Romové a vzdělávání? Jde to vůbec dohromady? A dá se o tomto tématu vůbec psát nebo debatovat bez emocí, předsudků a cenzurních zásahů?
Z článku na blogu autora na Aktualne.cz vybíráme:
V současnosti je smutnou pravdou, že hlavní řeči o vzdělávání Romů vedou především ti, kteří o něm mnoho nevědí. Učitelé z praxe základních a speciálních škol bývají často nevyslyšeni, nebo jejich připomínky nejsou brány vážně.
Odborné studie typu: „Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit“ od Ivana Gabala se jistě hezky vyjímají na webových stránkách MŠMT ČR a dobře se jimi operuje při otázkách: „Nu, a co s tím problémem děláte?“, ale k užitku v praxi nejsou. Učitelé totiž draze vyzkoumané „objevy“ dávno znají a řešení v nich stejně nenajdou (http://www.msmt.cz/pro-novinare/vzdelavani-romu-dva-roky-po-strasburskem-rozsudku).
Samostatnou kapitolu „pomocníků“ tvoří politici. Ministr vlády České republiky pro lidská práva Michael Kocáb předvedl prvotřídní neschopnost a předpojatost v případě zřízení romské první třídy ve Valašském Meziříčí. Tato škola ve spolupráci s komunitním centrem Zeferino, které ve zmiňované škole provozuje Charita, připravily program vhodné integrace romských žáků do školy tak, aby mohli být úspěšní. Ministr se ale neráčil seznámit ani s nejzákladnějšími fakty tohoto projektu a škola ve Valašském Meziříčí byla hned „rasistická“. Stejně destruktivně se zachovalo i MŠMT ČR, které se omezilo na jediný pokyn: „Zrušte to!!“
Zdeněk Brom: Romové a vzdělání?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
O tom už bylo za posledních 50 let napsáno tolik, že nemá cenu se o tom asi dále bavit !
Má cenu se o tom bavit, vyrůstá zde totiž generace mladých, která si myslí, že jenom proto, že jsem Rom, tak nic nemusím a vždy něco dostanu. Proč? Proč to tak je? Proč se různé moudré komise nejdou podívat do obyčejných škol a ne na týdny předem ohlášenou návštěvu, ale jen tak nečekaně. Proč si neprohlídnou třídní knihy s docházkou, proč se městští policisté neptají volně se potulujících děcek v dopoledních hodinách po městech a obcích, proč nejsou různé sociální dávky vázány právě na povinnou školní docházku a její plnění? Je prostě spoustu věcí, které jako většina plníme a menšina se prostě musí přizpůsobit. A takové řeči jako, že Romové jsou jiné mentality, no a co? Jestiže jsem se rozhodla žít v této zemi a hlásím se k české národnosti, tak se tak musím chovat a musím dodržovat pravidla této země. Když budu žít v jakékoli muslimské zemi, tak jako žena budu muset chodit zahalená a nebudu o tom diskutovat. Tak nač tyto diskuse u nás? Prostě ptejme se učitelů, co se jim osvědčuje, co se jim daří a co vůbec nefunguje.
Kolik přispíváte do stranické pokladny DS?
Pak mě donutí tlustá žena středních let, abych natočil její promluvu: "Slovenské ženy málo rodí. My rodíme hodně. Jednou nás bude víc než vás a budeme vám vládnout." "A co byste udělali jako první věc?" ptám se jí. "Sebrali bysme bílým sociální dávky." Děti dál se smíchem křičí, že mají hlad, což neznamená, že by ho neměly. Ženské volají, ať se podívám na ty bosé dětské nohy ve sněhu a že to přece není možný. Mladý muž žádá sociální dávku na fajčenie a starší Rom řve, že chce dovolenou: "... jako máte vy!" "Vždyť přece nemáte práci," namítám mu. "No vidíte, tak chceme aspoň dovolenku," odpálí mě logicky.
http://www.reflex.cz/Clanek15608.html
Mno, tak nevím, jak se k tomu postavit.
Blog byl napsán do prostředí, ve kterém debata na toto téma probíhá již delší dobu. Takto vytržen a zvýběrován působí prapodivně.
Zajímavostí je, že v debatě k němu se zapojil i pan Horvath, který je Rom. Naše stanoviska byla velmi blízká a jeho pohled na věc je ještě velmi kritičtější. Prostě říká, že je každý odpovědný sám za sebe a nemá čekat jenom na pomoc. Sám to dokázal, takže je naprosto věrohodný a jeho příspěvky byly věcné.
Zdeněk Brom
Kdysi dávno mi na nádraží v blíže neurčeném městě nějaký neznámý muž v kukle řekl, že každý, kdo otevírá otázku vzdělávacích specifik Romů, je xenofobní rasista.
Xenofobie, projevy odporu, nepřátelství k lidem jiné barvy pleti, jiné národnosti, jazyka, kultury.
Intolerance, nedostatek úcty k jiným způsobům chování a jednání, nedostatek respektu k jinému, projevující se zákazem odlišných způsobů chování či názorů než jsou naše vlastní.
Rasismus, jako základní atribut pravicového extremismu, založený na ideologii vycházející z biologické teorie zdůrazňující význam rasových znaků a rozdílů mezi rasami a vycházející z přesvědčení o nadřazenosti "bílé rasy" nad ostatními druhy "méněcenných ras", o její předurčenosti k nadvládě.
Pravicový extremismus omezující na formulování xenofobních programů ve všech svých mutacích.
Nacionalismus, podle něhož je národ je nositelem tzv. tradičních společenských hodnot.
To vše má na české škole zelenou :-(
Dobrý den ....pane Kocáb ..mám k Vám prosbu!
Do mého sousedství nastěhovala rodina cikánů....
Na tom by nebylo nic divného ....Jenže oni si ten byl koupili za více než milion korun a ani jeden z nich nepracuje .....jsou na sociálních dávkách ....
Tak bych ráda požádala o prošetření - jak se k těmto pěnězům dostali a jak vůbec teď fungují, když ani jeden nemá pravidelný příjem.....Děkuji
Pane ministře,
V roce 2004 jsem strávil tři měsíce cestováním po Indii. V roce 2009 jsme s manželkou v této zemi strávili další měsíc. Oba tyto pobyty v Indii mi umožnily udělat si velmi konkrétní představu, jak bude naše krásná země vypadat, až se v ní menšina stane většinou. O tom, že to nebude dlouho trvat, zajisté nikdo nepochybuje. Žádné sebenázornější, sebebarvitější líčení by nemohlo vystihnout ani zlomek té hrůzy. Máte-li alespoň trochu rád naši zem, máte-li alespoň trochu rád svoji dcerku a své vnuky, velmi Vás prosím, zajeďte se do Indie podívat. Jsem si téměř jist, že po návratu uděláte vše, abyste zabránil nesmyslným plkům našich veřejných představitelů na téma multikulturalismus. Prosím Vás, prosím všechny veřejně činné lidi v této zemi, začněte konečně něco dělat, zachraňte tuto zemi před tou hrůzou, před tím chaosem, které panují v Indii a které čekají i tuto zemi až se v ní menšina stane většinou.
Přínos M. Kocába? Prohlásil, že by ruská vojska měla odejít. Vojska odešla nikoli proto, že to M. Kocáb v parlamentu prohlásil, ale proto, že odejít potřebovala, neb musela řešit situaci ve vlastní zemi. Do nedávna byl pro M. Kocába doporučením V. Havel. Prezident, který měl za „přítelkyni“ herečku Veškrnovou v době, kdy Dagmar Havlová umírala. Prezident, který nepočkal ani rok od smrti paní Olgy a oženil se znovu. Prý proto., že si to paní Olga přála. Prezident, který tvrdil, že bude prezidentem pouze do svobodných voleb a pak se jím stal šestkrát. Prezident, který byl zvolen za cenu zatčení politického odpůrce, prezident, jehož manželka při této volbě hvízdala jako divadelní šmíra. Prezident, který tvrdil, že nebude nikdy žádat o restituce a pak, díky prolomení benešových dekretů restituoval Lucernu, aby ji prodal Chemopetrolu. Prezident, která zabránil postihu komunistů, který měl dobré vztahy s ODA a tedy s Fondem národního majetku (pomocí kterého byl vytunelován tento stát), prezident, který na sklonku své 6tinásobné vlády vyvěsil na Hradě za peníze daňových poplatníků neonové srdce je garantem morálnosti a fundovanosti M. Kocába na post ministra?
Je jím M. Bursík, podnikající jako člen vlády a přesouvající si mezi svojí živností a firmou nájmy tak, aby platil méně daní a jako místopředseda vlády pronajímal svoji nemovitost vhodným?
Fond Michaela Kocába vyinkasoval od lidí desítky, možná stovky milionů. Na rozdíl od H-systému P. Smetky, který aspoň něco postavil, tento fond vykopal za desítky, snad stovky milionů v zemi jednu díru a tisíce lidí přišly o své životní úspory. Michael Kocáb odešel, prodal svůj podíl. Co na tom, že v době, kdy byl jednatelem, nebo odpovídal a kdy se inkasovalo a kopalo a nebudovalo a lidé se okrádali. Mnoho lidí díky tomu zkrachovalo, zbytek se ocitl na pokraji chudoby, protože uvěřili písničkáři, který odešel „včas“. Tedy z právního hlediska.
Dnes M. Kocáb píše, jak skrovně žije z muziky a z nájmu domu, který byl kdysi velmi draze rekonstruován. O Trendu mlčí. M. Kocáb začal měsíc před volbou do Senátu psát historicky nesmyslné a populistické blogy o nacistické okupaci a následně o panu Paroubkovi. Po prohrané volbě do Senátu se odmlčel. Přestože tehdy měly jeho blogy karmu nejvyšší, doufám, že pokud začne psát znovu, čtenář bude opatrnější.
Kocáb již při nástupu do funkce označil jako jednu ze svých hlavních priorit zlikvidování vepřína v Letech u Písku, stojícího na místě bývalého sběrného tábora pro Romy z doby druhé světové války. Po roce je jeho odstranění v nedohlednu; stát však plánuje vybudovat památník obětem romského holokaustu a vzdělávací centrum na místě obdobného tábora v Hodoníně u Kunštátu.
Okomentovat