Prohlášení petičního výboru z Matičního gymnázia v Ostravě, které zpracoval Mgr. Ladislav Vasevič na základě informací a od pedagogů z celé republiky a také na základě informací běžně dostupných na internetu v zemích, které již státní maturitu spustily a potýkají se s mnoha podstatnými potížemi a nedostatky celého systému.
1. Státní maturita má podporu široké odborné veřejnosti a většina pedagogů je s přípravou na státní maturitu a obsahem koncepce spokojena – nepravda.
Bouřlivé diskuze na školeních, individuální, celoškolské a dokonce celorepublikové protestní petice jasně dokládají pravý opak. A ani rezervované mlčení zbývající části nelze považovat za podporu, jde většinou o výraz nepatřičné loajality, někdy dokonce strachu či pocitu marnosti. Přehlížení odborných připomínek ze strany pedagogů nasvědčuje tomu, že státní maturita v této podobě není záležitostí odbornou, ale čistě politickou. Intenzivní nátlak vyvíjený na pedagogy v souvislosti s absolvováním školení pro firmu Cermat dokládá, že kdyby se mohli učitelé rozhodovat podle svého profesního a odborného nejlepšího vědomí a svědomí, na školení by jich nastoupilo jen mizivé procento.
2. Státní maturita je legislativně ošetřena a po všech stránkách právně připravena – nepravda.
Snaha narychlo schválit novelu Školského zákona je toho jasným důkazem (navíc hrozí, že při unáhlené změně či novelizaci dojde k velkým a nepříjemným přehmatům, které ovlivní budoucnost českého školství na dlouhou dobu). Ale závažných pochybení je více. Již nyní je porušen Školský zákon tím, že dva roky před maturitou (a nyní již jen jeden rok) nejsou všem subjektům – krajům, školám, ředitelům, učitelům a pedagogům známy všechny důležité organizační, obsahové a hodnotící parametry. Mnohé se dokonce nyní ve spěchu (bez ověření) připravují. O porušování Zákoníku práce a dokonce profesní šikaně jedné části (dle aprobace) učitelů není pochyb a evropské právo je na tyto aspekty velmi citlivé.
3. Generální zkouška v říjnu 2010 prověří připravenost – jde o nebezpečnou nepravdu.
Připravovaná „generálka“ prověří jen dvě ze tří státem požadovaných částí (část testovou a písemnou). Nepočítá se vůbec se simulací nové koncepce ústního zkoušení (ta nebyla prověřena nikdy). Vůbec se neřeší vazba na profilovou školní část, nebude tak ani jednou realizováno celé maturitní schéma. Nikdo tedy není schopen vůbec ani odhadnout, jak se systém bude chovat jako celek, natož tvrdit, že je dobře připraven.
Lze generálku jednoho divadelního dějství vůbec nazvat divadelní generálkou celé hry?
Na podzim proběhne pouze dílčí zkouška některých (vybraných) částí státní maturity. Všechny předcházející experimenty doposud skončily neúspěchem, pokud se vůbec aktéři (studenti, učitelé) dověděli, jak dopadli.
4. Státní maturita zajistí objektivní, centrální a na školách a učitelích nezávislé hodnocení – nepravda.
Politické zadání zde nebylo absolutně naplněno. Probíhající školení jasně ukazují, že tohoto cíle (s výjimkou didaktického testu) nelze dosáhnout. Opatření, která mají vést k objektivizaci hodnocení, činí maturitní zkoušku v rovině písemné a ústní části naprosto formální záležitostí. Maturitní vysvědčení nebude mít téměř žádnou vypovídající hodnotu - stupnici hodnocení si opět budou tvořit jednotlivé školy, označení úrovně maturitní zkoušky se na vysvědčení neobjeví. Jde o neomluvitelný vzdělávací krok vzad.
5. Nová státní maturita umožní garantovat státem jednotnou úroveň této zkoušky pro všechny vzdělávací subjekty v zemi – nepravda.
Dvě úrovně nové státní maturity (základní a vyšší) tento princip jasně popírají. Je zaváděno a proklamováno něco, co ve své podstatě přinese pravý opak – dvě nesrovnatelné úrovně nové státní maturity. (Dnes máme prokazatelně jednu státem garantovanou maturitu, která je dle typu školy v detailech odlišná, tak jak to odpovídá zaměření školy, potřebám žáků a především potřebám praxe.)
6. Vysoké školy budou novou státní maturitu akceptovat jako rozhodující kritérium pro přijetí uchazeče – nepravda.
Nároky a specifika jednotlivých vysokých škol se tak diametrálně liší, že tento stav nikdy nepanoval, není realizován ani dnes a každý, kdo jen z části rozumí systému vzdělávaní, ví, že je v masovém měřítku nereálný i v budoucnosti. Pokud chtějí i nadále české vysoké školy v globalizovaném světě vzdělávání uspět v mezinárodní konkurenci, musí mít nutně svůj vlastní požadavkový profil uchazeče o studium. Ty, které podlehnou politickým tlakům, budou pracovat se studenty, kteří nemusí odpovídat jejich požadavkům a nárokům. To se v důsledku musí nutně projevit na konečném výstupu a prestiži školy.
7. Nová státní maturita nepřinese krajům, školám a učitelům žádné výraznější organizační a pracovní zatížení, je plně harmonizována s praxí škol a s průběhem školního roku – nepravda.
Již nyní je evidentní, že koncepce nové státní maturity je v mnoha krocích zcela mimo realitu běžného školního roku. Jen s vypětím všech sil se podaří zajistit složitý průběh jednotlivých částí státní maturity, nikdo však neřeší, jaký dopad bude mít plné nasazení části pedagogického sboru na chod zbytku školy. Budou to desítky suplovaných hodin, které se stanou pravidlem školního roku. Přesunutí písemné části na první dekádu června považujeme za naprosté diletantství. Vrcholí klasifikace ve všech ostatních ročnících a navíc drtivá většina studentů – maturantů má již po přijímacích zkouškách na VŠ.
8. Jednotná státní maturita se plně osvědčila v celé Evropě a je nutností – nepravda.
Nelze srovnávat země s jinými vzdělávacími tradicemi. Naopak se čím dál častěji objevují kritické odborné články a studie upozorňující na nebezpečí, že absolutní uniformita vzdělání se může stát brzdou rozvoje evropské společnosti. Jedinými stoupenci takovýchto centrálních zkoušek jsou ti, kdo je organizují a mají z toho patřičný zisk, bohužel bez ohledu na skutečný přínos pro společnost.
9. Nová státní maturita zajistí českému školství evropský standard a prestiž, povede ke zkvalitnění vzdělávání, je nutností – nepravda.
Je evidentní, že opak bude pravdou.
Nadprůměrná úroveň českého státního školství je v Evropě respektovaným faktem. Čeští maturanti a absolventi vysokých škol jsou plně konkurence schopní na světovém trhu práce, úroveň jejich vzdělání neklesá. (Proto v mnoha oblastech u nás nyní chybí, jejich vzdělání jsou ve světě ochotni dobře zaplatit.) Nekoncepčně, megalomansky a především bez odpovídající přípravy po etapách, bez sondáže a odborného posouzení dopadů nás spuštění nové státní maturity uvede do chaosu, ze kterého budeme dlouhá léta formou nekonečných drobných korekcí hledat cestu ven. A to znamená průkazné poškození vzdělávacího systému. Nezapomeňme také na fakt, že projekt státní maturity je pouze pětiletý a jeho případná (a diskutabilní) dlouhodobější efektivita není v žádném případě zaručena.
10. Na státní maturitě nejvíce vydělají ti, kteří se nyní bouří – učitelé. Nepravda.
Již dnes je jisté, že vydělí-li zainteresovaný učitel desítky hodin, které musí věnovat tomu, aby státní maturitu pro firmu Cermat na škole připravil, aby mohla proběhnout a nakonec proběhla, tím, co za opravu prací dle vyhlášky dostane, získá v konečném výsledku tak zanedbatelnou částku, že musí být jako vysokoškolsky vzdělaný člověk minimálně uražen. Ale je to částka, která přesně vystihuje nové státní maturity – ubohost. Přestože na organizaci státních maturit jsou vynakládány stamilióny, do škol nedorazila ani koruna, ačkoli právě na ně spadá veškerá zodpovědnost za organizaci a průběh státních maturit, mají za povinnost vybavit se speciální technikou, pokrýt státní maturity pracovníky a nakonec ještě výsledná data pro firmu Cermat zpracovat. To vše na úkor již tak nedostačujícího vlastního rozpočtu na chod školy, tedy na úkor všech.
Je vůbec lidsky, odborně a politicky únosné takovýto rozporuplný projekt nadále prosazovat a hájit?
Je vůbec možné stavět „výkladní skříň českého středního školství – novou státní maturitu“ na tak nízkých hodnotách, jako je neúcta k názoru kolegů, jejich bagatelizování až zesměšňování, jejich zastrašování či zneužívání?
Je vidina zisku některých zájmových skupin tak omamná, že ani politikové těsně před volbami nedokáží prohlédnout a slyšet hlas svých potencionálních voličů?
Je to opravdu s námi tak špatné?
Desatero nepravd o připravované státní maturitě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Mnozí praví, žeť státní maturita jest věcí neduživou, ba věru mrtvou. Ale kdož to praví? Však by musil velmi prostý býti. Jáť za to mám, že těm zajisté, kteříž v slovu přesvědčivém pracovati mají, potřebí daru božího k tomu zvláštního, jenž slove výmluvnost, tj. aby státní maturity uměli předkládati, učiti, zbloudilé napomínati a chyb se vystříhati etc. Dával z počátku pán dary své, výmluvnost, vykládání řeči etc. sluhám svým tak zázračně, že se nebylo potřebí tomu učiti u maturity státní; ale potom přestali divové a zázrakové.
A poněvadž duch páně znal, že výmluvnost jest potřebná v školách českých, tedy i té výmluvnosti neškodí se příučiti, když a komuž možná, leč by kdo chtěl očekávati, až mu zázračně bůh s nebe svrže výmluvnost a glejt maturity státní, jako by sedlák nesel a neoral, ale čekal, až mu bude s nebe manna pršeti.
Jakož pak na oko se to vídá, že taktéž mládenci a děvy z CERMAT někteří mnohem jsou umělejší v řeči a výmluvnější, latině a testů nic neumějíce, nežli někteří dosti učení latiníci. Ačkoli jisté jest, kdyby k tomu ještě i latině uměli, dialektiky a rhetoriky povědomi byli, žeť by mnohem bystřejší, způsobilejší a ke všemu hotovější a tak i užitečnější ve školách byli.
Jan Blahoslav (Filipika proti misomusům)
Inu, milí kolegové z MGO, je to s vámi opravdu špatné. Slyšel jsem, že jste odmítli jednat se ředitelem Zeleným, který na Vaši školu přijel se svou svitou. To má být ukázka konstruktivního přístupu? Myslím si, že ne. Slyšel jsem, že jakkoliv se bouříte, na školení pilně chodíte, což zrovna není konzistentní postoj. Ale možná to není pravda, i když na každém šprochu... Je to těžké, chápu, nebudete chodit, vaši studenti příští rok neodmaturují. Budete chodit - vodu kážete, víno pijete.
Proč jste se nebouřili dříve? Proč teprve v době, kdy je vše již v zákonné podobě? Jak chcete učit své žáky úctě k zákonům, a tak z nich vychovat slušné lidi, když odmítáte zákonnou normu naplnit?
Ptám se vás také, proč lžete? Školy nemají za povinnost vybavit se technikou, tato technika jim bude poskytnuta zdarma, proto ono výběrové řízení, o němž mluvila pí ministryně zde: http://www.ceskaskola.cz/2010/02/msmt-pravda-o-statni-maturite.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ceskaskola+%28%C4%8Cesk%C3%A1+%C5%A1kola%29
Co dostává dnes učitel češtinář za přípravu maturit? Za sestavení maturitních otázek, opravu písemných prací, zkoušení, vedení evidence? Napište nám. Dle nové maturity má hodnotitel vyhláškou garantováno 100 Kč za 1 opravenou práci, a to práci mnohem kratší, než jsou současné čtyřhodinové. Tyto prostředky jsou vázány účelově, nezatěžují rozpočet škol. Pokud vám dnes vedení školy za opravy prací něco platí, bere to ostatním kolegům. Tohle je ta ubohost? Ano, vyhotoví pracovní listy, resp. může si i přizpůsobit ty z CERMATu a zkouší. Kde je ta další práce? Zadávací terminál nemůže obsluhovat, toje věc ŠMK nebo ředitele - toho je mi líto, jeho organizační role je klíčová a není o co stát.
Sondáže přece probíhaly, netvrďte, že ne, co Sondy Maturant nebo K nové maturitě krok za krokem? Sice odlaďovaly je podobu didaktických testů, ale Vaše paušální odsudky opět nejsou pravdivé.
Již jen k bodu 6) - vy jste byli na lednovém jednání paní ministryně s děkany fakult, že můžete psát o nepravdě? Nebyli, tedy opět lžete. Navíc zřejmě nejste schopni pochopit rozdíl mezi slovem jediný a rozhodující. To je ovšem váš problém.
Inu, nepřesvědčili jste mě, nepřesvědčili...
Tohle snad nikoho neurazí:
utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ceskaskola+%28%C4%8Cesk%C3%A1+%C5%A1kola%29
Ano, vyhotoví pracovní listy, resp. může si i přizpůsobit ty z CERMATu a zkouší. Kde je ta další práce?
Gustave, viděl jste ty pracovní listy z CERMATu?
Viděl jsem je, viděl. A i kdybych dělal kompletně své, je to stejně náročné, jako připravit maturitní otázky, pokud se nespokojíte s tím, že zkoušíte literární historii. Když jsem poprvé zkoušel maturanty, připravoval jsem zadání otázek skoro rok - vybrat texty, zformulovat dotazy k jejich interpretaci, to dá dost práce, za kterou jsem nedostal ani halíř.
Mnoho kolegů a kolegyň protestovalo proti centrálně stanovenému kánonu titulů. Dnes protestují proti tomu, že musejí připravovat pracovní listy a nemají dostatek modelových vzorů. A některým vadí, že musejí zkoušet interpretaci textu. Kdo chce psa bít...
Kdo chce psa bít, Vaseviše si vždycky najde...
Myšlenka státní maturity měla smysl, dokud si do své rakve nezatloukla dva smrtelné hřeby:
Dvě úrovně - stejný nesmysl, jako kdybyste si mohli vybrat dvě různě obtížné zkoušky v autoškole, přičemž by obě měly stejnou platnost. Vytvořit jednu "státem garantovanou" úroveň například maturity z češtiny, která by byla použitelná jak v gymnáziích, tak třeba v technických oborech SOŠ, prostě nelze a rozlišení do dvou (tří, čtyř...) úrovní je logický nesmysl. Státní maturita (v první verzi koncipovaná pouze pro gymnázia) se stala neřešitelnou v okamžiku, kdy "kdosi" rozhodl, že se bude týkat všech středních škol, přičemž některé části budou všem povinně společné. Existují jen dvě možná řešení: Buď zredukovat "státní maturitu" na jakousi "výstupní středoškolskou zkoušku", která ověří alespoň minimální požadavky na absolventa SŠ a bude podmínkou k připuštění ke skutečné školní maturitě (jak už léta navrhuje Ondřej Šteffl). Anebo vytvořit na školách zcela nezávislý systém státem garantovaných zkoušek (podobně jako například americké SAT), které by si každý mohl složit, kdy chce a kolikrát chce, a které by nijak nesouvisely se školní maturitou. Tyto "středoškolské státní zkoušky" by byly samozřejmě placené, dobrovolné a byly by skutečně oním kýženým dokladem, že absolvent dosáhl nějaké konkrétní úrovně. Ani k jedné z obou možných variant současný vývoj nevede, výsledkem bude zákonitý krach.
Otevřené úlohy, písemné práce a dokonce ústní zkoušky: První verze počítaly s tím, že státní maturity budou mít podobu testů s výhradně uzavřenými úlohami. Výkřiky nepoučených laiků, že půjde o pouhé "zaškrtávání pro cvičené opice" (jako by neměla existovat školní část zkoušky) vedly nejdříve k zavedení tzv. otevřených úloh a později dokonce k "volně psaným" či "ústním" částem zkoušky. Jakkoliv k nim existují rozsáhlé manuály či sáhodlouhá školení, jsou a vždy zůstanou závislé na subjektivním pocitu hodnotitele, čímž odešla veškerá objektivita "státem garantovaných kvalit" definitivně do řiti.
-------------
Titanik se očividně ubírá špatnou cestou. Změnit jeho směr a přestavět ho na stovky menších lodiček je nereálné, jediným možným řešením je obludu zastavit a potopit. Argument o dosud investovaných miliardách budiž vnímán stejně jako oblíbená věta nenapravitelných gamblerů: "Už jsem prosázel takový majlant, tak to přece teď nevzdám."
Reeve:
Opět jste to vystihnul naprosto přesně.
K Vámi napsanému přidám jen to, že soudě dle průběhu poslední sondy Helpík nebude výsledná státní maturita garancí prakticky ničeho, nanejvýš "neúrovně" vzdělání.
Čerstvě podepsaných 300 mil. pro firmu Logica pak můžeme rovnou násobit "českým koeficientem" 1,5 až 3. O dalších budoucích nákladech nemluvě.
Přesně pro tyto důvody jsem sice zastáncem myšlenky státní maturity, ale odpůrcem právě tohoto jejího provedení.
Nemohu pominout ještě jeden rozměr celého problému. Někde v hezkých kancelářích teď sedí odborníci z ratingových agentur, kteří rozhodují o tom, zda naší ekonomice přidají mínus či uberou plus. Tím zároveň ovlivní výši úroků za úvěry, které se chystáme čerpat. Bohužel je nezajímají reálné znalosti našich maturantů či vysokoškoláků, ale pouze agregátní čísla o počtech, procentech a podílech.
Maturita je, prozatím, nutným předpokladem k VŠ studiu.
Jak tenhle uzel rozseknout, to zatím nevím.
Kam ale vede současná cesta, tuším velmi přesně...
Karel Kosík, vycházeje z Komenského, napsal: "Rozum, spolehlivé vodítko člověka, není pouze nebo dokonce výlučně technický rozum, ale triáda, rozmluva a svár tří rovnomocných aktérů, jimiž jsou: rozum technický (operatio), rozum poetický (pietas) a rozum morální (virtus). Pouze rozhovor všech tří účastníků zakládá rozum, každá jednostrannost propadá nerozumnosti a produkuje ji. V okamžiku, kdy se rozpadne zakladatelská světodějná trojice a jeden z aktérů, technický rozum, se zmocní monopolně, monarchicky vlády, ostatní poníží na své asistenty a určuje jim role, propadá se svět na fungující systém."
Vážení kolegové, zastánci nové maturity, nemáte právo mě nutit, abych od Kosíkova pojetí rozumu byl nesmyslnou podobou zkoušky, v níž technický rozum jednoznačně dominuje, nucen ustoupit (a poškozovat tak své studenty). Nemáte právo vnutit mi roli pánů
V + W, když v jedné ze svých komedií srovnávali a zarovnávali (standardizovali) živý plot tak dlouho, až z něho téměř nic nezbylo.
Karel Lippmann
Okomentovat