Článek Mladé fronty DNES neprávem poškozuje Rezekvítek, ekologickou výchovu v České republice i Ministerstvo školství

sobota 13. února 2010 ·

MF Dnes a internetový portál iDNES.cz uveřejnili 11. 2. 2010 článek Zelení sobě. Ze státního poškozující neprávem dobré jméno Rezekvítku. Na základě kusých a zkreslených informací se snaží poškodit ekologickou výchovu a pomluvit kompetentnost Ministerstva školství.

Rezekvítek uspěl jednou svojí žádostí na OPVK v oblasti podpory 1. 1. s projektem „Podpora průřezového tématu environmentální výchova na školách, včetně využívání moderních informačních technologií“ – projekt realizujeme od letošního ledna a o jednotlivých aktivitách budete postupně nacházet informace na stránkách Rezekvítku. Projekt je tříletý a byla na něj žádána a získána částka 5 milionů, což byla v tomto případě nejnižší možná výše dotace. Projekt v šesti aktivitách řeší tvorbu a realizaci nových výukových programů, zapojení dětí a škol do péče o životní prostředí a poznávání jejich vlastního okolí, bude připravena řada metodických seminářů pro učitele a komplexní poradenství pro začleňování environmentálního vzdělávání do školních vzdělávacích programů, budeme podporovat využívání informačních technologií pro ekologickou výchovu a také tvořit nové metodické publikace a výukové pomůcky pro školy.

Projednávání naší projektové žádosti na OPVK trvalo déle, než bylo původně plánováno. Realizace projektu měla být zahájena v polovině roku 2009. K zdržení došlo, mimo jiné, i díky změně na postu ministra školství v květnu 2009. Původní rozhodnutí výběrové komise bylo znovu přezkoumáváno a definitivní výsledky a rozhodnutí o podpoře projektů učinilo ministerstvo až pod novým vedením ministryně Dany Kopicové na konci srpna 2009, hodnocení projektů tedy bylo dvojnásob důkladné.

Za tak velkou podporu ekologické výchovy Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy děkujeme. Na tomto výsledku mají zásluhu nejen „zelení“ ministři Dana Kuchtová a Ondřej Liška, ale také současná ministryně Miroslava Kopicová (nominovaná ODS). Ekologické výchově v ČR jen pomůže, bude-li její podpora nadále probíhat napříč politickými stranami, stejně jako podpora jiných témat a předmětů ve vzdělávání.

Ze statistik OPVK se o prostředcích tohoto programu dovíte, že na programové období 2007-2013 je alokováno na individuální projekty 22,8 mld. Kč. K 7.1.2010 bylo zatím schváleno k podpoře 396 projektů o celkové výši 7,3 mld. – tj. pouze 12,9 %, a to jsme takřka v polovině programového období – prostředků na podporu dalších projektů je dostatek. Stačí aby někdo dostatečně kvalitní projekty na jiné oblasti a témata vzdělávání napsal a podal.

Fakt, že novinář Mladé fronty DNES objevil pouze u 3 projektů z 396 nějakou spojitost se Stranou zelených je podle mne důkazem naprosté transparentnosti celého procesu. Myslím, že kdyby se provedl průzkum členství příjemců dotací podle stranické příslušnosti jejich představitelů, dospěli bychom k podobným číslům, jako by byla statistika příslušnosti ke stranám v celém obyvatelstvu.

Asi den před uveřejněním článku na iDNES.cz mi volal novinář a ptal se na můj názor, proč uspělo tolik ekovýchovných projektů, že o tom bude psát. Řekl jsem mu několik tezí a neb se žádná z nich v článku neobjevila, napíši je nyní:

Dlouhou dobu nebyla nikde možnost získat větší prostředky na neinvestiční projekty do environmentální vzdělávání. V první vlně Globálních grantů uspěla v celé republice (ve všech krajích) myslím jen jediná nevládka s projektem tohoto zaměření. Proto se tolik kvalitně připravených ekovýchovných projektů sešlo právě v této výzvě individuálních projektů OPVK.


NNO zabývající se ekologickou výchovou a životním prostředím obecně byly vždy závislé na grantech a dotacích, jejich představitelé proto mají velké zkušenosti s psaním dotačních žádostí a jejich projekty a projektové žádosti proto mohly být lépe připraveny. Řada vzdělávacích institucí v jiných oborech činnosti tak velké zkušenosti s granty nemá a často se je učí psát až nyní s možností dosáhnout na prostředky ze Strukturálních fondů.


Organizací propagujících environmentální vzdělávání je řádově více než organizací propagujících například vzdělávání v matematice či dějepisu – je to logické, zatímco matematika a dějepis jsou ve školských osnovách stabilně, ekologická (později environmentální) výchova tam dříve nebyla a snaha o její zakomponování do běžné výuky probíhá výrazněji až v posledních dvou desetiletích, z toho většinu času bez přímé podpory státních a samosprávných struktur.


Na závěr k mému členství ve Straně Zelených. ANO, jsem členem základní organizace v Brně-Bystrci asi 6 let a nikdy jsem se tím netajil. Zároveň zásadně nemíchám tuto činnost s činností Rezekvítku a jako zelený jsem aktivní pouze na místní úrovni, při správě samosprávných záležitostí v Bystrci, kde jsem zastupitelem.

Petr Laštůvka
ředitel kanceláře Rezekvítku

1 komentářů:

Jakub Horálek řekl(a)...
14. února 2010 v 15:56  

Nechci tady reagovat na to, zda ony granty byly přihrané, či nikoli. K tomu nemám informace a také vím, jak dokáže být objektivní a nebulvární současná žurnalistika.

Ale: ekologická výchova už v poslední době připomíná firmu, která je díky výhodnému postavení zralá na "vyšetřování ÚOHS".

Žádný předmět nebo výchova nemají v současné době takovou lobby.

Posuďte sami: RVP přikazuje realizovat průřezové téma EV, většina škol vyučuje Ekologii jako samostatný předmět, EV je dále zahrnuta jako tematický okruh Základy ekologie do vzdělávací oblasti Člověk a příroda, škola musí mít povinně začleněnu koncepci EVVO do ŠVP, ev. tuto zpracovanou jako samostatný dokument, o koordinátorech "levně vyškolených" nemluvě...(Ano, průřezové téma EV tady tudíž je, ovšem stejně jako další, stejně relativně nová.)

Takovéto podmínky, opakuji, pro svůj rozvoj nemá v současné době žádný předmět.

Je proto přirozené, že ekologické projekty a dotace ve školství vedou, je přirozené, že ekologická sdružení participují třeba na OP VK, vznikají a rozvíjejí se. To je trh. (Kolikrát zde již nejde o pouhé nadšence čistící potoky a schopné pro "brontosauří" myšlenku vést vášnivé polemiky. Mnohé organizace jsou firmami dobře vydělávajícími na lektorských a dalších aktivitách v rámci ekologického výchovného procesu, což je v pořádku, pokud je vše "ready" a efektivní. Nerad bych také opomenul ty, kteří dosud učí děti naslouchat zvukům lesa a vonět ke krásám přírody "live".)

Výše uvedené si asi měli novináři opravdu zanalyzovat. A zabývat se jinými otázkami: komu tento stav vyhovuje, zda je to tak dobře, čím je tato hypertrofovaná podpora (jinak určitě důležité oblasti vzdělávání,nicméně ne důležitější než ostatní) způsobena (ČR přistoupila k Evroské strategii vzdělávání pro udržitelný rozvoj, zvýšený vliv SZ v posledních letech, "zelená" Evropa vůbec...); zda je přínosné, když školy všechny unisono zpívají ekologické projekty, zatímco např. matematická úroveň našich žáků klesá a předměty, jako byly např. technické práce (které mimochodem byly předstupněm učňovského školství, které je u nás před zánikem), znají na spoustě škol jen z doslechu. (Něco takového článek MF v jedné větě připomíná, ale chtělo by to určitě hlubší analýzu.)

Sice nebudeme mít řemeslníky, ale v globálním oteplování budeme všichni odborníci. Někdo ony popelnice na tříděný odpad bude muset totiž také vyrobit. Zatím jsem rád, když v Praze najdu odpadkový koš.

Jakub Horálek

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.