Další série otázek a odpovědí k projektu EU peníze školám. Tentokrát na téma tvorba projektové žádosti.
Kolik projektů si škola může podat?
V rámci výzvy 1.4 může základní škola podat pouze jeden projekt. Je třeba s rozvahou vážit výběr šablon klíčových aktivit, ze kterých škola projekt vytvoří.
Je tvorba projektu složitá? Nebude třeba na pomoc najímat konzultanty či poradenské firmy?
Takový postup nedoporučujeme. Způsob sestavení žádosti je velmi jednoduchý. Není třeba platit poradce ani konzultanty! Pokud si škola neví rady, může se obrátit na bezplatnou telefonickou linku MŠMT či poslat dotaz e-mailem. Dále se může zdarma v jednotlivých regionech zúčastnit seminářů MŠMT, workshopů NIDV a konzultací ČŠI.
Jak postupovat, pokud nekoresponduje oficiální název subjektu nebo oficiální adresa subjektu s Administrativním registrem ekonomických subjektů ARES?
Co nejdříve, pokud možno před začátkem ukládání projektu do aplikace Benefit7, zkontrolovat údaje. Pokud není v pořádku název subjektu, pak je nutné kontaktovat ČSÚ (RES) nebo v případě chybné adresy UIR-ADR, který spravuje Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). UIR-ADR je územní identifikační registr, databáze asi 2,5 mil. adres stavebních objektů z celé republiky, data jsou k dispozici na webu MPSV.
Kdy je vhodné podat projekt, pokud realizace vyžaduje úpravy ŠVP (změna učebního plánu)?
Co musí škola udělat, když se rozhodne v ročníku navýšit počet hodin?
Ještě před zahájením projektu upravit ŠVP a to např. takto:
- v případě, že jde o navýšení počtu hodin povinné výuky (např. 1 hodina matematiky ve 4. ročníku navíc) musí být dodržena celková povinná časová dotace pro daný stupeň vzdělávání (např. 118 hodin pro 1. stupeň)
- v případě, že jde o rozdělení např. hodiny matematiky na dvě skupiny, nejedná se o navýšení počtu hodin na žáky
Musí být nějakým způsobem ověřeno, že zvolená šablonaklíčových aktivit je pro školu potřebná? Musí být nějakým způsobem oveřeno, že došlo během projektu ke kvalitativnímu posunu ve vzdělávání žáků?
Žádné ověřování proběhnout nemusí, záleží pouze na škole, pro jaké šablony se vrámci projektu rozhodne. Své rozhodnutí popíše ředitel školy v projektovém záměru. Také hodnocení dosaženého cíle je plně v kompetenci školy. U některých šablon budou v příručce uvedeny i vzorové příklady s navrženým hodnocením, které ovšem není povinné.
Může mít škola v jednom projektu pouze jednu prioritní oblast a šablony do ní patřící nebo v jednom projektu může být kumulace vícero prioritních oblastí?
Ano. Obě varianty jsou možné.
Kolik šablon klíčových aktivit si může škola vybrat?
Dle potřeby, která vyplývá z projektového záměru, avšak s ohledem na možnost splnění jednotlivých výstupů klíčových aktivit a celkový finanční limit projektu.
Je možné vzít si stejnou šablonu vícekrát?
Ano.
Je možné přihlásit učitele do jazykových kurzů v rámci šablony "Roční jazykové kurzy pro učitele cizích jazyků v ČR" dva roky po sobě?
Ano, za předpokladu, že každý kurz bude kvalitativně na jiné úrovni a výstupem budou dvě různá osvědčení. Šablonu je třeba vzít si v tomto případě dvakrát.
Odkazy:
- Oficiální web projektu EuPenizeSkolam.cz
- Sekce EU peníze školám na MSMT.CZ
- Sekce EU peníze školám na České ěkole
Kontaktní adresa MŠMT pro dotazy esf@msmt.cz.
6 komentářů:
A uvědomuje si někdo, že navýšení hodin např. formou volitelných předmětů, je v podstatě nerealizovatelné, když se tedy musí dodržet maximální počty hodin pro daný stupeň vzdělávání!!! Nebo volitelné předměty nebudeme počítat mezi to, co děti absolvují povinně? Nepovinné předměty a zájmové aktivity z toho přece podpořit nejdou!!!
Výborný komentář k podstatě věci. Konečně to někdo vybalil. Gratuluji :)
A teď modelová situace: Ředitelé jsou kolébáni, že žádosti a úřadování bude jednoduché. Takže utratíme penízky, ale za 5 - 6 let přijde nějaký mudrc z EU nebo z politicky předefinovaného MŠMT a začne ty utracené prostředky prověřovat. A pak stačí málo a škola bude najednou muset vracet hodně penízků. Časovaná bomba se tomu říká. Teď si užijeme a případné problémy necháme těm po nás.
Nebo: Ředitel vybuduje spoustu nadstandardních hodin. Přijde námi všemi milovaná ČŠI, vytáhne svůj manuálek a ty,ty, ty, pane řediteli, kolik hodin smíte mít podle RVP ZŠ hodin na druhém stupni? Jak je zachována rovnost přístupu ke vzdělání, když tahle skupina ano a tato skupina ne? Pan ředitel to zruší, ale penízky již utracené bude muset vracet.
Zdeněk Brom
Navýšení hodin není možné. Můžete ale dělit třídy do skupin bez navýšení počtu hodin.
A proč se tedy proboha u všech klíčových aktivit objevuje zařazení volitelných předmětů? Např. u šablony pro jazyky "zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáky se zvýšeným zájmem o cizí jazyk nebo pro žáky, kteří neprospívají". To zas kdosi cosi nedomyslel, co?
Je možné šablony využít pro rozšíření nabídky volitelných předmětů bez navýšení počtu hodin na žáky?
Např. naši sedmáci mají 1 hodinu volitelného předmětu. Nyní si volí ze 4 možností (Praktika z AJ, NJ, FJ, Sportovní výchova).
Můžeme šablony použít pro přidání dalších možností (např. Praktika z Inf, Mladý ekolog) s tím, že by měli sedmáci stále jen jednu hodinu volitelného předmětu týdně?
Na školení teprve pojedu.
"pane řediteli, kolik hodin smíte mít podle RVP ZŠ hodin na druhém stupni?"
Celkovou dotaci (118/122) musíte dodržet.
"Můžeme šablony použít pro přidání dalších možností (např. Praktika z Inf, Mladý ekolog) s tím, že by měli sedmáci stále jen jednu hodinu volitelného předmětu týdně?
Na školení teprve pojedu."
Volitelný předmět si můžete přidat i bez projektu. Nabízet v ŠVP můžete neomezený počet volitelných předmětů. Pokud tam přidáte volitelný předmět z projektu (vytvoříte novou skupinu), musí se odučit stanovený počet hodin projektem (72), jinak budete vracet peníze.
Okomentovat