MŠMT: Možnosti užívání audiovizuálních systémů ve školských zařízeních

čtvrtek 4. února 2010 ·

O umístění a způsobu využívání audiovizuální techniky musí být ředitelem zařízení předem informovány všechny děti umístěné v zařízení a všichni zaměstnanci zařízení.


Podle § 15 zákon. Č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, v platném znění, je využívání audiovizuálních systémů možné pouze za splnění několika podmínek:

  • Používání audiovizuálních systémů pouze v zařízeních, kde jsou umístěny děti s nařízenou ochrannou výchovou. Jiné zařízení institucionální výchovy není oprávněno tyto systémy používat.
  • Využívání audiovizuálních systémů nesmí zasahovat do práv dětí s nařízenou ústavní výchovou. Do práv dětí s uloženou ochrannou výchovou smí zasahovat jen způsobem zákonem výslovně uvedeným.
  • V zařízeních, v nichž jsou umístěny děti s uloženou ochrannou výchovou, audiovizuální systémy mohou být využívány, pouze tehdy, pokud k tomu jsou vážné důvody (za účelem zajištění bezpečnosti dětí, zaměstnaných osob a svěřeného majetku).
  • Odůvodněné rozhodnutí ředitele zařízení.
  • Schválení plánů pro využívání audiovizuální techniky včetně rozmístění sledovacích bodů v zařízeních Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
  • O umístění a způsobu využívání audiovizuální techniky musí být ředitelem zařízení předem informovány všechny děti umístěné v zařízení a všichni zaměstnanci zařízení.
  • Audiovizuální systémy je možné využívat pouze pro
a) pro kontrolu okolí budovy či více budov na jednom ohraničeném pozemku,
b) pro kontrolu vnitřních prostor zařízení, kam nemají děti přístup,
c) pro kontrolu chodeb, místností určených pro zaměstnance zařízení a oddělené místnosti.“

Nadužívání audiovizuálních systémů ve školách a školských zařízení opakovaně ve svých zprávách zmínil i Veřejný ochránce práv, viz  www.ochrance.cz.

Podle závěrů Veřejného ochránce práv je navíc pro možnost využívání audiovizuálních systémů nutné splnit i podmínku nezbytnosti a přiměřenosti ve vztahu k prevenci negativních jevů. Monitorováním dětí pomocí kamerových systémů totiž podle ochránce nelze nahrazovat kvalitní pedagogické a psychologické vedení dětí. Chránit soukromí osob je však třeba i v případech, kdy není přímým záměrem použití kamer sledování osob, nýbrž i ochrana majetku.

Další odkazy k problematice audiovizuálních systémů:

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.