Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová představila na dnešní tiskové konferenci dvě témata, která vnímá v současném společenském kontextu jako velmi naléhavá a považuje jejich výuku za mimořádně důležitou - etickou výchovu a finanční gramotnost.
„Jedná se o oblasti, které patří z hlediska budoucího života našich dětí v současné době k těm vůbec nejdůležitějším. Etická výchova má zásadní vliv na hodnotový žebříček a morálku, finanční gramotnost je zase nepostradatelná v praktickém životě," uvedla ministryně Kopicová.
Základy etické výchovy jsou sice již nyní součástí nedávno schválených rámcových vzdělávacích programů (RVP) jako průřezové téma osobnostní a sociální výchova. Nutnost systematičtějšího působení školy v oblasti etiky si však nově vyžádala zařazení tohoto tématu jako samostatného doplňujícího vzdělávacího oboru. Tento obor není pro školy závazný, dostávají tedy v jeho podobě pouze nabídku komplexního zpracování obsahu, který mohou využít pro samostatný předmět nebo zařadit do šířeji pojatého předmětu, případně několika předmětů.
Smyslem etické výchovy má být systematicky a metodicky rozvíjet sociální dovednosti u žákyň a žáků, a to především na základě zážitkových metod. „Má jít o čistě praktický pedagogicko-psychologický nástroj, jak u dětí vytvářet pozitivní sociální návyky. Dnes a denně se přesvědčujeme, že naše společnost něco takového naléhavě potřebuje," zdůraznila Miroslava Kopicová.
Etická výchova je koncipována převážně jako interaktivní program. Součástí výuky bude používání inscenačních metod a dramatizace událostí z každodenního života. Cílem je pozitivní ovlivňování postojů, motivací a hodnotového systému.
„Pochopitelně bude záležet, jakým způsobem se etické výchovy chopí konkrétní školy, jak téma zpracují a jak budou schopny je propojit s reálnou zkušeností žákyň a žáků," zdůraznila ministryně školství Miroslava Kopicová.
Nejen výsledky průzkumu uskutečněného Ministerstvem financí, ale i závěry Světové banky ukázaly na vysokou zadluženost našich domácností a zároveň potřebu zvýšit úroveň finančního vzdělávání. Finanční gramotnost bude v tomto smyslu účinným nástrojem prevence opakování minulých chyb.
MŠMT už letos v rámci propagace tématu finanční gramotnosti vyhlásilo stejnojmennou soutěž pro základní i střední školy. Podporu finanční gramotnosti poskytuje MŠMT také v rámci projektu „EU peníze školám" (součást Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost), na který je vyčleněno 4,5 mld. korun. Základní školy tak dostanou možnost nakoupit potřebné pomůcky a učebnice i proškolit pedagogy. Na finanční gramotnost a vzdělávání učitelů v této oblasti je zaměřeno jedno ze 7 prioritních témat. Z prostředků OP VK podpořilo MŠMT zvyšování finanční gramotnosti i v minulosti. Tři projekty se už realizují a existují i další plány na podporu této oblasti z prostředků strukturálních fondů EU.
Do škol nyní přichází nová publikace z dílny Národního ústavu odborného vzdělávání (organizace přímo řízené MŠMT): Finanční gramotnost - úlohy a metodika. V loňském roce již školy obdržely příručku: Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. „Ministerstvo je i nadále připraveno poskytovat školám pro výuku etické výchovy i finanční gramotnosti všestrannou podporu," potvrzuje ministryně školství Miroslava Kopicová.
Vzdělávání občanů v oblasti finanční gramotnosti je úkol, na kterém MŠMT spolupracuje i s resorty financí a průmyslu a obchodu, Českou národní bankou a dalšími institucemi. Např. ČNB v roce 2008 základním školám a víceletým gymnáziím bezplatně poskytla 4000 ks užitečné publikace Ekonomická a finanční gramotnost.
Příloha:
Prezentace.pps (355,50 KB)
Proč etická výchova?
Po celá desetiletí nemohla být etická výchova v českých, moravských a slezských školách systematicky rozvíjena. Morální devastace let 1948-1989 si žádala o to intenzivnější přístup k tomuto tématu v období svobody a demokracie. Nestalo se tak. MŠMT nyní přichází s plánem změny.Základy etické výchovy jsou sice již nyní součástí nedávno schválených rámcových vzdělávacích programů (RVP) jako průřezové téma osobnostní a sociální výchova. Nutnost systematičtějšího působení školy v oblasti etiky si však nově vyžádala zařazení tohoto tématu jako samostatného doplňujícího vzdělávacího oboru. Tento obor není pro školy závazný, dostávají tedy v jeho podobě pouze nabídku komplexního zpracování obsahu, který mohou využít pro samostatný předmět nebo zařadit do šířeji pojatého předmětu, případně několika předmětů.
Smyslem etické výchovy má být systematicky a metodicky rozvíjet sociální dovednosti u žákyň a žáků, a to především na základě zážitkových metod. „Má jít o čistě praktický pedagogicko-psychologický nástroj, jak u dětí vytvářet pozitivní sociální návyky. Dnes a denně se přesvědčujeme, že naše společnost něco takového naléhavě potřebuje," zdůraznila Miroslava Kopicová.
Etická výchova je koncipována převážně jako interaktivní program. Součástí výuky bude používání inscenačních metod a dramatizace událostí z každodenního života. Cílem je pozitivní ovlivňování postojů, motivací a hodnotového systému.
„Pochopitelně bude záležet, jakým způsobem se etické výchovy chopí konkrétní školy, jak téma zpracují a jak budou schopny je propojit s reálnou zkušeností žákyň a žáků," zdůraznila ministryně školství Miroslava Kopicová.
Proč finanční gramotnost?
„Zdánlivě jde o téma prozaičtější, ale jeho souvislost s životní úrovní a prosperitou společnosti je zřejmá. A domnívám se, že hospodářská krize a její příčiny ještě více akcentovaly význam finanční gramotnosti pro všechny dnešní děti," vysvětlila ministryně školství.Nejen výsledky průzkumu uskutečněného Ministerstvem financí, ale i závěry Světové banky ukázaly na vysokou zadluženost našich domácností a zároveň potřebu zvýšit úroveň finančního vzdělávání. Finanční gramotnost bude v tomto smyslu účinným nástrojem prevence opakování minulých chyb.
MŠMT už letos v rámci propagace tématu finanční gramotnosti vyhlásilo stejnojmennou soutěž pro základní i střední školy. Podporu finanční gramotnosti poskytuje MŠMT také v rámci projektu „EU peníze školám" (součást Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost), na který je vyčleněno 4,5 mld. korun. Základní školy tak dostanou možnost nakoupit potřebné pomůcky a učebnice i proškolit pedagogy. Na finanční gramotnost a vzdělávání učitelů v této oblasti je zaměřeno jedno ze 7 prioritních témat. Z prostředků OP VK podpořilo MŠMT zvyšování finanční gramotnosti i v minulosti. Tři projekty se už realizují a existují i další plány na podporu této oblasti z prostředků strukturálních fondů EU.
Do škol nyní přichází nová publikace z dílny Národního ústavu odborného vzdělávání (organizace přímo řízené MŠMT): Finanční gramotnost - úlohy a metodika. V loňském roce již školy obdržely příručku: Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. „Ministerstvo je i nadále připraveno poskytovat školám pro výuku etické výchovy i finanční gramotnosti všestrannou podporu," potvrzuje ministryně školství Miroslava Kopicová.
Vzdělávání občanů v oblasti finanční gramotnosti je úkol, na kterém MŠMT spolupracuje i s resorty financí a průmyslu a obchodu, Českou národní bankou a dalšími institucemi. Např. ČNB v roce 2008 základním školám a víceletým gymnáziím bezplatně poskytla 4000 ks užitečné publikace Ekonomická a finanční gramotnost.
Příloha:
3 komentářů:
Obsah Etické výchovy:
- Pozitivní sebepojetí
- Pozitivní hodnocení druhého
- Komunikace a mezilidské vztahy
- Citové prožitky
- Zdravé pojetí vzorů
- Elementární a komplexní prosociálnost
Cíl etické výchovy:
- Prosociálnost
- Ve prospěch druhého
- Nečekám protislužbu
- Etické chování z vlastního rozhodnutí
Finanční gramotnost
Hospodaření domácnosti – výstupy ZŠ, SŠ
1. stupeň ZŠ
... na příkladu ukáže, proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje ...
2. stupeň ZŠ
... sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, zváží nezbytnost výdajů ...
SŠ
... rozliší pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje a na základě toho sestaví rozpočet domácnosti , navrhne jak řešit schodkový rozpočet ...
Možná by úplně stačilo pustit žákům záznam z jednání poslanecké sněmovny o státním rozpočtu.
Zřejmě máte na mysli špatný příklad našich politiků. Jenže, chcete-li někoho něco naučit, musíte ukázat dobrý vzor. Některé děti se dobré jednání naučí doma, ale leckteré nikoliv. Takže etická (mravní) a finanční výchova ve škole, pokud jsou vyučovány prakticky, jsou potřebné. Dnešní děti jsou ty, které tu politiku (včetně státního rozpočtu) zanedlouho budou dělat.
Chcete-li někoho před něčím varovat, musíte mu ukázat špatné konce. Viz Nemyslíš, zaplatíš.
Ale to není tento případ.
Naše politická scéna, zkrystalizovaná do parlamentu čr, je studnicí poznání, jak to ve skutečnosti chodí. Viz Kterak pablb, se ke korytu prodral.
Takže budeme umravňovat dětičky, zatímco kdejaký knecht prošustrovává jejich budoucnost?
Okomentovat