MF Dnes a internetový portál iDNES.cz uveřejnili 11. 2. 2010 článek Zelení sobě. Ze státního poškozující neprávem dobré jméno Rezekvítku. Na základě kusých a zkreslených informací se snaží poškodit ekologickou výchovu a pomluvit kompetentnost Ministerstva školství.
Rezekvítek uspěl jednou svojí žádostí na OPVK v oblasti podpory 1. 1. s projektem „Podpora průřezového tématu environmentální výchova na školách, včetně využívání moderních informačních technologií“ – projekt realizujeme od letošního ledna a o jednotlivých aktivitách budete postupně nacházet informace na stránkách Rezekvítku. Projekt je tříletý a byla na něj žádána a získána částka 5 milionů, což byla v tomto případě nejnižší možná výše dotace. Projekt v šesti aktivitách řeší tvorbu a realizaci nových výukových programů, zapojení dětí a škol do péče o životní prostředí a poznávání jejich vlastního okolí, bude připravena řada metodických seminářů pro učitele a komplexní poradenství pro začleňování environmentálního vzdělávání do školních vzdělávacích programů, budeme podporovat využívání informačních technologií pro ekologickou výchovu a také tvořit nové metodické publikace a výukové pomůcky pro školy.
Projednávání naší projektové žádosti na OPVK trvalo déle, než bylo původně plánováno. Realizace projektu měla být zahájena v polovině roku 2009. K zdržení došlo, mimo jiné, i díky změně na postu ministra školství v květnu 2009. Původní rozhodnutí výběrové komise bylo znovu přezkoumáváno a definitivní výsledky a rozhodnutí o podpoře projektů učinilo ministerstvo až pod novým vedením ministryně Dany Kopicové na konci srpna 2009, hodnocení projektů tedy bylo dvojnásob důkladné.
Za tak velkou podporu ekologické výchovy Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy děkujeme. Na tomto výsledku mají zásluhu nejen „zelení“ ministři Dana Kuchtová a Ondřej Liška, ale také současná ministryně Miroslava Kopicová (nominovaná ODS). Ekologické výchově v ČR jen pomůže, bude-li její podpora nadále probíhat napříč politickými stranami, stejně jako podpora jiných témat a předmětů ve vzdělávání.
Ze statistik OPVK se o prostředcích tohoto programu dovíte, že na programové období 2007-2013 je alokováno na individuální projekty 22,8 mld. Kč. K 7.1.2010 bylo zatím schváleno k podpoře 396 projektů o celkové výši 7,3 mld. – tj. pouze 12,9 %, a to jsme takřka v polovině programového období – prostředků na podporu dalších projektů je dostatek. Stačí aby někdo dostatečně kvalitní projekty na jiné oblasti a témata vzdělávání napsal a podal.
Fakt, že novinář Mladé fronty DNES objevil pouze u 3 projektů z 396 nějakou spojitost se Stranou zelených je podle mne důkazem naprosté transparentnosti celého procesu. Myslím, že kdyby se provedl průzkum členství příjemců dotací podle stranické příslušnosti jejich představitelů, dospěli bychom k podobným číslům, jako by byla statistika příslušnosti ke stranám v celém obyvatelstvu.
Asi den před uveřejněním článku na iDNES.cz mi volal novinář a ptal se na můj názor, proč uspělo tolik ekovýchovných projektů, že o tom bude psát. Řekl jsem mu několik tezí a neb se žádná z nich v článku neobjevila, napíši je nyní:
Dlouhou dobu nebyla nikde možnost získat větší prostředky na neinvestiční projekty do environmentální vzdělávání. V první vlně Globálních grantů uspěla v celé republice (ve všech krajích) myslím jen jediná nevládka s projektem tohoto zaměření. Proto se tolik kvalitně připravených ekovýchovných projektů sešlo právě v této výzvě individuálních projektů OPVK.
NNO zabývající se ekologickou výchovou a životním prostředím obecně byly vždy závislé na grantech a dotacích, jejich představitelé proto mají velké zkušenosti s psaním dotačních žádostí a jejich projekty a projektové žádosti proto mohly být lépe připraveny. Řada vzdělávacích institucí v jiných oborech činnosti tak velké zkušenosti s granty nemá a často se je učí psát až nyní s možností dosáhnout na prostředky ze Strukturálních fondů.
Organizací propagujících environmentální vzdělávání je řádově více než organizací propagujících například vzdělávání v matematice či dějepisu – je to logické, zatímco matematika a dějepis jsou ve školských osnovách stabilně, ekologická (později environmentální) výchova tam dříve nebyla a snaha o její zakomponování do běžné výuky probíhá výrazněji až v posledních dvou desetiletích, z toho většinu času bez přímé podpory státních a samosprávných struktur.
Na závěr k mému členství ve Straně Zelených. ANO, jsem členem základní organizace v Brně-Bystrci asi 6 let a nikdy jsem se tím netajil. Zároveň zásadně nemíchám tuto činnost s činností Rezekvítku a jako zelený jsem aktivní pouze na místní úrovni, při správě samosprávných záležitostí v Bystrci, kde jsem zastupitelem.
Petr Laštůvka
ředitel kanceláře Rezekvítku
Článek Mladé fronty DNES neprávem poškozuje Rezekvítek, ekologickou výchovu v České republice i Ministerstvo školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Nechci tady reagovat na to, zda ony granty byly přihrané, či nikoli. K tomu nemám informace a také vím, jak dokáže být objektivní a nebulvární současná žurnalistika.
Ale: ekologická výchova už v poslední době připomíná firmu, která je díky výhodnému postavení zralá na "vyšetřování ÚOHS".
Žádný předmět nebo výchova nemají v současné době takovou lobby.
Posuďte sami: RVP přikazuje realizovat průřezové téma EV, většina škol vyučuje Ekologii jako samostatný předmět, EV je dále zahrnuta jako tematický okruh Základy ekologie do vzdělávací oblasti Člověk a příroda, škola musí mít povinně začleněnu koncepci EVVO do ŠVP, ev. tuto zpracovanou jako samostatný dokument, o koordinátorech "levně vyškolených" nemluvě...(Ano, průřezové téma EV tady tudíž je, ovšem stejně jako další, stejně relativně nová.)
Takovéto podmínky, opakuji, pro svůj rozvoj nemá v současné době žádný předmět.
Je proto přirozené, že ekologické projekty a dotace ve školství vedou, je přirozené, že ekologická sdružení participují třeba na OP VK, vznikají a rozvíjejí se. To je trh. (Kolikrát zde již nejde o pouhé nadšence čistící potoky a schopné pro "brontosauří" myšlenku vést vášnivé polemiky. Mnohé organizace jsou firmami dobře vydělávajícími na lektorských a dalších aktivitách v rámci ekologického výchovného procesu, což je v pořádku, pokud je vše "ready" a efektivní. Nerad bych také opomenul ty, kteří dosud učí děti naslouchat zvukům lesa a vonět ke krásám přírody "live".)
Výše uvedené si asi měli novináři opravdu zanalyzovat. A zabývat se jinými otázkami: komu tento stav vyhovuje, zda je to tak dobře, čím je tato hypertrofovaná podpora (jinak určitě důležité oblasti vzdělávání,nicméně ne důležitější než ostatní) způsobena (ČR přistoupila k Evroské strategii vzdělávání pro udržitelný rozvoj, zvýšený vliv SZ v posledních letech, "zelená" Evropa vůbec...); zda je přínosné, když školy všechny unisono zpívají ekologické projekty, zatímco např. matematická úroveň našich žáků klesá a předměty, jako byly např. technické práce (které mimochodem byly předstupněm učňovského školství, které je u nás před zánikem), znají na spoustě škol jen z doslechu. (Něco takového článek MF v jedné větě připomíná, ale chtělo by to určitě hlubší analýzu.)
Sice nebudeme mít řemeslníky, ale v globálním oteplování budeme všichni odborníci. Někdo ony popelnice na tříděný odpad bude muset totiž také vyrobit. Zatím jsem rád, když v Praze najdu odpadkový koš.
Jakub Horálek
Okomentovat