Bořivoj Brdička: Nahá pravda o technologiích ve školách

pondělí 1. února 2010 ·

Larry Cuban je profesorem pedagogiky na Stanford University v Kalifornii. Patří k nejznámějším kritikům nevhodné implementace technologií do vzdělávacího procesu, tj. k takzvaným techno-pesimistům (viz např. Jsou technologie pro výuku přínosem? nebo Encyclopaedia Britannica a škola 2.0). Své názory, ačkoli jsou často dosti tvrdé a někdy vysloveně provokativní, má podloženy dlouholetými praktickými zkušenostmi a skutečnými výzkumy realizovanými přímo ve školách. Jeho nejznámější knihou je Oversold and Underused: Reforming Schools through Technology z roku 2001, v níž se snaží na praktických příkladech ukázat, že dávat počítače do škol bez důkladné přípravy a systémové podpory jsou vyhozené peníze.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 v 22:17  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
3. února 2010 v 8:49  

dávat počítače do škol bez důkladné přípravy a systémové podpory jsou vyhozené peníze

Tuto větu navrhuji do kamene vytesat a ozdobit zlatou intarzí! :-)

Luděk Blaha řekl(a)...
3. února 2010 v 10:14  

Dávat počítače do škol jsou vyhozené peníze i s důkladnou přípravou, protože i ta dodaná příprava jsou vyhozené peníze. Zvláště pak, když záchody smrdí a střechou zatéká.
Efektivita různých centrálně státních dodávek hw, sw a školení "zdarma" je velmi diskutabilní (pamatujeme indoše v rámci sipvz). Jen ať si to každá škola pořídí sama podle potřeby a možností.
Lepší cedník než tunel.

Anonymní řekl(a)...
3. února 2010 v 11:38  

Pravda, akce Indoš byla pěkná zhovadilost.

Anonymní řekl(a)...
3. února 2010 v 13:35  

Dávat počítače do škol jsou vyhozené peníze i s důkladnou přípravou, protože i ta dodaná příprava jsou vyhozené peníze.

V tom případě zbývá jediné řešení: počítače i učitelé ze škol!

poste.restante řekl(a)...
3. února 2010 v 14:29  

Nadávat na Indoš a SIPVZ patří jaksi k bontónu. Nemíním polemizovat o tom, zda tyto akce nešlo udělat lépe, levněji či efektivněji. Šlo.

Jen bych se rád zeptal, zda je tedy lepší současné NIC.

K článku pana Brdičky:
Koncept 1:1 bude nejspíš uskutečněn přirozenou cestou, kterou už naznačují současné Tablet PC či iPad.
Prostě časem většina z nás zamění poznámkový blok za lehký, přenosný počítač-komunikátor s dotykovou obrazovkou. (A někteří přitom budou dál psát do papírových bloků.)
Stane se to úplně přirozeně jako v současnosti nahrazujeme stolní telefony, telefonní budky, veřejné hovorny a telegramy pomocí mobilů a SMS. Mimochodem v konceptu 1:1,2 - máme-li věřit datům od operátorů.

Tlačit dnešní notebooky do škol mi přijde jako obrovské plýtvání peněz, pokud současně "záchody smrdí a střechou zatéká".
Nemluvě o tom, že je to podobné, jako kdyby chtěl někdo v roce 1990 urychlit vývoj a připravit žáky na budoucnost tím, že jim rozdá kufříkové telefony standardu NMT.

Luděk Blaha řekl(a)...
3. února 2010 v 15:07  

Nadávat na Indoš a SIPVZ patří jaksi k bontónu.

Dnes možná, pane poste.restante. Tenkrát to bylo docela o hubu.
Je-li nyní člověk peskován za výhrady k státním maturitám, za pár měsíců se patrně ocitne v hlavním proudu.
Pokud se svou exitenčně riskantní kritikou reformy školství vydržím ještě pár let, nejspíš budu opět bontóňákem.

poste.restante řekl(a)...
3. února 2010 v 20:00  

Pokud se svou exitenčně riskantní kritikou reformy školství vydržím ještě pár let, nejspíš budu opět bontóňákem.

K čemuž Vám i sobě přeji hodně zdraví a výdrže. Už aby to bylo.

Václav Revenda řekl(a)...
31. března 2010 v 10:20  

Zavádění ICT do škol je jednou ze současných trendů kurikulárního vzdělání. Důvodů je několik. Zaprvé slouží k propojování nabytých znalostí, ale především vedou k lepší absorbci znalostí.
Zadruhé je zde i aspekt aplikace ICT v běžném životě. A to je účel školy - připravit žáky do života, kde se s ICT budou hodně setkávat. Škola by tak měla dát základ informačních technologií každému žákovi, aby byl schopný se orientovat v dnešním světě. Proto považuji zavádění ICT do škol jako nutnost, bez ohledu na okamžitou zpětnou vazbu, neboť opravdové výsledky se poznají až časem, resp. se nemusí ani poznat. Hlavní je ten základ mít!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.