Jako tažní ptáci vrací se každý rok téma počtu přihlášek na střední školy. Posledních deset let to za éry různých ministrů byly přihlášky 2, 1, 3 a nyní se zřejmě připravuje návrat ke dvěma. Nebylo by lepší než slepě bloudit v kruzích zvednou hlavu, otevřít oči a podívat se co se děje v zahraničí?
Z článku z blogu autora na zpravodajském portálu Aktualne.cz vybíráme:
Shodou okolností právě v nejprestižnějším americkém, a tedy i světovém, ekonomickém akademickém časopise American Economic Review vyšel další významný článek na toto téma [1], [2]. Autoři popisují jak se v USA, jmenovitě v New Yorku a Bostonu, podařilo změnit težkopádné, nespravedlivé a neefektivní mechanismy přijímaček. Stačilo aby se tamní školští administrátoři nechali inspirovat vědeckými poznatky oboru na pokraji matematiky a ekonomie tzv. mechanism design theory. (...)
Inspirujme se v New Yorku či Bostonu a uvažujme o následujícím systému (tučně značí výrazně zjednodušení):
1) Uchazeč podá jako přihlášku jediný papír na jednom podacím místě. Na tom papíře bude preferenční seznam škol na které se bude chtít dostat.
2) Údaje z prioritního seznamu se elektronicky načtou do elektronické databáze přístupné po internetu na heslo jak uchazečům, tak školám aby věděly, kdo se k nim hlásí. Až do tohoto okamžiku nebudou muset školy dělat skoro nic a ušetří se práce tisíců úředníků na školách kteří všichni dělají to samé.
3) Uchazeči složí zkoušku pro ty školy na které se hlásí případně pouze poskytnou škole informace o svém prospěchu atd, pokud škola zkoušky nedělá. Pokud škola využívá externě dodávané testy (například Scio), stačí uchazeči takový test složit jen jednou pro více škol a škola jen nahlásí jakou váhu skórům testů z češtiny, matematiky a studijních předpokladů přikládají.
4) Každá škola do on-line systému vloží pořadí v jakém chce všechny k ní přihlášené uchazeče přijímat.
5) Na obyčejném PC se spustí jeden z matematicky ověřených párovacích mechanismů, který porovná preferenční seznamy škol od uchazečů s prioritními seznamy žáků od škol. Párovací mechanismus lze zvolit tak, aby výsledek splňoval výše uvedené požadavky a, b, c, d: byl spravedlivý, co nejvíce efektivní a hlavně byl strategicky odolný.
6) Výsledkem by byly seznamy žáků přijatých na jednotlivé školy dostupné školám a žákům po internetu na heslo a kód. Původní prioritní seznam předložený uchazečem by automaticky sloužil jako závazný dokument stvrzující zápis uchazeče na školu, kam ho optimalizační mechanismus přiřadí.
Daniel Münich: 1, 2, 3, 2 přihlášky. Co to zkusit jinak?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Hm, čte se to dobře a určitě to i někde funguje. Jak to bude vypadat v Česku:
- zřídí se úřad s několikamilionovým ročním rozpočtem, několika řediteli, sekretářkami, auty, v každém kraji nějaká pobočka
- učitelé budou absolvovat školení (nevím sice jaké a proč, ale chytré hlavy nějaké vymyslí)
- po třech letech testování se reálný náběh odloží, vždy asi tak 7 týdnů před termínem podání přihlášek
- až bude všechno připraveno (aspoň formálně), tak se zjistí, že střední školy nemají o jednotné testy zájem a berou uchazeče bez přijímaček nebo na základě vlastních přijímaček
Okomentovat