V poslední době se nejen ve školském prostředí objevilo opět zajímavé téma, související s využíváním "počítačů" ve školách - projekt Červené tlačítko. Stojí-li někdo u můj názor, pak já říkám NE na školních počítačích. A proč ne?
Pohled ryze technický
Nejprve pohled administrátora informačního systému školy. Je nainstalovaný software bezpečný? No nejsem si jist a článek Červené Tlačítko pro ... si asi autor z prstu nevycucal. A také si stačí prohlédnout stránku Stáhni Červené tlačítko a výčet podmínek pro instalaci asi hovoří za vše.
Jádro pudla - svoboda a zodpovědnost
Jestli někdo hodlá splnit technické podmínky instalace na počítači doma, je to jeho svobodné rozhodnutí a přebírá si za to plnou zodpovědnost. Stane-li se však, že někdo hodlá tuto zodpovědnost přenášet na školu, pak by si měl minimálně zajistit jako partnera samotné MŠMT (a k tomu se ještě dostanu).
Je však pro naši společnost příznačné, jak přenáší svou zodpovědnost v oblasti "starání se o děti" na vzdělávací soustavu a tedy fakticky na školy. A jakmile se v takovém povědomí profiluje "společenská poptávka", milerád na ni naskočí rodič. Proč on by si měl dělat starosti s Červeným tlačítkem, když to by dle jeho představ měla řešit škola. Naše školství přece plní výchovně-vzdělávací roli.
Tím neříkám, že škola nemá do svých "osnov" zařadit problematiku "bezpečného internetu". To dozajista ano, ale má v této oblasti především umožnit vzdělání, nikoliv nepřetržitě vychovávat!
A v této souvislosti snad poslední poznámku - uvažujme, kdo je nejrizikovější cílovou skupinou. Především ty děti, které u počítače vysedávají nemálo hodin denně a nezřídka bez přímého či nepřímého dohledu dospělého. A toto se rozhodně neděje ve školách - tam prostě na to nejsou podmínky - kolik času stráví průměrný žák vaší školy u počítače bez jakéhokoliv dohledu?
MŠMT a jeho spoluzodpovědnost za "IT na školách"
Chtěl bych dále upozornit, že MŠMT není partnerem projektu. Pokud tak činilo s rozmyslem, zaslouží si v tomto punku uznání. Nutno však upozornit, že v mediích jsem zaregistroval větu ve stylu "doufejme, že se červené tlačítko brzy stane nedílnou součástí školních počítačů". Klasický příklad novinářské zkratky, který se dostane do po(d)vědomí nemalé části cílových skupin ( nejen rodičů, ale i ředitelů škol a třeba některých školských informatiků).
Pak ale není zbytí a někdo se ze školského prostředí musí pokusit "narovnat stav věcí veřejných". A takto nemůže činit ani učitel informatiky ani ředitel školy a dokonce ani zřizovatel (tedy pokud se nezhostí role "nařizovatele červených tlačítek na své škole"). Nejpřirozenějším hybatelem (a tedy i oponentem) v oblasti celorepublikových "konceptů" využívání IT ve školství je dle mého soudu jednoznačně MŠMT. A je-li tomu tak, pak vyvstává logická otázka - "Kdo má na MŠMT na starosti IT ve školství?" Rád bych se totiž na něj obrátil s žádostí, aby k Červenému tlačítku zaujal postoj.
Převzato s laskavým svolením autora z jeho blogu.
David Hawiger: Červenému tlačítku do škol dávám červenou!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Musím Ti milý Davide říci ano, souhlasím. Jako tvůj bývalý exkolega vím o čem mluvíš a píšeš. Jsem téhož názoru.
Ivo Mádr
naprosto souhlasím, je to vskutku i můj názor.
Jako admin na velké škole se přidám. Kromě toho, co je v článku mi především vadí také omezení na platformu, žáci na naší škole mají na výběr 4 prohlížeče a je na nich, jaký při výuce použijí. Navíc volně dostupné internetové kiosky běží na Linuxu, a to je jediné místo, kde žáci pracují s PC bez dohledu. Sečteno a podtrženo: využití na naší škole se limintně blíží 0.
P.S. Jen doufám, že do toho nějaký "osvícený" státní úředník nenalil státní peníze.
Okomentovat