V souvislosti s opatřením ministryně školství některá média mylně informovala veřejnost a způsobila paniku v řadách učitelů. Výzkumný ústav pedagogický v Praze proto reaguje na nepřesnosti ve výkladu kurikula.
Minulý týden informovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky o opatření ministryně školství, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Nově do něj bude zařazen doplňující vzdělávací obor Etická výchova. Změna nabude účinnosti 1. září 2010. Neznalost pojmu doplňující vzdělávací obor způsobila zbytečný rozruch a zavdala příčinu ke spekulacím.
„Doplňující vzdělávací obory nejsou povinnou součástí vzdělávání. Školy si je mohou, ale i nemusí vybrat,“ tvrdí Stanislava Krčková, ředitelka Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP). V Rámcovém vzdělávacím programu jsou povinné vzdělávací obory (např. Chemie, Fyzika), které jsou sdružené ve vzdělávacích oblastech (např. Člověk a příroda). Ty mají jasně vydefinovaný vzdělávací obsah v podobě očekávaných výstupů a učiva, který je pro školy závazný.
Vytváří z něj konkrétní vyučovací předměty. Doplňující vzdělávací obory (Další cizí jazyk, Dramatická výchova nebo nyní nově Etická výchova) tvoří jakousi další nabídku pro školy. Záleží na nich, zda je budou realizovat. Většinou jde o obory, které doplňují a rozšiřují povinný vzdělávací obsah.
Kromě oborů obsahuje kurikulum ještě tzv. Průřezová témata, která nejsou členěná do výstupů a učiva jako obory. „Každé průřezové téma obsahuje tematické okruhy s nabídkou témat, činností, námětů,“ vysvětluje ředitelka. Záleží pouze na učiteli, jaké formy zvolí, aby své žáky s tématy seznámil. Průřezová témata by měla prostupovat větším počtem vyučovacích předmětů, životem školy i mimo ni. „Školy si musí samy rozmyslet, jakým způsobem je žákům nabídnou, v jaké formě a kdo z vyučujících nad tématem převezme záštitu,“ dodává Stanislava Krčková.
Kam patří finanční gramotnost
V poslední době se také hodně hovoří o finanční gramotnosti. Ta na rozdíl od Etické výchovy není doplňujícím vzdělávacím oborem, ale ani průřezovým tématem. „Jde o vzdělávací obsah, který už je (podle RVP G), nebo teprve bude (podle RVP ZV) povinnou součástí kurikula,“ tvrdí ředitelka ústavu, který se na veřejnosti prezentuje jako kurikulární instituce.
V roce 2007 byl definován tzv. standard finanční gramotnosti, který byl součástí Systému budování finanční gramotnosti v základních a středních školách. Úkolem kurikulárních ústavů bylo promítnout standardy finanční gramotnosti do rámcových vzdělávacích programů. To se podařilo splnit ještě před vydáním RVP G, který začal platit 1. září 2009. V kurikulu pro základní školy finanční gramotnost ještě zastoupena není. Podle RVP ZV začaly základní školy učit již 1. září 2007, tedy v době, kdy se standard finanční gramotnosti připravoval a o zařazení do kurikula základních škol se teprve diskutovalo. Začlenění této problematiky do povinného vzdělávacího obsahu proběhne v rámci revize kurikula.
Systematický cyklus revizí a změn kurikula
Některé státy své kurikulum průběžně hodnotí a koncepční a obsahové změny připravují až po určité době. Zhruba po patnácti letech vydávají zcela nové kurikulum. Tak to dělá například Finsko, Švédsko nebo Dánsko. Skotsko zase hodnotí kurikulum v daném období jako celek a teprve po ukončení cyklu revize ho upravuje. Například v Kanadě se vždy vybírají zásadní témata a po jejich přehodnocení, které trvá dva až tři roky, se přechází na další oblast. „Komplexní cyklická revize našeho kurikula by mohla probíhat v období dvanácti let a dílčí revize by mohly být třeba tříleté,“ uvažuje Stanislava Krčková. Za tu dobu se vykrystalizuje potřeba inovace vzdělávacího obsahu o obory a oblasti, které jsou potřebné s ohledem na prudký vývoj společenských změn.
VÚP: Etická výchova není povinná, jedná se pouze o nabídku
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Vyšel, prosím, k zařazení Etické výchovy do škol nějaký metodický pokyn? Naše ředitelka tvrdí, že ano. Tvrdí, že obsahuje nařízení podle něhož musí být témata etické výchovy povinně obsažena, jak ve vzdělávání na 1. stupni, tak na 2. stupni. Je to pravda? Nikde, ani na stránkách MŠMT, jsem nic takového nenašla.
Opatření MŠMT jsme publikovali na http://www.ceskaskola.cz/2010/01/msmt-opatreni-ministryne-skolstvi.html.
Etická výchova nepatří do povinného kurikula. Tedy, nemusí se odučit. Doporučil bych ho ale vložit do ŠVP. Nikdo neví, co napadne příštího ministra školství !
To, že je Etická výchova v RVP ZV (ale také v RVP pro Gymnázia) zařazena mezi nepovinné Doplňující vzdělávací obory, je pro etablující se obor EtV dobrý kompromis. Zatím je totiž v republice asi jen 1000 učitelů Etické výchovy.
Možná si pamatujete, co se stalo, když školy musely najednou začít učit povinně Rodinou výchovu. Nedostatek kantorů RV, otrávení pověření učitelé, otrávené děti, degradace oboru RV.
Co se počtu učitelů EtV týče, teprve po vložení EtV do RVP, nastává poptávka základních škol po této aprobaci, na což terpve mohou reagovat Pedagogické fakulty otevíráním oboru EtV. Souhlasím, jednou skutečně může být EtV v RVP jako povinný obor, až bude dostatek aprobovaných učitelů EtV. Společnost to potřebuje jako koza drbání :-)
Okomentovat