Po odchodu Ondřeje Lišky z čela ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy se příprava nové maturity přinejmenším zbrzdila, spíše však vrátila o několik let nazpět. V poslední době se tak opět vyrojily spekulace týkající se budoucnosti celé maturitní zkoušky.
Strana zelených zavedení jednotné maturitní zkoušky i nadále podporuje, ovšem za podmínky, že její úspěšné absolvování se stane za předem daných podmínek vstupenkou na vysokou školu.
„V praxi by to znamenalo, že u většiny vysokých škol nahradí státní maturita přijímací zkoušky. Takový systém bude i spravedlivější, protože výsledek přijímaček je často do značné míry výsledkem náhody a momentální „formy“ uchazeče. Státní maturita bude mít v tomto smyslu daleko větší vypovídací hodnotu,“ vysvětluje předseda Strany zelených Ondřej Liška.
Podle našeho názoru by byl ideální stav, kdy by vysoké školy zveřejnily svou představu o obsahu maturitní zkoušky, na jejímž základě se tato stane postačující podmínkou pro vstup na VŠ.
„Vedení konkrétní vysoké školy by prostě dopředu zveřejnilo preferenci maturitních předmětů pro konkrétní studijní obory. Budoucí maturanti a zároveň uchazeči o studium na vysoké škole by tak měli dokonalou představu o tom, co se od nich bude chtít a co je čeká,“ upřesňuje Liška.
Zelení vítají zahájení jednání ministryně školství Miroslavy Kopicové s děkany vysokých škol. Vzhledem k tomu, že na zavedení maturity jsou uvolněny stovky milionů korun ze státního rozpočtu i prostředky ze strukturálních fondů, apeluje zároveň Strana zelených na ministryni školství, aby zajistila absolutní transparentnost při výběru dodavatelů na všechny části přípravy maturitní zkoušky, a to včetně dodávky informační infrastruktury do škol. Zveřejňování všech informací o výběrových řízeních by mohl být dobrým začátkem.
„Mám obavy, aby se za zády paní ministryně nedělo něco, s čím by ona sama nesouhlasila,“ vysvětluje předseda zelených Ondřej Liška.
Strana Zelených: Státní maturita ano, ale jen jako vstupenka na vysokou školu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Mám opodstatněné obavy, že za zády pana Lišky se toho stalo tolik, že teď musí rychle čeřit vodu. Ještě významnější je to, co se před jeho tváří nestalo - On to byl, kdo se nedokázal odhodlat k efektivní spoluopráci s vysokými školami, kterou teď komicky připomínkuje. Myšlenkovou hloubku velkého předsedy ukazuje např.: "výsledek přijímaček je často do značné míry výsledkem náhody a momentální „formy“ uchazeče. Státní maturita bude mít v tomto smyslu daleko větší vypovídací hodnotu,“ vysvětluje předseda Strany zelených Ondřej Liška." Asi velkému předsedovi nějak neošlo, že momentální forma je stejným faktorem u maturity i u příjmaček. škoda, že Česká škola zveřejňuje PR články této pokleslé politické úrovně...
Proboha vraťe se před rok 1989 a už nic neřešte ,maturity z jazyků byly jednotné a bylo to v pořádku.Proč se stále hledá věda v tom , co už léta fungovalo? Jedině ve slohových pracích múžeme najít jednotnost, v pseudotestech asi ne!
Maturity z jazyků byly jednotné? To jako že na všech školách byly stejné otázky vypracované SČSP nebo ÚV KSČ?
Písemné maturity ano, přece se rozhlasem vyhlašovala témata pís. prací společná pro všechny střední školy , že?
Kde byla ekologická korektnost pana zeleného předsedy Lišky, když spolu s jím dosazeným Machem vymýšlel svážení papírové podoby maturit do nějakého centra? Co karbonová stopa, co zelený cancy, co ekologie? O dalších aspektech téhle taxikařiny ani nemluvě...
Já mám v otázce státní maturity už dávno jasno!To , co vědátoři sesmolili je blbost,vadí mi ty 2úrovně.Podle hesla " z papouška sovu neuděláš" se nabízí jediné možné řešení - snížit počet škol a tím i "studentů"se závěrečnou maturitní zkouškou,pak se nebudou muset vymýšlet dvojúrovňové kokotiny, vrátit do gymnázií povinnou maturitní matematiku !!!
Stále mi přijde ten několik desítek let starý model nejlogičtější a skoro nic nestojí. Takže dík Vy tam nahoře za SM ,ŠVP a jděte do PR...
Já mám v otázce státní maturity už dávno jasno!To , co vědátoři sesmolili je blbost,vadí mi ty 2úrovně.Podle hesla " z papouška sovu neuděláš" se nabízí jediné možné řešení - snížit počet škol a tím i "studentů"se závěrečnou maturitní zkouškou,pak se nebudou muset vymýšlet dvojúrovňové kokotiny, vrátit do gymnázií povinnou maturitní matematiku !!!
Stále mi přijde ten několik desítek let starý model nejlogičtější a skoro nic nestojí. Takže dík Vy tam nahoře za SM ,ŠVP a jděte do PR...
Navrhněte prosím nějakou dobře viditelnou skálu poblíž sídla MŠMT (Vyšehrad je na dohled?), či jinde v Čechách. Rád tam ta slova o jarních prázdninách vlastnoručně vytesám...
Salda
A víte, že se dá udělat netopýr z holuba, a to velice snadno a rychle. Postup nabízí známý vtip... Nevím tedy, proč by nešla udělat z papouška sova. Návod poskytuje návrh a přípravy jednotných maturit. I Mně vadí dvě úrovně. Mohl bych vás jen poprosit, jestli byste mi sdělil, jak třeba v rámci stejné maturity rozlišit úroveň gymnazistů a úroveň "průmyslováků"? Každý tento absolvent bude mít určitě jiné penzum vědomostí z matematiky a ČJ a o odbornosti nemluvím. V matematice a ČJ jednoznačně každého průmyslováka trumfne gymnazista, jenže průmyslovák to zase natře gymnazistovi, pokud jde o odborné oblasti. Jak to chcete úrovňově sjednotit a přitom zachovat kvalitu a profilaci. Díky za objasnění.
Já si myslím , že tady se srovnávat nedá ,proto by společné měly být jen témata slohových prací.Tímto mi celý humbuk kolem SM připadá scestný. Úroveň se maturitě vrátí tehdy, když na odpovídajících školách budou studovat odpovídající studenti.
To by šlo, jenže tady narážíme na výrok našeho pana ředitele - "...vyhažte si je, klidně, ale pak mi nechoďte brečet, když na výplatní pásce nebudete nic mít..." Učitelé jsou taky jenom lidi a pokud je to postaveno takto, raději přetrpí ta nebohá telátka, která tam nemají co dělat (příkladem budiž následující úryvek z věty jednoho žáka 1. ročníku SŠ v ručně vyplňovaném testu zkoumajícího porozumění určité problematiky: "meloby to by bo...", v překladu "mělo by to tak být, protože..."), než by polovinu vyhodili a neměli co žrát. Ano, Kohlberg by zaplakal..., co by na to řekl Maslow, to netuším. V pořádku to není, ale jsme strašeni demografickou křivkou, velkou konkurencí a penězi.
Špatnou kvalitu spatřuji jak na výstupu SŠ, tak (a to především) na vstupu...
Ovšem náš kraj - ZL - tu kvalitu na vstupu vyřešil za nás. Zatímco ostatní školy v celé republice ruší přijímací zkoušky, tak my máme povinně SCIO testy, na základě kterých všechny SŠ v kraji budou muset vybírat a přijímat uchazeče.
http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/zajemci-o-studium-na-ss-si-mohou-vyzkouset-prijimacky-nanecisto/416372&id_seznam=
http://zlinsky.denik.cz/zpravy_region/scio-testy-maji-donutit-zaky-k-uceni.html
Ano, díky kvalitě přijímaných uchazečů by teoreticky mohla stoupnout úroveň školy (co si to namlouvám, 15 km od nás je škola se stejným oborem, která leží v jiném kraji, a ta přijímačky nepořádá - a kam ten uchazeč raději půjde? Škola se tedy bude muset přeorientovat na celoživotní vzdělávání, než aby dostala šanci zvýšit kvalitu na vstupu počátečního vzdělávání, protože k nám nikdo nepůjde - doufám, že se mýlím), takže aniž bychom sami třídili, kraj to protřídí za nás. Chápu, že by to mohl být krok správným směrem, nevím však, jestli v době, kdy ostatní školy a jejich zřizovatelé v republice dělají pravý opak.
http://www.novinky.cz/domaci/188415-dve-tretiny-strednich-skol-rusi-prijimaci-zkousky.html
Jsem pro to, aby se školám vrátila úroveň, ale nekoncepčnost konkrétně takovýchto akcí tomu rozhodně nenahrává. Težko hodnotit, co má být cílem této akce... jestli pár škol zrušit, tak proč ne, ale rozhodně ne něčemu koncepčně pomoci, pokud všichni ostatní v okolí dělají pravý opak. Určitě to nepomůže vrátit jim kvalitu,... jen povzdech, nic jiného v tom nehledejte.
Vážení kolegové,
většina z nás se shodne, že chyba je v SYSTÉMU. Nastavený systém financování neumožńuje udržet jednotlivým školám patřičnou úroveň a v rámci přežití dochází k drastickému poklesu úrovně celého vyučovacího procesu. Počínaje přijímačkami, konče maturitami.
Chrlíme neuplatnitelné kuchaře, kadeřnice a podobné "kombinace" s maturitou, ale vše v rámci přežití.
Pracoval jsem téměř dva roky mimo školství jako programátor. V této brandži jsou sice krutá, ale pevně stanovená pravidla a fungující systém (mimo všepřítomnou korupci, která je ve školství také...).
Ve školství vás jako kantora systém nepodrží. Zkuste udržet úroveň vašeho předmětu v maturitní třídě, kde převážná část žáků si ze základní školy nese čtyřky a pravidelné reparáty. Připadáte jako šašek.
Pracovně se cítím "after burning up" a do práce už chodím s lehkostí, zahraju divadlo alá bububu na konci roku, ke spokojenosti šéfů a ostatních kolegů opravky udělají všichni a jede se vesele dál.
Ano, jinými slovy, když se na celý vzdělávací proces jako kantor vykašlete, nic, ale absolutně nic se neděje. Jak říká moje kolegyně:"Neskákej vysoko pod nízkým (platovým) stropem." (Norské přísloví).
Takhle to dopadá, když do školství přijde neschopný člověk, který se neuplatnil v praxi. Začně učit objektově orientované programování v maturitním oboru kuchař-číšník...
Okomentovat