Výroční zpráva projektu Horizon se zvolna stává nejvýznamnější světovou předpovědí budoucího vývoje na poli vzdělávacích technologií. Již 7 let je tento produkt spolupráce mezinárodního sdružení NMC (New Media Consortium) a EDUCAUSE (mezinárodní asociace vysokých škol) čtením, které se musí objevit na stole každého řídícího pracovníka ve školství. Letošní zpráva byla publikována 14. ledna. Stejně jako vloni se, kromě obecných trendů, pokouší odhalit též potenciál vybraných pro budoucnost mimořádně důležitých technologií v celkem 6 klíčových oblastech ve 3 různých časových horizontech – 1 rok: mobilní konektivita, volné výukové materiály, 2-3 roky: elektronické knihy, rozšířená realita, 4-5 let: snímání dotyku a pohybu, vizualizace dat.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Jak objevné a vzrušující, dozvědět se, že existují mobilní telefony, informace lze hledat a získávat, místo z knih, z internetu a na počítači lze hrát čím dále stupidnější hry.
Něco zajímavějšího by tam nebylo?
Děkuji, jako důkaz, že to čtete mi to stačí. Nic zajímavějšího vám slíbit nemohu.
Čekám teď na vaše (myslím všech) vyjádření, jak ty mobilní telefony, internet a hry používáte k výukovým účelům?
Na využívání všech těchto technologií, pane Brdičko, se vztahuje na většině českých škol absolutní zákaz.
Důkazy najdete snadno nahlédnutím do Školních řádů těchto škol a Provozních řádů jejich počítačových učeben. :-)
V řadě případů jsou tato organizační opatření podepřena i opatřeními technickými, umožňujícími odpojení od internetu u těch žáků, kteří místo toho, aby např. samostatně popsali algoritmy pro výpočet faktoriálu přirozeného čísla rekurzivní a nerekurzivní metodou a následně tyto naprogramovali v samostatně zvoleném programovacím jazyce a vývojovém prostředí, takto samostatně nečiní a místo toho se snaží nalézt hotový zdrojový kód na internetových uložištích.
jak ty mobilní telefony, internet a hry používáte k výukovým účelům?
Není času, pane Brdičko. My se pořád jenom zkompetentňujeme, zgramotňujeme a o státních maturitách přemítáme. Abychom zvládli alespoň 80% výstupů, průřezových témat a přesahů v duchu rvp při vstřebávací kapacitě dnešních žáčků, musíme sebou pěkně hodit.
Jó dřívávějc, když jsme se jen tak postaru učívali a vychovávali, to bývalo jiné kafe. Zbývalo času i s dětmi pohovořit.
Dovolte mi vmísit se do diskuse z pohledu studenta.
Nesetkávám se poprvé s poznámkou k RVP. Buďto je moc učiva a OVO nebo se do výuky "musejí zapojovaat nějaké kompetence". Omyl, učivo je přece podáno tak obecně, aby se z něj dalo vybrat. Myslím tedy, že je zapotřebí se dovzdělávat a to hlavně ve dvou směrech. Ve směru umění výběru učiva z RVP a jeho vhodných kombinací s dalším učivem i KK a PT. A dál v odvaze opustit zaběhlou představu o tom, co se v daném předmětu učí.
Ano, je to dlouhá cesta, ale má velký smysl.
Často mám k článkům pana Brdičky připomínky spíše kritické, s mnoha koncepty které popularizuje nesouhlasím. Tentokrát ale neshledávám na článku samotném nic špatného.
Není od věci přečíst si něco o vizích dnů příštích, i když se z některých z nich časem stanou pouhé vidiny.
Sám třeba doposud odbírám Computerworld, i když je primárně zaměřen na průmyslovou sféru a pro mou učitelskou praxi mi přímo nedává téměř nic.
Tedy kromě jistého pojítka s komerční realitou, pro kterou, koneckonců, naše absolventy připravuji.
Mít představu o budoucnosti není a priori špatné. Tristní je spíše, když je nám zde kázáno o neschopnosti učitelů českých akceptovat nové trendy ve vzdělávání a IT, případně pak připravovat hodiny plné zábavy, akce, radosti z učení a zkompetentňování bez rozdílu inteligence a genderu.
Tristní především v kontrastu s všední realitou učitelova dne.
Takže když čtu o dotykových obrazovkách a učím žáky o Windows Touch ve Win 7, nepředpokládám přitom, že budu moci v nejbližších letech předvést názornou ukázku přímo ve své učebně. Na to totiž peníze dozajista nebudou.
Čtu-li o volných výukových materiálech, vzpomenu si hned na některé mladší kolegy, kteří, podobně jako naši studenti, neztrácejí čas studiem knih a vlastní tvorbou materiálů, ale o velké přestávce rovnou stáhnou hotovou seminární práci nějakého VŠ studenta, případně doplní výtiskem příslušných stránek z wikipedie a s touto "přípravou" pádí na hodinu.
Přiznávám, nejsem dostaečně inovativní a kreativní v tomto ohledu.
Elektronické knihy?
Fajn. Rád je používám. O tom jaké procento z nich je legálních bych ale nerad mluvil.
Obzvláště v souvislosti s nedávným doporučením MŠMT stran dodržování autorského zákona. TO je totiž realita. (A nemusí být ani "rozšířená".)
Všem možným vizualizacím a virtualizacím patří dozajista budoucnost.
Přesto mi to nedá. Z jedné z posledních vět článku -
Práce studentů (žáků) je stále více chápána jako mezioborová přirozená spolupráce všech zúčastněných – nejen studentů či žáků samotných ale též učitelů, rodičů a dalších vhodných specialistů.
- považuji za nutné vypíchnout spojení Práce studentů (žáků).
Já jen, aby se na tu práci samotnou v budoucnu nezapomnělo.
Jo, jen tak mimochodem:
Mnoho menších přenosných zařízení již dnes disponuje dotykovou obrazovkou, jež zásadním způsobem ovlivňuje způsob jejich ovládání (první byl iPhone v roce 2007).
Mno nechci se hádat, ale můj první PDA s dotykovou obrazovkou byla HP Jornada někdy v roce 2003 a v okruhu mých známých z oblasti IT jsem byl jedním z posledních, kdo ještě podobné zařízení nevlastnil...
Dovolím si, pane Martine, poukázat na fakt, že v mojí odpovědi panu Brdičkovi není o učivu zmínka.
Na téma "odvaha ve školství" si v souvislosti s reformním třeštěním, Ovocem do škol a genderově vyváženém projevu už nějak netroufám.
Martin:
Dovolte mi vmísit se z pohledu vyučujícího:
Promiňte, usuzuji, že jste studentem VŠ, zřejmě pedagogiky. Opravte mne, mýlím-li se.
Nesetkávám se poprvé s poznámkou k RVP z řad teoretiků.
Vybírat z učiva dozajista lze.
Také opustit zaběhlé představy, že v hodinách matematiky se má počítat a třeba ve fyzice vysvětlovat přírodní zákony.
Včera jsem vypisoval pololetní známky žákům prvních ročníků na naší střední škole.
Mnozí z nich si přinesli na výstupních vysvědčeních ze základních škol z obou předmětů jedničky.
Soudím-li podle stavu jejich znalostí, pak odvaha opouštět zaběhlé představy jejich vyučujícím rozhodně nechyběla.
Anebo že by byla chyba někde jinde?
Souhlasím s Vámi jednoznačně - dovzdělávat se je opravdu třeba.
Třeba studiem praxe a také minulosti se lze dobádat mnohých překvapivých zjištění.
Zkuste to. - Je to dlouhá cesta, ale má velký smysl.
Windows Touch ve Win 7 používám v zásadě pravidelně jednou denně a to vždy po vykonání velké potřeby. Dotyk musí být dostatěčně přesný, plynulý s přiměřeným tlakem. Po vizuální kontrole grafického výstupu soubor odkládám do koše.
"Myslím tedy, že je zapotřebí se dovzdělávat a to hlavně ve dvou směrech. Ve směru umění výběru učiva z RVP a jeho vhodných kombinací s dalším učivem i KK a PT."
Proboha, kdo toho chlapa naučit takhle mluvit????
Z praxe zatím vím o jediné škole, která využívá GSM bránu, pomocí které informuje rodiče o prospěchu žáků, mimořádných schůzkách, kázeňských přestupcích atp. :-)
Nicméně s hrůzou zjišťuji, že ačkoliv mnohá ZŠ a SŠ "machruje" jaké úrovně e-skills její žáci dosahují, v reálném stavu nedokáží oddělit zrno od plev a přetřídit informace. Sám jsem experimentálně zplodil seminární práci plnou evidentních nesmyslů, uložil na pár internetových serverů a asi po měsící jsem totéž téma zadal k vypracování studentům. Výsledkem bylo, že téměř 80% studentů zcela "samostatně" vypracovalo totéž dílo. Včetně jedné mé kolegyně, která si pochvalovala jak je ten "internet" bezva a co všechno se na něm dá najít. :-)))
Inu nová doba si žádá nové prostředky. Někdy mne až naivita studentů i pedagogů docela děsí. A na argumenty typu: "Vždyť je to na wikipedii, tak to musí být pravda!" už od jisté doby neberu zřetel.
Pánové a dámy (Jsou tu nějaké?), buďme v klidu. Vynásobte uvedené horizonty číslem 10, a to bude tak akorát, kdy školy začnou opatrně ty "novinky" používat ;-) Co naplat, že studenti už v té době budou zcela mimo realitu, protože díky "augmented reality", a "reality show" života nepoberou ani základní principy fungování světa, mezilidských vztahů a lásky k bližnímu.
Dá-li Ten nahoře, já si budu někde v koutku svého kabinetu pomocí stařičkého Van de Graaffova generátoru dávat elektrošoky, abych se nabil do další hodiny :(
Okomentovat