„Šablony“ a Scio

úterý 8. prosince 2009 ·

V pátek 4. prosince byl na serveru Česká škola pod názvem Jak to bude se šablonami?! zveřejněn rozhovor s tiskovou mluvčí ministerstva školství, v němž je přímo zmiňována i role společnosti Scio v projektu „EU peníze školám“, tzv. šablonách. Negativní postoj a nepochopení zástupkyně MŠMT vyžaduje reakci.


Jak již bylo řečeno, společnost Scio zprovoznila webové stránky www.penizeskolam.cz, jejichž prostřednictvím nabízí školám možnost dosáhnout relativně snadno na peníze z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Společnost Scio se chce v „šablonách“ angažovat a chce nabídnout školám takovou službu, která maximalizuje úspěch při snaze získat svůj díl z evropských peněz. Myšlenku přímé distribuce peněz na základní školy Scio od počátku podporuje. Domníváme se, že k její realizaci se mělo přikročit daleko dříve. Peněz, které skutečně doputovaly do škol, tak mohlo být ještě více a školy zároveň mohly mít na jejich rozumné využití daleko více času. Méně peněz by pak bylo zákonitě utraceno za různé pochybné projekty, které již v rámci OP VK byly podpořeny a které počáteční vzdělávání na českých školách zlepší pramálo. Můžeme snad jen doufat, že příliš neuškodí.

Scio zná realitu na školách. Zná ji ministerstvo?

Myšlenka zjednodušení administrativních nároků, která má být krédem „šablon“, je chvályhodná. Je to jediná cesta, jak peníze z OP VK do základních škol dostat a jak je efektivně využít. Podle vyjádření mluvčí ministerstva školství jsou tzv. šablony připraveny tak, aby jejich prostřednictvím získala peníze každá škola. Taková je proklamace, zbývá se ptát, jaká je realita?

S řediteli škol pravidelně komunikujeme, mnozí z nich to mohou potvrdit. Zajímají nás jejich názory a zřejmě poněkud více než MŠMT nasloucháme tomu co říkají. Jinak by pravděpodobně na MŠMT nevládla představa, že když na školu přijde patnácti stránková výzva, čtyřiceti stránková příručka pro žadatele, seznam dvaceti šablon po čtyřech až šesti stranách a pozvánka na seminář, ředitel školy vše „bezpracně“ nastuduje, pak „bezpracně“ zanalyzuje potřeby školy, „bezpracně“ sestaví školní individuální projekt a nakonec to vše „bezpracně“ vyplní do Benefitu a žádost odešle. Na MŠMT si možná tuto představu hýčkají, ale pro ty, kdo znají každodenní realitu škol, je poněkud úsměvná. Zvláště tehdy, pokud je nutné v průběhu projektu počítat s dalšími, podobně „bezpracnými“ záležitostmi...

Transparentní nabídka a svobodné rozhodnutí škol

Nabídka Scio směrem ke školám je férová a otevřená. Scio školám nabízí následující: „Zařídíme za vás administrativu a vy se budete moct plně soustředit na zdělávání a výchovu a na využití získaných prostředků ke zlepšení podmínek na vaší škole.“ Z hlediska projektů, které Scio školám nabízí, se stále jedná o tentýž princi: „Vy myslete na to, jak co nejlépe zlepšit výuku, my budeme řešit to, co by vás od vaší práce nemělo odvádět“. Na rozdíl od MŠMT školy k ničemu nenutíme a je pouze na jejich zvážení, zda takové nabídky využijí. V neposlední řadě je důležité zdůraznit, že se Scio nevydává za výhradního zprostředkovatele pomoci a neříká „bez nás to nejde“. Scio ani nemá žádné donucovací prostředky k tomu, aby školám svou nabídku vnucovalo. To se však o každém z aktivních činitelů v oblasti školství říci nedá.

Na závěr nezbývá než ještě jednou zopakovat, že tzv. šablony vidíme jako unikátní příležitost pro základní školy získat nemalou část peněz do svého rozpočtu. Naše iniciativa proto směřuje k tomu, aby tuto možnost využilo co nejvíce škol a aby peníze mohly využít co nejlepším způsobem pro žáky i pro školy samotné.

Ponecháváme zcela na úsudku čtenářů, aby výše uvedená tvrzení zhodnotili. Informace naleznou na www.penizeskolam.cz.

Filip Karel a Bohumil Kartous, společnost Scio

19 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 6:39  

No to je pěkný, jen neoznačený PR článek! Scio si všimlo, že mu ujíždí vlak atak tluče do bubnu. A nevadí mu ani to, že ze svých potenciláních klientů dělá blbce, kteří neumí přečíst metodický návod a vyplnit formulář žádosti. Scio se chytá každé příležitosti, jak se vymezovat, ale nemusí z učitelů dělat nesvéprávné magory!

portál pro základní a střední školy řekl(a)...
8. prosince 2009 v 6:57  

Článek je reakcí pracovníků Scio na páteční rozhovor, nejde o "klasický" PR článek.

BoBr řekl(a)...
8. prosince 2009 v 9:25  

Ministerstvo je mrtvé, ať žije SCIO!

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 9:41  

Parazité jsou v zásadě dvojího druhu. Ti první jsou takové malé protivné tečky, které se vyskytují prakticky všude a povětšinou i škodí. Boj s nimi přenecháme medicíně a jiným vědám a zaměříme se na ten druhý typ parazitů.

Druhým typem parazita je jedinec, který během vývoje pozbyl všechny své lidské vlastnosti a plně se adaptoval do chování svých mnohem menších bratříčků a sestřiček. Otázka tedy zní, čím se takový parazit vyznačuje, kde všude se takovým parazitem setkáme a jak s ním bojovat.

Parazit ze své podstaty nemůže existovat bez napojení na svého hostitele, v našem případě na školu. Jeho nebezpečnost spočívá v tom, že ze začátku toto napojení zdatně maskuje a ředitel školy si často neuvědomuje, že je již na něm parazitováno. Parazitovy životní i pracovní funkce jsou v konečném stádiu zcela závislé na výkonech hostitele. V praxi tedy dojde k tomu, že výkony hostitele se stanou i výkony parazita, aniž by se ten na nich podílel a v konečném stádiu, než zahubí hostitele, vyvolá parazit dojem, že se jedná o jeho pracovní výkony a nikoliv hostitelovy, parazit zveličuje vlastní úspěchy, případně své neúspěchy vydává za úspěchy.

Návod pro ředitele škol, jak při boji s parazity postupovat:
1. Identifikujte všechny pupeční šňůry k parazitovi a ty přestřihněte. Možná vás to bude bolet, ale je to nutné.

2. Pamatujte si, že parazit se odpojení bude velmi bránit a pokusí se využít všech vašich slabostí, jako je dobrá vůle, soucit, laskavost, aby nebyl odpojen od výkonů hostitele.

3. Je-li parazit odhalen, neznamená to, že máte vyhráno. Parazit se dokáže adaptovat a dočasně i maskovat některé své funkce. K tomu mu napomáhá flexibilní pojetí minulosti a absence zájmu o ostatní s výjimkou sebe.

4. Nebojujte s parazitem sami, požádejte o pomoc všechny své podřízené a využijte rad a doporučení svých nadřízených orgánů.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 10:04  

Představme si společenství složené z jedinců, které od sebe nelze nicím rozeznat. Jediné, čím se od sebe liší, je fakt, že když se dva jedinci setkají u potravy, projeví se jejich odlišné chování. „Jestřábi“ považují potravu za svůj nárok a bez váhání za něj vždy bojují. „Hrdličky“ naopak považují potravu za zdroj důležitý pro všechny, proto se o ni vždy podělí. Setkají-li se dva jestřábi, rozpoutá se boj a potrava náleží vítězi. Setkají-li se dvě hrdličky, o potravu se rozdělí. Setká-li se hrdlička s jestřábem, ocitne se v nevýhodě a navzdory ochotě rozdělit se, skončí s prázdnou.

Abychom zjistili, je-li agresivita a odhodlání jestřábů rešit spory bojem, ve svých následcích výhodná ci nevýhodná, a je-li na druhé strane ochota hrdličk vždy se o potravu dělit, nakonec výhodou nebo nevýhodou, predpokládejme, že v naší hypotetické populaci je stejný počet jedinců obou typu. Potrava je jediný zdroj k
přežití a setkávání dvojic u potravy jsou náhodná. Potrava má hodnotu 12 kalorií. Když se setkají dvě hrdličky, každá získá 6 kalorií. Setká-li se hrdlička s jestřábem, zůstane bez potravy, zatímco jestřáb si přivlastní 12 kalorií. Setkají-li se dva jestřábi, rozpoutá se boj, při kterém každý jestřáb vydá 10 kalorií. Vítěz si nakonec odnese 2 kalorie, poražený utrpí ztrátu 10 kalorií. Jak se budou za těchto okolností vyvíjet poměry v naší komunitě? Budou mít nakonec více potravy hrdličky, které pak uživí více potomků a jestřábi budou odsouzeni k vyhynutí, nebo budou více potravy získávat jestřábi, kteří následkem toho uživí početnejší potomstvo a k vyhynutí budou odsouzeny hrdličky?

Josef Láznička řekl(a)...
8. prosince 2009 v 10:09  

SCIO kasíruje děti, kasíruje rodiče, kasíruje kraje, kasíruje vysoké školy a teď chce kasírovat prostřednictvím škol i ESF. Má vybudovanou strukturu pomahačů z řad učitelů a i v tomhle uspěje, ať se to MŠMT líbí nebo nelíbí. Štefl na Hrad!

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 10:20  

Jsem studentem čtvrtého ročníku střední odborné školy a zamýšlím se nad smyslem poctivosti a nad našimi morálními hodnotami.

Docházím k závěru, že jsem zhnusen společností, ve které žiji. Jsem zhnusen jedinci, kteří jednají jen s ohledem na vlastní prospěch a na nic jiného. Jsem zhnusen parazitickým chováním, které všichni tolerujeme!

Stačí se podívat kolem sebe, kolikrát vidíme situace, za které se slušný člověk zastydí! Typický je příklad s ježděním "na černo" v dopravních prostředcích městské hromadné dopravy, proč Češi někoho, kdo nepřispívá jako ostatní, ale jen se "vozí" morálně neodsoudí? Proč ostatní lidé v tramvaji, při takové situaci odhalení tohoto "černého pasažéra", ho spíš litují, nebo se smějí?

Připadám si opravdu zastarale, ale pro mě mají pravidla význam. Jsou vymyšlená z nějakých důvodů, a já je budu respektovat, protože respektuji i ty, kteří je vymysleli. Například u nás na škole, kde část studentů nerespektuje učitele a jejich jediným cílem je připravit se na testy SCIO a "prolézt" školou s co nejmenším usilím za jakoukoliv i nepoctivou cenu. Tito žáci pak podvádějí, opisují, lžou nebo zesměšňují učitele odmítající testy SCIO. Přijde mi to jako známka omezenosti, a zakrnělosti morálky, ale smutnou pravdou je, že dnes již to není nic neobvyklého, dokonce ani na škole střední. Typickou výmlouvu je: "dělá to každý, kdo chce přežít, dneska s poctivostí nikam nedojdu..."

Ale na to říkám: "Není to pravda! Poctiví lidé to mají možná těžší, ale kdyby se nikdo nesnažil, kam by to vedlo?"

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 10:54  

Problém je, že paraziti nevnímají svůj úděl jako parazitický. Naštěstí. To by se museli zblázniz. To, že jsou parazity, jim přiřkla naše společnost. Vždyť na tom není nic šaptného, že kukačka (scio) vyhazuje ze hnízda jiná mláďata (mšmt). Je tak dál, dejte Šteflovi víc a ještě víc...až se zadusí

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 12:57  

Ve výzvách ESF Vzdělání pro konkurenceschopnost jsou administrativní práce včetně zaplacení napsání projektu mezi neuznatelnými náklady. Bylo by podivné, kdyby to teď najednou bylo jinak. Na školách se našlo mnoho lidí, kteří projekty psali za pozdravpánbůh a najednou to půjde SCIU zaplatit? Ať se k tomu MŠMT laskavě vyjádří!!! A to jasně a stručně!!!

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 13:02  

Kdybyste život a zvyky kukaček, známých jako hnízdní parazité, podrobně sledoval, nemluvil byste tu nesmysly. Kukačka nevyhazuje z hnízda žádná mláďata, ale pouze do něj klade svá vejce a to pouze těm druhům, s nimiž má podobně zbarvená vejce.

Rovněž to, že označujete MŠMT jako nebohé, bezbranné mládě, nesvědčí o kvalitě vašich přírodovědných kompetencí, ale budiž.

Chování představitelů SCIO však zcela jistě není pudové, jako u parazitů v přírodě, ani za něj memůže společnost. Jedná se o zcela vědomé a cílené jednání s předem připravenými a promyšlenými cíli, zaměřené proti nezúčastněným osobám s cílem vyvolat strach, jehož prostřednictvím mají být splněny finanční požadavky.

Bohužel, na rozdíl od starých kukaček nelze od SCIO očekávat, že v září odlétnou do zimovišť v tropické a jižní Africe.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 14:01  

V něčem si nerozumíme - to je kukačka. A v něčem jo - najít zimoviště pro Scio, aby neškodilo.

K té kukačce. S jisto mírou generalizace lze vztáhnout označení kukačka na každého živého jedince tohoto druhu. Tedy i právě vylíhlé mládě (už to není vejce) je kukačkou. A právě tato kukačka vyhazuje z hnízda ostatní nevylíhlá vejce. Musí se při tom hned po narození dost činit. Tolik k rozšíření vašich obzorů, z jejichž neznalosti mne obviňujete.

Pokud jde o chování Scia, to jistě dokáže nejlépe popsat pan Kartous, který jeho nepěknou mediální fasádu pomáhá přetírat, ale moc to platné není, vzácný pane.

Luděk Blaha řekl(a)...
8. prosince 2009 v 14:25  

A jak že to ten obligátní ektosymbiont SCIO parazituje na svém hostiteli?
Nejedná se spíše o komenzálismus, když už ne o mutualismus?
Vždyť to jsou jenom drobečky, co školám upadnou, když odlamují z krajíce předraženým službám za připojení, licence a podobně. Kdo ví, jestli nás nepobuřuje spíše ta četnost drobečků v jejich součtu.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 14:54  

Tolik k rozšíření vašich obzorů, z jejichž neznalosti mne obviňujete.

Nikdy jsem si ani ve skrytu duše nedovolil pochybovat o vašich nadstandardních znalostech stran vajec, drahý kolego.

Naopak bych si dovolil se vás zeptat, zda si myslíte, že by mládě hostitele, např. malý Rákosníček (pokud by měl to štěstí vyklubat se dříve), byl schopen vyhodit z hnízda dosud nevylíhlé parazitující vejce?

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 14:56  

Nejhorší situace nastane, když se začnou vejce vyhazovat navzájem... :-)

Bohumil Kartous řekl(a)...
8. prosince 2009 v 15:38  

Dobrý den, rád bych přispěl do diskuse o tom, jakou roli hraje společnost Scio v českém školství (budeme-li uvažovat o českém školství takto spencerovsky, tedy organicky). Hodně se tu operuje se slovem "parazit" a místo zamyšlení nad příhodností takového označení se poněkud zbytečně rozebírá chování živočišných druhů. Vycházejme z toho, že parazit se svého hostitele neptá, zda ho může využívat, a také neuspokojuje jeho potřeby. Nerozumím tedy příměru společnosti Scio k parazitovi. Scio se každé jednotlivé školy ptá na to, zda chce využít nabízené služby, a každá jednotlivá škola také může odmítnout. Rozhodne-li se škola k tomu, že využije služeb společnosti Scio, řeší tím nějakou potřebu. Vzhledem k tomu, kolik škol volí zcela dobrovolně spolupráci se společností Scio, řeší ji pravděpodobně dobře. Tolik k obecnému vztahu společnosti Scio a českého školství. Některé další příspěvky operují s hodnotami jako je slušnost či poctivost a na vrub společnosti Scio připisují jejich poškozování. Nelze samozřejmě bránit vyjádření názorů, ale chybí mi jakákoliv logická vazba ke společnosti Scio a k jejím aktivitám. Znovu bych rád zopakoval, že společnost Scio pouze nabízí své služby, a to velmi transparentně. To je pravděpodobně - paradoxně - důvod, proč mají někteří lidé důvod její postavení démonizovat, někdy žel účelově. Scio je prostě příliš vidět a je vždy jednoduché střílet na viditelný terč:) Pokud by někdo ze čtenářů chtěl získat potřebné informace o činnosti společnosti Scio, může se na mě obrátit. Bohumil Kartous, bkartous@scio.cz, Scio

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 20:07  

To, že si škola zaplatí vytvoření logistiky a napsání projektu, resp. žádosti, pouze na základě výzvy, jsem ještě ochoten uznat, protože jde o soutěž a peníze jsou hodně daleko.
Ale aby za školu někdo vyplňoval šablony na peníze, které fakticky přijdou a na těchto školách ani nevěděli, jak vlastně Benefit vypadá, mi připadá dost vypovídající. To není o Scio či jiných dodavatelských firmách, ale o školách.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 20:52  

To není o Scio či jiných dodavatelských firmách, ale o školách.

Historku o znásilnění si SCIO vymyslela. Ve skutečnosti je totiž prostitutka. Byla na zákazníka naštvaná, protože jí nezaplatil.

Údajně znásilněná poskytuje erotické služby a sex tak byl zcela dobrovolný. Zákazník byl zřejmě nespokojen s kvalitou služby a proto odmítl zaplatit. SCIO si tak vymyslela znásilnění, aby zamaskovala trapnou situaci.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2009 v 21:53  

pozor na příjici od ščijo!

Anonymní řekl(a)...
9. prosince 2009 v 14:21  

Kolik znáte ve svém okolí lidí, kteří si vyplňují sami své daňové přiznání. Každý rok se v lednu až březnu objevují ve všech novinách články o tom, jak je daňové přiznání složité a že nikdo nemá čas si prostudovat všechna pravidla. A to jsou čtyři strany + 1 až 2 přílohy !!!! Kdo z Vás řekne svému daňovému poradci do očí, že je parazit? Nebo svému zaměstnavateli, který za Vás dělá roční zúčtování daní?....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.