Otázka povinné maturity z matematiky je oblíbená. Má totiž jednoduché odpovědi: ANO nebo NE. Problém je, že se nemůžeme dohodnout, která je ta správná.
Z článku na blogu autora na zpravodajském portálu Aktualne.cz vybíráme:
Především je třeba říct, že podstata není v kvalitě práce učitelů, neboť ti pravidla neurčují. Příčina je v celkově špatně nastavených cílech a pojetí výuky matematiky, které vznikly historicky v minulém století a mění se jen velmi pomalu.
Výuku matematiky od první třídy až po maturitu měla dlouhá léta pod kontrolou vedení Jednoty českých matematiků a fyziků. To byli a stále jsou především lidé z Matematicko-fyzikální fakulty či učitelé matematiky na technikách a přírodovědných fakultách, vědečtí pracovníci. Ať už vědomě či nevědomě, ale zcela přirozeně je zajímalo především to, aby na své školy získali co nejlépe připravené studenty. A tak dlouhá léta bylo cílem výuky matematiky (od první třídy!), připravit kvalitně hlavně budoucí studenty MFF či technik. A tomu odpovídalo i pojetí matematiky od první třídy až po maturitu.
Pojetí výrazně akademické, abstraktní a náročné, zaměřené více na zvládání formálních postupů než na skutečné porozumění a rozvoj myšlení. Jan Vaculík to v jednom z minulých blogů vystihl přesně: „A já mám někdy pocit, že na školách se tohle furt ještě málo chápe: vychováváme 10 % populace už od 11 let jako malé vědce, a ze zbylých děláme outsidery taky už od 11 let.“
Ptáme se čtenářů: Je tomu skutečně tak, jak tvrdí Ondřej Štefl?
Ondřej Štefl: Povinná maturita z matematiky!?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Na tuto otázku odpovídám - ANO. Jednoznačně všechny gymnázia, SPŠ,SOŠ. Výjimku bych dal pouze různým typům uměleckých škol.
Obnovení mediální prezence pana Scio Štefla nepochybně nemá za hlavní cíl řešit matematiku, ale být citován v médiích. To za prvé. Náznaky, jimiž pan Scio Štefl dává najevo své opovržení dosavadním pojetím matematiky působí tak, že když to nenavrhl on, tak to je špatně.
Obecně musím konstatovat ze své dlouhé praxe, že matematické vzdělání je příčinou (nyní ve velké zkratce) úpadku společnosti a v konečném důsleku i sociopatologických jevů. Zní to přehnaně, ale doložím to. Když si kupující v masně neumí spočítat cenu zboží, stane se lehkou kořistí obchodníka, který se tomu naučil a nemyslel si, že matematika je zbytečná. Když si ředitelka základní školy neumí spočítat RPSN a diví se, kolik "předraženě" ten šmejd obchodník po ní chce, vzniká soicální pnutí. V lepším případě bude naštvaná sice na obchodníka místo na sebe, ale dobrý. V horším případě jí časem obstaví majetek, až nebude schopná splácet. Dnes slavnostně MŠMT představuje koncept finanční gramotnosti. Není to nic jiného než matematika v praxi. Studenti nejsou vychováváni v dostatečné míře k analytickému myšlení, nejsou schopni jít po příčinách a odvozovat jednoduché věci. Viz před půl rokem obsáhlou diskuzi o konstrukci čtverce kružítkem, či čemu se tehdy zde autoři věnovali. Informační technologie stopí na matematice. Sociální vědy se neobejdou bez Gaussova rozdělení a statistických metod. Přítoky Sázavy zprava jsou hezká věc, ale do vesmíru nebo k nanaotechnologiím mně nepošoupnou.
Tedy odpověď zní JEDNOZNAČNÉ ANO SE ZVÝŠENÍM HODINOVÉ DOTACE.
Je evidentní, že nejrůznější Jednoty českých matematiků a fyziků, Jednoty školských informatiků, či Asociace učitelů dějepisu ČR, angličtiny, či svahilštiny, jsou ve skutečnosti lobbystická sdružení, prosazující úzce partikulární zájmy, čímž brzdí pokrok českého školství a vysloveně mu škodí.
Úspěšná a kvalitní implementace ŠVP do praxe nebude možná do té doby, dokud budou mít tyto pochybné organizace příležitost do směrování vývoje českého školství mluvit.
Jediným řešením, ze strany MŠMT a jím přimo řízených organizací, je názory a připomínky lidí vystupujících jménem těchto sdružení, důsledně ignorovat.
Vůbec nejlepší by bylo speciálním výnosem ministryně školství mládeže a tělovýchovy tyto spolky s okamžitou platností zrušit!
Také jednoznačně ano.
Matematika je snad už to poslední, na čem se ještě dají ti neřádi udolat.
Ovšem nezvyšovat dotaci, ale důslednost. Vybrat učivo základní, nezbytné a to doopravdy naučit. Neznalost a neschopnost používat to, čím se už žáci zkompetentňovali je nepřípustná. Tuším, že výuka jazyků je takto pojímána.
Pokud by se u učitele matematiky provalilo, že má snahu nalít do dětiček všechno, co se jen kolem matematiky šustne, měl by být smolou pomazán a v peří vyválen.
Pojímáte vyučovací proces jako Mein Kampf?
Navrhoval bych "Unser Kampf".
Mein ewige vergebliche verlorene Kampf
Je ne vous comprend pas....
Da nu što vy, továrišči?
Mám matematiku rád a proto se přimlouvám za to, aby byly jmenovány obory, kde není nutno učit středoškolské matematice, ale něčím, co nazývám "středoškolské počítání". Chápu, že existují osoby, řekněme umělecky založené, které navštěvují konzervatoře a jiné školy, jejichž chápání matematiky končí u funkce sinus a integrál považují za sprosté slovo.
Nevadí mi, když tito lidé nebudou z matematiky maturovat, pokud oni nebudou chtít pokračovat na vysokých školách jako jsou medicíny, ekonomiky, techniky a matfyzy.
A budou-li chtít studovat třeba kulturologii, kterážto se jako sociální věda neobejde bez statistiky a pod., pak nechť si maturitu z matematiky laskavě doplní.
Přijmu-li (nerad) v současnosti dominantní tezi, že maturita je vstupenkou pro VŠ studium, pak se ptám, zda opravdu chceme vzdělávat a vypouštět do veřejného prostoru otitulované "odborníky", kteří nezvládají výpočty s procenty, trojčlenku či krácení zlomků. Což je, mimochodem, učivo základní školy.
Otázku, zda povinně maturovat z matematiky na gymnáziu, SOŠ či SPŠ snad nikdo nemůže myslet vážně.
Otázka dnes zní, kde nepoužíváme matematiku ? Používáme ji vesměs ve všech oborech . Rád bych viděl automechanika kontrolujícího chod motoru dnešních aut jen s kladivem a majzlíkem jako to bylo u škodovek 120, Lad,.Matematiky a fyziky je tam tolik, že by se někteří studenti gymnázií divili. V obchodě si vždy dopředu propočtu, kolik budu platit, protože prodavačka prostě neví, když kg stojí 50,- Kč, kolik bude stát půl kila. Procenta, přímá a nepřímá úměrnost je pro většinu populace španělská vesnice. Úprava algebraických výrazů, lomený výraz - to část studentů považuje za učivo mimo naš prostor. Mohl bych pokračovat. Jednoznačně - maturita z matematiky !
Ale já se ptám, proč to Scio vytáhlo téhož dne, kdy ministryně školství po jednání s představiteli vysokých škol podtrhla nutnost zvýšení schopností našich studentů právě v oblasti matematiky. A to je požadavek vysokých škol, ne MŠMT.
A školy připravují pro život. Scio by rádo torpédovalo sblížení názorů vysokých škol a ministerstva v oblasti maturity z matematiky. A jen blbýmu nedojde, o co šteflům a jim podobným jde. Jen je zajímavé, že Scio je velmi dobře informováno o krocích ministerstva dopředu, aby mediálně vyrovnávalo - tak nějak po kojzarovsku - nálady ve školské obci. Je mi ze Scia na blití.
Díky za poslední názor.
Magneticky kažý pól přitahuje svůj protipól a dialekticky se sjednocují v nové kvalitě. Takže když ministerstvo ve snaze zachránit státní maturitu, kterou budou opravovat přímo na školách (a nedostanou ani korunu navíc, i když s tím stráví odhadem dvojnásobek času oproti dnešku, předchozí školení nepočítaje), se spojí s vysokými školami, aby státní maturita mohla sloužit jako náhrada za přijímací zkoušky, je učitelstvo zneklidněno, až pobouřeno. A tu přiskočí věčný pokušitel Scio (konečně jsem pochopil funkci Učitelského zpravodaje, který vydává) a kritizuje (aby jeho Scio testy setrvaly ve svém využívání jako náhrady přijímacích zkoušek pro VŠ).
V Koestlerově románu Tma o polednách říká spisovatl: "Nemohli jste si pro svoje transakce tentokrát vybrat jiný přístav? Musíme to být vždycky my?"
Mé pocity nelze lépe vyjádřit.
Co se týče matematiky, problémy začínají už na ZŠ. Méně nadaní žáci nezvládají aritmetiku a už se po nich chce algebra. Nakonec neumí nic. A bohužel to je podobné i v ostatních předmětech. Méně často znamená více. Pak by se nemohlo stát, že čtvrtina žáků 9. tříd nedovede číst s porozuměním.
Učím na střední škole matematiku více než 40 roků. Myslím si, že stále klesající úroveň znalostí a schopností studentů v matematice je způsobena tím, že se do vzdělávání pletou různí teoretici, neučitelé, z ministerstva školství. Myslím, že pro slušné výsledky v matematice je nutná dobrá paměť, která se trénuje především četbou a dále memorováním a biflováním. Logické myšlení, se na rozdíl od paměti, tak snadno nerozvíjí a není dáno každému. Ale pro výborný výsledek v matematice je nutné. Pro průměr postačí ona dobrá paměť. Také se setkáváte se studenty, kteří se jen s obtížemi prokoktají pár řádky? Kteří na druhém řádku zapomenou, co stálo na tom prvním?
Okomentovat