pán navštívil alespoň jeden kurz Tvořivé školy, nebo alespoň ukázkovou hodinu některé z paní učitelek, které činností učení v pojetí TŠ využívají.
Mám za to, že zhlédnutím metodických filmů (= instruktážních), pročtením modelového švp (jakpak se k němu dostal?) a informací vytržených z kontextu, si nelze udělat pravdivý obrázek o záslužné činnosti TŠ.
A já osobně děkuji Tvořivé škole za cestu, kterou mi ukázala a která mi pomáhá stávat se učitelkou. Děkuji.

Anonymní řekl(a)...
11. února 2010 v 21:28  

Samozřejmě chápu, že některým učitelům se reforma líbí a jiným nelíbí. Můj článek byl především o tom, že Tvořivá škol nerovná se reforma. Je dobré to vědět... Nejdůležitější ale je, že školy, který použily modelový program Tvořivá škola, mají svůj ŠVP celý špatně!!! A budou ho muset dříve nebo později přepsat, a to zcela zásadně... To je myslím také dobré vědět :-) Radek Sárközi

Pavlína Hublová řekl(a)...
11. února 2010 v 21:55  

Vážený pane Radku,
máme švp vytvořený na základě Modelového švp Tvořivé školy. V loňském roce jsme prošli inspekcí, protože odcházel náš "starý" pan ředitel. A nejsem si vědoma, že by nám bylo něco ohledně švp vyčítáno.
Chtěla bych upozornit na to, že v době, kdy nikdo nic pořádně nevěděl, tak to byla právě TŠ, která nabídla pomocnou ruku a zcela zdarma nabídla model, který nám byl velkou oporou při tvorbě našeho švp.
A prosím, nepovažujte nás za nemyslící zvířátka, která opíší/překopírují bezmyšlenkovitě jakýkoli text, aniž bychom si ho řádně nepročetli/neprodiskutovali a neporovnali s požadavky rvp. A bylo nás dost na to, abychom ty "velké chyby", o kterých píšete a které by měly zapříčinit nepřijatelnost našeho švp, objevili. Divné, nic jsme nenašli. Asi jsme neměli toho správného poradce ;-)
S pozdravem P.

Anonymní řekl(a)...
11. února 2010 v 22:21  

Necítím se být fundovaný na to, abych hodnotil Tvořivou školu. Je ale fakt, že jedna odborně velmi dobrá inspektorka poukázala na to, že ŠVP škol, které vznikly podle modelového ŠVP Tvořivá škola, bývají ty nejproblematičtější.
Ale na druhou stranu vzato, sebelepší ŠVP také ještě nerovná se reforma.

Zdeněk Brom

Anonymní řekl(a)...
12. února 2010 v 10:38  

Pokud škola použila Modelový ŠVP Tvořivé školy tak, že napsala vlastní ŠVP podle požadavků RVP ZV a přidala do něj metody činnostního učení, postupovala správně. Ale článek se zabývá situací škol, které Modelový ŠVP doslova převzaly a neupravovaly ho (nebo jen kosmeticky). Takových škol je opravdu hodně. Setkávám se s jejich představiteli na školeních... Bývají z toho úplně paf, když zjistí, že mají celý ŠVP špatně... Radek Sárközi

Anonymní řekl(a)...
12. února 2010 v 15:16  

Dobrý den přeji. Všem diskutujícím doporučuji k četbě článek, který je uveřejněn na webu Kritického myšlení. Jeho autorka Naďa Černá v něm popisuje seminář Tvořivé školy, kterého se zúčastnila:

http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=26/!cinnostni

Nina Rutová

Anonymní řekl(a)...
12. února 2010 v 16:57  

Dobrý den,
rozhodla jsem se napsat do diskuse pod tento článek svůj názor. Učím matematiku deset let na ZŠ a posledních asi pět let používám některé prvky Tvořivé školy, které se mi osvědčily. Hodnocení dětí jsem si vytvořila podle svých představ, hodinu vedu podle zkušeností ze své praxe. Nepoužívám vždy jen učebnice Nové školy, jen pokud zapadají do mých plánů a vytvářím si vlastní pracovní listy i ty, které mi nabízí Tvořivá škola. Používám cvičení na dataprojektoru, které si taky tvořím sama. Neučím jen frontálně, dávám prostor nadaným i slabším, ale cílem je děti co nejvíc naučit a neodradit je od počítání a nabízet jim více možností řešení, probudit v nich snahu používat logiku. Především je třeba, aby učitel přemýšlel o tom, co je v možnostech dětí ve třídách, ve kterých učí a zúročil své zkušenosti. Pokud učitel ustrne hned z počátku své praxe a nevyzkouší si různé metody, formy a přístupy a papouškuje předložené, nebude dobrý učitel. Nenechám si nikým diktovat, jak budu učit. Nechápu, proč vznikl tento článek. Není v něm nic přínosného. Nechť jsou budoucí pedagogové vedeni k samostatnému myšlení, projdou si praxí a učí podle svého. není třeba kydat na Tvořivou školu špínu.
Květa Novotná

Anonymní řekl(a)...
25. února 2010 v 19:12  

Radku naprosto souhlasím, dodávám jen, že aspoń čj měli udělán pěkně, jenže tou novou verzí pohnojili i ten.Konec "vejvaru přátelé asi budete zase muset začít učit". Zdraví Kristina

Anonymní řekl(a)...
30. září 2010 v 20:10  

A ted bych rada vedela jednu vec - jake jsou vysledky zaku, kteri byli vyucovani dle programu Tvorive skoly? Umeji pocitat? Jaka procenta jsou prijimana na narocnejsi stredni skoly? Jak si tam vedou?
Pritomnost ci nepritomnost koberecku ve tride mne naprosto nezajima, stejne jako SVP.

Anonymní řekl(a)...
30. října 2011 v 7:53  

Pane Sarkozy, učitelé opravdu nejsou ovce, které něco bezmyšlenkovitě přejímají nebo bezmyšlenkovitě podle něčeho učí. To možná někteří (ale velmi málo z nich) dělali za totality.

K Vašim centrům, nic proti tomu je občas použít. Tam, kde se používají neustále, při počtu dětí okolo pětadvaceti bývá v hodině "dokonalý" chaos (alespoň v ukázkových hodinách, které jsem měla možnost vidět). Ten k umění komunikovat popravdě nepřispívá.

Moji žáci také sedí v lavicích, ale nemyslím, že naše práce je z 19. století. Žáci pracují např. již třetím rokem s učebnicemi matematiky Fraus, dokážou nejen řešit problémy (celá učebnice je tak stavěná a kobereček k tomu rozhodně nepotřebujeme) ale i počítat. Ó, jaká protireformní drzost - chtít, aby děti ovládaly násobilku či rychlé sčítání a odčítání zpaměti.

Každý normální pedagog z praxe brzy pochopil, že pokud žák nemá určité znalosti, pak prostě není kompetentní určitý problém vyřešit, protože k řešení nemá potřebné nástroje. Odsuneme-li učivo na úroveň pouhého prostředku a cílem se stanou pouze vágní termíny kompetencí, je jasné kde je v prohlubující se neúspěšnosti našich žáků v mezinárodním srovnání zakopán pes.

Inovátoři jako Vy, asi myslí své snahy dobře, ale to mysleli inkvizitoři také. Cesta, kterou prosazujete, je bohužel cestou do pekel kvality vzdělání. Pravda je totiž, jak to bývá, někde uprostřed. Je nutné u žáků rozvíjet kompetence, ale zároveň je nutné vytvořit i jasně vymezené vzdělávací obsahy, které si žák má ze školy odnést. Otázkou k diskusi je pak fakt,aby všeobecně dané osnovy neobsahovaly přemíru zbytečností, ale ty jsou i v mnohých ŠVP v takové míře, že rozum zůstává stát.
Jarmila N.

Radek Sárközi řekl(a)...
25. března 2015 v 9:51  

http://www.ceskaskola.cz/2010/03/radek-sarkozi-tvoriva-skola-vice-skody.html

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.